3007
Sök

Hål och ojämnheter i vägarna

238 Inlägg
19 mars 2006
Trådstartare
Antar att jag inte är ensam om detta!

Blir så gravt förbannad när jag är ute och kör och de plötsligt hugger till i bilen och man har kört i massa hål, eftersom jag har rätt stumväghållning upplevs hålen i asfalten som mycket besvärligta
Dock gör de inte så mycket just nu efterom jag forfarande har på vintersulorna på  men de kan ju endå bli glapp i styrning m,m. 

Om nu te,x  punkta  eller dylikt skulle uppenbara sig pga komunens slarv med underhållningen av vägarna, kan dom bli ersättningskylldiga då?!, för man betalar ju vägsaktten b la för att kunna åka på vägarna och inte guppa fram som en oljeskadad säl:)
hoppas dom innerligt lagar vägarna till sommaren, för de är nog vintern och all temperatur- förändring som är boven i dramat /c2

225 Inlägg
20 mars 2006
jag tror att det blir svårt om dom ska bli skyldiga på nått sätt..fast jag håller med dig det är jävligt jobbigt med alla dessa hål på vägarna...

To Feel Or Not To Feel Cosworth....

638 Inlägg
20 mars 2006
Gropar och dyl lär dom inte ge ersättning för.

Förra vintern körde farsan sönder fronten på deras bil i en snövall mitt på vägen som dom glömt ploga bort. Den var drygt 4 dm hög och slog sönder det mesta i fronten.
Däremot tvivlar jag på att dom ger ersättning för gropar tyvär. Var nog svårt att få ersättning för fronten.

Sen är det ju inte bara glapp i styrning. Man får ju snea fälgar o trasiga däck sad

Kommer väl nånting här snart!

14 Inlägg
20 mars 2006
jag tror inte ni där nere i södern ska klaga:) förstå vilka ko-stigar vi har här;)

Det blir vad du gör det till ;)

346 Inlägg
20 mars 2006
ja det är bara inse det att svenskar kan inte göra asfalt..verkar inte som det iaf..eller dom slarvar som faan när dom lägger ut den iaf..massa små skvättar hit och dit och sen är det ju tunt som fan..och det håller inte när kylan sätter in och alla tunga lastbilar och andra maskiner kör på vägarna..så då får dom lägga ny asfalt året därpå iaf,..men så långt kan väl inte vägverket och Skanska och alla dom som är involverade i det tänka iaf..förstår varför många kör stadsjeep smile

"den som inte blir lycklig av pengar vet bara inte vilka butiker han ska besöka"

Evolution
1 627 Inlägg
20 mars 2006
Jag har samma problem

Fäll ner pungen och landa

460 Inlägg
20 mars 2006
Deras argument för att slippa ersätta är...Du har kört för fort!

1 453 Inlägg
20 mars 2006
Det som verkligen förstör vägarna (förutom tjälen förstås) är ju den tunga trafiken som drar fram. Man märker direkt att vägar där bussar åker blir spåriga och ojämna som fan, dessutom brukar större hål uppstå och ofta i samband med kurvor. Tycker det räcker med att åka slalom i skidbacken... =/

Amatör
444 Inlägg
20 mars 2006
har en polare som kassade i i en sväng med sin 125:a här i eslöv han fick ut ersättning från kommunen dem hade fixat vägen men den var full av grus .. värför skulle man inte kunna få ersättning för ett  jävla hål i vägen då ? kunde åtminstonde varit varningmärke eller nått

607 Inlägg
20 mars 2006
sveddan skrev:
Det som verkligen förstör vägarna (förutom tjälen förstås) är ju den tunga trafiken som drar fram. Man märker direkt att vägar där bussar åker blir spåriga och ojämna som fan, dessutom brukar större hål uppstå och ofta i samband med kurvor. Tycker det räcker med att åka slalom i skidbacken... =/

Om vägarna blir spåriga beror det knappast på tung trafik, snarare på alla personbilar med dubbdäck som äter upp vägarna. Sett till vikten per centimeter(marktryck) så tror jag det är ett hårdare tryck mot marken från en personbil än tex lastbil lr buss. Tänk själv vilken stor yta  lastbilens hjul har att fördela vikten på jämfört mot bilens.
Dom som går riktigt tungt har ju till och med fyra axlar med fyra hjul per axel bak och två per axel fram, dvs upp till tolv hjul att fördela vikten på.

---

Topic:

Jag tror nog man kan få ersättning, hade en kollega som körde sönder fälgen på e4 mellan Timrå/Sundsvall han ringde på en gång och berätta vad som hände och han fick ersättning,
veta flera som fått de bara stå på sig och vara tydlig och säker på sin sak.
Senast redigerat av Ckosworth (20 mars 2006)

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

8 156 Inlägg
20 mars 2006
snortiz skrev:
har en polare som kassade i i en sväng med sin 125:a här i eslöv han fick ut ersättning från kommunen dem hade fixat vägen men den var full av grus .. värför skulle man inte kunna få ersättning för ett  jävla hål i vägen då ? kunde åtminstonde varit varningmärke eller nått

Jag fick 750:- i ersättning när jag åkte med min cykel rakt ner i en stor potta...
Dom lagade vägen en vecka senare. Det var många som hade klagat på vägens skick innan, så jag hade turen att vara den droppen som fick bägaren att rinna över. En vän till mig fick fjädringen förstörd på sin lastbil, så han fick det betalt. Men det här var för tio år sedan. Nu har dom nog inte råd...

Ok, jag körde visserligen ganska så fort och jag behövde byta båda fälgarna på cykeln.
Men ändå? Ganska bra betalt för att totalkvadda en cykel...
Jag klarade mig utan några större skador.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
20 mars 2006
Här i norrbotten är många vägar riktigt dåliga och på sommaren när det regnar så blir det en del potthål men det är oftast på de lite större vägarna och då är det vägverket som har ansvaret för dem. Kommunens ansvar är för de mindre vägarna inom orterna. Vet inte hur det är nere hos er i civilisationen om samma ansvarsregler gäller där. När jag åker bil till och från jobbet så åker jag på en väg som vägverket har ansvar för och när det uppstår potthål och liknande så brukar jag ringa och upplysa de på vägverket som sköter denna väg, inte skrika och gorma utan sakligt förklara hur läget är.

När det gäller detta med asfalt så borde vägverket titta hur det asfalteras på en del ställen i Finland, de kan asfaltera ordentligt även fast det är tjäle.
Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2006)

68 Inlägg
20 mars 2006
Slitage från en lastbil motsvarar ca 10000 bilar enligt undersökning gjord av VTI(väg o transprtsforsknings institutet.
Så nog pajjar dom vägen alltid!

607 Inlägg
21 mars 2006
stoota skrev:
Slitage från en lastbil motsvarar ca 10000 bilar enligt undersökning gjord av VTI(väg o transprtsforsknings institutet.
Så nog pajjar dom vägen alltid!

Tvivla jag stark på, skulle vilja se denna undersökning...

Man ser ju vilket sorts fordon som sliter sönder vägarna, tänkte då på spårbildningen, är ju inte direkt lastbilsbredd på dom spåren...

Where´s the any key?

37 Inlägg
21 mars 2006
vi skall inte klaga ,, åk till Norge ni ,, då kommer ni älska dom svenska vägarna

Piratpartiet
339 Inlägg
21 mars 2006
håller med susanne... klagar ni på att ni inte får nya vägar i stockholm? testa vägen mellan vittangi och karesuando... det e nästan ingen trafik där.. men bland de sämsta vägarna i sverige.... vill ni hitta en sämre fortsätter ni från karesuando mot pajala... där "lagas" vägen (har pågått i 10-15 år nu)... e alltså ingen asfalt alls där

1 453 Inlägg
21 mars 2006
Ckosworth skrev:
Om vägarna blir spåriga beror det knappast på tung trafik, snarare på alla personbilar med dubbdäck som äter upp vägarna. Sett till vikten per centimeter(marktryck) så tror jag det är ett hårdare tryck mot marken från en personbil än tex lastbil lr buss. Tänk själv vilken stor yta  lastbilens hjul har att fördela vikten på jämfört mot bilens.
Dom som går riktigt tungt har ju till och med fyra axlar med fyra hjul per axel bak och två per axel fram, dvs upp till tolv hjul att fördela vikten på.

Spelar ingen roll om fordonet har större yta på däcken att fördela trycket när trycket i sig är 10 gånger högre än hos en personbil. Som exempel kan vi ta en stridsvagn, som har stora larvfötter och därmed flera kvadratmeters kontaktyta. Trots detta förstörs vägen ganska ordentligt när den drar fram.

21 mars 2006
Efter denna vintern kan man räkna med många hål i vägarna, iallafall på dom lite mindre! Mycket vatten som kommer att bli efter all denna snö och när all tjäle går ur marken.
Och ja ersättning ska betalas ut om du kör sönder nåt pga av vägens dåliga skick.
Det är väl klart att en lastbil sliter mer på en vägbana pga av sin vikt än en bil med dubbdäck? Det säger väl sej självt
Senast redigerat av SpeedXracing_9000T (21 mars 2006)

607 Inlägg
22 mars 2006
SpeedXracing_9000T skrev:
Efter denna vintern kan man räkna med många hål i vägarna, iallafall på dom lite mindre! Mycket vatten som kommer att bli efter all denna snö och när all tjäle går ur marken.
Och ja ersättning ska betalas ut om du kör sönder nåt pga av vägens dåliga skick.
Det är väl klart att en lastbil sliter mer på en vägbana pga av sin vikt än en bil med dubbdäck? Det säger väl sej självt

åter igen kolla bredden på spåret så syns det klart och tydligt att det kommer från en bil, då prata jag spårbildning, inget annat.

Where´s the any key?

SSS -12
3 217 Inlägg
22 mars 2006
Det är väl ditt eget ansvar att kontakta denna kommun och i viss mån så har man väl ändå ett visst ansvar att hålla bilen i det skick som närhetens vägnät tolererar! Tror inte att vv bygger om vägarna för att du sänkt bilen!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Sök