2262
Sök

Tips på välljudande "Bas/basar"

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder så vill jag få lite åsikter ang bra sub/subar som spelar välljud.

Jag har funderat en hel del på HERTZ HX serien eller JL W6 eller högre serien.
Eller finns det några bättre mera prisvärda? Dela gärna med er då nytt ljud är tänkt att köpas snarast.

Steg och resten av ljudet kommer att väljas ut efter Sub/Subar är köpt(a).
Max pris på sub/subar:12 000:-

6 851 Inlägg
28 januari 2009
Måste säga att HertzHX serie tycker jag är klart prisvärda.(Har en över om du är intresserad.)
Men även Morel har ju mycke bra basar, som är bättre ljudmässigt än Hertz. Om de är mer prisvärda, det kan jag ej svara på.

497 Inlägg
28 januari 2009
med det priset så hade jag tagit två basar av  impact 57-67serien 12 eller 15 tums basarna låter underbart till sq om du gör lådan rätt!
men jag hade vallt 57 serien om jag varit du mest prisvärdaste till sq 67 serien är mer brutal och kan spela högt me funkar riktigt bra i sq med men är dyrrare.
men snackar vi för pengarna du kan lägga ut så hade jag tagit en dd9112-15 eller 9512-15.
Senast redigerat av Audi-powah (28 januari 2009)

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Måste säga att HertzHX serie tycker jag är klart prisvärda.(Har en över om du är intresserad.)
Men även Morel har ju mycke bra basar, som är bättre ljudmässigt än Hertz. Om de är mer prisvärda, det kan jag ej svara på.

Tack för ditt tips.
Jag ser gärna att köpa nytt dom kostar ju ändå inte så mycket nya heller.
Audi-powah skrev:
med det priset så hade jag tagit två basar av  impact 57-67serien 12 eller 15 tums basarna låter underbart till sq om du gör lådan rätt!
men jag hade vallt 57 serien om jag varit du mest prisvärdaste till sq 67 serien är mer brutal och kan spela högt me funkar riktigt bra i sq med men är dyrrare.
men snackar vi för pengarna du kan lägga ut så hade jag tagit en dd9112-15 eller 9512-15.

Har redan haft DD 9515D och vill pröva ngt nytt.

Tipsa gärna om å.f på dom dära andra basarna så kan man kika.
Senast redigerat av LillNaisarn (28 januari 2009)

6 851 Inlägg
28 januari 2009
En bas som jag vet låter mycke bra är Morel Ultimo 12. pris runt 5500:-
Så är det nytt du vill ha..varför inte testa den?

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:

Det är inget måste att det ska vara nytt, menar iom att prislappen på HX serien är inte så hög och har tänkt ha 1-2st. Fast begangnat funkar även bra.

Är det en 250 eller 300 du har?
Skriv gärna tips vart man kan hitta Morel smile

1 142 Inlägg
28 januari 2009
säger min dröm bas tongue ORION HCCA 12"

264 Inlägg
28 januari 2009
Fin ljud eller tryck??

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 januari 2009
LillNaisarn skrev:
TT-Avant skrev:

Det är inget måste att det ska vara nytt, menar iom att prislappen på HX serien är inte så hög och har tänkt ha 1-2st. Fast begangnat funkar även bra.

http://www.morel.se/rwdx%5Ccache%5Caate … -_1275.asp

Har även sett Morel hos Blekinge Bilradio.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
28 januari 2009
LillNaisarn skrev:
TT-Avant skrev:

Jag har en HX250D, alltså en 10" med dubbla 4ohm spolar. Inte den nya modellen, utan den gamla.
Du kan även hitta Morel på www.soundtec.se

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
Kenko skrev:
Fin ljud eller tryck??

Trode det framgick i min rubrik VÄLLJUDANDE bas/basar dvs finlir/SQ jag är ute efter.
Tryck har jag så det räcker med mina nuvarande basar. (för min del iaf).
snoddas: Nu är väll HCCA'n inte helt & hållet SQ sub?
Lonefox :Tack för ditt tips! googlade som hastigast och såg även att blekinge bilradio hade.
TT-Avant Du kan gärna PM:a pris på HX'en kan ju vara roligt att pröva då man hört mycket gott om den serien. Får även tacka för länken.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 januari 2009
LillNaisarn skrev:
Kenko skrev:
Fin ljud eller tryck??

Trode det framgick i min rubrik VÄLLJUDANDE bas/basar dvs finlir/SQ jag är ute efter.
Tryck har jag så det räcker med mina nuvarande basar. (för min del iaf).
snoddas: Nu är väll HCCA'n inte helt & hållet SQ sub?
Lonefox :Tack för ditt tips! googlade som hastigast och såg även att blekinge bilradio hade.
TT-Avant Du kan gärna PM:a pris på HX'en kan ju vara roligt att pröva då man hört mycket gott om den serien. Får även tacka för länken.

Jag är ju smått partisk....men slå en koll på vilka basar som dominerat HiFi/SQ scenen de senaste två åren. Svaret är entydigt wink

mvh jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
jonash skrev:
Jag är ju smått partisk....men slå en koll på vilka basar som dominerat HiFi/SQ scenen de senaste två åren. Svaret är entydigt wink

mvh jonas

Jag är inte så insatt så därför gör jag en tråd för att förhoppningsvis få tips & råd av folk som är mera insatt än mig wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
28 januari 2009
LillNaisarn skrev:
jonash skrev:

mvh jonas

Jag är inte så insatt så därför gör jag en tråd för att förhoppningsvis få tips & råd av folk som är mera insatt än mig wink

Okej. Ja, om di tittar på resultaten från ljudtävlingar som drivs i Sverige utav EMMA (www.emmanet.se) och sammanställer ett paretodiagram över märke på bas på x-axeln, och andelen pallplatser (eller vinster om du vill) på y-axeln, så vågar jag påstå att det finns ingenting som ens är i närheten utav oss.

Det kan verka skryt, men det är fakta.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
jonash skrev:
[
Okej. Ja, om di tittar på resultaten från ljudtävlingar som drivs i Sverige utav EMMA (www.emmanet.se) och sammanställer ett paretodiagram över märke på bas på x-axeln, och andelen pallplatser (eller vinster om du vill) på y-axeln, så vågar jag påstå att det finns ingenting som ens är i närheten utav oss.

Det kan verka skryt, men det är fakta.

mvh Jonas

Med viss risk nu att kanske bli dum förklarad då jag nu kikade som hastigast på hemsidan så får jag bara fram tävlings poängen på respektive tävlande fått och inte några spec på vad dom har för saker?
(Kanske jag som är trög eller halvt blind som inte ser)

170 Inlägg
28 januari 2009
Vi på dls har bra basar typ mw10 o 12" nob 10" o 12" w612 mm

Gbg

8 156 Inlägg
28 januari 2009
Jag kunde inte hitta "märkestoppen" på emmanet. Fanns iaf en pdf tidigare som man kunde ladda hem med lite info om vilka märken som var i topp i varje genre.

Iaf.
Kolla in bilbyggen på N-core's hemsida.
Eller kolla in en fin bil här smile
http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=39

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
28 januari 2009
siggi skrev:
Vi på dls har bra basar typ mw10 o 12" nob 10" o 12" w612 mm

Vad använder Team DLS för basar just nu? Har dom gått ifrån RW 10:orna?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

LillNaisarn
28 januari 2009
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Jag kunde inte hitta "märkestoppen" på emmanet. Fanns iaf en pdf tidigare som man kunde ladda hem med lite info om vilka märken som var i topp i varje genre.

Iaf.
Kolla in bilbyggen på N-core's hemsida.
Eller kolla in en fin bil här smile
http://www.n-core.se/index.php?option=c … ;Itemid=39

Tack för ditt tips! Ja jag satt och kikade för ett tag sen på N-Core efter jag kikade på vad JonasH körde för saker i sin kärra.

Något liknande skulle väll inte sitta fel i ens bil dock Alpine F1 ligger en del utan för ens betänkta del att lägga på en CD .

SQ
1 343 Inlägg
28 januari 2009
En bas ja kan rekomendera som ja även lyssnat på en del är focal utopia be 13"

http://www.ljudstudion.se/default.aspx? … rodid=2090

dom har dom t.ex.. finns säkert fler men de va en av dom som dök upp när ja sökte..
spelar helt underbart i rätt låda.. den ja lyssna va ganska stor låda till, å ganska långt 4" rör så den va avstämd vääldigt lågt..

men som sagt, mkt fin bas smile om man är inriktad på SQ..

snoddas skrev:
säger min dröm bas tongue ORION HCCA 12"

vågar nästan påstå att de är mer db bas än sq.. men kan ha fel..
Senast redigerat av Lardi (28 januari 2009)

Ljudnörd!

Sök