Då var det dax att starta en projekttråd. Min första så får se vad det blir av med den
Bilen är en Mazda RX-7 FD3S 1993
Dagens status på bilen:Motorn: -1308cc Wankelmotor
-2 seriella turboaggregat som går i vid olika varvtal
-3" Kakimoto system med 4,5" catback
-Dubbla öppna HKS filter
-GReddy RS dumpventil
-XSPOWER Intercooler
Interiören:-Mazda Spirit-R kolfiberstolar made by Recaro
-Mazdaspeed ratt
-Mazdaspeed 300km/h hastighetsmätare
-TRUST Mäthållare A-stolpen 2st 60mm mätare
-Blitz turbotimer
-Billion V-Fan Controller
-G-Tech Pro RR Prestandamätare
-SWOOSH Laddtrycksmätare
-SWOOSH Oljetrycksmätare
-SWOOSH Oljetemperatursmätare
-SWOOSH Vattentemperatursmätare
-SWOOSH Avgastemperatursmätare
Exteriör:-Frontläpp
-Mazda Side Dam Air Skirts
-Integrerade lyktor
-Knightsport Backspeglar
-Vita blinkersglas
Prestanda:-255 hk orginal
-0-100 = 5.4 sec med G-Tech Pro mätare
-0-402m = 13.92 med G-Tech Pro mästare
-Toppfart ca: 285 km/h
Lite historik sedan bilen kom i min ägo 2006
Såg ut såhär när bilen hämtades efter Elmia 2006:Utsidan:
Elmia 2006Inredningen:
Inredningen Elmia 2006Sommaren 2006 ingen förändring:
Sidan:
Sommar 2006Orginal motorn:
Orginal motorn 2006Vintern 06-07 började det skruvas lite:Uppfradering under huven, lyktor och enkel kosmetika
Uppgradering pågår 2006-07.Hittade fina dämparna som satt på bilen
Öhlins-dämparnaResultatet våren 2007Fronten med de nya lyktorna:
Fronten med nya lyktorna och nya intercoolernNärbild på motorn:
Blev lite bättre än orginalet Uppgradera lite invändigt också:
Lite mätareStällde ut bilen i Gatbilar.se`s monter på Emmaboda 2007:
Emmaboda 2007Även med i Gatbilar.se`s Tour 2007. Här på utställning i Norrköping:
Norrköping 2007Tyvärr hände det inte så mycket med bilen under 2008 men håller på o mekar för fullt med bilen nu istället.Började med att ordna till min garageplats så att den var redo inför vinterns ombyggnad
Sopade min plats. Var lagom dammigt Sedan var det dax för olja
Olja för att skydda golvetSå här såg alltså bilen ut innan de börjades skruvas. Tillsammans med stallkamraterna
Med stallkamraterna Då jag inte har varmgarage så fick jag bygga ett
Mitt fina tält Innan man börjar skruva måste man fylla på matförrådet. Den dagen var det toast o Red Bull
Middag i garaget Sedan var det dax o skuva lite o enklast är att börja i fronten så först att rivas blev framskärmar, lyktor och intercooler:
Börjat demonteringDe gick bra så fronten var rätt snabbt nermonterad:
FrontenDå var det bara att ge sig på inredningen
SkuffenLite skruvande senare såg de ut såhär:
SkuffenFick även lyfta ut framstolarna så man kan röra sig i kupèn:
KupènÄven baksäte och lite plastpaneler fick följa med ut
Skuffen och baksätet.Polaren ville testa hur reservhjulet såg ut på bilen
ReservhjuletSedan var det dax att börja riva bakkjolen vilket gick snabbt o smärtfritt:
The AssHade med mig endel av bodykitet för att mäta lite och testmontera dessa:
Fronten och framskärmarnaProvmonterade med hjälp av den senaste tekniken... tejp
Kommer inte sitta redigt som det gör nu när jag monterat de helt
Enkel testmontering av front och framskärmarMer närbild på ena framskärmen sen ser man lite av bakskärmen
Fronten, framskärmen och bakskärmenVar tvungen att ha koll på värmen i tältet, vill inte frysa när man skruvar o mekar bil
Tempen i tältet Det var allt för denna gång. Kommer mer uppdateringar när jag varit i garaget nästa gång
Synpunkter och ideèr är alltid välkomna
Ha de bra o tack för att ni kollar in min tråd