3278
Sök

Kokar efter 10 min på tomgång, Mondeo Mk3 2001

12 Inlägg
torsdag 16:43
Trådstartare
#1
I dag stod min Ford Mondeo mk3 2001 på tomgång 10-15 min och när jag skulle stänga av bilen så tyckte jag det lät lite konstigt från motorn, jag öppnade motorhuven och såg att det bubblade i expansionskärlet och det kom ut vatten och vattenånga från locket, antar att den kokade. Temperaturmätaren i bilen visade normal temperatur.
När jag stängt av bilen så har det försvunnit så mycket vatten att expansionskärlet är tomt.

Jag har tidigare märkt att det läckt lite vatten från expansionskärlet (det har varit blött under) men inte lyckats lokalisera läckan, har dock tänkt att det kommer från en av slangklämmorna och det har varit en mycket litet läckage, har bara fyllt några dl vatten en gång i höstas.

Tips på vad som är fel / felsökning?

1 135 Inlägg
torsdag 18:01
#2
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 256 Inlägg
torsdag 18:14
#3
Steff240 skrev:
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.

Jaa, så kan det vara för en del fyller bara vatten under sommaren och tänker fylla i glykol när vintern kommer men glömmer det. Glykolen är ju inte bara för att det inte ska frysa utan rostskyddar också. Eller så kan det vara en termostat som inte öppnar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

12 Inlägg
torsdag 19:20
Trådstartare
#4
Steff240 skrev:
Hur kallt är det där du bor? Om det varit minusgrader och glykolhalten i kylarvattnet är för låg så fryser det... Och om vattnet inte kan cirkulera kommer det koka ganska snabbt.

Det har varit plusgrader de senaste dagarna och jag är ganska säker på att glykolhalten är ok, jag har bara fyllt på med glykol+vatten, aldrig rent vatten, och bilen har varit med om -20 gradiga nätter i min ägo. Jag har dock inte kollat glykolhalten med en mätare så det kanske jag borde göra.

Eftersom det läckt lite vatten någonstans i närheten av expansionskärlet så tog jag bort det och kollade efter en spricka. Jag tänkte att om det finns en spricka i kärlet så kanske den blivit större sista veckan så att vattnet minskat för mycket tills det började koka i dag.
Jag hittar två små sprickor på undersidan av kärlet, men det läcker inte vatten från dem om jag fyller det med vatten nu (utan tryck). Så jag antar att problemet är något annat.

Jag ska se om jag kan plocka bort termostaten i morgon och kolla om den fungerar.

Diagnostekniker
2 755 Inlägg
torsdag 19:50
#5
Har du sprickor i expansionskärlet så kanske du inte kan bygga tryck i kylsystemet.
En 50/50-blandning av glykol och vatten höjer bara koktempen till ~106°, men med 1kg övertryck så höjs den till ~125°.

Vad mätaren visar är egentligen inte speciellt relevant då dessa väldigt sällan stämmer, utan allt mellan kallt och rött är att betraktas som normalt.

Kan även vara så enkelt att din kylfläkt ej fungerar, och bilen kokar därför när du står still.
Senast redigerat av Jesper328 (torsdag 19:52)

Up the RA

12 Inlägg
torsdag 20:29
Trådstartare
#6
Jesper328 skrev:
Har du sprickor i expansionskärlet så kanske du inte kan bygga tryck i kylsystemet.
En 50/50-blandning av glykol och vatten höjer bara koktempen till ~106°, men med 1kg övertryck så höjs den till ~125°.

Vad mätaren visar är egentligen inte speciellt relevant då dessa väldigt sällan stämmer, utan allt mellan kallt och rött är att betraktas som normalt.

Kan även vara så enkelt att din kylfläkt ej fungerar, och bilen kokar därför när du står still.

Tack! Jag ska kolla kylfläkten i morgon.

Finns det något sätt jag kan se om problemet är sprickorna i expansionskärlet, annat än att skaffa ett nytt?

Jag läser min verkstadshandbok och försöker komma fram till enklaste felsökningen... att pocka bort termostaten (för att testa den i kokande vatten) verkar jobbigt. Så min idé för i morgon är: 1 sätt tillbaka gamla exp.kärlet, 2. fyll på med vatten & glykol, 3. starta bilen o kolla om alla slangar är hårda eller om någon är mjuk (vilket skulle tyda på luft i systemet), 4. kolla om kylarens övre slang blir varm (om inte kan termostaten fastnat i stängt läge). 5. Kolla så att kylfläkten startar.
Om inte det ger något så blir det att plocka bort termostaten o testa den i kokande vatten.

Någon som har något annat förslag till felsökning?

* Voff voff *
10 646 Inlägg
torsdag 23:12
#7
Ofta sitter det en form av övertrycksventil i locket. Den kan gå sönder, då läcker det den vägen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 316 Inlägg
Igår 01:56
#8
Vattenpumpen börjar läcka när dom blir slita i lagren, kan även vara så att impeller i vattenpumpen är trasig.
Men kolla om den verkligen kokar så den inte har kompression rakt ut i kylsystemet? =blåst topplockspackning/skev topp.
Vet av egen erfarenhet att dom tål inte att koka domdär

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

12 Inlägg
för 22 timmar sedan
Trådstartare
#9
Tack för alla tips!
Nu har jag gjort följande: Satt tillbaka expansionskärlet och fyllt i ny kylarvätska, 40% glykol, det saknades 3 liter av totalt 8 liter. Följde min Haynes verkstadshandbok och körde motorn i 2000 varv/min i ca 10 min. Motorn gick bra så jag tror inte det är något fel på den. Försökte sedan följa verkstadshandbokens tips för att se om termostaten funkar och tycker deras beskrivning inte riktigt stämmer överens med verkligheten... Enligt handboken ska man känna om övre slangen till kylaren blir varm. Är den kall tyder det på att termostaten inte har öppnat. Min övre slang blir varm. Men slangen från temostaten går till kylarens nedre del och den slangen är kall efter att jag kört motorn i 10 min. Någon som vet om det är rimligt?
Kylfäkten startade inte. Jag kanske måste köra motorn längre för att den ska starta?

7 399 Inlägg
för 22 timmar sedan
#10
JT78 skrev:
Tack för alla tips!
Nu har jag gjort följande: Satt tillbaka expansionskärlet och fyllt i ny kylarvätska, 40% glykol, det saknades 3 liter av totalt 8 liter. Följde min Haynes verkstadshandbok och körde motorn i 2000 varv/min i ca 10 min. Motorn gick bra så jag tror inte det är något fel på den. Försökte sedan följa verkstadshandbokens tips för att se om termostaten funkar och tycker deras beskrivning inte riktigt stämmer överens med verkligheten... Enligt handboken ska man känna om övre slangen till kylaren blir varm. Är den kall tyder det på att termostaten inte har öppnat. Min övre slang blir varm. Men slangen från temostaten går till kylarens nedre del och den slangen är kall efter att jag kört motorn i 10 min. Någon som vet om det är rimligt?
Kylfäkten startade inte. Jag kanske måste köra motorn längre för att den ska starta?

ska vara 50/50 med koncenterad glykol, kylfläkt startar vid typ 95 grader


6 165 Inlägg
för 21 timmar sedan
#11
Som sagts ovan! 50%/50% vatten glykol ska det helst vara. -Varför 40%?


12 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#12
jaka54 skrev:
Som sagts ovan! 50%/50% vatten glykol ska det helst vara. -Varför 40%?

Jag var lite snål med glykolen först ifall det skulle vara något läckage så att vattnet rann ut direkt, jag började med 2 liter med 33% men ångrade mig sedan och tog 1 liter med 50%. Uppskattar därför att det blev ca 40% i det jag fyllde i smile
Spelar det någon stor roll för kokpunkten på vattnet?

Nu har jag kört motorn lite längre och då blir både övre och undre slag till kylaren varma. Så då tror jag termostaten öppnar och är ok.

Jag tror mest på följande fel:
* Kylfläkten. Den har inte startat i dag vad jag sett, fast det är ju möjligt att den inte kommit upp till 95 grader. Men jag tycker den känns misstänkt eftersom jag antar den behövs just när bilen står på tomgång och det var då det började koka. Det kanske inte har funkat på länge eftersom jag normalt aldrig kör bilen på tomgång (sitter sällan i bilkö).
* Sprickorna i expansionskärlet. Det har kommit några nya droppar med vatten och jag antar det kommer från sprickorna. Antingen att sprickorna gör att trycket minskar så det lättare kokar, eller så att vattnet långsamt hade läckt ut så det var för lite vatten i bilen i går. Funderar på att beställa ett nytt på skruvat.se (kostar lika mycket som ett begagnat på skroten)

Skulle ni våga köra med bilen några mil som den är nu? Tänkte köra lugnt och ha en dunk glykolvatten med ifall den börjar koka.

3 250 Inlägg
för 18 timmar sedan
#13
Kylfläkten gör ingen direkt nytta under färd över 60km/h.

Trycklöst pga läcka ovanför vätskeytan (med kall motor) är fullt möjligt. Vet flera sådana exempel.
Då är den inte överhettad, egentligen, men kylvätskan försvinner ju så den kan överhetta efter en stund.

Köra till verkstad går ju, om du laddar upp med kylvätska med dig och håller stenkoll på temperaturen. Stanna och kolla vätskan emellanåt. För är den borta går det fort uppåt till skadliga temperaturer.
Inte helt riskfritt för motorn, alltså.

2 422 Inlägg
för 17 timmar sedan
#14
JT78 skrev:
Spelar det någon stor roll för kokpunkten på vattnet?

Egentligen, ja, men i praktiken nej.
Höjningen av kokpunkten via glykolen är rätt oviktig, det är trycket i systemet som gör den betydande skillnaden. Bilen ska aldrig bli så varm att den kokar ens rent vatten under tryck.

Glykolens främsta praktiska syfte är att sänka fryspunkten och ge ett korrisions/rostskydd. Att kokpunkten blir högre också är mer av en "happy coincidence".


571 Inlägg
för 16 timmar sedan
#15
Mossan1 skrev:
Kylfläkten gör ingen direkt nytta under färd över 60km/h.

Trycklöst pga läcka ovanför vätskeytan (med kall motor) är fullt möjligt. Vet flera sådana exempel.
Då är den inte överhettad, egentligen, men kylvätskan försvinner ju så den kan överhetta efter en stund.

Köra till verkstad går ju, om du laddar upp med kylvätska med dig och håller stenkoll på temperaturen. Stanna och kolla vätskan emellanåt. För är den borta går det fort uppåt till skadliga temperaturer.
Inte helt riskfritt för motorn, alltså.

Vad menar du med att kylfläkten inte gör nytta under 60km/h? På min bil går den på lågfart när jag kör med bilen, om det är riktigt varmt ute, för att sen gå på högvarv när jag står still med bilen på tomgång. Den går dessutom ca 30 sek efter att jag stängt av motorn.


* Voff voff *
10 646 Inlägg
för 3 timmar sedan
#16
Pininfarina406 skrev:
Mossan1 skrev:
Kylfläkten gör ingen direkt nytta under färd över 60km/h.

Vad menar du med att kylfläkten inte gör nytta under 60km/h?

Över 60 km/h så räcker fartvinden till, då behövs inte fläkten.
Senast redigerat av Brådhis (för 3 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök