3048
Sök

Ang hur bilar påverkar miljön

Svetsare
3 150 Inlägg
9 februari 2009
I skolan för ett par månader sen läste vi en artikel om just klimatförändringen. "Forskarna" hävdar att orsaken att isarna smälter är pga att "den lilla istiden" håller på att ta slut.  Och att det då varit mycket, mycket varmare än nu och sen kom "lilla istiden" och då bildades isarna och allt. 

Tror själv på detta då det låter logiskt.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
9 februari 2009
blacken skrev:
rickylicious skrev:
blacken skrev:

Undrar jag vem som ska börja att tänka, eller låta hjärnan hänga med käften sin.
Var tillverkas tv apparaterna?, datorerna?, osv....just det ja i ASIEN! Var är dom stora utsläppen av diverse skitfarliga kemikalier? ASIEN!, var är det mest folk i världen idag,,just det ASIEN. vilka skitar ner mest, ASIEN!. Det vi gör i detta land är inte ens småpotatis i jämförelse..

Att ens säga att vi i Sverige skulle belasta miljön eller skita ner mer, än vad Asien och USA gör, är fullständigt idiotiskt och korkat sagt, oavsett vad/vilken för sorts statistik man stöder sig på. För i verkligheten (realiteten) så är det inte så, vi är inte tillräckligt många i detta land ej heller tillräckligt stor industri kapacitet för att kunna lyckas med ett sådant "konstycke"..

Du har aldrig funderat på varför ASIEN (varför stora bokstäver?) bygger fabriker som tillverkar alla platt-tv och annat...?

Snyggt försök. men du kommer ifrån kärnfrågan "vilka skitar ner mest vi eller dom" dvs vilka släpper ut MEST skit! . Oavsett vilka som löper deras produkter. Och hur mycket av det som dom tillverkar säljs i regionen?..

Är det jag eller du som kommer ifrån kärnfrågan? Jag har aldrig nekat att kineser släpper ut mer än oss, något annat vore konstigt då vi är runt 9 miljoner i Sverige medans till exempel Kina har runt 1 300 000 000 invånare. Men jag skulle vilja påstå att "kärnfrågan" i miljöfrågan är hur mycket vi släpper ut per person, eftersom alla har ett ansvar, right? Vilka tror du då släpper ut mest? En medelsvensson eller en medelkines? Och hur mycket av medelkinesens utsläpp tror du beror på att en medelsvensson vill köpa en ny mobiltelefon en gång i halvåret för att "hänga med"?

Jag tror inte alls på hela grejen att vi bara säger "Jag tänker köra så jävla mycket bil som jag bara vill för Sverige är ändå bara ett litet skitland", för ALLA har ett ansvar.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

RE-雨宮
481 Inlägg
9 februari 2009
Och fortfarande så finns det inget bevis för att bilarna förstör miljön i fråga om koldioxid och växthusgaser.. Och dom är en så liten del av allt annat co2utsläpp så det är att börja i fel ände.. Men ni verkar ju också vägra att lyssna...

RE-Amemiya Kitted FD3S

BMW 318i
10 Inlägg
9 februari 2009
rickylicious skrev:
tkd_rille skrev:
rickylicious skrev:

Tänk efter lite så kommer du snart på varför man kämpar för att folk ska åka kollektivt smile
(Ledtråd: För att en buss ska innehålla mer än 2 pers. För även om en buss drar lite mer bränsle så lönar det sig om 20 pers åker i en buss, än i 20 personbilar)

hade de varit billigare att åka tåg än att ta bilen så hade jag åkt tåg mer. Men liksom 29 spänn för 1.5 mil en by till en annan. Då är de billigare att ta bilen. kan till och med köra den vägen 2 gånger.
Svindyrt och de vill att vi ska åka kollektivt till äckliga priser?.

Varför är det dyrt? Dom måste få det att gå ihop med resorna, det gör det inte när 2 personer åker på en buss. I mindre städer är det svårt, men om fler personer i större städer skulle åka kollektivt så skulle bolagen få mer pengar = lägre priser.

Nej så funkar det inte...

blacken
9 februari 2009
rickylicious skrev:
blacken skrev:
rickylicious skrev:
Du har aldrig funderat på varför ASIEN (varför stora bokstäver?) bygger fabriker som tillverkar alla platt-tv och annat...?

Snyggt försök. men du kommer ifrån kärnfrågan "vilka skitar ner mest vi eller dom" dvs vilka släpper ut MEST skit! . Oavsett vilka som löper deras produkter. Och hur mycket av det som dom tillverkar säljs i regionen?..

Är det jag eller du som kommer ifrån kärnfrågan? Jag har aldrig nekat att kineser släpper ut mer än oss, något annat vore konstigt då vi är runt 9 miljoner i Sverige medans till exempel Kina har runt 1 300 000 000 invånare. Men jag skulle vilja påstå att "kärnfrågan" i miljöfrågan är hur mycket vi släpper ut per person, eftersom alla har ett ansvar, right? Vilka tror du då släpper ut mest? En medelsvensson eller en medelkines? Och hur mycket av medelkinesens utsläpp tror du beror på att en medelsvensson vill köpa en ny mobiltelefon en gång i halvåret för att "hänga med"?

Jag tror inte alls på hela grejen att vi bara säger "Jag tänker köra så jävla mycket bil som jag bara vill för Sverige är ändå bara ett litet skitland", för ALLA har ett ansvar.

Är ändå helt så övertygad att medelsvensson är "miljövänligare" än "medelPingPong". För mera "miljömedvetna" individer än en svensson som är pc finns ej på denna jord. För till "syvende och sist" så är blotta befolkningsmänden i Kina mycket mera tryck på livshabitat/miljö än vad vi Svenskar är..
Senast redigerat av blacken (9 februari 2009)

blacken
9 februari 2009
endorfinslaven skrev:
blacken skrev:
endorfinslaven skrev:

Hur många datorer finner du i Kinesiska hem ?
Hur många storbildsTV:n har de i familjen
Hur många bilar..
Hur stora hus bor de i per person räknat i kvadratmeter..
Hur mycket el gör en kines av med i sitt tegelskjul
Hur ofta köper/konsumerar en kines nya kläder...
Hur många ggr per år lämnar han skjulet för att ta ut sin semester som hans arbetsgivare insisterar på att han ska ta ut.
För Kineser har väl 51 veckors semester och 1 veckas arbete...
Självklart tar han första jet utomlands...på sin semester...

Listan går att göra hur lång som helst !

Men för h-te en Kines har 3-5000 kr i månaden..
Hur fan tror du han ska kunna konsumera det på lyxvaror istället för mat...
Tänk efter !

Undrar jag vem som ska börja att tänka, eller låta hjärnan hänga med käften sin.
Var tillverkas tv apparaterna?, datorerna?, osv....just det ja i ASIEN! Var är dom stora utsläppen av diverse skitfarliga kemikalier? ASIEN!, var är det mest folk i världen idag,,just det ASIEN. vilka skitar ner mest, ASIEN!. Det vi gör i detta land är inte ens småpotatis i jämförelse..

Att ens säga att vi i Sverige skulle belasta miljön eller skita ner mer, än vad Asien och USA gör, är fullständigt idiotiskt och korkat sagt, oavsett vad/vilken för sorts statistik man stöder sig på. För i verkligheten (realiteten) så är det inte så, vi är inte tillräckligt många i detta land ej heller tillräckligt stor industri kapacitet för att kunna lyckas med ett sådant "konstycke"..

TÄNK INNAN DU SKRIVER !
Läs mina tidigare inlägg !
Dom tillverkar åt oss för det är vi som konsumerar !
Tidigare tillverkade vi allt själva men idag har vi de finare jobben och Kineserna skitjobben..
De fabriker som låg här och förorenade i vår närhet har flyttat till Kina Indien Sydamerika osv..
Vår konsumtion har ökat till den nivå så att vi börjar få skiten tillbaks luftburet..

Det finns en del puckon på detta forum som bara klarar av att läsa korta meningar med slagord...
Men testa att läsa igenom lite mer innan kommentarerna flyger iväg och försök vara påläst i ämnet..
Eller se på saker realistiskt

Jaha? och vilka/vem är det som skitar ner, konsumenten eller producenten??

8 156 Inlägg
9 februari 2009
blacken skrev:

Både och. Men det är konsumenten som är mest ansvarig. Visserligen så är det producenten som kan påverka själva produktionens miljöförstöring (mer miljövänlig produktion = dyrare), men samtidigt så väljer vi i väst att köpa billiga varor...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 februari 2009
endorfinslaven skrev:
Näe jag har bara jobbat i KINA med kineser till och från de sista 4 åren...
Kan jag bli mer uppdaterad på hur det ser ut i Kina för en vanlig arbetande universitetsutbildad kille...
Tror inte det !
Kan jag bli mer uppdaterad på den snabba utvecklingen i landet !
Tror inte det !
Kan jag bli mer uppdaterad på hur miljö ser ut !
Tror inte det !
De flesta här bara mumlar i frågor de inte har en aning om !

Mycket åsikter baserade på
TYCK TRO KÄNN
Istället för verklighet...

Vilka mer än de Kineser i det översta samhällsskiktet har råd att resa !
Inga....

Sluta mumla när du inte vet vad du snackar om !

Kina har en yta av ca 10.000.000 kvadratkilometer. Det är 20 gånger större än Sverige. Befolkningen i Kina är 1.3 miljarder. Det är ca 150 gånger mer än i Sverige. Jag har varit i Sverige i 40 år och jag vet fan inte hur det ser ut överallt... Men under dina 4 år så har du skaffat dig en väldigt tydlig bild av Kina som jag såklart respekterar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

8 156 Inlägg
9 februari 2009
endorfinslaven skrev:
Tror inte det !

Jag tror faktiskt att du har fel där.
Vi får inte direkt se allt?

Men jag kan hålla med dig. Många vet inte hur det är i Kina. Samtidigt så kan man ju inte hålla koll på hur det är i alla provinser i Kina. Det skiljer ju sig en hel del.
Iaf. För något år sedan så hade inte speciellt många i Sverige hört talas om världens största datortillverkare. Det var först när dom köpte IBM som det började komma lite reklam här i Sverige.
Hur många asiatiska låtar kan vi? Eller kinesiska företag?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

blacken
9 februari 2009
Phaetoon skrev:
blacken skrev:

Både och. Men det är konsumenten som är mest ansvarig. Visserligen så är det producenten som kan påverka själva produktionens miljöförstöring (mer miljövänlig produktion = dyrare), men samtidigt så väljer vi i väst att köpa billiga varor...

Frågan var VEM som skitar ner mest på/för jorden vi här i svedala eller USA och Kina. Är 100% övertygad om att den enskilde medborgaren i detta land är överlägset mera miljömedveten och "miljöaktiv" än sin motsvarighet i dom två länderna..
Senast redigerat av blacken (9 februari 2009)

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
10 februari 2009
rickylicious skrev:
blacken skrev:
rickylicious skrev:

men skrota du din bil och åk buss då för jag håller mig till mitt intresse att köra bil och meka med dem smile gl and hf med alla fjortisar på bussen

~Andy~

671 Inlägg
10 februari 2009
Phaetoon skrev:
endorfinslaven skrev:
Tror inte det !

Men jag kan hålla med dig. Många vet inte hur det är i Kina. Samtidigt så kan man ju inte hålla koll på hur det är i alla provinser i Kina. Det skiljer ju sig en hel del.
Iaf. För något år sedan så hade inte speciellt många i Sverige hört talas om världens största datortillverkare. Det var först när dom köpte IBM som det började komma lite reklam här i Sverige.

Jag kan berätta att i de städer vi jobbar så går man ut på gatan tar fösta taxi dit man ska..
Det finns inga begränsningar i någon form utav access...
Olika taxichaufförer gör olika vägval så man ser stora delar av städerna... inga begränsningar
På gott o ont för dem själva..

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
10 februari 2009
endorfinslaven skrev:
Phaetoon skrev:
endorfinslaven skrev:
Tror inte det !

Jag kan berätta att i de städer vi jobbar så går man ut på gatan tar fösta taxi dit man ska..
Olika taxichaufförer gör olika vägval så man ser stora delar av städerna... inga begränsningar

Miljövänligt...åk buss istället wink

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
10 februari 2009
Så jävla kul med dubbelmoralen i denna tråden asså.

Många av dem som argumenterar FÖR att regeringen gör helt rätt med att pissa på bilismen, och tycker att vi ska se framåt bla bla bla. Har en modern STOR bil som dessutom är trimmad, tycker ni ska tänka lite på vad ni själva gör för att hjälpa miljön.

Ett exempel är en som skrev så helhjärtat om att man ska åka buss och rädda miljön genom att skära ned på körandet. Han "kunde inte" ta buss av någon anledning själv... han körde dessutom en trimmad bil själv... och så har han mage att sitta o skriva att alla ska åka buss? Köp en micra eller nått med en 1,0 litersmaskin, eller börja åk buss! SEN kan du argumentar FÖR miljön.

Själv tycker jag att det är så himla mycket annat vi kan göra för att minska utsläpp.. i sverige just nu har jag svårt att tro att bilen är den största boven. Betalar gärna för bensinen... men tycker att 10kr litern är acceptabelt OM.... största delen går till att forska fram nya bränslen... men det vet väl alla att det gör den inte.
Senast redigerat av AcesHigh666 (10 februari 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

1 497 Inlägg
10 februari 2009
AcesHigh666 skrev:
Så jävla kul med dubbelmoralen i denna tråden asså.

Många av dem som argumenterar FÖR att regeringen gör helt rätt med att pissa på bilismen, och tycker att vi ska se framåt bla bla bla. Har en modern STOR bil som dessutom är trimmad, tycker ni ska tänka lite på vad ni själva gör för att hjälpa miljön.

Ett exempel är en som skrev så helhjärtat om att man ska åka buss och rädda miljön genom att skära ned på körandet. Han "kunde inte" ta buss av någon anledning själv... han körde dessutom en trimmad bil själv... och så har han mage att sitta o skriva att alla ska åka buss? Köp en micra eller nått med en 1,0 litersmaskin, eller börja åk buss! SEN kan du argumentar FÖR miljön.

Själv tycker jag att det är så himla mycket annat vi kan göra för att minska utsläpp.. i sverige just nu har jag svårt att tro att bilen är den största boven. Betalar gärna för bensinen... men tycker att 10kr litern är acceptabelt OM.... största delen går till att forska fram nya bränslen... men det vet väl alla att det gör den inte.

Jag tar åt mig av det du skriver.
För det stämmer mycket väl!
Jag äger en trimmad Saab 9-5 Aero Biopower.

Jag tänker inte försvara mitt bilkörande alls.
Men det är ett val jag gjort.
Bor ute på landet där det går i snitt två bussar per dag.

Dock gör jag själv min goda insats genom att verkligen dra ner på annat.
Såsom överkonsumtion, energislösande, mm..
Propagerar till att folk skall använda katalysator med mera.

Bilintresse kommer jag alltid att ha.
Annars hade jag inte hängt på denna hemsidan

1 079 Inlägg
11 februari 2009
Om man nu ska rädda världens miljö så räcker det inte med att Sverige agerar miljödiktator på sin egen bakgård med skatter och förbud mot de få bilarna, fordon, bränslen (i det stora sammanhanget) det berör.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 497 Inlägg
11 februari 2009
Madhouse skrev:
Om man nu ska rädda världens miljö så räcker det inte med att Sverige agerar miljödiktator på sin egen bakgård med skatter och förbud mot de få bilarna, fordon, bränslen (i det stora sammanhanget) det berör.

Men folk verkar ju inte vilja göra sitt här heller.
Någonstans skall det ju starta.

8 156 Inlägg
11 februari 2009
endorfinslaven skrev:

Men det är väl inte i städerna som begränsningarna finns, utan i byarna som ligger långt ifrån städerna?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
11 februari 2009
Det vi skulle kunna göra i Sverige är att satsa skattekronor på miljöförbättrande åtgärder i våra grannländer i Öst. Börja med att bygga biogas-, etanolanläggningar och vindkraftverk i Estland, Lettland och Litauen. Kostar hälften av vad det gör i Sverige och eftersom all el säljs på (i princip) samma börs så kan dessa hjälpa till att sänka elpriset i Sverige. Dessutom kan ju Vattenfall äga dessa anläggningar och dra in pengar till Sverige i förlängningen...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

469 Inlägg
11 februari 2009
alltid detta bråk om miljöförstöring bah!!!! om vi nu ska ta och kolla världsstatistiken http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Mil … r_capita_/ !! så ligger sverige vääääldigt lågt på rankinglistan. Om vi nu kollar på våra kära grannar dannmark, finland och norge så ligger dem skyhögt gämfört med oss!! dem ända som har lägre i statistiken är brasilien kina och indien och det skulle jag tro är för att i dem länderna är det svårare att äga bil pga inkomsterna, ge dem samma löner som man har i sverige så jävlar ska ni få se på annat därifrån också, eller har jag fel?(NOTERA ton/pers i koldioxidutsläpp där i räknas bilar med!!!)
Senast redigerat av exoop (11 februari 2009)

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Sök