I ishavet så kan visst vattnet bli kallare än 0 utan att det fryser, pga salthalten. Det var något program om det för ett tag sedan..
Jo, glömde att skriva det. Salt sänker fryspunkten, samma gäller olika tryck, men det krävs extremt mycket tryck för att sänka fryspunkten nämnvärt.
matteeee skrev:
Det intressanta är väl vad som sker sådär vid exakt 0 grader? För då fryser vatten till is, det vet ju alla. Men alla vet också att is smälter till vatten vid 0 grader ^^..
Och för att tillföra något seriöst: Vatten i rörelse innehåller mer energi än stilla vatten = svårare att frysa till is. Därför fryser sjöar, vattenpölar osv fortare/tidigare än vattendrag. Se bara där ett vattendrag når en sjö, ofta kan sjön vara frusen men där vattnet rinner in i sjön är det ofta sämre/ingen is.
"Har du vattnet i ett glas så kommer vattnet att frysa lika fort oavsett om du rör om eller inte, såvida du inte tillför värme till vattnet genom att hålla i en metallsked med händerna osv." Vattnets rörelseenergi alstrar värme (mig veterligen finns det inget sätt att få vatten att röra sig utan att på något sätt tillföra energi), vilket innebär att det inte kommer att frysa lika fort som ett glas med stilla vatten.
Vattnets rörelseenergi är försumbar, det blir lixom inte jättemycket friktion när vatten gnids mot vatten. Anledningen till att det inte fryser till is i vattendrag har jag redan skrivit i mitt förra inlägg här.
Och det där med 0 grader har Alphasonic svarat på jättebra med diagrammet. Vid 1 atm (101325 Pa) och 0 grader kan vatten finnas i två former, fast och flytande. Sänker vi trycket till 611,657 Pa och har 0.01 grader så ligger man på den såkallade trippelpunkten, då kan vattnet vara vattenånga, is och flytande.