3110
Sök

Byta styrlederna

9 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#1
Har en Laguna -03 som fick underkänt på styrleden (yttre) på båda sidorna.

Jobbet verkar inte särskillt svårt. Det jag funderar över är var jag ska köpa reservdelarna.
Nya styrleder finns både på Mekonomen, Autoexperten och Biltema.

Biltema tar bara 159:-/st och Mekonomen tar ca 600:-/st

Är Mekonomens värt sina extra pengar eller vad skiljer dem åt?

Hur kinkigt är det med framhjulsinställningen efter bytet om man räknar gängor och mäter mot fast punkt?

460 Inlägg
26 januari 2009
#2
biltemas håller inte nå köp på mekonomen.

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
26 januari 2009
#3
Har du kollat på volvo ? Ibland kan dom vara billiga på orginaldelar .

Schipperke rules !

9 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#5
FLindgren skrev:
Hjulinställnings måste göras!

Att lämna in och göra på verkstad då eller att göra själv genom att räkna var mm?

9 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#6
Har fått tips att sätta laservattenpass på hjulen fram som lyser framåt och sedan mäta så att det är samma mellanrum på två olika avstånd.

982 Inlägg
26 januari 2009
#7
FLindgren skrev:
Hjulinställnings måste göras!

varför är hjulinställning nödvändig ?

går att byta styrleder ändå

832 Inlägg
27 januari 2009
#8
Beeenny skrev:
FLindgren skrev:
Hjulinställnings måste göras!

varför är hjulinställning nödvändig ?

går att byta styrleder ändå

Håller med har bytt på säkert 7-8 bilar utan någon hjulinställning. Man ska bara komma ihåg att mäta eller räkna varven när man skruvar bort den gammla. Man ska ju missa på ett helt varv om man ska misslyckas.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

\m/(><)\m/
742 Inlägg
27 januari 2009
#9
Glöm inte bort att tack dom som anser att en hjulinställning inte är nödvändig sen när du har snedslitna däck

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 januari 2009
#10
Lurken_85 skrev:
Beeenny skrev:
FLindgren skrev:
Hjulinställnings måste göras!

varför är hjulinställning nödvändig ?

går att byta styrleder ändå

Håller med har bytt på säkert 7-8 bilar utan någon hjulinställning. Man ska bara komma ihåg att mäta eller räkna varven när man skruvar bort den gammla. Man ska ju missa på ett helt varv om man ska misslyckas.

håller med där, har också bytt ett antal styrleder, bara man håller koll på hur många varv man fick skruva för att få av den gamla löser det sig.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

832 Inlägg
27 januari 2009
#11
isso skrev:
Glöm inte bort att tack dom som anser att en hjulinställning inte är nödvändig sen när du har snedslitna däck

Jag själv har aldrig haft problem med snedlitna däck pga styrledsbyte. Men som sagt det beror ju lite på hur noga man är när man gör det.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

4 001 Inlägg
27 januari 2009
#12
NITROUS skrev:
Lurken_85 skrev:
Beeenny skrev:

varför är hjulinställning nödvändig ?

går att byta styrleder ändå

Håller med har bytt på säkert 7-8 bilar utan någon hjulinställning. Man ska bara komma ihåg att mäta eller räkna varven när man skruvar bort den gammla. Man ska ju missa på ett helt varv om man ska misslyckas.

håller med där, har också bytt ett antal styrleder, bara man håller koll på hur många varv man fick skruva för att få av den gamla löser det sig.

det gäller att kolla så styrleden man får ser likadan ut också, jag har varit med om att en styrled var längre än den gamla som satt där, skjilde nog 3-5mm.

t.ex Volvo bytte leverantör av styrleder och då ändrade sig måtten på dom.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Muttley
27 januari 2009
#13
isso skrev:
Glöm inte bort att tack dom som anser att en hjulinställning inte är nödvändig sen när du har snedslitna däck

Kan han räkna så behöver han inte göra en inställning.
Har faktiskt bytt på en hel del bilar och de var icke några problem med det efteråt.

5 089 Inlägg
27 januari 2009
#14
Jo biltema, mekonomen bilverkstans styrledet är säkert exakt lika långa:) så det är nog bara att räkna gängorna då... har bara jobbat med hjulinställning i fyra år. och jag har aldrig vart med om ngåon som bytt styrleden har fått det exakt sen. Man mäter ner till tiondels millimetern när man gör hjulinställning.

Och hur vet ni att hjulinställningen var rätt före? men eftersom att era hjul inte blivit sneslitna så är väll alla lyckliga:)

\Lindgren

9 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#15
Jag kommer nog byta själv och sedan kanske lämna in den för justering av verkstad.

Har någon tips på var jag kan göra det billigt i Stockholm gärna på södra sidan.

Bilia tog förresten 927:-/st för styrlederna så det blir nog Mekonomen, för alla verkar mot Biltema när det gäller styrleder.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 januari 2009
#16
sankaboy skrev:
Har fått tips att sätta laservattenpass på hjulen fram som lyser framåt och sedan mäta så att det är samma mellanrum på två olika avstånd.

De funkar.. Jag gjorde en hållare för lasermätarna så de kom på bägge hjulen fram.
Markerade punkterna i väggen sen och bytte styrled, ställde in allt igen enligt mina markeringar.

Sen körde jag till en verkstad och kollade hjulinställningen. Behövdes inga justeringar alls.
(Detta fungerar självklart inte ifall du från början hade fel hjulinställning)

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

\m/(><)\m/
742 Inlägg
27 januari 2009
#17
FLindgren skrev:
Jo biltema, mekonomen bilverkstans styrledet är säkert exakt lika långa:) så det är nog bara att räkna gängorna då... har bara jobbat med hjulinställning i fyra år. och jag har aldrig vart med om ngåon som bytt styrleden har fått det exakt sen. Man mäter ner till tiondels millimetern när man gör hjulinställning.

Och hur vet ni att hjulinställningen var rätt före? men eftersom att era hjul inte blivit sneslitna så är väll alla lyckliga:)

Du tänker som jag.. Själv har jag bara jobbat med det i sex och ett halvt år tongue
Bara dumsnålt att inte göra en hjulinställning
Senast redigerat av isso (27 januari 2009)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

9 Inlägg
2 februari 2009
Trådstartare
#18
Köpte delarna på Mekonomen och har bytt ena sidan utan problem. Att göra inställningen själv har jag insett kanske inte är så lätt. Även om man räknar varv så kan den nya vara längre vilket ändrar antalet varv.

Att mäta mot en fast referens funkar inte heller eftersom den gamla styrleden redan glappar och man vet inte vilket läge den borde ha.

....Så var gör man en framhjulsinställning billigt i Stockholm (Södra sidan)

... och vad kostar det?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 februari 2009
#19
Fast leden kan ju röra sig nästan ett kvarts varv på själva styrstaget. Ska man räkna gängor från staget vridet i botten åt ena hållet då eller?
Vad händer om man har en rak led inne i styrväxeln, den snurrar gärna på sig när man skruvar åt, ska man ha en som håller fast den hela tiden?
För skojs skulle var jag mkt noggrann sist och räknade varv och bytte till en originaldel. Bilen drog både snett och ratten stod galet, konstigt. Jag skrev ju tom upp antalet gängor...
FLindgren skrev:
Man mäter ner till tiondels millimetern när man gör hjulinställning.

Om man då tänker på vad hell Lindgren skrev så blir det snabbt väldigt fort fel!
Ett kvarts varv fel på en led med 1.5mm stigning på gängorna ger ca 0.4mm. Sen sitter ju inte staget ute vid fälgkanten utan en bit in, vilket ger en utväxling på kanske 1:2... Helt plötsligt är vi uppe på 0.8mm fel. DET mina damer och herrar märks ganska mkt i uppförande/däckslitage!

Kontentan av detta är: Hade du tänkt att använda bilen för dagligt bruk, gör en hjulinställning. Ska du köra stubbrace/åka på isen så spelar det mindre roll om man nu kostar på en sån bil nya saker...
Senast redigerat av bumpe (2 februari 2009)


9 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#20
Har hör med både Däckspecialisten och Mekonomen och de tar 1200:- för 4-hjuls.

Finns det verkligen ingen billigare i Stockholm?

Om vi struntar i det här med att räkna gängor eftersom det kan gå helt fel i alla fall. Hur skulle man kunna göra en framhjulsinställning på annat sätt?

Jag var inne på att sätta ett par lasrar på skivorna fram och låta dem peka framåt. Sedan är det bara att mäta avståndet mellan prickarna på ett par olika avstånd och se att det är samma avstånd.
Finns det något annat kanske bättre sätt att göra inställningen själv?


Sök