3348
Sök

Steifans gamle Volvo 740 GLT 16V '88, Bilstein B8 2018

Bevara den gamle Volvon så att den blir en trevlig veteranbil i framtiden :)

huh?
316 785 Visningar
Uppdaterades senast 5 september 2020
1 314 Inlägg
1 februari 2011
#201
Den nya vart ganska snygg! wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

huh?
10 427 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#202
Har köpt ny bruksbil nu så Volvon står mest, blev en BMW 323Ci (2,5l R6 170hk/245Nm) modellår 2000 (tillverkad 199911) med c:a 14200mil på mätaren:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/241997/241997-2281894.jpg

Bytte spännande nog från dubbdäck till sommardäck idag den 15/4 på Volvon
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-73bab3dea9ce85da3a2d57411a2ff295_large.jpg
Inga roligare bilder tyvärr lol

Men ännu roligare var att jag fick hem en krängningshämmarsats från amerikanska IPD (http://www.ipdusa.com/ OEM-tillverkare för Volvo, eller har varit på just vissa krängningshämmare)
genom nederländska European Tuning ( http://www.europeantuning.com/ ).
Billigare att köpa från European Tuning i Nederländerna än tex Extremt.se som är IPDs återförsäljare i Sverige. European Tuning är motsvarande för Europa, ganska smidigt med betalning till bankkonto osv.

Bilder på prylarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-728c6928d9bad13cc5c8dd824dd71fe8_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-1fac00bf63ca94e3ee057beed9a94ad3_large.jpg

Så blir att skruva på någon dag och testköra lite innan bilen ställs av på en p-garageplats jag får tillgänglig from maj smile


huh?
10 427 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#203
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade.
Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2 (kommande):
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna


huh?
10 427 Inlägg
28 april 2011
Trådstartare
#204
Monterade krängningshämmararna 27/4, trevlig uppgradering smile

Hyfsat gammalt vs nytt (mobilbilder):
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-985d210f40a423ef2b597c146e20dd9a_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-5e0ac5313d753ba47017b3cff30b57ff_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ee070bb243ea7bdef67dee64e555456b_large.jpg

Lite bättre finish på IPD-krängarna än min gamla framkhämmare 23mm som jag penslat med röd hammarlack en gång i tiden, men inte så långt ifrån efter en rengöring. winktongue

Kul första varning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-58863beb11f04ac67c5f68eca2d0926b_large.jpg


Forummoderator
26 361 Inlägg
28 april 2011
#205
Trevligt med nya grejer!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 314 Inlägg
28 april 2011
#206
Trevligt wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

huh?
10 427 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#207
Lite nya halvseriösa bilder. Där bla annat Lesjöforsfjädrarna fram är på (som höjde bilen fram c:a 20mm tongue). "Vintergrillen" och infälld högerbackspegel som är lite utav "misstagen" lol

https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/large_61540-2346134.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-7eaa83dd7e57a665c750e8d007b82526_large.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-97376f31973eb2cbeb5c1343facb219e_large.jpg
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/large_61540-2346138.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-91e77cf4aac5cc6717803ae55cf3debb_large.jpg

Där det händer:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/large_61540-2346145.jpg


XC! cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b3ad364a891aee48eb7052dc7e3edf0b_large.jpg

Hyggligt "rak i plåten" fortfarande  cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-91ed8842589e24a4ca77950224a3de77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-48ea3aad0629df07138d79fb3999d071.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-a6be45a385368d70b20e57e9a8952c1d_large.jpg

Besiktning imorgon i Hedemora och sedan förmodligen avställning ASAP.


huh?
10 427 Inlägg
13 november 2011
Trådstartare
#208
Lite sen uppdatering, men bilen gick givetvis igenom besiktningen i maj där helt utan anmärkning.
Personalen på Bilprovningen var tom lite imponerade av skicket.

Bilen har iaf stått avställd i p-garage sedan maj och börjar få ett fint dammtäcke.
Ska väl dammas av till nästa sommarsäsong hade jag tänkt smile


Forummoderator
26 361 Inlägg
13 november 2011
#209
Har alltid imponerats av skickat på denna bil, det vet du.
Kul att se att den fortfarande lever och har hälsan i behåll.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Finlirare
478 Inlägg
14 november 2011
#210
Kul att du och bilen lever wink Köp dig ett överdragsskydd till bilen så slipper du damm på den. Åker ju också Beemer nuförtiden på vintern. big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2011
#211
Lite tråkigt att den står men det kanske samtidigt är skönt att den slipper vardagens slitage? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

557 Inlägg
24 januari 2012
#212
Skumläste hela tråden. Fyfan så fin den är. smile

10 Inlägg
15 mars 2012
#213
En av den finaste volvo 740 jag sätt smile hur mycket är bilen sänkt ? och måste man göra något annat när man byter till 40mm sänkningsfjädrar ?


huh?
10 427 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
#214
Blk_River skrev:
En av den finaste volvo 740 jag sätt smile hur mycket är bilen sänkt ? och måste man göra något annat när man byter till 40mm sänkningsfjädrar ?

Tackar!

Bilen är sänkt 40mm eller 40mm (fram) och lika bak. Bytte fjädrar någon gång där så bilen blev lite högre
fram (högre med Lesjöfors jämfört mot Jamex) trots att sänkningen skulle vara lika.

Nej man måste inte göra något annat, men stötdämpare är alltid trevligt att byta om
dom nuvarande har varit med ett tag. Framvagnsinställning efteråt är nog inte så dumt heller.


10 Inlägg
15 mars 2012
#215
steifan skrev:
Blk_River skrev:
En av den finaste volvo 740 jag sätt smile hur mycket är bilen sänkt ? och måste man göra något annat när man byter till 40mm sänkningsfjädrar ?

Tackar!

Bilen är sänkt 40mm eller 40mm (fram) och lika bak. Bytte fjädrar någon gång där så bilen blev lite högre
fram (högre med Lesjöfors jämfört mot Jamex) trots att sänkningen skulle vara lika.

Nej man måste inte göra något annat, men stötdämpare är alltid trevligt att byta om
dom nuvarande har varit med ett tag. Framvagnsinställning efteråt är nog inte så dumt heller.

Tack för svar smile . går vel inte o ställa på camber på volvo 740? hur skall man fixa det ?


4 162 Inlägg
26 maj 2012
#216
Satan vilken fin 740! Har just läst igenom hela tråden, riktigt roligt hur seriös du är och hur väl du dokumenterar allt:)

Jag är glad att du bestämde dig för att ha kvar dimljusen, det ser mkt snyggare ut så tycker jag:) Jag har dimljus på min med och det gick sönder 4 st förra vintern! MEN man kör ju 740 ffs så betalade 50 kr/st på min lokala skrot och då behövde jag inte ens montera av dom själv:) Man måste ju inte köpa dyrt på volvo till varje pris:)

Något jag tycker du ska föröka är att ta bort handtaget på bagageluckan, kanske lämna den till något proffs som kan spackla igen hålen eller kanske rentav leta efter en ny fin bagagelucka i samma färg och bara byt?

På utsidan så är din bil jättefin verkligen men insidan tycker jag du kan lägga lite mera krut på? Har själv beige inredning original och håller på att fasa ut den mot svart. Har blivit riktigt bra med varje beige detalj som bytts tycker jag så det kan jag tipsa om. Och svart helläder lyfter väldigt mycket jämfört med tygsäten.

Jag gillade verkligen ditt resultat du hade fått på sidolisterna med olivoljan:) Ska prova det på min bil nästa vecka, kan du berätta lite mer saker den fungerar på utom sidolisterna?smile

Fungerar det på tex kofångare? Vågar man ta det på kylarslangar/tryckrören?

Gillar verkligen din bil, fräsch och clean!


4 162 Inlägg
26 maj 2012
#217
Du kan ju även ganska enkelt börja fixa in lite moderniteter billigt i bilen om du tar grejer ifrån skroten som elhissar och elspeglar. Tempmätare/oljetryck/voltmätare är inte heller fel att ha i mätarhuset och det kan man ganska enkelt installera:)


huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#218
zemet skrev:
Satan vilken fin 740! Har just läst igenom hela tråden, riktigt roligt hur seriös du är och hur väl du dokumenterar allt:)

Jag är glad att du bestämde dig för att ha kvar dimljusen, det ser mkt snyggare ut så tycker jag:) Jag har dimljus på min med och det gick sönder 4 st förra vintern! MEN man kör ju 740 ffs så betalade 50 kr/st på min lokala skrot och då behövde jag inte ens montera av dom själv:) Man måste ju inte köpa dyrt på volvo till varje pris:)

Något jag tycker du ska föröka är att ta bort handtaget på bagageluckan, kanske lämna den till något proffs som kan spackla igen hålen eller kanske rentav leta efter en ny fin bagagelucka i samma färg och bara byt?

På utsidan så är din bil jättefin verkligen men insidan tycker jag du kan lägga lite mera krut på? Har själv beige inredning original och håller på att fasa ut den mot svart. Har blivit riktigt bra med varje beige detalj som bytts tycker jag så det kan jag tipsa om. Och svart helläder lyfter väldigt mycket jämfört med tygsäten.

Jag gillade verkligen ditt resultat du hade fått på sidolisterna med olivoljan:) Ska prova det på min bil nästa vecka, kan du berätta lite mer saker den fungerar på utom sidolisterna?smile

Fungerar det på tex kofångare? Vågar man ta det på kylarslangar/tryckrören?

Gillar verkligen din bil, fräsch och clean!

zemet skrev:
Du kan ju även ganska enkelt börja fixa in lite moderniteter billigt i bilen om du tar grejer ifrån skroten som elhissar och elspeglar. Tempmätare/oljetryck/voltmätare är inte heller fel att ha i mätarhuset och det kan man ganska enkelt installera:)

Tack & bock!

Ang dimljus:
Jo men sen kom jag även på att dimljusen hade en viss funktion vintertid tillsammans med helljus på kurviga
skogsvägar så man iaf har något att använda dom till förutom i extremt tät dimma tongue Jag bytte väl ut ett
dimljus som gick sönder inom ett år och är fortfarande spräckt tongue haha

Ang handtag på bakluckan:
Det sitter kvar, kanske att själva handtaget behöver ny lack då lacken börjat släppa.
Hur bra som helst med handtag smile Särskilt nu när man är van med att BMWn har ett motsvarande handtag tongue

Ang insidan:
Nja, det är väl mest nytt innertak som behövs invändigt. Ju mer plast man demonterar desto sämre sitter det. tongue

Ang olivolja:
Bara testat en gång och det var väl på lister, backspeglar, stötfångare och kåpor under huven. Och det funkade
väl okej då när det nu var. Nu använder jag hellre Turtle ICE Liquid Shine på plastgrejer, som jag tror även jag
testade på bakljusen nångång med bra resultat ( http://www.seab.se/produkter/turtle-wax/ice/turtle-ice/ ).

Ang mätare:
Tempmätare har jag liggandes med givare, men inte orkat installera tongue Oljetryck hade väl vart intressant
om det fanns nya grejer att köpa men det fanns väl inga givare att köpa nya vad jag minns.

Ang bilen i allmänhet:
Fortfarande varit avställd och orörd i ett år. Men hade väl tänkt ställa på den, göra ett oljebyte, lite bromsmotionering och en del bilvård på den här på sensommaren. Kanske ev besöka Träffpunkt 80 i september smile
Inte tänkt göra något särskilt med den dvs, dock klurat lite på nya stötdämpare (igen) och ev fjädrar också då
den blev så hög fram med Lesjöfors tongue


4 162 Inlägg
26 maj 2012
#219
steifan skrev:
zemet skrev:
Satan vilken fin 740! Har just läst igenom hela tråden, riktigt roligt hur seriös du är och hur väl du dokumenterar allt:)

Jag är glad att du bestämde dig för att ha kvar dimljusen, det ser mkt snyggare ut så tycker jag:) Jag har dimljus på min med och det gick sönder 4 st förra vintern! MEN man kör ju 740 ffs så betalade 50 kr/st på min lokala skrot och då behövde jag inte ens montera av dom själv:) Man måste ju inte köpa dyrt på volvo till varje pris:)

Något jag tycker du ska föröka är att ta bort handtaget på bagageluckan, kanske lämna den till något proffs som kan spackla igen hålen eller kanske rentav leta efter en ny fin bagagelucka i samma färg och bara byt?

På utsidan så är din bil jättefin verkligen men insidan tycker jag du kan lägga lite mera krut på? Har själv beige inredning original och håller på att fasa ut den mot svart. Har blivit riktigt bra med varje beige detalj som bytts tycker jag så det kan jag tipsa om. Och svart helläder lyfter väldigt mycket jämfört med tygsäten.

Jag gillade verkligen ditt resultat du hade fått på sidolisterna med olivoljan:) Ska prova det på min bil nästa vecka, kan du berätta lite mer saker den fungerar på utom sidolisterna?smile

Fungerar det på tex kofångare? Vågar man ta det på kylarslangar/tryckrören?

Gillar verkligen din bil, fräsch och clean!

zemet skrev:
Du kan ju även ganska enkelt börja fixa in lite moderniteter billigt i bilen om du tar grejer ifrån skroten som elhissar och elspeglar. Tempmätare/oljetryck/voltmätare är inte heller fel att ha i mätarhuset och det kan man ganska enkelt installera:)

Tack & bock!

Ang dimljus:
Jo men sen kom jag även på att dimljusen hade en viss funktion vintertid tillsammans med helljus på kurviga
skogsvägar så man iaf har något att använda dom till förutom i extremt tät dimma tongue Jag bytte väl ut ett
dimljus som gick sönder inom ett år och är fortfarande spräckt tongue haha

Ang handtag på bakluckan:
Det sitter kvar, kanske att själva handtaget behöver ny lack då lacken börjat släppa.
Hur bra som helst med handtag smile Särskilt nu när man är van med att BMWn har ett motsvarande handtag tongue

Ang insidan:
Nja, det är väl mest nytt innertak som behövs invändigt. Ju mer plast man demonterar desto sämre sitter det. tongue

Ang olivolja:
Bara testat en gång och det var väl på lister, backspeglar, stötfångare och kåpor under huven. Och det funkade
väl okej då när det nu var. Nu använder jag hellre Turtle ICE Liquid Shine på plastgrejer, som jag tror även jag
testade på bakljusen nångång med bra resultat ( http://www.seab.se/produkter/turtle-wax/ice/turtle-ice/ ).

Ang mätare:
Tempmätare har jag liggandes med givare, men inte orkat installera tongue Oljetryck hade väl vart intressant
om det fanns nya grejer att köpa men det fanns väl inga givare att köpa nya vad jag minns.

Ang bilen i allmänhet:
Fortfarande varit avställd och orörd i ett år. Men hade väl tänkt ställa på den, göra ett oljebyte, lite bromsmotionering och en del bilvård på den här på sensommaren. Kanske ev besöka Träffpunkt 80 i september smile
Inte tänkt göra något särskilt med den dvs, dock klurat lite på nya stötdämpare (igen) och ev fjädrar också då
den blev så hög fram med Lesjöfors tongue

Okej tack för tipset!  Är det inte enklast och bäst för plånboken att bara kapa lesjöforsfjädrarna ett varv?


huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2012
Trådstartare
#220
zemet skrev:
steifan skrev:
zemet skrev:
Satan vilken fin 740! Har just läst igenom hela tråden, riktigt roligt hur seriös du är och hur väl du dokumenterar allt:)

Jag är glad att du bestämde dig för att ha kvar dimljusen, det ser mkt snyggare ut så tycker jag:) Jag har dimljus på min med och det gick sönder 4 st förra vintern! MEN man kör ju 740 ffs så betalade 50 kr/st på min lokala skrot och då behövde jag inte ens montera av dom själv:) Man måste ju inte köpa dyrt på volvo till varje pris:)

Något jag tycker du ska föröka är att ta bort handtaget på bagageluckan, kanske lämna den till något proffs som kan spackla igen hålen eller kanske rentav leta efter en ny fin bagagelucka i samma färg och bara byt?

På utsidan så är din bil jättefin verkligen men insidan tycker jag du kan lägga lite mera krut på? Har själv beige inredning original och håller på att fasa ut den mot svart. Har blivit riktigt bra med varje beige detalj som bytts tycker jag så det kan jag tipsa om. Och svart helläder lyfter väldigt mycket jämfört med tygsäten.

Jag gillade verkligen ditt resultat du hade fått på sidolisterna med olivoljan:) Ska prova det på min bil nästa vecka, kan du berätta lite mer saker den fungerar på utom sidolisterna?smile

Fungerar det på tex kofångare? Vågar man ta det på kylarslangar/tryckrören?

Gillar verkligen din bil, fräsch och clean!

zemet skrev:
Du kan ju även ganska enkelt börja fixa in lite moderniteter billigt i bilen om du tar grejer ifrån skroten som elhissar och elspeglar. Tempmätare/oljetryck/voltmätare är inte heller fel att ha i mätarhuset och det kan man ganska enkelt installera:)

Tack & bock!

Ang dimljus:
Jo men sen kom jag även på att dimljusen hade en viss funktion vintertid tillsammans med helljus på kurviga
skogsvägar så man iaf har något att använda dom till förutom i extremt tät dimma tongue Jag bytte väl ut ett
dimljus som gick sönder inom ett år och är fortfarande spräckt tongue haha

Ang handtag på bakluckan:
Det sitter kvar, kanske att själva handtaget behöver ny lack då lacken börjat släppa.
Hur bra som helst med handtag smile Särskilt nu när man är van med att BMWn har ett motsvarande handtag tongue

Ang insidan:
Nja, det är väl mest nytt innertak som behövs invändigt. Ju mer plast man demonterar desto sämre sitter det. tongue

Ang olivolja:
Bara testat en gång och det var väl på lister, backspeglar, stötfångare och kåpor under huven. Och det funkade
väl okej då när det nu var. Nu använder jag hellre Turtle ICE Liquid Shine på plastgrejer, som jag tror även jag
testade på bakljusen nångång med bra resultat ( http://www.seab.se/produkter/turtle-wax/ice/turtle-ice/ ).

Ang mätare:
Tempmätare har jag liggandes med givare, men inte orkat installera tongue Oljetryck hade väl vart intressant
om det fanns nya grejer att köpa men det fanns väl inga givare att köpa nya vad jag minns.

Ang bilen i allmänhet:
Fortfarande varit avställd och orörd i ett år. Men hade väl tänkt ställa på den, göra ett oljebyte, lite bromsmotionering och en del bilvård på den här på sensommaren. Kanske ev besöka Träffpunkt 80 i september smile
Inte tänkt göra något särskilt med den dvs, dock klurat lite på nya stötdämpare (igen) och ev fjädrar också då
den blev så hög fram med Lesjöfors tongue

Okej tack för tipset!  Är det inte enklast och bäst för plånboken att bara kapa lesjöforsfjädrarna ett varv?

Ska inte kapas nåt wink Vad ju nöjd med höjden på Jamex-fjädrarna fram, men en gick ju av så blev ju tvungen att byta.  Synd att bilen blev ca 20mm högre fram med -40mm Lesjöforsfjädrar än -40mm Jamexfjädrar tongue



Sök