2131
Sök

Till alla som vill trimma sin sugis...

Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 februari 2009
#21
TurbOla skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

Hahah, bmw's vanos kanske fungerar på samma sätt men fan inte i närheten så bra, man kan säga att du får både kvantitet o kvalitet i ett när det gäller VTEC-motorerna.

Brains skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/wo … tec_yo.jpg

http://media.hd.se/2006/01/03/115681/large/mark_levengood_ett.jpg

endorfinslaven skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag ska åka landsväg över 150kmh V-tec eller Rödblock !

Volvo rödblockare al'a rallycross där man tar ut över 350hk och 450Nm ur volvofyran..
Det slår nog alla V-tec

Skulle inte tro det du..

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

904 Inlägg
1 februari 2009
#23
Takashi skrev:
TurbOla skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

Hahah, bmw's vanos kanske fungerar på samma sätt men fan inte i närheten så bra, man kan säga att du får både kvantitet o kvalitet i ett när det gäller VTEC-motorerna.

Brains skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/wo … tec_yo.jpg

http://media.hd.se/2006/01/03/115681/la … od_ett.jpg

endorfinslaven skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag ska åka landsväg över 150kmh V-tec eller Rödblock !

Volvo rödblockare al'a rallycross där man tar ut över 350hk och 450Nm ur volvofyran..
Det slår nog alla V-tec

Skulle inte tro det du..

Nån är lite insnöad på Vtec tror jag smile
Dom funkar alla lika, bara att Honda kör med extremt vassa lägen på kammarna när vtec slår in.. Medans BMW med flera snarare är ute efter ett brett register istället för hög effekt på topp.
Oavsett så funkar de flesta sug motorer lika med riktigt vassa kammar bara att Hondan har ett på och av läge iom Vtec.

Jag tror inte du åkt nån rikigt vass Volvo fyra som är sugtrimmad enligt rallycrossens alla regler, dom går grymt bra. 280+ sugis smile ´Å då är de riktig stenålders teknik.

De ska va gött å leva

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 februari 2009
#24
Vad snackas de för skit här tongue

hondas V-tec e inget underverk....

Bmw/volvo / saab osv har deras version av "v-tec" de är bara där att dom har lite mer botteneffekt så de blir inte så stor skillnad mellan botten/toppeneffekten å dom ökar jämnt över hela registret

hondas är typ nada effekt å sen Pang så ändrar sig effektkurvan ...från 100 hk till 160 hk typ å de känns som bilen går som fan (bara för den gick som skit förut tongue)

På en bmw eller volvo YOU NAME IT...där bygger man för att få jämn å fin effektkurva å där går du från  ökar de linjärt över hela registret typ...vill dom kan dom också bygga som honda...

Å vad som är värst.... de beror på helt å hållet hur man bygger... en 300 hk sugis mot 300hk turbo om båda är en 2.5 liters motor så går turbon bättre....


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
#25
Det är ungefär som tråden "Turbo vs V-TEC" och dom som kör Honda skryter "Fyfaaan, när vtecen kickar in, då jääävlar har turbobilar inte en chans, känns så jävla mycket skönare den kicken..." roll

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 februari 2009
#27
fack någon hann före :p


950 Inlägg
1 februari 2009
#28
TurbOla skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

Nja, Vanos och VTEC har inte mycket med varandra att göra. VANOS (VVT) är en fasförskjutning av en kamaxel. På VTEC växlar man mellan två helt olika kamprofiler. Det betyder att du kan ha en kamaxelprofil, som fixar bra förbrukning, emissioner, kallstartar, tomgångskvalitet och sen en riktig vass profil med mycket lyft för prestanda.
Volvo använder namnet CPS istället för VTEC. Volvo har köpt sin lösning från Porsche och denna är skiljar sig mekanisk från Hondas VTEC, men resultatet blir samma.
Senast redigerat av Dansken- (1 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
#29
Dansken- skrev:
Nja, Vanos och VTEC har inte mycket med varandra att göra. VANOS (VVT) är en fasförskjutning av en kamaxel. På VTEC växlar man mellan två helt olika kamprofiler. Det betyder att du kan ha en kamaxelprofil, som fixar bra förbrukning, emissioner, kallstartar, tomgångskvalitet och sen en riktig vass profil med mycket lyft för prestanda.
Volvo använder namnet CPS istället för VTEC. Volvo har köpt sin lösning från Porsche och denna är skiljar sig mekanisk från Hondas VTEC, men resultatet blir samma.

Det var en bra förklaring. smile
Jag trodde Volvo också vade VVT till sina sugmotorer, för jag vet att turbomotorerna har VVT, från -99 och framåt.

Variabla ventiltider, ska det bli översatt om jag inte har fel?
Senast redigerat av TurbOla (1 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 februari 2009
#30
MrVain skrev:
Takashi skrev:
TurbOla skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

Jag förstår inte hysterin med VTEC - VTEC innebär ju faktiskt endast att kammarna låser elektriskt i 2 olika lägen - ett som gynnar låga varv och ett som gynnar höga varv.

BMWs Vanos ska fungera på ett liknande sätt, Volvo har variabla ventiler som ändrar hur länge de är öppna, o.s.v.

Hahah, bmw's vanos kanske fungerar på samma sätt men fan inte i närheten så bra, man kan säga att du får både kvantitet o kvalitet i ett när det gäller VTEC-motorerna.

Brains skrev:
Takashi skrev:
Beror ju på vad det är för sugmotor man kör med också, en VTEC-motor är 10 gånger roligare än en Volvo-sugis, men båda är fortfarande sugmotorer.

http://i9.photobucket.com/albums/a79/wo … tec_yo.jpg

http://media.hd.se/2006/01/03/115681/la … od_ett.jpg

endorfinslaven skrev:

Jag ska åka landsväg över 150kmh V-tec eller Rödblock !

Volvo rödblockare al'a rallycross där man tar ut över 350hk och 450Nm ur volvofyran..
Det slår nog alla V-tec

Skulle inte tro det du..

Nån är lite insnöad på Vtec tror jag smile
Dom funkar alla lika, bara att Honda kör med extremt vassa lägen på kammarna när vtec slår in.. Medans BMW med flera snarare är ute efter ett brett register istället för hög effekt på topp.
Oavsett så funkar de flesta sug motorer lika med riktigt vassa kammar bara att Hondan har ett på och av läge iom Vtec.

Jag tror inte du åkt nån rikigt vass Volvo fyra som är sugtrimmad enligt rallycrossens alla regler, dom går grymt bra. 280+ sugis smile ´Å då är de riktig stenålders teknik.

Jo, visst är jag insnöad på Honda men det betyder inte att jag inte kan argumentera. Men du får ju fortfarande inte kvalitén i BMW's Vanos motorer som i VTEC-motorerna.

Har fortfarande svårt o tro att en trimmad Volvo är roligare än en trimmad Honda, speciellt i kurvorna. smile

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

194 Inlägg
1 februari 2009
#31
Har det inte redan funnits en eller flera trådar om VTEC gentemot andra? Tror inte det är vad den här tråden handlar om egentligen! smile


Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 februari 2009
#32
TurbOla skrev:
Det är ungefär som tråden "Turbo vs V-TEC" och dom som kör Honda skryter "Fyfaaan, när vtecen kickar in, då jääävlar har turbobilar inte en chans, känns så jävla mycket skönare den kicken..." roll

Va snackar du om? Har någon här nämnt något om själva kicken i turbo/VTEC?

Xuri skrev:
Vad snackas de för skit här tongue

hondas V-tec e inget underverk....

Bmw/volvo / saab osv har deras version av "v-tec" de är bara där att dom har lite mer botteneffekt så de blir inte så stor skillnad mellan botten/toppeneffekten å dom ökar jämnt över hela registret

hondas är typ nada effekt å sen Pang så ändrar sig effektkurvan ...från 100 hk till 160 hk typ å de känns som bilen går som fan (bara för den gick som skit förut tongue)

På en bmw eller volvo YOU NAME IT...där bygger man för att få jämn å fin effektkurva å där går du från  ökar de linjärt över hela registret typ...vill dom kan dom också bygga som honda...

Å vad som är värst.... de beror på helt å hållet hur man bygger... en 300 hk sugis mot 300hk turbo om båda är en 2.5 liters motor så går turbon bättre....

Hahah, fan va rolig läsning, du kan ju verkligen din sak! lol

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
#33
Takashi skrev:
Jo, visst är jag insnöad på Honda men det betyder inte att jag inte kan argumentera. Men du får ju fortfarande inte kvalitén i BMW's Vanos motorer som i VTEC-motorerna.

Har fortfarande svårt o tro att en trimmad Volvo är roligare än en trimmad Honda, speciellt i kurvorna. smile

Det är ungefär som när det dyker upp en film med en Volvo turbo vs BMW och BMWn förlorar.

Kommentaren "Det spelar ingen roll, för BMWn är snabbast runt ringen, för den svänger bättre" dyker ofelbart alltid upp...
Även om det inte var svängandet det handlade om... lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

950 Inlägg
1 februari 2009
#34
TurbOla skrev:
Dansken- skrev:
Nja, Vanos och VTEC har inte mycket med varandra att göra. VANOS (VVT) är en fasförskjutning av en kamaxel. På VTEC växlar man mellan två helt olika kamprofiler. Det betyder att du kan ha en kamaxelprofil, som fixar bra förbrukning, emissioner, kallstartar, tomgångskvalitet och sen en riktig vass profil med mycket lyft för prestanda.
Volvo använder namnet CPS istället för VTEC. Volvo har köpt sin lösning från Porsche och denna är skiljar sig mekanisk från Hondas VTEC, men resultatet blir samma.

Det var en bra förklaring. smile
Jag trodde Volvo också vade VVT till sina sugmotorer, för jag vet att turbomotorerna har VVT, från -99 och framåt.

Variabla ventiltider, ska det bli översatt om jag inte har fel?

VVT = Variable Valve Timing

Japp, Volvo har VVT på sina 6:or sedan 1998 och 5:or sedan 1999. Hur det är med 4:orna har jag inte koll på.
CPS kom först på andra generationen S80 och enbart på 3.2 sugisen.

Då Volvo tyvärr inte är interesserat av motorer längre, hittade jag inga bra kort på CPS, men då det är samma som Porsches Vario Cam Plus, går det att titta på detta istället:

http://www2.uol.com.br/bestcars/carros/ … m_plus.jpg

Vario Cam Plus är alltså båda VVT och CPS. Borde vara samma på Volvon.
Senast redigerat av Dansken- (1 februari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 februari 2009
#35
http://www2.uol.com.br/bestcars/carros/tecnologia/porsche_variocam_plus.jpg

Trist att CPS inte finns på vanliga 2,4an och de andra motorerna då, hade kunnat bli lite trevligare bil att köra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 februari 2009
#36
TurbOla skrev:
Takashi skrev:
Jo, visst är jag insnöad på Honda men det betyder inte att jag inte kan argumentera. Men du får ju fortfarande inte kvalitén i BMW's Vanos motorer som i VTEC-motorerna.

Har fortfarande svårt o tro att en trimmad Volvo är roligare än en trimmad Honda, speciellt i kurvorna. smile

Det är ungefär som när det dyker upp en film med en Volvo turbo vs BMW och BMWn förlorar.

Kommentaren "Det spelar ingen roll, för BMWn är snabbast runt ringen, för den svänger bättre" dyker ofelbart alltid upp...
Även om det inte var svängandet det handlade om... lol

Jag skrev speciellt i kurvorna, inte BARA i kurvorna.. Har både åkt med o sett ett flertal trimmade Volvos få pisk av mindre trimmade Hondor, RAKT FRAM!

Och på bana, haha, det behöver vi inte äns börja prata om, volvo är som stillastående koner på bana.

Tycker inte att vi behöver dra ut på den här diskussionen något mer då den inte har något alls o göra med tråden.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/

186 Inlägg
1 februari 2009
#37
Freddeponken skrev:
volvo_1987 skrev:
Tysken|GBG skrev:
300 hk sugis självklart

själv klart big_smile bara smällen när man trampar på gasen tongue

blir ingen smäll med 300hk sad

Haha, blir det inte? prova en trimmad opel speedster turbo på typ 800kg och 300 hk, lovar dig att du känner en smäll i ryggen då wink Nu e ju detta iofs en turbo bil men ändå, finns säkert en sugis med 300 hk och 800kg med, lovar dig smäll i ryggen då..smile Allting har ju med vikt/hk att göra om det blir smäll eller inte..

Mvh danne
Senast redigerat av danneC5 (1 februari 2009)


One Man Clan
4 287 Inlägg
1 februari 2009
#38
Takashi skrev:
TurbOla skrev:
Det är ungefär som tråden "Turbo vs V-TEC" och dom som kör Honda skryter "Fyfaaan, när vtecen kickar in, då jääävlar har turbobilar inte en chans, känns så jävla mycket skönare den kicken..." roll

Va snackar du om? Har någon här nämnt något om själva kicken i turbo/VTEC?

Xuri skrev:
Vad snackas de för skit här tongue

hondas V-tec e inget underverk....

Bmw/volvo / saab osv har deras version av "v-tec" de är bara där att dom har lite mer botteneffekt så de blir inte så stor skillnad mellan botten/toppeneffekten å dom ökar jämnt över hela registret

hondas är typ nada effekt å sen Pang så ändrar sig effektkurvan ...från 100 hk till 160 hk typ å de känns som bilen går som fan (bara för den gick som skit förut tongue)

På en bmw eller volvo YOU NAME IT...där bygger man för att få jämn å fin effektkurva å där går du från  ökar de linjärt över hela registret typ...vill dom kan dom också bygga som honda...

Å vad som är värst.... de beror på helt å hållet hur man bygger... en 300 hk sugis mot 300hk turbo om båda är en 2.5 liters motor så går turbon bättre....

Hahah, fan va rolig läsning, du kan ju verkligen din sak! lol

vad var de för roligt med de ?


950 Inlägg
1 februari 2009
#39
TurbOla skrev:
http://www2.uol.com.br/bestcars/carros/ … m_plus.jpg

Trist att CPS inte finns på vanliga 2,4an och de andra motorerna då, hade kunnat bli lite trevligare bil att köra.

Nja, men Volvo förstår ju att ta bort det roliga från den mesta. 3.2 sugmaskinen har tekniken som behövs för att skapa en rolig motor, men Volvo vågar inte ta ut svängarna och därför blir resultatet lite blekt. Honda har ju lyckats mycket bättre med VTEC motorerna.

Got VTEC?
1 593 Inlägg
1 februari 2009
#40
Xuri skrev:
Takashi skrev:
TurbOla skrev:
Det är ungefär som tråden "Turbo vs V-TEC" och dom som kör Honda skryter "Fyfaaan, när vtecen kickar in, då jääävlar har turbobilar inte en chans, känns så jävla mycket skönare den kicken..." roll

Va snackar du om? Har någon här nämnt något om själva kicken i turbo/VTEC?

Xuri skrev:
Vad snackas de för skit här tongue

hondas V-tec e inget underverk....

Bmw/volvo / saab osv har deras version av "v-tec" de är bara där att dom har lite mer botteneffekt så de blir inte så stor skillnad mellan botten/toppeneffekten å dom ökar jämnt över hela registret

hondas är typ nada effekt å sen Pang så ändrar sig effektkurvan ...från 100 hk till 160 hk typ å de känns som bilen går som fan (bara för den gick som skit förut tongue)

På en bmw eller volvo YOU NAME IT...där bygger man för att få jämn å fin effektkurva å där går du från  ökar de linjärt över hela registret typ...vill dom kan dom också bygga som honda...

Å vad som är värst.... de beror på helt å hållet hur man bygger... en 300 hk sugis mot 300hk turbo om båda är en 2.5 liters motor så går turbon bättre....

Hahah, fan va rolig läsning, du kan ju verkligen din sak! lol

vad var de för roligt med de ?

Allt, du verkar inte kunna så mycket om Honda.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/


Sök