3890
Sök

Intercooler test Subaru Impreza

1 255 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Hittade ett sida ur en Japansk biltidning där dom testade o sätta en FMIC på en Subaru Impreza med riktigt imponerande resultat så va tvungen o göra en tråd om detta.

                    TEMP                                                             HK

Insugstemp med orginal IC: 56,2 grader                   Orginal IC: 290,6 hk

Insugstemp med Blitz FMIC: 32,2 grader                   Blitaz FMIC: 326,2 hk



http://i448.photobucket.com/albums/qq203/evilanubis/BlitazIC.jpg

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

1 567 Inlägg
5 februari 2009
#2
Helt otroligt ju wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

1 255 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#3
940R skrev:
Helt otroligt ju wink

Jo ja blev riktigt förvånad att en IC kunde göra så stor skillnad så va tvungen o posta en tråd om detta big_smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Oge
5 februari 2009
#4
Ja det låter ju intressant! smile

1 255 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#5
Oge skrev:
Ja det låter ju intressant! smile

Jo skulle tippa på att stor del har o göra med att Imprezans orginal IC sitter ovanför motorn och på så sätt blir rätt varm trotts intaget i huven.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

Dann3
5 februari 2009
#6
Tycker egentligen det borde kyla mer när den är monterad på motorn? Med ett hål i huven?
Vilken version är det som dem provar på?

1 255 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#7
Dann3 skrev:
Tycker egentligen det borde kyla mer när den är monterad på motorn? Med ett hål i huven?
Vilken version är det som dem provar på?

Den nya ser de ut som på bilden iallafall

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

3 Inlägg
5 februari 2009
#8
Riktigt intressant.. smile Tommy blev sugen på uppgradera. !

Den som ingen turbo har, han får åka utan bar..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
6 februari 2009
#9
Dann3 skrev:
Tycker egentligen det borde kyla mer när den är monterad på motorn? Med ett hål i huven?
Vilken version är det som dem provar på?

Motorn i sig blir ganska varm, ligger då ICn över motorn så kan man kanske tänka sig att värmestrålningen från jusst motorn borde påverka icn. Med laddluftkylaren i fronten får den troligtvis mer kylning samt behöver inte utstå samma värmestrålning.

En annan förklaring till den betydligt lägre tempen är att Blitaz icn såg ut att vara liiite större

Rock'n Roll

STI TypeR Driver
191 Inlägg
6 februari 2009
#10
Hmmm man skulle kanske ta sig en funderare på detta..

Varför ha pengarna på banken där man inte ser dom?

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2009
#11
TenZer skrev:
Dann3 skrev:
Tycker egentligen det borde kyla mer när den är monterad på motorn? Med ett hål i huven?
Vilken version är det som dem provar på?

Motorn i sig blir ganska varm, ligger då ICn över motorn så kan man kanske tänka sig att värmestrålningen från jusst motorn borde påverka icn. Med laddluftkylaren i fronten får den troligtvis mer kylning samt behöver inte utstå samma värmestrålning.

En annan förklaring till den betydligt lägre tempen är att Blitaz icn såg ut att vara liiite större

Det är ju inget svårt att lista ut att en IC som förmodligen är större och placerad i nosen ger kallare MAT. Sen har vi även aspekten jag brukar tjata om... hur har de bromsat bilen?  ett pull på 1minut utan kylfläkt ger hyffsat varm MAT med en IC monterad ovanpå motorn.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 567 Inlägg
6 februari 2009
#12
Man skulle tagit orginal ic och monterat i fronten och testat om eller vilken skillnad det blir..På bilderna ser det ju ut som den dom monterar är både större och bredare så det blir ju lite fel där..Med jag tror faktiskt det stämmer bra enligt tidningen som testat.Bara längden ifrån tryckröret ifrån turbon till ic har säkert bättre kylförmåga än hur det ser ut orginal.Men vad vet jag.......

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

8 156 Inlägg
7 februari 2009
#13
Det sägs ju att var tredje grad som lufttemperaturen minskas med ger ungefär 1% i effektökning.
Så då skulle man hamna på 320hk ungefär?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Low is a lifestyle
956 Inlägg
7 februari 2009
#14
Tester som är gjort på en Audi A4 1,8T 150hk gjorde insugs tempen ca ca 50 grader.

Orginal IC sitter framför vänster hjulet och får dåligt med luft
och en FMIC som alla vet sitter ju oftast väldigt bra.

och Imprezans sitter väl inte så optimalt då den sitter ovanför motorn och inte får bra med kall luft där.

Inredningsverkstaden.nu
Bilradiohuset.se

Byggare Behm
562 Inlägg
8 februari 2009
#15
Det är väl generellt känt att luftkyld IC inte funkar optimalt ovanpå en motor, värmen stiger ju uppåt.
Toyota gjorde den missen på en av Gt4´orna men ändrade snabbt till vattenkyld IC och då gick det
bättre att ha den ovanpå motorn.

På tal om Insugstemp : Kolla diagrammet på Aquamist , snacka om skillnad på temp med vatteninsprutning.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2009
#16
_Jonex_ skrev:
På tal om Insugstemp : Kolla diagrammet på Aquamist , snacka om skillnad på temp med vatteninsprutning.

Många drar nytta av den principen genom att välja E85 som bränsle. Det blir sammasak fast man tar bort risken att man glömmer fylla på vatten. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2009
#17
Phaetoon skrev:
Det sägs ju att var tredje grad som lufttemperaturen minskas med ger ungefär 1% i effektökning.
Så då skulle man hamna på 320hk ungefär?

Vilket i sin tur gör att mapparen måste ha tungan rätt i munnen och låta laddtryck, tändning osv justeras mot MAT.  Annars kommer man ju inte ha nytta av mer pulver om luften är kall, eller tvärt om inte kunna gasa fullt när det är varmt ute utan att motorn spikar

Jag är förvånad över att fler bilar inte rasar på strippen... stå 1 timme i uplinen på tomgång, sen dra av DEN burnouten och sedan låta motorn gå på max ner för rakan...  snacka ljummet i insuget

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
12 februari 2009
#18
torpis skrev:
Jag är förvånad över att fler bilar inte rasar på strippen... stå 1 timme i uplinen på tomgång, sen dra av DEN burnouten och sedan låta motorn gå på max ner för rakan...  snacka ljummet i insuget

Många använder någon slags kylare till IC:n.
Typ någon form av brandsläckare.
Har sett det när Martinsson körde, då blaffa de på med brandsläckare på ic:n för att få ner tempen snabbt.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

4 571 Inlägg
12 februari 2009
#19
Ja då blir det FMIC framöver då smile

Lär ju iofs inte göra lika mkt som i testet eftersom jag har lägre grundeffekt men det känns mer motiverat nu efter att fått sett det på papper.


KHRacing
12 februari 2009
#20
DanielFredriksson skrev:
Många använder någon slags kylare till IC:n.
Typ någon form av brandsläckare.
Har sett det när Martinsson körde, då blaffa de på med brandsläckare på ic:n för att få ner tempen snabbt.

Många ?


1 på 100 kanske


Sök