2934
Sök

Tips på välljudande "Bas/basar"

8 156 Inlägg
28 januari 2009
Hittade denna på DLS:
Statistic of the 2008 EMMA European Championships
http://dls.se/econtent/files/547/statisticwels08.pdf

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 januari 2009
Phaetoon skrev:
Hittade denna på DLS:
Statistic of the 2008 EMMA European Championships
http://dls.se/econtent/files/547/statisticwels08.pdf

Det fanns en likadan för Svenska finalen 2007, men, den verkar borta. Förmodligen för att det gjorde ont i ögonen för vissa wink big_smile

Det man kan säga om statistiken (både Europa och den Svenska) är att det lönar sig köpa grejer utav ställen/folk man kan få support utav. DLS och Pioneer är supportar sina tävlande på ett MYCKET bra och stort sätt på finalerna, och det är samma sak som gjort att vi på lilla Ncore totalt dominerat de senaste två åren i Sverige. Vi har bra produkter, men lika viktigt är att veta HUR de skall användas och hur man sen skall ställa ljudet för maximal prestanda.

Kan man inte det spelar det ingen roll vad man säljer...

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 januari 2009
LillNaisarn skrev:
jonash skrev:
[
Okej. Ja, om di tittar på resultaten från ljudtävlingar som drivs i Sverige utav EMMA (www.emmanet.se) och sammanställer ett paretodiagram över märke på bas på x-axeln, och andelen pallplatser (eller vinster om du vill) på y-axeln, så vågar jag påstå att det finns ingenting som ens är i närheten utav oss.

Det kan verka skryt, men det är fakta.

mvh Jonas

Med viss risk nu att kanske bli dum förklarad då jag nu kikade som hastigast på hemsidan så får jag bara fram tävlings poängen på respektive tävlande fått och inte några spec på vad dom har för saker?
(Kanske jag som är trög eller halvt blind som inte ser)

Det fanns en statistik över produkterna som folk använt. Men i korthet: Vi hade flest basar, flest framsystem och flest steg i bilarna som vann och kom på pallen under 2007 och 2008.

Utav alla 14 1a platser som man kan vinna inom välljud har vi tagit 6 guld och 2 silver, i TEAMET bara. (och då är vi 4st, dvs 3 guld varje år utav 7 möjliga, samt 1 silver och 1 brons. )

Räknar vi dessutom in såna som sen använder våra produkter som ej ingår i teamet, så är det 4 till....

Om DigitalDesigns slår sig för bröstet att de är mest använt och dominant inom SPL, så är våra resultat ÄNNU större inom HiFi.

Sen vill jag på en gång säga att de andra basarna som nämnts i tråden absolut kan funka med!

mvh Jonas

733 Inlägg
28 januari 2009
snoddas skrev:
säger min dröm bas tongue ORION HCCA 12"

drömbas? då har du dålig fantasi, om jag får välja EN drömbas hade det blivit en dd z 18 skulle jag tro...orion är så billig att det inte behöver vara en dröm :p

M.v.h. Emil

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 januari 2009
LillNaisarn skrev:
Phaetoon skrev:
Jag kunde inte hitta "märkestoppen" på emmanet. Fanns iaf en pdf tidigare som man kunde ladda hem med lite info om vilka märken som var i topp i varje genre.

Iaf.
Kolla in bilbyggen på N-core's hemsida.
Eller kolla in en fin bil här smile
http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=39

Tack för ditt tips! Ja jag satt och kikade för ett tag sen på N-Core efter jag kikade på vad JonasH körde för saker i sin kärra.

Något liknande skulle väll inte sitta fel i ens bil dock Alpine F1 ligger en del utan för ens betänkta del att lägga på en CD .

J:son har lite bilder här på Garaget på sin Capri (fler än vi har på hemsidan...vi är rätt kass på att ta foton, men ljud kan vi..)

I J:sons Capri sitter en Ncore Anthem10, det gör det i min bil också. I Jens 200SX sitter Anthem12 och 10, och i Robsarves bil sitter Anthem12.

mvh jonas

1 727 Inlägg
28 januari 2009
Lite partisk är jag, men bas från Genesis eller Dynaudio är bland det bättre räknat finlir.
Dynaudion spelar lite tyngre än Genesisen, som i sin tur har en annan typ av musikalitet.Smaksak.
En bra grej är att lyssna själv innan man köper.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 januari 2009
Kan intyga att både Anthem-basen och Genesis är riktigt musikaliska båda två....

Morel och Dynaudio kan jag ej uttala mig om idag då jag ej hört ngt av ngn av dem på flera år.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
28 januari 2009
thulle1 skrev:
snoddas skrev:

drömbas? då har du dålig fantasi, om jag får välja EN drömbas hade det blivit en dd z 18 skulle jag tro...orion är så billig att det inte behöver vara en dröm :p

Ha ha.
Sant.

Och så låter den högt oxå och illa men HÖGT tongue
z18 vill man ju klart leka med bara för sakens skull big_smile
Men när man betalat en sån så är det dags att lägga ut lika mycke till ggr 3 innan det är dags att spela den sad gäller ju även HCCA då..
Och alla andra basar med lite fjong i smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Det fanns en statistik över produkterna som folk använt. Men i korthet: Vi hade flest basar, flest framsystem och flest steg i bilarna som vann och kom på pallen under 2007 och 2008.

Utav alla 14 1a platser som man kan vinna inom välljud har vi tagit 6 guld och 2 silver, i TEAMET bara. (och då är vi 4st, dvs 3 guld varje år utav 7 möjliga, samt 1 silver och 1 brons. )

Räknar vi dessutom in såna som sen använder våra produkter som ej ingår i teamet, så är det 4 till....

Om DigitalDesigns slår sig för bröstet att de är mest använt och dominant inom SPL, så är våra resultat ÄNNU större inom HiFi.

Sen vill jag på en gång säga att de andra basarna som nämnts i tråden absolut kan funka med!

mvh Jonas

Då var det inte jag som var blind eller dum som inte hittade det wink
jonash skrev:
J:son har lite bilder här på Garaget på sin Capri (fler än vi har på hemsidan...vi är rätt kass på att ta foton, men ljud kan vi..)

I J:sons Capri sitter en Ncore Anthem10, det gör det i min bil också. I Jens 200SX sitter Anthem12 och 10, och i Robsarves bil sitter Anthem12.

mvh jonas

Får ta och kika in dära lite här på ett tag smile
Horsyhorse skrev:
Lite partisk är jag, men bas från Genesis eller Dynaudio är bland det bättre räknat finlir.
Dynaudion spelar lite tyngre än Genesisen, som i sin tur har en annan typ av musikalitet.Smaksak.
En bra grej är att lyssna själv innan man köper.

Pierre

Se där! Jag visste inte ens att Genesis gjorde bas(ar) trodde dom gjorde mestadels slutsteg.
Ja det är ju det absolut bästa men det finns tyvärr inte några kompisar som har såna basar och någon återförsäljare här uppe finns det inte heller så vitt jag vet det närmaste är BRL och MDS.
Lonefox skrev:
Kan intyga att både Anthem-basen och Genesis är riktigt musikaliska båda två....

Morel och Dynaudio kan jag ej uttala mig om idag då jag ej hört ngt av ngn av dem på flera år.

Tack för din åsikt! Alltid roligt att höra vad folk tycker om ens funderingar.
Anthem basen låter ut att vara en trevlig en samt att prislappen var inte så farlig heller.
Skadar ju inte om jag kommer billigare undan än "max priset".

733 Inlägg
28 januari 2009
BMTech skrev:
thulle1 skrev:
snoddas skrev:

Ha ha.
Sant.

Och så låter den högt oxå och illa men HÖGT tongue
z18 vill man ju klart leka med bara för sakens skull big_smile
Men när man betalat en sån så är det dags att lägga ut lika mycke till ggr 3 innan det är dags att spela den sad gäller ju även HCCA då..
Och alla andra basar med lite fjong i smile

Ja det är sant, Hcca behöver nog en del kräm ändå för att spela också, men jag undrar hur mycket de verkligen behöver... för de är ju "bara" specade till 2000 wrms... kollar man på de flesta andra basar så spelar de på ordentligt med den specade effekten.. en snubbe på youtube driver sin dd z15 ganska bra med ett crossfire 4000 steg och det lämnar typ 4000 watt rms vad jag förstått.. men en sån bas kostar mycket så den effekten är inte mycket jämfört med basen smile

http://www.youtube.com/watch?v=mDUs1_Uc … p;index=10

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
28 januari 2009
För att komma till sin rätt så behöver HCCA en hel del kräm, det kan man inte komma ifrån. De gillar att spela djupt och kan spela dessa frekvenser med hög volym dessutom. Visserligen har jag bara varit med om ett bygge med såna basar, men det bevisade att de kan spela på rätt bra iaf. smile

Ljudkvalitetsmässigt vet jag dock inte, det måste man prova i flera olika lådor (tillsammans med ett bra framsystem) i så fall för att kunna avgöra.
Senast redigerat av Drönirettab (28 januari 2009)

Avstängd
15 Inlägg
28 januari 2009
70% ligger i biltyp,byggsätt,kunskap rest 30% i produkterna ! Om man tar en riktigt vass ljudbyggare så vill dom oftast ha Morel i stort sett. Dom kostar ju dock.

För en billigare peng och inte så mkt sämre så kan du kolla in Focal eller på N-CORE produkter
Morel skulle jag kört,värt det

När jag blir stor ska jag ha ett Audison HV VENTI slutsteg :)

Avstängd
15 Inlägg
28 januari 2009
kan passa på att tala även om att du har en JOBBIG bil typ för välljud! w124 är inte att leka med
Bandpass rekommenderas starkt! Personligen bygger jag om min w124 för sjätte gången nu och har kommit på ett bätre sätt till denna biltyp. Det är nått jag provat fram helt själv eftersom jag ville ha lite mer attack än vad bandpass gav! Tycker bandpass spelar falskt personligen i denna bil ändå och slutet och övriga konstruktioner är inte lyckade heller pga tankens plasering! Är du redo att såga i lite plåt samt använda dig av dynamat så kan jag hjälpa dig vidare med denna bil

733 Inlägg
28 januari 2009
Drönirettab skrev:
För att komma till sin rätt så behöver HCCA en hel del kräm, det kan man inte komma ifrån. De gillar att spela djupt och kan spela dessa frekvenser med hög volym dessutom. Visserligen har jag bara varit med om ett bygge med såna basar, men det bevisade att de kan spela på rätt bra iaf. smile

Ljudkvalitetsmässigt vet jag dock inte, det måste man prova i flera olika lådor (tillsammans med ett bra framsystem) i så fall för att kunna avgöra.

Exakt hur mycket kräm tror du att 12an behöver om den ska spela på ganska högt? den måste vara lättare att driva än 15"aren kan man tycka...

sorry för lite ot men intressant att veta

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
thulle1 skrev:
Drönirettab skrev:

Exakt hur mycket kräm tror du att 12an behöver om den ska spela på ganska högt? den måste vara lättare att driva än 15"aren kan man tycka...

M.v.h. Emil

Varför inte annars bara prata med NMI hära på garaget han har ju byggt ett bygge med 2st HCCA som spelade rätt duktigt wink Annars har han även några filmer på sin sida med hans HCCA anläggning.

Bara intressant att läsa. dock så som jag förstått det är inte HCCA någon SQ sub och därav ej intressant

Avstängd
15 Inlägg
28 januari 2009
thulle1 skrev:
Drönirettab skrev:

M.v.h. Emil

Bägge är tänkt drivas av ett Orion HCCA-D5000 - Orion 1 Ch 5000 Watt Amplifier

1 bas - 1 steg 12" som 15"
2basar-2 steg
osv
osv

du kan köra 2st 10" hcca på ett d5000 rätt så bra

hcca finns i 10or oxå

HCCA basar älskar effekt . riktigt effekt hungriga är dom
Senast redigerat av dimitri (28 januari 2009)

Avstängd
15 Inlägg
28 januari 2009
allra viktigast är framsystemet ! är själv uppe i snart 60k enbart på mitt framsystem med Morel och Brax steg . Har lagt ner över 150h arbete på framdörrarna enbart !
Senast redigerat av dimitri (28 januari 2009)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 januari 2009
dimitri skrev:
70% ligger i biltyp,byggsätt,kunskap rest 30% i produkterna ! Om man tar en riktigt vass ljudbyggare så vill dom oftast ha Morel i stort sett. Dom kostar ju dock.

För en billigare peng och inte så mkt sämre så kan du kolla in Focal eller på N-CORE produkter

Menar du att våra är sämre än Morel's?

Isåfall så vet jag att du ljuger, för du har inte testat våra.

Jag sätter gladeligen upp en av våra mot Morel vilken dag som helst.

Avstängd
15 Inlägg
28 januari 2009
jonash skrev:
dimitri skrev:

Menar du att våra är sämre än Morel's?

Isåfall så vet jag att du ljuger, för du har inte testat våra.

Jag sätter gladeligen upp en av våra mot Morel vilken dag som helst.

Jag är bekant med Morels produkter. Jag chansar inte på annat . I år kommer jag ta guldet ! smile vi möts oroa dig inte !

Avstängd
15 Inlägg
28 januari 2009
Ta inte åt dig Jonash ! Se det som ett gentlemans kamp. Jag ger dig tung konkurans bara. Se det som roligt

jag har tagit ledigt 3mån för bygga klart bilen ! Moderator kan stänga av mig för jag har mkt att stå i! Ingen ide sitta här ju lol  VI SYNS och framförallt HÖRS ! smile

Sök