Dansken- skrev:
Nja, Vanos och VTEC har inte mycket med varandra att göra. VANOS (VVT) är en fasförskjutning av en kamaxel. På VTEC växlar man mellan två helt olika kamprofiler. Det betyder att du kan ha en kamaxelprofil, som fixar bra förbrukning, emissioner, kallstartar, tomgångskvalitet och sen en riktig vass profil med mycket lyft för prestanda.
Volvo använder namnet CPS istället för VTEC. Volvo har köpt sin lösning från Porsche och denna är skiljar sig mekanisk från Hondas VTEC, men resultatet blir samma.
Det var en bra förklaring.
Jag trodde Volvo också vade VVT till sina sugmotorer, för jag vet att turbomotorerna har VVT, från -99 och framåt.
Variabla ventiltider, ska det bli översatt om jag inte har fel?
Senast redigerat av TurbOla (1 februari 2009)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet