2326
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

749 Inlägg
8 januari 2012
twin_cam skrev:
Och vad är Volvo originaldelar för fabrikat då?

Bromsbelägg, skivor, gasdämpare m.m kan mycket väl vara samma som Biltema. Och Mekonomen...

Det är definitivt inte samma.

De stora bromsbeläggstillverkarna är ATE, BOSCH mfl, biltemas är absolut inte samma som dessa.

Vad jag märkt av biltemas belägg jämfört med andra är att det alltid finns mindre belägg på dem, de är också lite mindre, och täcker en mindre bit av bromsskivans yta jämfört med orginalbelägget och de dammar ganska mycket och de saknar alltid pålimmat skrikdämpskydd.

Skulle tippa på att de tillverkas i något asiatiskt land som Kina, Taiwan, Vietnam, eller i Indien kanske.
Funkar gör de ju, nåt annat kan man inte påstå, men de är inte samma som orginal.

749 Inlägg
8 januari 2012
Angående bromsar, så har jag förresten dåliga erfarenheter av bromsskivor ifrån Biltema.
Köpte ett par och monterade fram på en Volvo 855, helt fackmannamässigt utfört arbete.
Körde i cirka 6månader sen började det skaka i ratten då man bromsar, blev bara värre och värre.
Köpte ett nytt par skivor ifrån Biltema och skakandet försvann, men efter en tid började det igen.

Har kommit underfund med att metallen skivorna är tillverkade i inte klarar av värmen av normal körning.
Skivorna blir alltså skeva efter ett tag vad man än gör.

Köpte sen skivor ifrån brembo och har aldrig havt mer problem med skakningar sen dess.
Senast redigerat av Bjornn (8 januari 2012)

749 Inlägg
8 januari 2012
Tryck_o_pys skrev:
rallykleen skrev:
RD_87 skrev:
Måste bara protestera mot bromsoksfärgen, visst den är snygg verkar funka hyggligt när det kommer till korrosion. Men den tål ju för fan inte bromsvätska, och när man luftar sina fina nymålade ok så kommer det garanterat ett par droppar på färgen.

Det är ju inte många färgsorter som pallar bromsvätska.....

man luftar ju aldrig ett bromsok vid nymålade ok.. hehe. bromsvätska löser upp alla färger.

Sj brukar jag slipa rent och måla bromsoken med Turtlewax roststop, och sedan spraya dem med biltemas fälgfärg, det håller i massor med år och de ser helt nya ut.

2 419 Inlägg
8 januari 2012
Bjornn skrev:
Angående bromsar, så har jag förresten dåliga erfarenheter av bromsskivor ifrån Biltema.
Köpte ett par och monterade fram på en Volvo 855, helt fackmannamässigt utfört arbete.
Körde i cirka 6månader sen började det skaka i ratten då man bromsar, blev bara värre och värre.
Köpte ett nytt par skivor ifrån Biltema och skakandet försvann, men efter en tid började det igen.

Har kommit underfund med att metallen skivorna är tillverkade i inte klarar av värmen av normal körning.

Köpte sen skivor ifrån brembo och har aldrig havt mer problem med skakningar sen dess.

kör med skivor och belägg runt om på både v70 och 850 och där märks inget? kört med biltemas delar i flera år och kan inte klaga!

749 Inlägg
8 januari 2012
strandberg31 skrev:
Bjornn skrev:

kör med skivor och belägg runt om på både v70 och 850 och där märks inget? kört med biltemas delar i flera år och kan inte klaga!

Jag fick problem iallafall, så köpte brembo istället så slipper man det.
Körde biltemas bromsskivor på en Volvo 740 också och där funkade de okej.

749 Inlägg
8 januari 2012
Köpte även en termostat på biltema, den funkade bara några månader sen stack temperaturmätaren upp mot det röda.

Köpte sen en riktig termostat, så man inte pajar hela motorn.

Sothora <3
1 201 Inlägg
8 januari 2012
aldrig mer lager/hjullager från biltema.. Så sjukt dålig precision i dom.. så dom knappt går o pressa dit ibland.. o om dom går dit blir spelen för små i lagrerna så dom nyper.. osv

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 419 Inlägg
8 januari 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
aldrig mer lager/hjullager från biltema.. Så sjukt dålig precision i dom.. så dom knappt går o pressa dit ibland.. o om dom går dit blir spelen för små i lagrerna så dom nyper.. osv

Allt funkar med våld, går det inte bruka mer våld, går det sönder var det trasigt innan

hmmm? wink

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 januari 2012
Lagerbanor skall ju ha "presspassning". Min gamla Passat hade vid sälj-tillfället gått 14000 mil med Biltemas bakhjulslager, "presspassning". Det är ju värre om lager banorna sitter för löst, en snurrande lagerbana lär skapa större/dyrare bekymmer, fråga Ford-ägare de vet*haha*. Är man oförsiktig vid monteringen o slinter osv när man monterar lagerbanorna så är det rätt rimligt att lagrena får betydligt förkortad livslängd, samma sak om man inte fettar in de korrekt om det är ett sådant lager...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Rally Mupp
300 Inlägg
8 januari 2012
Tryck_o_pys skrev:
rallykleen skrev:
RD_87 skrev:

Måste bara protestera mot bromsoksfärgen, visst den är snygg verkar funka hyggligt när det kommer till korrosion. Men den tål ju för fan inte bromsvätska, och när man luftar sina fina nymålade ok så kommer det garanterat ett par droppar på färgen.

Det är ju inte många färgsorter som pallar bromsvätska.....

man luftar ju aldrig ett bromsok vid nymålade ok.. hehe. bromsvätska löser upp alla färger.

Jag menar det...big_smile

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1

695 Inlägg
8 januari 2012

Ofan, jag körde med deras hjullager i min golf runt om, kör med dom i fram på min volvo, och runt om på forden och jag har aldrig haft problem......

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

2 401 Inlägg
8 januari 2012
nesum skrev:

Ofan, jag körde med deras hjullager i min golf runt om, kör med dom i fram på min volvo, och runt om på forden och jag har aldrig haft problem......

Tycker biltemas lager är riktigt hemska :S Dem började glappa ganska snabbt igen trots att allt var rätt monterat och åtdragit med rätt moment. En arbetskamrat till farsan köpte lager till sin golf i samma veva och hans lager höll längre men absolut inte tillräckligt långt. Han fick byta igen efter en vinter

V O L V O
401 Inlägg
8 januari 2012
Bosse-buss skrev:
Mike_87 skrev:
Fick ta originalplastfästet och skruvade dit på Biltemas och då höll den hela tiden och gick på efter bara några sekunder.

Vad klagar du på? Billiga i inköp och fäste från en av de gamla. De fungerar väl nu?

Jovisst, dem fungerar bra.
Men det skulle varit bättre om de var bra från början så man slipper krångla med fäste från original.
Det är skillnad på kvalitet och kvalitet...

V O L V O 7 4 0

19 Inlägg
8 januari 2012
mange-s70 skrev:
Är det någon som har provat BILTEMA's kopplings kitt nyligen som kan berätta sina erfarenheter om den ? priset skiljer sig rätt bra om man jämnför med tex mekonomen. ska byta på vinter bilen 740 gle 88 smile

ingen som vet ? smile

1 168 Inlägg
8 januari 2012
mange-s70 skrev:
mange-s70 skrev:
Är det någon som har provat BILTEMA's kopplings kitt nyligen som kan berätta sina erfarenheter om den ? priset skiljer sig rätt bra om man jämnför med tex mekonomen. ska byta på vinter bilen 740 gle 88 smile

ingen som vet ? smile

940 LTT -95 b230FK.
Fungerade bra, greppade helt OK. Inget slirande alls om man inte bad efter det, var ett kopplingskitt för 899:-.

* Studerande *
563 Inlägg
8 januari 2012
Någon som testat deras Bättringsfärg ir Hobbyfärg? Tänkte måla ett par ögonlock i kulör (314 - Helrot) nu i veckan.
Kommer troligtvis även avsluta med deras "Klarlack".

Tack på förhand!

Ljepone skrev:
Någon som testat deras Bättringsfärg ir Hobbyfärg? Tänkte måla ett par ögonlock i kulör (314 - Helrot) nu i veckan.

Tack på förhand!

Kan verkligen rekommendera dem till små ytor smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

104 Inlägg
8 januari 2012
Precis lackat bilen med deras HVLP spruta. 700:- och den funkade kalas. luftslangen hoppade ut en gång, men det var nog jag sominte tryckt i den ordentliget. bärhandtaget är kass o lossnar lätt. Men annars = kalasgrej för garagelackning !

Dogs have owners, cats have staff....

2 415 Inlägg
8 januari 2012
är det någon som vet om biltema har en kontaktdosa, så man kan koppla in egna kablar i? en variant av snabbkoppling?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

* Studerande *
563 Inlägg
8 januari 2012
RightFront skrev:
Ljepone skrev:

Tack på förhand!

Kan verkligen rekommendera dem till små ytor smile

Fint! Blir & besöka Biltema o sätta igång med bilen inför "på-ställningen" smile

Sök