3573
Sök

Steifans gamle Volvo 740 GLT 16V '88, Bilstein B8 2018

Bevara den gamle Volvon så att den blir en trevlig veteranbil i framtiden :)

huh?
316 790 Visningar
Uppdaterades senast 5 september 2020
huh?
10 427 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#141
Höpp.

Var inget fel på stödlagret eller hållaren enligt 2 Direktservice-mekar och en servicetekniker.
Så där sparade man en tvåtusenlapp. Så det var good news, dock var växellådskudden tvärslut,
som jag faktiskt tyckte dom skulle byta (har sett lite trött ut).

Så den fick dom byta, blev 805kr varav 351kr var för själva växellådskudden (som jag
misstänker är unik för 88/89-bilar med M46 eller motsvarande).

Så nu känns det bra med växlingarna och drivlinan känns mera tight i kurvor och på
ojämnheter då den sitter fast ordentligt nu. smile Fint fint.

**

Besiktning samt födelsedag om tio dagar, blir nog bra det.

För övrigt är det ju lite tvåårsjubileum med bilen nu också kom jag på.
Köpte den 25:e augusti 2007 så 2 år och en vecka lite grovt. big_smile


huh?
10 427 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#142
Eftersom jag haft den i två år så lär jag ju redovisa utgiftskontot:

Däck/fälg   

4x 17” Polaris med halvslitna däck    4500
2x Continental ContiSportContact 3 225/45 17    3500
2x Nokian Hakka Z G2 225/45 17    2200
4x 15” Pulsar med hyfsade sommardäck    2100
4x Gislaved NordFrost 5 185/65 15    4000
Ny låsmuttersats    300
Kromade hjulmuttrar    200
Riktning av två Polarisfälgar    900
Nya centrumkåpor till Polaris    400
Omläggningar/balanseringar    1000
   
Motor/Växellåda/Avgas/   
Ferrita sportsystem 2,5” halvsats    4000
Extraktorgrenrör    2000
2x Chip från Hi-Tuning    2000
JT-tuning 2,5” Adapter för katalysator    400
Avgasbandage    300
Övrigt avgas    900
Byte växellådskudde    800
   
Chassi   
Sänkfjädrar Jamex    700
Stötdämpare Sachs Advantage x4    3000
Stag, undre    500
Stag, framvagnsbalk    300
Krängningshämmare fram (23mm)    300
Krängningshämmare bak (19mm)    300
Bussningar Superflex    1750
Reaktionsstag med Superflexbussningar    300

   
Invändigt   
Ratt 'Le Mans' med nav    1800
Armstöd med mugghållare, beige    900
Högtalare, DLS 1073 7x10    2200
Slutsteg DLS CA-41    2100
Högtalare Infinity nåntingnånting 5,25”    1000
Kablar för slutsteg    400
Svarta textilmattor Volvo    700
GAS M1 ljuddämpningsmattor    500
Bitumen ljuddämpningsmattor    150
Nya dämpmattor från BRL    400
   
Utvändigt   
Spoilerläppar, addon    700
Sidokjolar, addon    500
Bakkjol, addon    900
Snowcap    200
Ny turbogrill    1400
Sidoblinkers vit/svart    300
Lister under strålkastare utan hål    300
Stripesats    200
Stripesats (ej mont)    300
Framlyktor    400
Stänkskydd    300
   
Servicegrejer   
Bromsskivor bak    600
Bromsbelägg fram/bak    1200
Bränslefilter +jobb    600
Tändstift    900
Olja    4000
Luftfilter    800
Fördelarlock    400
Strålkastar-relä    200
Lampor    300
Torkarblad    700
Montering/inställning stötdämpare/fjädrar    3200
Fyrhjulsinställning för 17”    600
Nytt expansionskärlslock    200
Nytt glidpinne/damask-kit till bromsok fram.    400
Bilstein Engine Flush    1000
Spolarmunstycke    50


Totalt 67450kr, exklusive bilköpet (20 000). Fina tider :D


huh?
10 427 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#143
Bonusbild:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/754338_rftkgw.jpg

Tror det där var annonsbilden när föregående ägare köpte bilen 2004 eller så.
Coola galler. cool


4 637 Inlägg
2 september 2009
#144
2007-08-25 var en härlig lördag, köpte 244:an då.
Du har lagt pengarna på rätt grejer, fantastiskt resultat!

huh?
10 427 Inlägg
2 september 2009
Trådstartare
#146
Ska försöka få tidigare ägaren att skaka fram de där gallrena. Tror han hade dom kvar för ett tag sen.
Vore fränt att måla dom svarta och ha dom på vintern. cool


Finlirare
478 Inlägg
2 september 2009
#147
steifan skrev:
Ska försöka få tidigare ägaren att skaka fram de där gallrena. Tror han hade dom kvar för ett tag sen.
Vore fränt att måla dom svarta och ha dom på vintern. cool

Fräckt hade det blivit iaf!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 september 2009
#148
Nej inga galler snälla, mycket snyggare utan dem tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bonntrimmare
620 Inlägg
3 september 2009
#149
fan vad balla galler är det orginal tillbehör eller ???

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
3 september 2009
#150
men vad du än gör så ta inte bort dimljjusen.. en 740 fram till -90 ser rent utsagt förjäliga ut utan dom..
men det är ad jag tycker.. en glt måste ha dom big_smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

Egenföretagare
999 Inlägg
3 september 2009
#151
Ta och byt motorkuddar med, det gjorde jag på min -87'a när växellådskudden blev dålig.
Efter detta kändes bilen "som ny", motorgången kändes mycket behagligare eftersom dom gamla kuddarna var mjuka och lät motorn röra på sig för mycket.


huh?
10 427 Inlägg
3 september 2009
Trådstartare
#152
azXig skrev:
Fräckt hade det blivit iaf!

Fräckt och praktiskt, men inte snyggt wink

Rquired skrev:
Nej inga galler snälla, mycket snyggare utan dem tongue

På vintern har jag även fula stänkskydd bak samt halvschliten grill.
Så gallren skulle matcha dessa utöver att skydda både huven och strålkastarna
från hemska stenskott. Lätt vinterbilskonvertering wink

D_Carlsson skrev:
fan vad balla galler är det orginal tillbehör eller ???

Tror inte att det är originalgrejer, inte sett nån mer stans eller i tillbehörskataloger.
Kanske nåt som fanns förr länge sen.

hedberg_racing skrev:
men vad du än gör så ta inte bort dimljjusen.. en 740 fram till -90 ser rent utsagt förjäliga ut utan dom.. men det är ad jag tycker.. en glt måste ha dom big_smile

Inte då, tycker det blir mer rent utan smile Och nån aerodynamisk vinst.

Förstabilen utan dimljus:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/268240_jth7yc.jpg

weeeman skrev:
Ta och byt motorkuddar med, det gjorde jag på min -87'a när växellådskudden blev dålig.
Efter detta kändes bilen "som ny", motorgången kändes mycket behagligare eftersom dom gamla kuddarna var mjuka och lät motorn röra på sig för mycket.

Brukar oftast kunna se på dom om dom är dåliga. Mina motorkuddar ser mycket spänstiga ut fortarande.
I kontrast till växellådskudden som var spräckt och hade torrsprickor i allmänhet.
Bara 16800 mil ju.. lite längre ska dom hålla smile (iofs 21 år.. .. tongue)
Tror jag har två nya motorkuddar liggandes iofs, kanske passar till denna motorn också.


Egenföretagare
999 Inlägg
3 september 2009
#153
steifan skrev:
weeeman skrev:
Ta och byt motorkuddar med, det gjorde jag på min -87'a när växellådskudden blev dålig.
Efter detta kändes bilen "som ny", motorgången kändes mycket behagligare eftersom dom gamla kuddarna var mjuka och lät motorn röra på sig för mycket.

Brukar oftast kunna se på dom om dom är dåliga. Mina motorkuddar ser mycket spänstiga ut fortarande.
I kontrast till växellådskudden som var spräckt och hade torrsprickor i allmänhet.
Bara 16800 mil ju.. lite längre ska dom hålla smile (iofs 21 år.. .. tongue)
Tror jag har två nya motorkuddar liggandes iofs, kanske passar till denna motorn också.

21 år är många när det gäller gummi, har märkt att det är svårt att se när dom börjar bli dåliga. Har bytt några i framvagnen på BMW-bilar som har sett helt ok ut med ögat men var slappa och gav problem med framvagnen.


huh?
10 427 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#154
Igår blev det handpolering (maskinpolerade i våras) samt vaxning med rätt ok resultat.
Lär börja få lite puts på den inför Träffpunkt 80 nästa helg. Kan även bli en olivoljebehandling
av exteriörplasten under veckan.

Idag 12/9 (min födelsedag för övrigt) så var det årligt besök hos Bilprovningen i Falun.
Miltalet ligger kring 16800 mil.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/761363_wgw9tp.jpg
Hyfsade värden må jag säga, förra året satt bromsoken löst bak (upptäckte efter) så lite ojämna
(men ändå bra värden tongue) den gången. Lamdavärdet var också ok, så inga problem med katalysator-funktionen
även om bilen inte har några krav på den sidan.

Besiktningsmannen var någon form av Volvofantast så han var bara glad, justerade
tom in lite 'bättre' halvljus åt mig. cool

Firade blanka papperet med att hänga av en limp-Passat Variant 1,8T i en uppförsbacke strax efter.
Gick segt men får man bara upp varvet så var den snart borta. cool

VW Passat Variant 150hk/210Nm ~1400kg
Volvo 740 GLT 16 Valve 159hk/210Nm ~1420kg

Old Volvo wins, yeah wink


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
12 september 2009
#155
steifan skrev:
Igår blev det handpolering (maskinpolerade i våras) samt vaxning med rätt ok resultat.
Lär börja få lite puts på den inför Träffpunkt 80 nästa helg. Kan även bli en olivoljebehandling
av exteriörplasten under veckan.

Idag 12/9 (min födelsedag för övrigt) så var det årligt besök hos Bilprovningen i Falun.
Miltalet ligger kring 16800 mil.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wgw9tp.jpg
Hyfsade värden må jag säga, förra året satt bromsoken löst bak (upptäckte efter) så lite ojämna
(men ändå bra värden tongue) den gången. Lamdavärdet var också ok, så inga problem med katalysator-funktionen
även om bilen inte har några krav på den sidan.

Besiktningsmannen var någon form av Volvofantast så han var bara glad, justerade
tom in lite 'bättre' halvljus åt mig. cool

Firade blanka papperet med att hänga av en limp-Passat Variant 1,8T i en uppförsbacke strax efter.
Gick segt men får man bara upp varvet så var den snart borta. cool

VW Passat Variant 150hk/210Nm ~1400kg
Volvo 740 GLT 16 Valve 159hk/210Nm ~1420kg

Old Volvo wins, yeah wink

man får gratulera till både besiktningen å dig då:) hip hip hurra:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

767 Inlägg
12 september 2009
#156
steifan skrev:
Igår blev det handpolering (maskinpolerade i våras) samt vaxning med rätt ok resultat.
Lär börja få lite puts på den inför Träffpunkt 80 nästa helg. Kan även bli en olivoljebehandling
av exteriörplasten under veckan.

Idag 12/9 (min födelsedag för övrigt) så var det årligt besök hos Bilprovningen i Falun.
Miltalet ligger kring 16800 mil.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wgw9tp.jpg
Hyfsade värden må jag säga, förra året satt bromsoken löst bak (upptäckte efter) så lite ojämna
(men ändå bra värden tongue) den gången. Lamdavärdet var också ok, så inga problem med katalysator-funktionen
även om bilen inte har några krav på den sidan. 

Besiktningsmannen var någon form av Volvofantast så han var bara glad, justerade
tom in lite 'bättre' halvljus åt mig. cool

Firade blanka papperet med att hänga av en limp-Passat Variant 1,8T i en uppförsbacke strax efter.
Gick segt men får man bara upp varvet så var den snart borta. cool

VW Passat Variant 150hk/210Nm ~1400kg
Volvo 740 GLT 16 Valve 159hk/210Nm ~1420kg

Old Volvo wins, yeah wink

Vi med passaterna får helt enkelt skylla på liten motor roll För inte fan hänger man på 16 ventilarna med dom iaf big_smile


huh?
10 427 Inlägg
12 september 2009
Trådstartare
#157
Jiimpa skrev:
steifan skrev:
text

Vi med passaterna får helt enkelt skylla på liten motor roll För inte fan hänger man på 16 ventilarna med dom iaf big_smile

Haha smile Har du blivit ifrånåkt av en sport16V också?
Att byta lite programvara löser nog dom flesta Volvo740-problemen
med en 1,8T-motorn, men en liten prestigeförlust lär det ju vara att
en ~10 år äldre bil med liknande vikt och effekt segrar i omkörningar. tongue
(Toppfart ska vi inte diskutera... .. hmm)


4 637 Inlägg
12 september 2009
#158
steifan skrev:
Lär börja få lite puts på den inför Träffpunkt 80 nästa helg.

Jag skulle ha börjat tidigare med min, hinner inte få den så fin som planerat till dess men jag kommer.
Trodde jag såg din bil i Linköping idag när jag såg en liknade lite snabbt men det var en del som skiljde.
Senast redigerat av EmilHammarlund (12 september 2009)

767 Inlägg
12 september 2009
#159
steifan skrev:
Jiimpa skrev:
steifan skrev:
text

Vi med passaterna får helt enkelt skylla på liten motor roll För inte fan hänger man på 16 ventilarna med dom iaf big_smile

Haha smile Har du blivit ifrånåkt av en sport16V också?
Att byta lite programvara löser nog dom flesta Volvo740-problemen
med en 1,8T-motorn, men en liten prestigeförlust lär det ju vara att
en ~10 år äldre bil med liknande vikt och effekt segrar i omkörningar. tongue
(Toppfart ska vi inte diskutera... .. hmm)

Blir ifrån åkt utav min egen 16ventilare tongue blev lite besviken när jag precis hämtat passaten och volvon piskade tongue
jo programvaran borde hjälpa till mot dom problemen. får göra en jämförelse när det är fixat efter vintern.
Volvon går faktiskt fortare också då passaten slår varvstopp vid 214km/h cool


YEAH!!!
559 Inlägg
13 september 2009
#160
intressant, om dom inte mäter 2500 rpm CO värde (inte skriver det på pappert) så mäter dom inte det??

V o L v o


Sök