Man kan aldrig ha för många projekt-trådar!Jaha, vad är nu detta för skit. Jag skulle kunna göra det enkelt för er och bara hänvisa till bilen och alla bilderna, men det hade ju inte varit särskilt kul!
Så nu tänker jag sätta mig ner och skriva lite skit här.
Det började med ett billigt inköp av en körklar banracing bil, en Opel Corsa årsmodell 1993.
Planen var att köra bilen i någon form av banracing klass.
När jag sedan fick chansen att hänga med på en dragracingtävling med ett par andra fwd-åkare ändrades planerna helt och hållet.
Första körningen ägde rum på malmby 07-09-01.
Bilen hade då en Opelmotor på hela ~147hk!
Som säkert många andra kan jag inte sätta fingret på vad som är så jäkla kul med att åka rakt fram i 402 meter, men vad som skedde vid detta tillfälle var att jag blev kär i dragracing kan man säga.
Utgångsobjektet!Eftersom vi har stor erfarenhet av Saabtrimning sen många år tillbaks var valet enkelt, att häva ur den fjuttiga Opelspisen och på något vis passa in en Saabmotor.
Efter mycket fundering och planering satte vi kapen i den stackars Opel karossen.
Ett par timmar och några kapskivor senare fanns det ingen framvagn kvar.
Därefter köptes en bakkrockad Saab 900 -94 kaross. Även denna kapades framför vindrutan.
Denna framvagnen svetsade vi fast på Opeln samtidigt som vi mätte lite halvnoggrant så att vi skulle få den balanserad så bra som möjligt.
Saabframvagn fastsvetsad på Opeln [klicka för större bild]Nu saknades endast motor, växellåda och allt där kring.
Motorn fick bli en 2liters b204l som hittas i Saab 900T från -94.
Växellådan kommer ifrån samma modell som motorn.
Detta inhandlades från KM Bildemontering i värnamo.
Turbon var en td04-15t som hittas i Aero modellerna på Saab.
Efter det behövde vi förlänga sidoplåtarna och motorhuven eftersom Saabframvagnen är något längre en Opelns.
13cm behövde vi förlänga, för att vara exakt.Nu var det dags att mäta upp effekten.
Efter ett par körningar i rototesten mättes 310hk / 480nm!
Efter första körningen med 310hk hade Corsan presterat 11.91 - 196km/h på kvartsmilen
Nu har bilen uppgraderats med större turboaggregat och nu står effekten på 460hk / 560nm, vilket nu resulterat i 11.02 - 210km/h!!
Bilen väger ca 1050kg och är helt olättad (om man inte räknar med rensad inredning osv)
[Klicka på bilden för film]Jag har inte sett någon snabbare framhjulsdriven Corsa, så jag anser att jag allra ödmjukast kan kalla min för Världens Snabbaste tills motsatsen bevisas!
Kvitto på detta har ni här om någon vill munhuggas lite
60-fot: 1.77
0-201m: 7.20 - 166 km/h
0-402m: 11.02sek - 210.526 km/h
0-100 km/h: 3.5sek
100-150 km/h: 2.8sek
100-200km/h: 6.4sekSå vad är syftet med bilen?
Svaret är enkelt; vara irriterande och inspirerande på samma gång.
För min egen del vill jag köra en 10a på kvartsmilen med standardmotor.
11.02 är ruskigt nära, tyvärr rasade en kolv på sista tävlingen då wastegateregleringen hoppade av och laddtrycket gick i taket
(ändå stannade tiden på 11.67 - 151km/h!!
)
Här har ni en liten film som iaf får mig att sukta efter sommaren Corsa powered by Saab. TAKE TWO!Så öööööös på med gnäll, nedvärderingar, positiva kommentarer och allmänt skitsnack så ses vi i sommar! Kalle Uhr