2451
Sök

Avanserad motor trimning av en v70 400hk nån som vet vad jag behöver

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2009
#21
Kan vi hålla oss till ursprungsfrågan!  tänk på att detta inte är Lunarstorm.

Det blir bra mycket dyrare att hopap steg för steg uppåt.  400hk är inte så mycket pulver att du behöver tänka på varesig driftsäkerhet eller någora speciella serviceintervall. Vill du ha 400hk bygg för det direkt, annars är ju alla pengar för steg 3 kastade åt skogen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 594 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#22
torpis skrev:
Kan vi hålla oss till ursprungsfrågan!  tänk på att detta inte är Lunarstorm.

Det blir bra mycket dyrare att hopap steg för steg uppåt.  400hk är inte så mycket pulver att du behöver tänka på varesig driftsäkerhet eller någora speciella serviceintervall. Vill du ha 400hk bygg för det direkt, annars är ju alla pengar för steg 3 kastade åt skogen.

OK mende mera steg 3 på chippet han hade två olika stg tre chippet skulle ge mera vrid + några hk mer samt bättre respons på 2-3-5 sorry att jag va otydlig

509 Inlägg
6 februari 2009
#23
Håller med torpis. Ska du ha 400 hk så bygg de direkt. Med andra stakar, turbo, ic, spridare å soppapump så är du en bra bit på vägen. En kompis körde 400hk i en 850 med helt orörd topp.

Forummoderator
10 576 Inlägg
6 februari 2009
#24
Thiger_84 skrev:
Håller med torpis. Ska du ha 400 hk så bygg de direkt. Med andra stakar, turbo, ic, spridare å soppapump så är du en bra bit på vägen. En kompis körde 400hk i en 850 med helt orörd topp.

Med mekaniska toppen så går en S40 T4 upp till 400hk ungefär, det borde ge 500hk på en 5:a.

mekaniska toppen flödar lite bättre och har då mekaniska tryckare så den tål varvtal bättre.

kanske kan du ta en sugtopp från GLT rakt av?  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

8 248 Inlägg
6 februari 2009
#25
torpis skrev:
Med mekaniska toppen så går en S40 T4 upp till 400hk ungefär, det borde ge 500hk på en 5:a.

mekaniska toppen flödar lite bättre och har då mekaniska tryckare så den tål varvtal bättre.

kanske kan du ta en sugtopp från GLT rakt av?  smile

Toppen på en 850 är det många som inte ens rör under 500hk. Det är ju möjligt, men sen hur bra det är blir ju en anna diskussion.

Ta en glt-topp är ingen höjdaride då de har en annan gjutning av insugssidan för att passa det insuget. Kanalerna på insugssidan på en turbo motorn är ungefär lika breda som på en sugmotor, bara det att sugmotorns port är dubbelt så hög.


2 594 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#26
Marlboroman skrev:
torpis skrev:
Med mekaniska toppen så går en S40 T4 upp till 400hk ungefär, det borde ge 500hk på en 5:a.

mekaniska toppen flödar lite bättre och har då mekaniska tryckare så den tål varvtal bättre.

kanske kan du ta en sugtopp från GLT rakt av?  smile

Toppen på en 850 är det många som inte ens rör under 500hk. Det är ju möjligt, men sen hur bra det är blir ju en anna diskussion.

Ta en glt-topp är ingen höjdaride då de har en annan gjutning av insugssidan för att passa det insuget. Kanalerna på insugssidan på en turbo motorn är ungefär lika breda som på en sugmotor, bara det att sugmotorns port är dubbelt så hög.

så du tror att jag inte ensbehöver röra toppen om jag köper en t5a ? ved behöver jag göra fö uppgraderinagar då?

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2009
#27
ghost_boy83 skrev:
så du tror att jag inte ensbehöver röra toppen om jag köper en t5a ? ved behöver jag göra fö uppgraderinagar då?

Fräsch motor givetvis.
H-profilstakar.
Turbo, grenrör, spridare, LMM, IC, downpipe, koppling, mappning.

Ev. portning av topp. Men inte nödvändigt.

Diffbroms är inte heller nödvändigt, Vaktkonstapeln kör med 500hk+ och en M56H från en S70 2,0 T5 utan diffbroms. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 594 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#28
TurbOla skrev:
ghost_boy83 skrev:
så du tror att jag inte ensbehöver röra toppen om jag köper en t5a ? ved behöver jag göra fö uppgraderinagar då?

Fräsch motor givetvis.
H-profilstakar.
Turbo, grenrör, spridare, LMM, IC, downpipe, koppling, mappning.

Ev. portning av topp. Men inte nödvändigt.

Diffbroms är inte heller nödvändigt, Vaktkonstapeln kör med 500hk+ och en M56H från en S70 2,0 T5 utan diffbroms. tongue

ok tackar ska sätta mig å räkna på detta smile tror 400 är lagom annars kommer frugan köra i diket
Senast redigerat av ghost_boy83 (6 februari 2009)

8 248 Inlägg
6 februari 2009
#29
ghost_boy83 skrev:
Marlboroman skrev:
torpis skrev:
Med mekaniska toppen så går en S40 T4 upp till 400hk ungefär, det borde ge 500hk på en 5:a.

mekaniska toppen flödar lite bättre och har då mekaniska tryckare så den tål varvtal bättre.

kanske kan du ta en sugtopp från GLT rakt av?  smile

Toppen på en 850 är det många som inte ens rör under 500hk. Det är ju möjligt, men sen hur bra det är blir ju en anna diskussion.

Ta en glt-topp är ingen höjdaride då de har en annan gjutning av insugssidan för att passa det insuget. Kanalerna på insugssidan på en turbo motorn är ungefär lika breda som på en sugmotor, bara det att sugmotorns port är dubbelt så hög.

så du tror att jag inte ensbehöver röra toppen om jag köper en t5a ? ved behöver jag göra fö uppgraderinagar då?

För 400hk så behöver man inte rör toppen, det skdar abslut inte att öppna upp den på avgassidan, men det är ju inget du är piskad att göra.

Vad man måste / ska / borde göra berror på budget och vem man frågar.

Men ett sorts standardrecept lär väl bli: H-profilsstakar, japan-grenrör (eller s60r, om vilket som är bäst tvista de lärde, för de är i praktiken lika bra), rejäl turbo, större spridare, värre soppapump, alu intercooler glt-kammar om man vill det, och en bättre koppling.
Sen exakt vad man väljer för saker beror på plånbok och krav.


Mr.
253 Inlägg
6 februari 2009
#30
kolvas skrev:
Crozzfire skrev:
Ta en T4 motor, Hellre 400hk i en volvomotor som håller, än 220hk i en Saab som rasar när man växlar, nej tack! Saab motorerna håller ju inte ens från Fabrik helt orginal! Allt 9-5 turbo, både 2.0 och 2.3 byter både 2-3 turbo agg innan ett kamremsbyte på en volvo! Tragiskt!

för f*n, ge er om det här j*vla märkesbögsnacket i varenda j*vla tråd, denna handlar om en V70 motor men har på trådskaparens eget initiativ gått över till hans bubbla.

Borde fan bli automatisk varning om man skriver SAAB BMW OPEL eller nåt annat i en tråd med rubriken Volvo! Självklart likadant i om tråden handlar om SAAB osv.

Strama dina moralhästar..

Köpes:
18T Turbo

2 594 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#31
Tack för alla snabba bra svar big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2009
#32
Marlboroman skrev:
För 400hk så behöver man inte rör toppen, det skdar abslut inte att öppna upp den på avgassidan, men det är ju inget du är piskad att göra.

Vad man måste / ska / borde göra berror på budget och vem man frågar.

Men ett sorts standardrecept lär väl bli: H-profilsstakar, japan-grenrör (eller s60r, om vilket som är bäst tvista de lärde, för de är i praktiken lika bra), rejäl turbo, större spridare, värre soppapump, alu intercooler glt-kammar om man vill det, och en bättre koppling.
Sen exakt vad man väljer för saker beror på plånbok och krav.

Vad jag har hört så ska S60R-grenröret ha annan portning än Japan-grenröret, därför passar Japan-grenröret bättre till 2,3liters maskinerna?
Huruvida det stämmer vet jag inte.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

83 Inlägg
6 februari 2009
#33
En ganska enkel vägen till typ 400hk kan vara:

H-profilsstakar
Uppfräst vevhus
Volvos gröna spridare (tror dom flödar 465cc eller nåt och är enkla att få tag på=billiga)
Japan-grenrör
T3/T04E turbo med 360graders lager (också ganska billiga och lätta att få tag på)
Aluminium IC
3" gasspjäll från GLT
Kammar från GLT
-707 tryckplatta + 850R lamell
3" Avgassystem
Värre soppapump

Räcker väl typ med det för att närma sig den effekten..

MVH Henke

Henke Lindbom
Mjölby
Mazda RX-7 -93 vänsterstyrd, Saab 900 SE V6 vinterbil, Yamaha R1 -03 leksak!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 84&p=1

8 248 Inlägg
6 februari 2009
#34
TurbOla skrev:
Marlboroman skrev:
För 400hk så behöver man inte rör toppen, det skdar abslut inte att öppna upp den på avgassidan, men det är ju inget du är piskad att göra.

Vad man måste / ska / borde göra berror på budget och vem man frågar.

Men ett sorts standardrecept lär väl bli: H-profilsstakar, japan-grenrör (eller s60r, om vilket som är bäst tvista de lärde, för de är i praktiken lika bra), rejäl turbo, större spridare, värre soppapump, alu intercooler glt-kammar om man vill det, och en bättre koppling.
Sen exakt vad man väljer för saker beror på plånbok och krav.

Vad jag har hört så ska S60R-grenröret ha annan portning än Japan-grenröret, därför passar Japan-grenröret bättre till 2,3liters maskinerna?
Huruvida det stämmer vet jag inte.

...som sagt... wink S60R är lite annat portat, men har nackdelen av sämre pulsering. Flödet i 688 och 921 är det samma. Varför volvo gick över till 921? Enklare konstruktuion och således enklare att tillverka.
Men sen så kan man ju lika gärna porta gamla grenröret och få ett som är lika bra, om inte bättre än 688 / 921 om man bara har lite ork och slipstift.
Senast redigerat av Marlboroman (6 februari 2009)


vorsprung durch teknik
886 Inlägg
6 februari 2009
#35
Har inte så mycket mer att säga än det som redan har skrivits men skulle jag bygga 400hk grävling så skulle jag absolut lägga pengar på en ordentlig diffbroms, utan det blir bilen i princip okörbar..

1 062 Inlägg
8 februari 2009
#36
Löjliga Saab inlägg. man skäms. (iof får de lika löjliga svar här...)

Men vad är: "Japan-grenrör" tycker alla Volvo 5cyl åkare pratar om det! Flödar det bättre? Varför just bara Japanmodeller som har det?

M.V.H.


8 248 Inlägg
8 februari 2009
#37
AndreasPlars skrev:
Men vad är: "Japan-grenrör" tycker alla Volvo 5cyl åkare pratar om det! Flödar det bättre? Varför just bara Japanmodeller som har det?

M.V.H.

Det är en nyare variant på grenrören som satt i 850 Turbo bland annat som har en helt annan utformning av collektorn och flödar bättre, räcker längre och ger snabbare gassvar. Det är inte bara japanmodellerna som har det, exakt varför det började kallas för japan-grenrör är lite oklart, men kan ha med att göra att det står japan efter delnumret vilket det inte gör på de äldre, sämre grenrören.

Blandas gärna ihop med S60R's grenrör av många så man får hålla koll på sista 3 siffrorna på delnumret: 688 = Japan eller 921 = S60R


V10
8 februari 2009
#38
Finns det några tider på hur snabb en 850/S70 R blir med 350-400 hk?

486 Inlägg
8 februari 2009
#39
Med 450hk så finns några som åkt höga 11:or och runt 190km/h på 402m iallafall, med M/T ET Street då.

Lite mer effekt än vad du frågade om men ändå...

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

V10
8 februari 2009
#40
Tomas_H skrev:
Med 450hk så finns några som åkt höga 11:or och runt 190km/h på 402m iallafall, med M/T ET Street då.

Lite mer effekt än vad du frågade om men ändå...

Ja det var lite mer effekt men ändå ett bra svar och bra med effekt, tack!


Sök