2632
Sök

co-värde / hc-värde / lambda-värde för högt, Vad är fel ?

290 Inlägg
4 februari 2009
#21
när du inte har all fakta som man ber om e det omöjligt att hjälpa till.

3 059 Inlägg
4 februari 2009
#22
Vad menar du med att verkstan hade svårt att läsa felen i datorn?

E de en hemmaskruvare du lämnat in den till?

HC o Lambda brukar ofta bero på trasig lambda sond.
Och visst påverkar katten värdena. En kass katt ger fel värde.
Och som sagt kan inte ett CO värde vara uppe på 300-400 smile

Här får du lite tips om en tråd som handlar om samma problem eftersom du missat den:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=115554
Senast redigerat av Smajly (4 februari 2009)


3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#23
Jo 394 var ena värdet! Jag pratade med dem precis, och det är på TOK för mycket!

Och Lambdan kunde komma upp ända till och med 1,8... katten kan visst påverka ...

Och de värdena brukar det aldrig bli på andra sätt.. så det bör vara katalysatorn.. annars konstigt

Har inte missat den andra tråden men detta handlar om lite andra grejer ändå o på en annan bil
(Honda civic 96 min)
Senast redigerat av Andreas79 (5 februari 2009)


1 723 Inlägg
5 februari 2009
#24
Smajly skrev:
HC o Lambda brukar ofta bero på trasig lambda sond.

HC påverkas även/oftast av tändsystemet.

Gällande pendlande värden... Mina pendlande värden berodde på dåliga spridare.

3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#25
Kan väl även vara så att katen jag har är för stor för min bil- då
blir det fel värde på grund av detta? den kanske bör vara till en
bil med större motor?

Skulle vara konstigt om det e grenröret det e fel på - ska inte påverka
alla värdena..

Street Legal på en kat behöver väl inte betyda att den fungerar
i Sverige och att den går till just min bil - för i vanliga fall sitter
ju min originalkatalysator dessutom integrerad i mitt originalgrenrör
som jag inte har kvar längre, därför bör det väl hjälpa med en vanlig
kat under bilen istället. och behålla mitt header/grenrör som jag bytt
till (istället för original)
Senast redigerat av Andreas79 (5 februari 2009)


1 723 Inlägg
5 februari 2009
#26
konstigt om det är bara för att katten är för stor. avgaserna ska inte vara så skitiga även om du inte hade haft nån katt på alls.

har du kollat alla vaccumslangar och givare?

har du så högt HC har du väldigt mycket oförbränd soppa och antingen har du för dålig gnista eller så är det en givare så öser på med soppa. Möjligtvis kallstartgivare eller lambda (t ex om det är läckage). Pendlande värden kan vara spridare som sagt ifall dessa står öppna för länge och ger ojämnt med soppa. ibland för mycket ibland för lite.
Senast redigerat av falloutboy (5 februari 2009)

1 019 Inlägg
5 februari 2009
#27
dr-aero skrev:
katten påverkar visst lambda värdet.

Nej, det gör den inte. För att lambda-värdet ska ändras så behöver man antingen öka/minska luftmassan eller öka/minska bränslemassan. En katalysator tillför varken luft eller bränsle och kan alltså inte påverka lambda-värdet.

Läsning: http://www.sunmaskin.se/avgasskola/avgasskola.htm

Edit: Stavfel
Senast redigerat av Garfield (5 februari 2009)


3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#28
Men om katten är anpassad efter USA-modellen av min Honda Civic,
så kanske det ej blir detsamma då den är monterad på annat sätt
på min europeiska modell av Honda Civic?

Och det kan bli fel av de orsakerna med?
men innehållet kan väl påverka i en katalysator
hur en kat ser ut inuti?


3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#29
LAMBDA som diagnoshjälpmedel

Om LAMBDA = 1,00 till 1,20 = vilket min är mer än = upp till 1,8

CO = Låg
HC = Hög
CO2 = Låg
O2 = Hög    

Och några av dessa värden är höga

Då innebär detta = Mager blandning


Och vad säger det ?


Kan vara så att man måste belasta bilen väldigt hårt under lång tid för
katten skall kunna bli varm och fungera.

Motorn är kanske för liten för kunna göra just denna katten i rätt temperatur ??
Senast redigerat av Andreas79 (5 februari 2009)


Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
5 februari 2009
#30
som jag skrev på zatzy så säger co och hc att värderna beror på för lågt lambda värde
av någon anledning

men eftersom det är högt lambdavärde och höga värden så
tror sonden att den måste feta på för att nå lambda 1
och då blir det helt galet eftersom hc och co sticker och katen klarar inte av att dra ner värdena

alltså kommer det in syre före lambdan

och som sagt helt hundra att man inte kan påverka lambda värdet med en katalysator

jag tror och är rätt säker att det läcker i grenröret
efterom jag har exakt samma problem på min 850 och hör dessutom avgasläckan
dock så går min igenom bes även om det är gränsfall

Kör fort så hinner inget hända...

1 723 Inlägg
5 februari 2009
#31
men har du verkligen låg co då? jag och många med mig fattade inget av de siffror du fått från verkstaden mer än att din HC låg på 394 vilket är för högt, ja.

Ring verkstaden eller åk dit, få en kopia på ALLA siffror de mätt upp: CO, HC, CO2 och O2 samt Lambda. Även samma värden på förhöjd tomgång, annars är det menlöst att sitta här och fundera och försöka hjälpa. Tyvärr.
Senast redigerat av falloutboy (5 februari 2009)

3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#32
falloutboy skrev:
men har du verkligen låg co då? jag och många med mig fattade inget av de siffror du fått från verkstaden mer än att din HC låg på 394 vilket är för högt, ja.

Ring verkstaden eller åk dit, få en kopia på ALLA siffror de mätt upp: CO, HC, CO2 och O2 samt Lambda. Även samma värden på förhöjd tomgång, annars är det menlöst att sitta här och fundera och försöka hjälpa. Tyvärr.

Sorry.. HC och CO är högt och även Lambdan !

Borde hjälpa.

Men han är stensäker på det att det är katalysatorn,
han har bytt på tidigare bilar med samma problem....
och även en annan skrev han bytt på en honda katen
o det har gjort skillnad på hans bil iallafall.. samma problem..
Senast redigerat av Andreas79 (5 februari 2009)


3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#33
Growe skrev:
som jag skrev på zatzy så säger co och hc att värderna beror på för lågt lambda värde
av någon anledning

men eftersom det är högt lambdavärde och höga värden så
tror sonden att den måste feta på för att nå lambda 1
och då blir det helt galet eftersom hc och co sticker och katen klarar inte av att dra ner värdena

alltså kommer det in syre före lambdan

och som sagt helt hundra att man inte kan påverka lambda värdet med en katalysator

jag tror och är rätt säker att det läcker i grenröret
efterom jag har exakt samma problem på min 850 och hör dessutom avgasläckan
dock så går min igenom bes även om det är gränsfall

Men jag har ingen avgasläcka, det har de kollat noga.

Sen skrev du: och då blir det helt galet eftersom hc och co sticker och katen klarar inte av att dra ner värdena

Alltså du skriver att katen inte klarar att dra ner värdena, då kan det ju mycket väl vara katen!


SKÅNE
22 Inlägg
5 februari 2009
#34
Hej, katten påverkar nästan inte lambda värdena. är där läckage i avgassystemet så kommer där in syre och då mäter lambdan fel. Tanka 40% etanol så går CO och HC värdena ner. osså kollar du så att sladdarna till lambdan sitter i . osså nollställer du databoxen så at lambdan "mäter om" . Lycka till!


Fri fart för ett fritt folk!
14 149 Inlägg
5 februari 2009
#35
Andreas79 skrev:
Growe skrev:
som jag skrev på zatzy så säger co och hc att värderna beror på för lågt lambda värde
av någon anledning

men eftersom det är högt lambdavärde och höga värden så
tror sonden att den måste feta på för att nå lambda 1
och då blir det helt galet eftersom hc och co sticker och katen klarar inte av att dra ner värdena

alltså kommer det in syre före lambdan

och som sagt helt hundra att man inte kan påverka lambda värdet med en katalysator

jag tror och är rätt säker att det läcker i grenröret
efterom jag har exakt samma problem på min 850 och hör dessutom avgasläckan
dock så går min igenom bes även om det är gränsfall

Men jag har ingen avgasläcka, det har de kollat noga.

Sen skrev du: och då blir det helt galet eftersom hc och co sticker och katen klarar inte av att dra ner värdena

Alltså du skriver att katen inte klarar att dra ner värdena, då kan det ju mycket väl vara katen!

visst kunde det varit katen men då hade lambda värdet varit 1 och inte tvärtom mot vad värderna påstår
alltså tror lambdan att den går snålt fast den i själva verket går fett
och datorn läser lambdavärdet inget annat avgasvärde
den försöker hela tden att hålla lambda1 och den gör det genom att antingen tillföra mer eller mindre mängd bränsle
när lambdan visar fel tror databoxen att den har rätt värden men isjälva verket är fel

hade lambdan varit låg=gått fett så hade det varit en annan grej men lambdan tycker tvärtom mot vad den i själva verket visar
och då måste det smyga sig in oförbränd luft före lambdan
även ett litet läckage kan räcka

Kör fort så hinner inget hända...

1 019 Inlägg
5 februari 2009
#36
Andreas79 skrev:
Och Lambdan kunde komma upp ända till och med 1,8.

Hur går bilen? Går den rent? Jag har väldigt svårt att tro att motorn ens går om lambdavärdet är så högt som 1,8.


3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#37
Garfield skrev:
Andreas79 skrev:
Och Lambdan kunde komma upp ända till och med 1,8.

Hur går bilen? Går den rent? Jag har väldigt svårt att tro att motorn ens går om lambdavärdet är så högt som 1,8.

Bilen känns bra och går bra och rent japp...


3 968 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#38
Skulle det vara något fel på en kat så kan det påverka värdena,
läste jag av en som skrivit på ett forum - då han fick bytt katalysator
på en Mitsubishi Colt - och han hade lika höga värden som jag på allting,
sen kunde han besiktiga utan problem, lambda bra och även de andra
värdena blev 100%-igt bra efter bytet av hans kat på sin bil.

Så är det inte konstigt då att på hans bil hjälpte det genom kat-byte ?
Senast redigerat av Andreas79 (5 februari 2009)


290 Inlägg
5 februari 2009
#39
Andreas79 skrev:
Skulle det vara något fel på en kat så kan det påverka värdena,
läste jag av en som skrivit på ett forum - då han fick bytt katalysator
på en Mitsubishi Colt - och han hade lika höga värden som jag på allting,
sen kunde han besiktiga utan problem, lambda bra och även de andra
värdena blev 100%-igt bra efter bytet av hans kat på sin bil.

Så är det inte konstigt då att på hans bil hjälpte det genom kat-byte ?

AVGAS INFO
värden före kat:
co 0,5-1.5%
hc 50-250ppm
co2 13-14.7%
o2 0.1-2%
lambda 0.9-1.1

värden efter kat:
co 0-0.5%
hc 0-30ppm
co2 14.5-15.5%
o2 0-0.5%
lambda 0.97-1.03

synd att du inte vet vad co värdet va.
men med ny info så kan det vara katen eller tjuvluft:)

3 968 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#40
Med ny info så kan det vara katten? trots att de flesta skriver det kan vara något annat?

Men vissa säger det kan vara katten iallafall.. inte hunnit testa mer än så länge vad det kan
vara..



Sök