4277
Sök

Få ner effekten i marken med en framhjulsdriven bil?

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
5 februari 2009
#21
KHRacing skrev:
Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Han syftar nog på en hyffsat original bil?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

KHRacing
5 februari 2009
#22
AcesHigh666 skrev:
Han syftar nog på en hyffsat original bil?

Men det sa han inte wink

1 758 Inlägg
5 februari 2009
#23
KHRacing skrev:
Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Antar att han menar mer normal bilar...
Tråden handlar om en Toyota Yaris. En sån ser inte riktigt ut såhär:
http://www.world-racing.com/images/vehicles/05/7.jpg

1 072 Inlägg
5 februari 2009
#24
schnauz skrev:
KHRacing skrev:
Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Antar att han menar mer normal bilar...
Tråden handlar om en Toyota Yaris. En sån ser inte riktigt ut såhär:
http://www.world-racing.com/images/vehicles/05/7.jpg

Likheten är slående, en sådan Yaris vill man ha big_smile


Maskin/Finsnickare
18 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#25
Haha.. ja ni va ju inte till någon direkt hjälp men ni gav då underhållande läsning. byta bil tänker jag inte då det är den enda bilen frugan kör därav skulle vikt fördelning inte vara så populärt trots att hon får plats med fler shoppingpåsar. men jag vill ju oxå köra skiten ur den så fort jag e ensam. (hon behöver ju inte veta att jag skruvat på den) om jag ställer en fråga som det bara går o svara ja eller nej på så kankse det går lättare. kommer det bli bättre väghållning o bättre fäste om jag köper bra däck o coilovers? det är en yaris turbo så den e ju rätt stabil orginal.

Smålänning
7 887 Inlägg
5 februari 2009
#26
Framvagnen måste vara stenstyv i alla ledder, så försärkta länkarmar med hårda bussningar är en bra början.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

139 Inlägg
5 februari 2009
#27
Jag brukar köra fort..
jag har mer problem åt andra hållet, att det inte släpper alls.

stabil framvagn med mjuka dämpare, rätt däck, diffbroms och ökat drivhjultryck är mitt recept i korta drag...hur jag har gjort exakt finns att läsa i min projekttråd på zatzy, bilen är och var anvsedd för klass 1, alltså street legal gatbil

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

865 Inlägg
5 februari 2009
#28
AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen


654 Inlägg
5 februari 2009
#29
JG skrev:
Jag brukar köra fort..
jag har mer problem åt andra hållet, att det inte släpper alls.

stabil framvagn med mjuka dämpare, rätt däck, diffbroms och ökat drivhjultryck är mitt recept i korta drag...hur jag har gjort exakt finns att läsa i min projekttråd på zatzy, bilen är och var anvsedd för klass 1, alltså street legal gatbil

Haha,men mannen din brum brum är ju inte "vanlig"tongue.
Dock jävligt giftig,synd att den ligger lite på is...Hade varit trevligt att få se lite trevligt fight mot alla Hyndor i sommar:).


Men som JG skriver,det är ett hyfsat bra recept..Men som tyvärr både kostar och förstör en del av vardagsbils fenomenet.

1 062 Inlägg
6 februari 2009
#30
no_fake skrev:
AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen

Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.

M.V.H.


139 Inlägg
6 februari 2009
#31
om jag använder mina 8*22*13 slicks som INTE är DOT-märkta och inte tillåtna på ex. EDPS så går bilen att laucha på varvstopp 8500rpm utan hjulspinn om man har värmt däcken ordentligt och kör på klistrad bana.
tyvärr hann jag aldrig testa på min blå, men om ni orkar kolla så ligger min silvriga budget bil uppe här på garaget som "gamla" bilar, gå då in och kolla på filmerna så ser ni resultatet med slicks på en standard bil.

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag

Smålänning
7 887 Inlägg
6 februari 2009
#32
AndreasPlars skrev:
no_fake skrev:
AndreasPlars skrev:
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss).
Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.

M.V.H.

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen

Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.

M.V.H.

Säg inte de... Har bilen bara rätt fjädring och framvagnen inte flexar åt något håll så driver bilen på båda hjulen i alla fall.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 februari 2009
#33
twin_cam skrev:
AndreasPlars skrev:
no_fake skrev:

nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen

Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.

M.V.H.

Säg inte de... Har bilen bara rätt fjädring och framvagnen inte flexar åt något håll så driver bilen på båda hjulen i alla fall.

sålännge man inte svänger eller det är för ojämt underlag


1 062 Inlägg
6 februari 2009
#34
Ja, problemet är väl att underlaget alltid skiljer lite och att diffen orginal gennom sin konstruktion gör så att lite mera kraft portioneras ut åt höger eller om det nu var vänster...
Det finns ju faktist en hel del bilar som har diffroms orginal, och de gör ju nytta.

M.V.H.


Civ.Ing.
70 Inlägg
7 februari 2009
#35
KHRacing skrev:
Guldfinger skrev:
En tumregel är att det inte går att accelerera mer än 0.5*G på en framhjulsdriven bil.

OKi.. förklara då hur de kan köra 402m på 6,99 med 300 + i slutfart i USA smile

Ingen regel utan undantag smile

Tumregeln gäller ju för bilar med standardmässiga däck och viktfördelning.


25 Inlägg
8 februari 2009
#36
Diff broms Kan om den är för hårt ställd ge understyrning alltså om man svänger.ja skulle om ja va du sattsa på poverflex bussningar i framvagnen bättre däck kanske se över om de finns en hårdare krängare bak alt hårdare fjädrar (kan ju frugan lassa ännu mera kassar hihi)big_smile


Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#37
Diff broms och bra R däck.
Nordic Uhr robban körde ju 10.42 @ 402m med sin saab 93a, det är ju snabbare än många rwd bilar tex
Senast redigerat av Hammarslag (8 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

249 Inlägg
20 februari 2009
#38
Nån som kan tipsa om bra däck?
Då menar jag inte tips som "köp däck med bra fäste"
Utan mer märken/mått

Inläggskritiker
990 Inlägg
20 februari 2009
#39
85an skrev:
Nån som kan tipsa om bra däck?
Då menar jag inte tips som "köp däck med bra fäste"
Utan mer märken/mått

Toyo R888

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

KHRacing
20 februari 2009
#40
Hammarslag skrev:
85an skrev:
Nån som kan tipsa om bra däck?
Då menar jag inte tips som "köp däck med bra fäste"
Utan mer märken/mått

Toyo R888

R-däck är ingen jättehit på strippen tyvärr... de slirar på klistret typ.

  den många rekommenderar nu är Hoosierdäck från USA:


Sök