2874
Sök

Bandpass eller basreflex låda till Alpine type-r 12"

94 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
ska bygga ny låda till Mina alpine basar, som ska spela i en 520 34 utan skidlucka. kan ta hål i hatthylla osv om det behövs. vill spela högt och få in mkt bas i cupen smile

Om ni har förslag/andra lösningar får ni gärna dela med er

Specifikationer
Maxeffekt:     1500 Watt
Effekt (RMS):     500 Watt
Känslighet:     85 dB
Högtalartyp:     Bashögtalare
Högtalarstorlek    12" (30 cm)
Frekvensomfång:     23 Hz - 500 Hz
Impedans:     2 x 2 Ω
Mont. Djup:     196 mm
Övrigt:     Dubbla talspolar

Funktioner

* Vas: 45 liter
    * Qts: 0,42
    * Fs: 28 Hz
    * Xmax: 18,1 mm

Lär mig allt du kan

733 Inlägg
4 februari 2009
bandpass eller så får du byta bil :p svårt att räkna på bandpass så det får någon annan göra, men du lär behöva bandpass för att få ljudet in i kupén.

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

653 Inlägg
4 februari 2009
Du kan få in mycket basljud ifall du fäller ner armstödet i mitten bak och rensar ifall det är nogot ivägen och vänder basarna mot kupén

733 Inlägg
4 februari 2009
Aronsson_Kil skrev:
Du kan få in mycket basljud ifall du fäller ner armstödet i mitten bak och rensar ifall det är nogot ivägen och vänder basarna mot kupén

Jag är ändå fundersam över hur mycket bas han kommer få in i kupén? de flesta pratar här på garaget om bandpass till sådana bilar, jag vet ivarjefall att en rejäl baslåda i en volvo 740 låter bajs i kupén, jämfört med kombi och golfar och liknande...
de basarna i en portad låda i en golf hade pumpat på duktigt, men för att försöka få max ljud i bilen så är det bandpass som gäller eller försöka täta lådan så det pumpar in i kupén kanske...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

21 761 Inlägg
4 februari 2009
Har räknat på en 4:e ordningens 3-kammarbandpass ("enkelportad") med portad mittenkammare.

Sluten kammare (per styck): 21 liter brutto, dämpmatta på väggarna.
Portad kammare: 45 liter netto (rör ej inräknade), dämpmatta på väggarna.
Rör: 1 st 6" rör som är 9 cm långt, konade trattar i båda ändar är ett måste.

De slutna kammarna är inklusive bas, den portade kammaren är exklusive rör eftersom jag inte vet hur mycket av rören som ska sitta i kammaren. smile

Har själv inte provat dessa basar, det är en teoretisk uträkning i mitt program.

94 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har räknat på en 4:e ordningens 3-kammarbandpass ("enkelportad") med portad mittenkammare.

De slutna kammarna är inklusive bas, den portade kammaren är exklusive rör eftersom jag inte vet hur mycket av rören som ska sitta i kammaren. smile

Har själv inte provat dessa basar, det är en teoretisk uträkning i mitt program.

Stort tack smile Ska kolla max mått osv på bagaget, men du får gärna ge en liten ritning på hur lådan ser ut, i paint lr nått (inga mått behövs om det är så) bara så man ser formen smile

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
4 februari 2009
Du kan göra en helt vanlig fyrkantig låda om du vill, behöver inte vara något avancerat. Dela sedan in lådan i 3 st separata kammare där mittenkammaren är tänkt att vara portad. Huvudsaken är att varje bas sitter i varsin sluten kammare och spelar ut i den portade kammaren, sedan ska röret sticka upp genom hatthyllan. smile

94 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan göra en helt vanlig fyrkantig låda om du vill, behöver inte vara något avancerat. Dela sedan in lådan i 3 st separata kammare där mittenkammaren är tänkt att vara portad. Huvudsaken är att varje bas sitter i varsin sluten kammare och spelar ut i den portade kammaren, sedan ska röret sticka upp genom hatthyllan. smile

Okej smile så korgen ska sitta i den slutna kammaren?  då borde det inte va nått probelm smile sätter igång så fort bilen kommer hem från verkstan tongue blev på backad sad

Btw haru nått tips på 6" rör? nått lite rejälare man kan "skruva" fast så det sitter smile

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
4 februari 2009
Newbie skrev:
Okej smile så korgen ska sitta i den slutna kammaren?

Oftast sätter man så, men man kan även sätta med magneten i den portade kammaren för att få bättre kylning av talspolen. Resultatet blir i princip samma, förutom att man får lägga till någon liter i den portade kammaren eftersom magneten och korgen tar upp plats. smile
I ditt fall så tror jag att det kan bli lite trångt med magneterna i den portade kammaren.

Newbie skrev:
blev på backad sad

Sånt är trist. sad

Newbie skrev:
Btw haru nått tips på 6" rör? nått lite rejälare man kan "skruva" fast så det sitter smile

Det brukar vara trattarna som hjälper till att hålla fast röret, man kan tex limma fast dem ordentligt. Om du gör hålet i lådan så exakt som möjligt så kommer det också att fixera röret tror jag, kanske även använda silikon eller liknande.

94 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Newbie skrev:
Okej smile så korgen ska sitta i den slutna kammaren?

Oftast sätter man så, men man kan även sätta med magneten i den portade kammaren för att få bättre kylning av talspolen. Resultatet blir i princip samma, förutom att man får lägga till någon liter i den portade kammaren eftersom magneten och korgen tar upp plats. smile
I ditt fall så tror jag att det kan bli lite trångt med magneterna i den portade kammaren.

Newbie skrev:
blev på backad sad

Sånt är trist. sad

Newbie skrev:

Det brukar vara trattarna som hjälper till att hålla fast röret, man kan tex limma fast dem ordentligt. Om du gör hålet i lådan så exakt som möjligt så kommer det också att fixera röret tror jag, kanske även använda silikon eller liknande.

okej (: tänkte på at vissa trattar kan kan ju skruva fast i mdf:en lr liknande smile men har hittat rör.. Men den slutna kammeren ska alltså vara 21L när magneten sitter i? så man får lägga till korgens volym? Har jag en låda på 23L så blir det 2cm kvar bakom basen, och ganska tight runt om...

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
5 februari 2009
Du kan ju sätta en extra distansring på varje bas när du skruvar fast dem i väggarna, på det sättet vinner du någon cm bakom magneten och nettovolymerna påverkas inte märkvärdigt mycket. Du behöver inte lägga till för korgarna, jag har lagt till för den plats som hela basen tar upp i de slutna kammarna. smile

Man kan göra någon liter större på de slutna kammarna, basen kan då spela aningen djupare och får aningen större konutslag. Fast det ska inte bli någon stor skillnad. Ett alternativ är att inte ha något dämpmaterial i de slutna kammarna och istället göra slutna kammarna 23 liter (som du funderade på), sluttresultatet borde bli ganska likvärdigt.

94 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du kan ju sätta en extra distansring på varje bas när du skruvar fast dem i väggarna, på det sättet vinner du någon cm bakom magneten och nettovolymerna påverkas inte märkvärdigt mycket. Du behöver inte lägga till för korgarna, jag har lagt till för den plats som hela basen tar upp i de slutna kammarna. smile

Man kan göra någon liter större på de slutna kammarna, basen kan då spela aningen djupare och får aningen större konutslag. Fast det ska inte bli någon stor skillnad. Ett alternativ är att inte ha något dämpmaterial i de slutna kammarna och istället göra slutna kammarna 23 liter (som du funderade på), sluttresultatet borde bli ganska likvärdigt.

okej smile låter bra, får se hur det blir sen när det kommer i praktiken smile Ska köpa material och börja bygga när bilen är klar, så lägger jag upp bilder på resultatet sen ...

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
5 februari 2009
Antar att det finns ventilationshål på baksidan av magneten?

I så fall är det viktigt att det är ca 3-4 cm fritt bakom hålet för att talspolen ska få bra kylning, det innebär att om du sätter dämpmaterial på väggen bakom magneten så bör du låta det vara fritt från dämpmatta bakom hela magneten för säkerhets skull.

1 400 Inlägg
6 februari 2009
Drönirettab skrev:

Den basen spelar bara bra i sluten låda.Portad och bandpass låter skit men HÖGT

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

94 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Antar att det finns ventilationshål på baksidan av magneten?

I så fall är det viktigt att det är ca 3-4 cm fritt bakom hålet för att talspolen ska få bra kylning, det innebär att om du sätter dämpmaterial på väggen bakom magneten så bör du låta det vara fritt från dämpmatta bakom hela magneten för säkerhets skull.

okej, det sitter inte vantilationshål bakom, som går däremot ut på "sidan" runt magneten, så borde kunna montera väldigt nära smile

Och det har jag hört att det låter HÖGT men tyvärr skit i portade/bandpass, men får se hur det spelar tongue

Lär mig allt du kan

21 761 Inlägg
15 februari 2009
Då blir det spännande att höra hur dåligt den här lådan spelar, om den låter skit eller bara "nästan" skit. wink

94 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Då blir det spännande att höra hur dåligt den här lådan spelar, om den låter skit eller bara "nästan" skit. wink

haha jaa man kan ju hoppas på nästan skit och äckligt högt wink nee men blir nog bra smile

Lär mig allt du kan

Sök