3132
Sök

Hjälp! Byte av bussning Bmw e36

324 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#1
Hejsan ska byta mina bussningar i bakvagnen.
Bussning länkarm främre vä/hö ska jag byta, De heter så på mekonomens hemsida.     
De som sitter framför bakhjulet,under kjolen.

Ska denna pressas ur/i?
Måste man ta ner bakvagnen eller går det på plats?
Tips är välkomna. Har bara snabb tittat och sett att den sitter med tre bultar upp.


Mvh Jonas


Nattdrömmare
137 Inlägg
3 februari 2009
#2
http://www.autopower.se/mekartips/ kika där eller så frågar du i forumet på den sidan..

..:: mer vild än tam ::..

324 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#3
Kollade lite där men hitta inget av intresse

Menar dessa bussningar, Numer åtta
http://www.dli-teknik.se/bilder/bussnin … 36diag.gif


26 Inlägg
3 februari 2009
#4
Ska pressas ut o det gör man inte själv,måste ha ett specielt verktyg till det,så jag hadde inte provat själv...Mvh jocke


Miklen
3 februari 2009
#5
..dom sitter som faaaaaaeeeeennn iaf.. bara ett tips wink

\m/(><)\m/
742 Inlägg
3 februari 2009
#6
En portopover behövs för att pressa i bussningarna.. När man ska ur med dom så är det enklast att såga upp hylsan som sitter runt bussningen (liten tigersåg e lämplig) och sen bända bort dom
Senast redigerat av isso (3 februari 2009)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

324 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#7
Okej, Men Måste man ta bort hela skiten, och pressa detta på bänken? känner en som har press precis i närheten av mitt garage.

Eller kan man göra detta under bilen?
Senast redigerat av psycho (4 februari 2009)


18 Inlägg
7 februari 2009
#8
Tja, när jag bytte på min 328a så släppte jag ner fästet, plockade bort det och sen borrade jag bort gummit i bussningen för att sedan med hammare och huggmejsel knacka bort den plåten som sitter runt gummit. Tog lite tid, men kräver inte så mycket verktyg. Kolla under mina bilder så finns det en bild på hur det såg ut när bussningen va borttagen. Sen bara knacka i den nya efter att man har gjort rent lite... Går säkert lättare om du har en press men då ska den in under bilen med...

Hoppas att det va samma bussning som du menade och att det är till nån hjälp med det tipset..

Det blir inte snyggt men det blir heller inte bra....

5 Inlägg
2 mars 2009
#9
Jag har precis bytt länkarms bussningarna på min e36 och de e inga svårigheter o göra de utan press.. precis som dom skrivit innan här. såga sönder o knacka ut..


Sök