Haha.. ja ni va ju inte till någon direkt hjälp men ni gav då underhållande läsning. byta bil tänker jag inte då det är den enda bilen frugan kör därav skulle vikt fördelning inte vara så populärt trots att hon får plats med fler shoppingpåsar. men jag vill ju oxå köra skiten ur den så fort jag e ensam. (hon behöver ju inte veta att jag skruvat på den) om jag ställer en fråga som det bara går o svara ja eller nej på så kankse det går lättare. kommer det bli bättre väghållning o bättre fäste om jag köper bra däck o coilovers? det är en yaris turbo så den e ju rätt stabil orginal.
Framvagnen måste vara stenstyv i alla ledder, så försärkta länkarmar med hårda bussningar är en bra början.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Jag brukar köra fort.. jag har mer problem åt andra hållet, att det inte släpper alls.
stabil framvagn med mjuka dämpare, rätt däck, diffbroms och ökat drivhjultryck är mitt recept i korta drag...hur jag har gjort exakt finns att läsa i min projekttråd på zatzy, bilen är och var anvsedd för klass 1, alltså street legal gatbil
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss). Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.
M.V.H.
nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen
Jag brukar köra fort.. jag har mer problem åt andra hållet, att det inte släpper alls.
stabil framvagn med mjuka dämpare, rätt däck, diffbroms och ökat drivhjultryck är mitt recept i korta drag...hur jag har gjort exakt finns att läsa i min projekttråd på zatzy, bilen är och var anvsedd för klass 1, alltså street legal gatbil
Haha,men mannen din brum brum är ju inte "vanlig". Dock jävligt giftig,synd att den ligger lite på is...Hade varit trevligt att få se lite trevligt fight mot alla Hyndor i sommar:).
Men som JG skriver,det är ett hyfsat bra recept..Men som tyvärr både kostar och förstör en del av vardagsbils fenomenet.
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss). Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.
M.V.H.
nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen
Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.
om jag använder mina 8*22*13 slicks som INTE är DOT-märkta och inte tillåtna på ex. EDPS så går bilen att laucha på varvstopp 8500rpm utan hjulspinn om man har värmt däcken ordentligt och kör på klistrad bana. tyvärr hann jag aldrig testa på min blå, men om ni orkar kolla så ligger min silvriga budget bil uppe här på garaget som "gamla" bilar, gå då in och kolla på filmerna så ser ni resultatet med slicks på en standard bil.
Viktigast av allt: Diffbroms! Sedan kommer däck (förutsatt att hjulen pekar rakt förståss). Efter det kan man ju börja laborera med fjäderhårdheter fram/bak och olika hjulvinklar.
M.V.H.
nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen
Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.
M.V.H.
Säg inte de... Har bilen bara rätt fjädring och framvagnen inte flexar åt något håll så driver bilen på båda hjulen i alla fall.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
nope viktigaste e fjädringen sen däcken sen diffen
Ok, ändrar mig. Självklart är däcken viktigare än en diffbroms. Men tycker nog att en diffbroms borde göra mer för resultatet än att byta fjädrar...? Men det beror ju kanske på vad man har från början och vad man ska ha bilen till.
M.V.H.
Säg inte de... Har bilen bara rätt fjädring och framvagnen inte flexar åt något håll så driver bilen på båda hjulen i alla fall.
sålännge man inte svänger eller det är för ojämt underlag
Ja, problemet är väl att underlaget alltid skiljer lite och att diffen orginal gennom sin konstruktion gör så att lite mera kraft portioneras ut åt höger eller om det nu var vänster... Det finns ju faktist en hel del bilar som har diffroms orginal, och de gör ju nytta.
Diff broms Kan om den är för hårt ställd ge understyrning alltså om man svänger.ja skulle om ja va du sattsa på poverflex bussningar i framvagnen bättre däck kanske se över om de finns en hårdare krängare bak alt hårdare fjädrar (kan ju frugan lassa ännu mera kassar hihi)