3378
Sök

Högtalare bakdörrar volvo 740

252 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Tjena!

Har precis köpt mig en 740 gl från 1988. Håller på att bygga lite ljud i bil och tänkte då sätta in ett par högtalare i bakdörrarna. Till min förvåning så fanns det redan färdigdragna kablar!

Då till mig fråga, var hittar jag andra änden på dessa kablar? Jag lyckades följa dom en bit men sen stack dom in i en stor kabelhärva. Det var likadant på båda sidor och inga kablar till bakhögtalarna finner jag bakom stereon, där finns bara till fronthögtalarna.

Någon som vet var man kan hitta dom?

Mvh

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 januari 2009
ta bort stereon och alla fack under. sen är de bara att gröpa. Om jag inte är helt ute och cyklar sitter de i någon plint

Jonas

252 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
ta bort stereon och alla fack under. sen är de bara att gröpa. Om jag inte är helt ute och cyklar sitter de i någon plint

Okej! Jag ska ut och riva lite i kabelhärvan. Alltid lika roligt allra helst när dom byter färg en gång på vägen med. Det är inte så att dom egentligen är tänkt för något annat, t.ex. elhissar bak eller liknande?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 januari 2009
Har man centrallås är de fördragna högtalar kablar till bakdörrarna. Höll på och joxa med de på min gamla 740

Jonas

252 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Har man centrallås är de fördragna högtalar kablar till bakdörrarna. Höll på och joxa med de på min gamla 740

Jag har tyvärr inte centrallås och tänker nog inte bygga in det heller. Så dom kablarna får duga till högtalarkablar. Tack för hjälpen!

252 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Kickboxer skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Okej! Jag ska ut och riva lite i kabelhärvan. Alltid lika roligt allra helst när dom byter färg en gång på vägen med. Det är inte så att dom egentligen är tänkt för något annat, t.ex. elhissar bak eller liknande?

Om det är ett 6.3mm och ett 4.8mm stift så är det till högtalarna. Volvo är duktiga på att ha fördragna kablar. Brukar vara en 4-polig grå kontakt vid radion till bakhögtalarna och en vit 9-polig till framhögtalarna samt matning/jord.

Ja, precis! Det var olika storlekar på dom. Men bakom stereon ligger det enbart 4 kablar, 2 till varje högtalare fram och sen ligger den svarta fyrkantiga kontakten som är till för strömmatning osv.  Annars är det tomt bakom stereon. Den förre ägaren hade varit där inne och klippt och skarvat hejdlöst så nu när jag rivit bort allt så återstår bara de kablar jag skrev ovan.

Jag ska försöka hitta den där vita niopoliga kontakten du menar.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
29 januari 2009
Swedenrockers skrev:
Kickboxer skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Om det är ett 6.3mm och ett 4.8mm stift så är det till högtalarna. Volvo är duktiga på att ha fördragna kablar. Brukar vara en 4-polig grå kontakt vid radion till bakhögtalarna och en vit 9-polig till framhögtalarna samt matning/jord.

Ja jag har för mej mina satt i nån plint

Jonas

664 Inlägg
16 augusti 2013
5,25 går det in i en 240is bakdörrar?

Sök