3825
Sök

Vad tycker du om Wire Räcke!?

* Klåpare
1 718 Inlägg
29 januari 2009
Vajerräcken är... Väl bra... Men finns det bättre alternativ så vill jag ju naturligtvis hellre att mina skattepengar går till såna.
Det är ju som sagt en dödsfälla för motorcyklister, men å andra sidan så är de ju imuna mot fartkameror. Det är ju också lite orättvist... tongue

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Fisketokig
2 997 Inlägg
29 januari 2009
Kul om bilisterna bakom försöker köra förbi en MC när det är ett körfält bara och räcken.
Jag har själv inte varit med om det men en kompis fick en bil i arslet som blev galen när han inte fick köra om.

Lägger man sig lite på sidan är det nog kört. Inte sån stor marginal om nån släpper en bil förbi då.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

blacken
29 januari 2009
FL3JM skrev:
Dom är skitbra för alla utom MC-förare. Hellre fastna i ett räcke än att dundra rätt in i en mötande bil.
Sen är det ju så att MC-folk får skylla sig själva, kör man i laglig hastighet så hamnar man helt enkelt inte i räcket. Men har man oturen att träffa räcket med mc så är det stor risk att armar eller ben fastnar i vajrarna och får dom avslitna. Är man rädd om livet så åker man inte MC.

Ett väldigt dumt och korkat påstående och yttrande. Hojåkare har samma rättigheter som bilister till en säker vägmiljö. och har man otur även i lagliga hastighter så är vajerräcken en livsfara för hojåkare, och när det finns alternativ så varför inte?. Men, nej det är ju bara hojåkare och dom får ju skylla sig själva i sitt val. Vilket djävla skitresonemang..mad

3 714 Inlägg
29 januari 2009
vajerräcket funkar väl i låga hastigheter men för lastbilar så stoppar det inte någonting

en lastbil väger uppemot 60ton och jag tror inte några vajrar stoppar då
för MC-åkaren så är det ju rena dödsfällan skulle jag säga iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Muttley
29 januari 2009
Martin 9-3 skrev:
Kul om bilisterna bakom försöker köra förbi en MC när det är ett körfält bara och räcken.
Jag har själv inte varit med om det men en kompis fick en bil i arslet som blev galen när han inte fick köra om.

Lägger man sig lite på sidan är det nog kört. Inte sån stor marginal om nån släpper en bil förbi då.

Det har jag, men jag flyttar inte på mig för bilister. Jag anser att jag ska bete mig som en bil när jag sitter på hojen, och vid enfiligt så får bilar vara snälla och vänta till de är 2 filer.

Fast en gång trodde jag att han skulle preja mig helt, jag höll ca 95 enligt mätaren på 90 väg, men han nudda nästan regskylten.

-utan 940
1 728 Inlägg
30 januari 2009
bollen1986 skrev:
vajerräcket funkar väl i låga hastigheter men för lastbilar så stoppar det inte någonting

Det krävs stora betongbarriärer för att stoppa en tung lastbil: http://se.youtube.com/watch?v=x7TxYWU_Y … 9BD0B70016

Ett vajerräcke duger bara till att väcka chauffören.

3 714 Inlägg
30 januari 2009
Andreas 940 skrev:
bollen1986 skrev:

Det krävs stora betongbarriärer för att stoppa en tung lastbil: http://se.youtube.com/watch?v=x7TxYWU_Y … 9BD0B70016

Ett vajerräcke duger bara till att väcka chauffören.

Precis men då är lastbilen redan över på fel sida och vajerräcket har inte gjort någon större nytta

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
31 januari 2009
blacken skrev:
Ett väldigt dumt och korkat påstående och yttrande. Hojåkare har samma rättigheter som bilister till en säker vägmiljö. och har man otur även i lagliga hastighter så är vajerräcken en livsfara för hojåkare, och när det finns alternativ så varför inte?. Men, nej det är ju bara hojåkare och dom får ju skylla sig själva i sitt val. Vilket djävla skitresonemang..mad

MC-folk kan omöjligtvis få samma säkerhet som en vanlig bilist. Även om det är mjuka fina madrasserade räcken så gör det ju faktiskt ondare att köra in i dom om man kör motorcykel.

Whine whine!

150 Inlägg
31 januari 2009
Atlaz745 skrev:
räddar liv men bilen blir skrot..

Så ifall du o din volvo är ute och segdrar en dag och du av nån anledning brakar in i vajerräcket i full karriär, skulle du hellre dö medans din bil kanske som maximalast behöver en ny framskärm i stället för att överleva och sedan köpa en ny volvo för 8000kr?

Körv
3 535 Inlägg
31 januari 2009
Har dödat en bil i vajerräcket. Men hellre det än att möta en tradare.

Truckdriving Man

blacken
31 januari 2009
Urkas skrev:
blacken skrev:

MC-folk kan omöjligtvis få samma säkerhet som en vanlig bilist. Även om det är mjuka fina madrasserade räcken så gör det ju faktiskt ondare att köra in i dom om man kör motorcykel.

Och därför så måste man göra det farligare i trafiken för hojåkaren?..

Sök