3333
Sök

Hur mkt ska man sänka bilen ?

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#1
Har lite frågor som jag skulle vilja få hjälp med.

Jag planerar att sänka bilen, men det är tydligen inte så lätt som ja trodde.

första "problemet" är att jag har 22" och om jag ska sänka så måste jag tydligen valsa skärmarna till och börja med, hittar verkligen ingen som gör detta. har ringt runt i jkpg men hittar ingen. sklle helst vilja göra det i jkpg eller växjö.

Dilemmat är att jag vet inte hur mkt ja ska sänka den. Jag tvekar mellan 35mm och 50mm.

Problem nr 2. Jag har hört att om jag sänker den 50mm så kommer inte bilens original stötdämpare klara detta och kommer slitas ut inom ½år.

Jag har tänkt att använda använda Eibach Sportline fjädrar då ja hört o läst att dom ska va lite styvare så ja tänkte att det kanske skulle hjälpa fjädringen lite.

Vill gärna ha tips och råd innan jag gör nått dumt..

Inspiration comes standard

Varningar. 36
1 200 Inlägg
28 januari 2009
#2
Sänk så mycket det går och byt det som inte klarar av det, det är min åsikt hehe. Lågt är fett. smile

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#3
joo joo håller med dig men vill helst inte göra nått på bekostnad av att nått annat pajar

Inspiration comes standard

1 271 Inlägg
28 januari 2009
#4
jag tycker samma sänk så mkt det går det är aldrig fel när det ligger lågt. det ska vara så man måste snädda farthinderna

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
28 januari 2009
#5
Din bil är ju inte HELT jämförbar med min V40 kanske... tongue Men jag hade i alla fall liknande funderingar. Beställde Eibachsatsen för 35 mm, men min leverantör fick tyvärr inte fram den på avtalad tid. Jag fick i stället en H&R 40 mm, som jag monterat ihop med originalstötdämparna.

Det märks att bilen blev betydligt lägre och ganska stötig ska jag säga. Med vinterdäck på kan jag inte göra fullt rattutslag heller.

Men... jag har kört på detta i... öh... fram sen i maj eller något, bak kom de på ett par månader senare, men än så länge har jag inte fått problem med stötisarna.

Kompisar har kört på H&R 40 mm under flera år och klarat stötdämparna.

För min del vägde det tungt att bilen skulle gå att använda fortfarande. Jag bor på landsbygden och det är en del hålor i vägarna häromkring så... Har haft lite problem vid en del trottoarkanter och utfarter inne i Götene, men annars fungerar det faktiskt hyffsat med den här sänkningen.

Är det inte ett önskemål att bilen ska läggas på marken tycker jag du ska hålla dig till en lite mindre förändring, så du kan använda bilen hyffsat normalt även i framtiden.

Kram / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

1 488 Inlägg
28 januari 2009
#6
Akta dig gällande valsningen. Finns lite risker med det, låt endast proffs utföra det. MH styling i Åmål är duktiga på valsning om du inte hittar några andra.

1 079 Inlägg
28 januari 2009
#7
Sänker du enbart med fjädrar så måste du tänka på: Göra fyrhjulsinställning (måste man iaf), dämpare blir fuckade, drivknutarna får nya lägen och kanske inte accepterar det, valsa skärmar som sagt,, så de blir dyrt om det inte går som man vill.

37 Inlägg
28 januari 2009
#8
men vad säger bilprovningen om man sänker för mycket? smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 januari 2009
#9
raggar_pojk skrev:
men vad säger bilprovningen om man sänker för mycket? smile

2a på, för kort fjädringsväg, eller fjäder lös risk att hamna ur läge

Jonas

Sanizz
28 januari 2009
#10
Lika bra att köpa ordentliga grejer från första början & spara orginalen. Och vad gäller valsingen bör du vara försiktig med. / Lambi

379 Inlägg
28 januari 2009
#11
äh kör på sänk den skit i bilprovningen får man inte ens leva i fred me sin bil nuförtiden tongue

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#12
många bra råd.... lite synd faktiskt att det ska va så komplicerat.
ja va lite naiv o trodde att det va bara att slänga på lite kortare fjädrar o köra på men så verkar det inte vara,, tror inte att allt skulle kosta mig under 10 000 som det verkar just nu

Inspiration comes standard

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#13
Senast redigerat av Edvinoo (28 januari 2009)

Inspiration comes standard

Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#14
dom är ju 35 mm dessutom så då känner ja mig lite säkrare me tanke på att fälgarna e så stora

Inspiration comes standard

188 Inlägg
29 januari 2009
#15
nu vet jag inte hur mycket du är villig att lägga ut, men ksport har ju luftfjädrings kit till 300c för helt rätt kurs(kvaliteten på ksport har jag ingen aning om men från vad jag har hört så ska dom vara ok) då kan du ju höjja och sänka som du vill big_smile


Hetast Just Nu!
1 355 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#16
olds88 skrev:
nu vet jag inte hur mycket du är villig att lägga ut, men ksport har ju luftfjädrings kit till 300c för helt rätt kurs(kvaliteten på ksport har jag ingen aning om men från vad jag har hört så ska dom vara ok) då kan du ju höjja och sänka som du vill big_smile

joo ja vet finns många märken men är absolut inte redo att ge dom pengarna för att höja o sänka bilen.. vill bara sänka den o behålla den sänkt..

Inspiration comes standard

Load3d
8 december 2009
#17
Edvinoo skrev:
Har lite frågor som jag skulle vilja få hjälp med.

Jag planerar att sänka bilen, men det är tydligen inte så lätt som ja trodde.

första "problemet" är att jag har 22" och om jag ska sänka så måste jag tydligen valsa skärmarna till och börja med, hittar verkligen ingen som gör detta. har ringt runt i jkpg men hittar ingen. sklle helst vilja göra det i jkpg eller växjö.

Dilemmat är att jag vet inte hur mkt ja ska sänka den. Jag tvekar mellan 35mm och 50mm.

Problem nr 2. Jag har hört att om jag sänker den 50mm så kommer inte bilens original stötdämpare klara detta och kommer slitas ut inom ½år.

Jag har tänkt att använda använda Eibach Sportline fjädrar då ja hört o läst att dom ska va lite styvare så ja tänkte att det kanske skulle hjälpa fjädringen lite.

Vill gärna ha tips och råd innan jag gör nått dumt..

Tjena, det finns en sak som många inte tänker på inom sänkningar av bilar! det är att det är ju en oerhörd påfrästning på bärarmsbussningen om man inte släpper efter ''spänningen'' i den jag orkar inte förklara allt men för att få det korrekt gjort ska du montera fjädrarna och allt innan du sänker ner bilen för att fara ut på stan å kränga ska du släppa på skruven (inte ta ut) som går genom bussningen på bärarmen för att bussningen ska få räta till sig eftersom bärarmen får en annan vinkel vid sänkning, när du släppt skruven hissar du ner bilen sen rullar du den fram & tillbaka  och rekar på bilen sedan får du kråla dig under bilen kan vara omständigt men det går sedan drar du åt bussningen igen då ska  det inte vara någon onödig påfrestning på den nå mer:)/ Jonte

hej vad gör du?
416 Inlägg
8 december 2009
#18
jag säger så hära, om man har råd med en 300c så har man råd med nya stötdämpare / fjädrar !

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

648 Inlägg
8 december 2009
#19
sänk lagomt med sänkfjädrar och gör en fyrhjulsinställning...svårare än så är det inte...inte fasen pajar stötdämpare såfort om man sänker så lite som 35-40mm...visst att dom tar mer stryk än normalt men vi snackar många år innan dom är slut.


eller så gör du det rejält med coilovers.....väghållning känsla och allt blir 110% bättre än bara fjädrar


http://www.blocket.se/goteborg/D2_Racin … 567348.htm

http://www.raidopower.se/Shop/Index.php … tcoilovers
Senast redigerat av Ejan (8 december 2009)


16 197 Inlägg
8 december 2009
#20
50mm kan du inte sänka me 22".. om du nu iaf ska ha bilen HELT stumm å utan fjädringsväg-

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök