3798
Sök

Guide: Motortvätt av bilen

47 Inlägg
13 augusti 2010
#61
Lämna in till Mrcap,blir bättre än nytt!!
Kostar 300 pengar och skitlätt att hålla efter om man blåser rent me tryckluft ibland...
Lämnar alltid in mina bilar och gör bl.a. Det..

111 Inlägg
5 november 2010
#62
bra guide!

249 Inlägg
2 januari 2011
#63
Jag körde min första motortvätt idag för att se hur bra de funkar jämfört me min volvo ja hade tidigare. Körde på som vanligt som jag brukade med volvon och säkringsboxen o allt e i motorrummet som inte volvon hade och ändå så fungerade det verkligen bra o tvätta motorn på min vw utan att täcka över ngt. smile

128 Inlägg
15 juli 2011
#65
Det absolut bästa att ha om man vill ha en fin bil är en ångtvätt. löpte en på bauhaus kärcher sc-1.092 det e bästa.. både hemma och på bilen

---2Fast 2Furious---
Clio V6

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
12 april 2012
#66
ambarbofolkis skrev:
Tandborte är ett riktigt bra verktyg! Men borsta inte tänderna efter åt med samma!

hahahaha:Dbig_smilelollollollol

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Sir.
42 Inlägg
14 april 2012
#67
Alister skrev:
_Norrland_ skrev:
Kan passa på att avråda från att motortvätta VAG´s FSI motorer eller vara väldigt försiktig om man nu ska göra det. Då tändspolarna är väldigt känsliga för fukt/väta.

MVH Chrille

Avfetta och spola tills det blir rent, men starta inte bilen förns du verkligen torkat tändspolarna. Plocka bort dem och torka rent, låt det stå öppet ett tag. Sen är det bara att skruva dit det igen. Tryckluft är att rekomendera.
Det tåls att sägas igen.. Extremt känsliga mot vatten.

Tack! Tänkte göra en motortvätt idag men skippar det wink Så skitig är den ändå inte! Tur att jag läste detta... Tjoooo!


141 Inlägg
20 augusti 2012
#68
Tänkt köra en tvätt på min, aldrig gjort. Hur är det med M50 motorn? Bör vara Ok?


83 Inlägg
9 oktober 2012
#69
Du ska ha stor beröm för din kunskap och din hjälpsamhet! Har läst igenom hela tråden, men det är fortfarande en sak jag undrar över.

itouch skrev:
Viktigt att tänka på är att man först och främst ska ha en sval motor när man utför detta, annars så kan avfettningen missfärga plastkåpor och annat.

Hur går man tillväga för att på bästa sätt få bort dessa missfärgningar på motorkåpor och plast?

Vita fläckar och rinningar som verkar vara nästintill omöjliga att få bort... Har försökt med Prickbort avfettning och noggrant gnuggande med borste, men så fort plastytan torkar visar sig fläckarna igen. Händer ingenting.

Krävs det att man slipar bort missfärgningarna med slippapper?

Har provat T-röd med, ingen effekt. Jag undrar nu om det inte är färgen som frätt bort från plasten helt.
Senast redigerat av Engkan (9 oktober 2012)


110 Inlägg
11 november 2012
#70
Engkan skrev:
Du ska ha stor beröm för din kunskap och din hjälpsamhet! Har läst igenom hela tråden, men det är fortfarande en sak jag undrar över.

itouch skrev:
Viktigt att tänka på är att man först och främst ska ha en sval motor när man utför detta, annars så kan avfettningen missfärga plastkåpor och annat.

Hur går man tillväga för att på bästa sätt få bort dessa missfärgningar på motorkåpor och plast?

Vita fläckar och rinningar som verkar vara nästintill omöjliga att få bort... Har försökt med Prickbort avfettning och noggrant gnuggande med borste, men så fort plastytan torkar visar sig fläckarna igen. Händer ingenting.

Krävs det att man slipar bort missfärgningarna med slippapper?

Har provat T-röd med, ingen effekt. Jag undrar nu om det inte är färgen som frätt bort från plasten helt.

Tror inte du får bort det helt, prata med en lackerare och fråga efter strukturfärg. Annars brukar det gå att "återfukta" plasten med diverse medel. Kanske inte försvinner helt men blir helt klart bättre!!

Bayerische Motoren Werke

ingen aning
687 Inlägg
11 november 2012
#71
komihåg att tvätta huven också..

även zebran har sina fläckar

83 Inlägg
11 november 2012
#72
dude_kallstrom skrev:
Engkan skrev:
Du ska ha stor beröm för din kunskap och din hjälpsamhet! Har läst igenom hela tråden, men det är fortfarande en sak jag undrar över.

itouch skrev:
Viktigt att tänka på är att man först och främst ska ha en sval motor när man utför detta, annars så kan avfettningen missfärga plastkåpor och annat.

Hur går man tillväga för att på bästa sätt få bort dessa missfärgningar på motorkåpor och plast?

Vita fläckar och rinningar som verkar vara nästintill omöjliga att få bort... Har försökt med Prickbort avfettning och noggrant gnuggande med borste, men så fort plastytan torkar visar sig fläckarna igen. Händer ingenting.

Krävs det att man slipar bort missfärgningarna med slippapper?

Har provat T-röd med, ingen effekt. Jag undrar nu om det inte är färgen som frätt bort från plasten helt.

Tror inte du får bort det helt, prata med en lackerare och fråga efter strukturfärg. Annars brukar det gå att "återfukta" plasten med diverse medel. Kanske inte försvinner helt men blir helt klart bättre!!

Använde ett vinylglans(Sonax Xtreme Plastic Renovator Gel) som återställde plastens yta och lyster till 99%. Så det blev kanon tillslut, trots allt!

Tack för svar!


11 Inlägg
19 juli 2013
#73
är det smart o motor tvätta en volvo v70 99 med tanke på att det en stor kabelhärva rakt under insuget?

1 426 Inlägg
3 september 2013
#74
volvo_x70 skrev:
är det smart o motor tvätta en volvo v70 99 med tanke på att det en stor kabelhärva rakt under insuget?

kör på tongue har gjort det på min -98 täckte över tändspolen,generatorn och säkrings lådor sen vare bara köra på

139 Inlägg
20 maj 2015
#75
Avfettning vatten med en hink, en tandborste och spola försiktigt för att undvika elektronikproblem etc

Jag monterar däck och fälg på https://www.abswheels.se

Meldem
117 Inlägg
20 maj 2015
#76
Gör rent motorn på samma sätt som spisen i köket. Trasa, vatten och rengöringsmedel, avsluta med nån plastic shine så ser all plast ut som ny. Att spola med vatten är väl att be om problem smile

Evildan
25 juni 2015
#77
Ett tips är att aldrig citera sådana där oseriösa företagare för även om deras inlägg tas bort efter anmälan till moderator så står ändå texten kvar i ert eget inlägg.

153 Inlägg
2 oktober 2017
#78
Alla svarar olika, men mitt tips är att ta fram det tunga artelleriet. Alla seriösa bilvårdsfirmor tvättar med högtrycket under huven om det är tillräckligt smutsigt, detta ska aldrig vara ett problem så länge man inte går för nära slangar, kablar och andra elkomponenter med högtrycket - För vatten tål definitivt komponenterna under huven.

Avfetta med motortvätt, t.ex. micro-avfettning och använd sedan en pensel för att borsta på ytorna och för att komma åt på svåråtkomliga ställen. Börjar det torka under processen så lägg på mer avfettning eller stänk lite vatten över ytorna för att hålla det vått. Spola sedan av i motorrummet. Sen kan man torka på valfritt sätt, men personligen skulle jag nog ändå rekommendera att ha bilen ståendes på tomgång tills fläkten går igång. Ju snabbare det torkar i motorrummet desto mindre är risken att det kommer in vatten i de elektriska komponenterna.


1 426 Inlägg
3 oktober 2017
#79
sogat skrev:
Alla svarar olika, men mitt tips är att ta fram det tunga artelleriet. Alla seriösa bilvårdsfirmor tvättar med högtrycket under huven om det är tillräckligt smutsigt, detta ska aldrig vara ett problem så länge man inte går för nära slangar, kablar och andra elkomponenter med högtrycket - För vatten tål definitivt komponenterna under huven.

Avfetta med motortvätt, t.ex. micro-avfettning och använd sedan en pensel för att borsta på ytorna och för att komma åt på svåråtkomliga ställen. Börjar det torka under processen så lägg på mer avfettning eller stänk lite vatten över ytorna för att hålla det vått. Spola sedan av i motorrummet. Sen kan man torka på valfritt sätt, men personligen skulle jag nog ändå rekommendera att ha bilen ståendes på tomgång tills fläkten går igång. Ju snabbare det torkar i motorrummet desto mindre är risken att det kommer in vatten i de elektriska komponenterna.

Min volvo blir inte glad på mig om jag dränker motorn med vatten och då täcker jag över tänddelarna med plast innan.

153 Inlägg
9 oktober 2017
#80
Jockk3 skrev:
sogat skrev:
Alla svarar olika, men mitt tips är att ta fram det tunga artelleriet. Alla seriösa bilvårdsfirmor tvättar med högtrycket under huven om det är tillräckligt smutsigt, detta ska aldrig vara ett problem så länge man inte går för nära slangar, kablar och andra elkomponenter med högtrycket - För vatten tål definitivt komponenterna under huven.

Avfetta med motortvätt, t.ex. micro-avfettning och använd sedan en pensel för att borsta på ytorna och för att komma åt på svåråtkomliga ställen. Börjar det torka under processen så lägg på mer avfettning eller stänk lite vatten över ytorna för att hålla det vått. Spola sedan av i motorrummet. Sen kan man torka på valfritt sätt, men personligen skulle jag nog ändå rekommendera att ha bilen ståendes på tomgång tills fläkten går igång. Ju snabbare det torkar i motorrummet desto mindre är risken att det kommer in vatten i de elektriska komponenterna.

Min volvo blir inte glad på mig om jag dränker motorn med vatten och då täcker jag över tänddelarna med plast innan.

Bara fantasin sätter gränserna för vad man kan täcka över och inte. Klart att det aldrig skadar att täcka över elkomponenter i motorrummet innan man tvättar, men det ska inte vara nödvändigt eftersom sakerna skall tåla vatten. Jag har tvättat flertalet utan några som helst problem. En Audi med 4.2 V8 motorn blev lite tjurig efter en tvätt slår det mig men det var inte mer än så, försvann i takt med att motorn blev varm.



Sök