2967
Sök

Hur mäter man kompressionsförhållandet?

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#1
Hur mäter man kompressionsförhållandet?

Bilen är en 940 turbo vad ska de ligga på dessa motorerna?

Har inget å skriva ännu

Med.lem
3 759 Inlägg
4 februari 2009
#2
Vet faktist inte, men kompression kan man mäta med en sånhär....


http://www.biltema.se/Archive/Product_images/15/Large/15-1314_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product. … emId=82423
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 februari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#3
jooo kpmet vet jag me hur man mäter

Har inget å skriva ännu

Med.lem
3 759 Inlägg
4 februari 2009
#4
volvo_grabb skrev:
jooo kpmet vet jag me hur man mäter

Jaha, det var inte så lätt att förstå med den förra rubriken....


roll


Den länken kan kanske vara till hjälp

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html
Senast redigerat av Mr_EmCom (4 februari 2009)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
4 februari 2009
#5
volvo_grabb skrev:
Hur mäter man kompritions förhållandet?

Bilen är en 940 turbo vad ska de ligga på dessa motorerna?

ja du först varmkör du motorn ordentligt å sen tar du bort ett tändstift (och tändkablarna annars startar den) å nu borde du har hjälp av en kompis eller om du har väldigt långa armar tongue för du ska "försöka"starta den med mätaren intryckt i ett av tändstifts hålen å vips så står det på mätaren smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

747 Inlägg
4 februari 2009
#6
Kompressionsförhållande är nog rätt svårt att mäta eftersom det är ett uträknat värde av olika saker, men Kompressionstryck mäter du med ett sådan instrument som ovanstående har visat.

Mvh Toni

/ Toni Larsson

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
4 februari 2009
#7
får ursäkta tidigare inlägget missuppfattade frågan smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 028 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#8
ja kom test vet väl varenda dumhuve hur man gör:P oki

vad e kompritionsförhållande räknat på?

Vad ska de ligga på på en b230 turbo motor?

Har inget å skriva ännu

Med lem
164 Inlägg
4 februari 2009
#9
Mr_EmCom skrev:
volvo_grabb skrev:
jooo kpmet vet jag me hur man mäter

Jaha, det var inte så lätt att förstå med den förra rubriken....


roll


Den länken kan kanske vara till hjälp

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

Helt klockren länk, förstår man inte efter att ha läst den så går det nog tyvärr inte att hjälpa den personen.

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Med.lem
3 759 Inlägg
4 februari 2009
#10
Instabil skrev:
Mr_EmCom skrev:
volvo_grabb skrev:
jooo kpmet vet jag me hur man mäter

Jaha, det var inte så lätt att förstå med den förra rubriken....


roll


Den länken kan kanske vara till hjälp

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

Helt klockren länk, förstår man inte efter att ha läst den så går det nog tyvärr inte att hjälpa den personen.

Jag börjar misstänka att TS har grov dyslexi eller så, och då är det nog inte helt lätt att läsa allt de där..

Från Winki
Kompressionsförhållande

Kompressionsförhållande är ett tal som kan användas för att förutsäga prestanda hos förbränningsmotorer. Kompressionsförhållandet är kvoten mellan cylindervolymen när kolven befinner sig längst ner och cylindervolymen när den befinner sig längst upp. Ett högt kompressionsförhållande är önskvärt eftersom det får motorn att generera mer mekanisk energi från en given mängd blandning av luft och bränsle. Hos en Ottomotor ligger kompressionsförhållandet vanligen kring 9:1.


Kompressionstryck
Många blandar ihop kompressionstryck och kompressionsförhållande. Det är helt olika saker, även om värdena kan vara mycket likvärdiga.

Kompressionstrycket mäts i tändstiftshålen (spridarhålen på dieselmotorer), på startmotorvarv med varm motor. Trycket talar om tätheten på ventilerna och kolvringarna. Även andra saker kan upptäckas, t.ex. om en toppackning är läck. Trycket blir även lägre om startmotorn snurrar sakta eller om man har en vassa kamaxlar med långa ventiltider.

Ett kompressionstryck ligger ofta på 11-13 bar, även lite lägre på vissa turbobilar. Trycket mäts lämpligast med en kompressionsmätare. Det finns två vanliga typer av kompressionsmätare. Den ena ger värden från de olika cylindrarna på ett papper. Den ritar upp ett diagram. Denan den andra visar ett värde på en manometer. Den sistnämnda används i huvudsak till att mäta läckage. Man mäter då hur mycket luft som läcker förbi kolvringar, ventiler, mm.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med lem
164 Inlägg
4 februari 2009
#11
volvo_grabb skrev:
ja kom test vet väl varenda dumhuve hur man gör:P oki

vad e kompritionsförhållande räknat på?

Vad ska de ligga på på en b230 turbo motor?

Finns ju i ganska många utförande, men välj den det är :
B230ET 9.0:1 182 hk @ 5800 rpm
B230FT 8.7:1 156 hk @ 4800 rpm, 1991- 165 hk @ 4800 rpm
780/B230FT ? 188 hk Har Turbo+
B230GT 8.7:1 170 hk @ 4800 rpm

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

2 164 Inlägg
4 februari 2009
#12
Kompressions förhållandet
De är volymen mellan kolv och toppen när kolen är längst ner uträcknat mot när den är högst upp och hur mycket som är kvar. Förhållandet där i mellan är kompressions förhållandet.
När man planar en topp så ändras de.

MVH

F


Railroad Tycoon
20 Inlägg
5 februari 2009
#13
Ja, det är inte lätt att mäta! Men den går att räkna ut. Om man plockar isär motorn och mäter ändlägena hos kolven (i botten och i topp) och räknar ut denna cylinders volym, tjockleken på packningen, volymen under toppen med ett tändstift monterat osv. Fick jag med alla delvolymer? Om inte kolven är plan måste man försöka mäta och räkna ut hur den påverkar volymerna. Och summerar det hela för de två ändlägena. Därefter dividera den större volymen med den mindre så får du förhållandet !!! OK?

Man kan ganska enkelt mäta den volym som kolven pumpar. Köp en nippel (med samma gänga som tändstiften) och montera en slang på. Andra ändan av slangen monteras i botten på en genomskinlig behållaren. Häll i lite lättflytande olja så att cylindern fylls och vrid vevaxeln försiktigt tills du hittar bottenläget. Tilta motorn så att inga luftfickor bildas. Gör en markering på behållaren. Vrid nu vevaxeln tills du hittar maxläget för kolven och markera på nytt på behållaren. Nu kan du säkert räkna ut volymen. Det blir så klart noggrannare med en smal hög behållare.

Kvar återstår att klura ut volymen när kolven är i toppen och det har jag ingen lösning på tongue annat än som Ståhl föreslår, plocka av toppen, lägga den upp och ner med tändstift monterat och med en glasskiva (för att se eventuella luftblåsor) och vätska mäta volymen.

När man planar en topp så ökar alltså kompressionsförhållandet, man snor ju lite volym från toppläget. Även volymen när kolven är i botten blir lika mycket mindre men det slår på förhållandet.
Senast redigerat av machin_truc_bidule (5 februari 2009)

654 Inlägg
6 februari 2009
#14
Mäta kompressionen utan att lyfta toppen går nog inte (inte smidigt iaf?!),har nämnt lite sätt om hur också.
Om jag minns rätt (?) så går det även att få ett komp värde med hjälp av modell lera på kolvtoppen,som man sen drar runt 1 varv. (som sagt,har för mig detta...kanske bara är för att se efter frispelet mellan Ö.D och ventil?!)
Senast redigerat av Blida (6 februari 2009)

950 Inlägg
6 februari 2009
#15
Du behöver en Helmholtz Resonator. Det är en fifi uppfinning, som kan mäta kompressionsvolumen genom tändstifthålet. Den skapar ett ljud i cylindern och mätar sen resonasfrekvensen. Med hjälp av den kan volumen reräknas med hjälp av Helmholts resonans ekvation. Problemet är att du nog inte hittar en Helmholtz Resonator hos varken Biltema, Micro eller Jula ;-)
Erkänner att jag aldrig har sett en sådan själv, men har en kollega som har jobbat med en.

Civ.Ing.
70 Inlägg
7 februari 2009
#16
machin_truc_bidule skrev:
Kvar återstår att klura ut volymen när kolven är i toppen och det har jag ingen lösning på tongue annat än som Ståhl föreslår, plocka av toppen, lägga den upp och ner med tändstift monterat och med en glasskiva (för att se eventuella luftblåsor) och vätska mäta volymen..

Enkelt.

Mät volymen via din slangnippelflaskanordning vid följande två tillfällen.

1) Volymen Vc+Vd när kolven är längst ner.

2) Volymen Vc när kolven är längst upp.

Kompressionsförhållandet rc= V1 / V2


Bilmekaniker
1 354 Inlägg
7 februari 2009
#17
sjovold skrev:
volvo_grabb skrev:
Hur mäter man kompritions förhållandet?

Bilen är en 940 turbo vad ska de ligga på dessa motorerna?

ja du först varmkör du motorn ordentligt å sen tar du bort ett tändstift

nej utan man ska ta bort alla tändstift, för annars startar den. Och sen får du trycka in mätaren hårt för annars kommer den typ studsa upp. Och du ska göra 5 kompressioner, då är det fullbordat.

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

654 Inlägg
8 februari 2009
#18
Tror det skall skiljas på Kompressions prov och kompressions förhållande.
Där det ena "typ" bara ger ett värde på cylindrarnas täthet osv.
Och det andra ger ett värde på motorns kompressions förhållande.
*lite ytligt/luddigt uttryckt*

12 086 Inlägg
8 februari 2009
#19
Blida skrev:
Tror det skall skiljas på Kompressions prov och kompressions förhållande.
Där det ena "typ" bara ger ett värde på cylindrarnas täthet osv.
Och det andra ger ett värde på motorns kompressions förhållande.
*lite ytligt/luddigt uttryckt*

Jävligt luddigt uttryckt.. dessutom har skillnaden förklarats längre upp i tråden.


Sök