3410
Sök

Jätte problem med slutsteg/bas.

524 Inlägg
21 mars 2006
En av mina cd-spelare "tömdes" på alla inställningar när man tagit bort bateriet en gång.
Och jag hade samma problem som du nästan och då var man tvungen att aktivera sub utgången igen i spelaren. Kolla så de inte e nån on/off grej i stereon...

4 554 Inlägg
21 mars 2006
timpan_87 skrev:
loudness skrev:
han har ju inte sagt att steget har startat än väl? bara mätt inspänningen:S

tror inte han lysnar på oss tongue bara på Sharky

ptja.. då e de ingen ide ja forstätter skriva...over and out

10 287 Inlägg
21 mars 2006
Ähhh, kom igen nu !

/Göran

loudness skrev:
ptja.. då e de ingen ide ja forstätter skriva...over and out

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
21 mars 2006
OK. Då borde steget starta om det inte är skjutet till Pluto.

Om displayer och sånt funkar så bör stegets säkringar vara hela i alla fall. Men kolla dom för säkerhets skull.

Sedan tar du en bärbar CD-spelare eller MP3 eller whatever som ger signal ifrån sig och trycker in på stegets ingångar och kollar om du får ljud.

(Glöm inte att remoten måste ha 12V bara).

Mvh
Göran

BTW, det går inte att på något vettigt sätt mäta "ohmen" ut från ett steg.

Spawner skrev:
Sharky skrev:
Nu tar vi det från ruta ett Matte.

Starta bilen och:

- Har du spänning på remoten på steget när du har stereon igång? Mät.
=> Resultat: 13,8V

- Har du spänning på stegets plus terminal? Mät.
=> Resultat:13,8V

- Koppla instrumentet mellan chassie och stegets minusterminal. Mät.
=> Här borde resultatet vara 0 V. Ditt resultat: 0V

/Göran

Det är mina svar, jag mätte när bilen var igång.
För skojs skull så mötte jag ohmen;) 4,12 ut från steget in i basen:D

När jag mätte så hade jag en Fluke 77, gammal klassiker.

(Groucho Marx).

505 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
Loudness, Timpan, det jag menade när jag skrev att displayen funkar så steget borde väl steget gå igång? Displayen slås iallafall på när jag sätter på stereon.

Det är inga säkringar som har gått, alla är hela.

Hur tusan kopplar jag en vanlig mp3 spelare till stegets ingångar? Vad skall jag ha för kablar för detta?

Jag lyssnar på er andra, cdspelaren har ingen subutgång utan en vanliga rca utgång som jag har kopplat till 2 kanaler på mitt 4 kanals steg, jag har läst hela manualen om det fanns något i den stilen som du skrev Grebyaxel, men nada. Spelaren jag har nu är lite lågbudget efter att min sony cdx-gt500 blev stulen;) Det jag har nu är en Euroline, för 1000spänn på Power.

Okej alla ni andra, svara på denna: Kan steget vara avslaget ÄVEN fast Displayen på steget är på? Power lampan/dioden på steget har slocknade efter jag haft steget i en vecka, så jag vet inte om den är avstängd/på. Men som sagt, Displayen går igång, borde inte steget gå igång?

MVH Matte!
Senast redigerat av Spawner (21 mars 2006)

Calibra Turbo 4x4

21 761 Inlägg
21 mars 2006
Spawner skrev:
Hur tusan kopplar jag en vanlig mp3 spelare till stegets ingångar? Vad skall jag ha för kablar för detta?

Det ska vara en sån propp som sitter på hörlursladden i ena änden på kabeln och i andra änden ska det vara två st RCA kontakter. Sedan sätter du proppen i "line out" på mp3 spelaren och RCA i stegets ingång.

505 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
Hmm, Vad heter dom? smile Måste köpa en sådan isåfall... de kan ju inte vara överdrivet dyra, och dessutom kanske bra att ha ibland! wink

Calibra Turbo 4x4

21 761 Inlägg
21 mars 2006
Den kan heta "anslutningssladd 3,5mm stereopropp till två RCA hankontakter". Finns tex hos Clas Ohlson men det ska finnas hos en radiohandlare också.
Brukar finnas i olika längder, tex 1,5m.
Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2006)

781 Inlägg
21 mars 2006
finns det inte en knapp på cd som stänger av dom vanliga utgångarna med? de har ja på min cd och de är en vanlig cd spelare från sony. inga märvärdigheter.

har du en dator? ch datahögtalare med  sub? där bruka en sån sladd sitta som du stoppar i datorn högtalarutgång bak sen är de en röd och en vit som passar på steget.. annars är dom inte dyra att köra. kolla i vilken radio butik som helst.

har du en vanlig hemmasterio? cd spelare asså som du kopplar till en förstäckare kan du koppla in den med en sån vanlig sladd annars om du inte vill köpa en sladd. lr liknade tongue

kolla även inställningarna på steget om du inte redan gjort de.. man kan ju sänka steget så mkt att de inte hörs något.. vet inte vad den inställningen heter nu. har du sånna knappar man kan flytta i sidled kanske en sån har flyttat på sig. prova allt.. om du inte får ljud med en cd/mp3 spelare

101 Inlägg
21 mars 2006
Är det besvärligt att hitta en 3,5 stereo kontakt med övergång till dubbla RCA, kan du kanske låna ett steg av en vänlig kompis och koppla in endast en högtalare.
På detta sätt kan du se om steget gett upp!
Skulle gissa på ett jordfel i lågnivån eller ingen lågnivå från Stereorec.

90mil+ på en tank.
484 Inlägg
21 mars 2006
vad jag skulle testa om det inte funkade..

mäta som sharky gjorde.

kontrolera remoten elr att slutsteget går igång. (borde finnas små dioder som visar det)

testa med en annan högtalare.

Skifta rca utgångarna på stereon om den har mer än 1.
Alt: ta en lös rca kabel och koppla in den i steget och hålla runt rca (på guldet) kontakten i andra ändan,så kan man höra ett litet surr/brum i högtalaren.

testa en annan cd spelare kopplad till steget.

Diesel is the blood of satan.

10 287 Inlägg
22 mars 2006
Och är ohyggligt bra att ha hemma för alla som skall joxa med bilstereoinstallationer....

/Göran

Drönirettab skrev:
Den kan heta "anslutningssladd 3,5mm stereopropp till två RCA hankontakter". Finns tex hos Clas Ohlson men det ska finnas hos en radiohandlare också.
Brukar finnas i olika längder, tex 1,5m.

(Groucho Marx).

4 554 Inlägg
22 mars 2006
ett enkelt test utan att behöva krångla med andra spelare å grejjer.. koppla ur lågnivå kablarna ur steget och sätt i en liten skruvmejsel som du håller i metallen på.. eftersom det är så mycke magnetfält och sånt i luften blir du själv som en antenn och de frekvenser du tar emot känner stegetrs lågnivå av och hörstärker till basen de brukar ligga på runt 50hz eftersom de svenska elnätet har den frekvensen så det är bara och brova.. får  du fram ett brummande ljud ur basen så är basen och steget okej och du kan felsöka vidare mot huvudenheten och lågnivåkablarna..

505 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
Okej, tack allihopa, jag fick inte fram något ljud med din metod loudness, och jag köpte en 3,5mm stereopropp till 2rca kontakter och testade med mp3spelare. Fick inte fram ett sprak ens;)

Så då är frågan, vad gör jag då? Vad har hänt?

Tack på förhand /Matte

Calibra Turbo 4x4

10 287 Inlägg
23 mars 2006
Om nu alla mätningar är korrekta och säkringarna verkligen är hela så sitter du med ett skjutet steg.
Varför kan jag bara spekulera om men vet du om verkstaden lallade något med batteriet?

/Göran

(Groucho Marx).

4 554 Inlägg
23 mars 2006
det enklaste nu är väl att öppna upp steget och se om du ser något som ser brännt ut osv..

505 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
Okej, jag får testa öppna steget. Men Verkstaden skulle inte ha rört batteriet, finns ingen anledning när de skulle byta bromsrör och laga lite soppaleckage.

Steget är ju ett rätt så dyrt steg så jag vill gärna inte skrota det heller p.g.a att en verkstad har sabbat det på något sätt. Jag får väl försöka titta lite själv, om inte annars får jag väl lämna in det. Men Finns det någon som vet ungefär vad det kostar att reparera steg, om man då lämnar steget till återförsäljaren? Jag har nämligen inget kvitto:/. Annars hade det säkert gått på garanti.

MVH Matte!

Calibra Turbo 4x4

4 554 Inlägg
23 mars 2006
tror inte de e farligt dyrt men dom har en viss kostnadsgräns där de inte gör sig värt å laga steget

edit: min metod fungerar samma som om du koppla in en spelare bara de att du får ut en frekvens istället för amassa olika ur en låt.. men min metod er idiotsäker för att se att steget fungerar
Senast redigerat av loudness (23 mars 2006)

781 Inlägg
24 mars 2006
hum har verkstan pajat steget får dom ju stå för det.
men tycker de är konstigt att steget startar om de blivit nån kortslutning..

ända ja kan se är att du förstört högtalarkablen eller stängt av volymen på steget. kanalerna bränns väl inte vid kortslutning? dom bräns väl om man spelar musik och kortsluter ex högtalarkabkarna.

enda förklaringen då är att du ex spelat me steget pch haft baslådan urkopplad men kablarna inkopplade tongue

kan ha fel på vissa punkter i och för sig.

505 Inlägg
25 mars 2006
Trådstartare
Verkstaden säger att dom inte rört nånting i bilen, men det vet jag att dom har för att det var lite lermärken och skit vid instrument panelen. Och dom sa sedan att dom var ut och provkörde den en runda. Så de säger emot sig själva. Men dom har inte gjort nånting med stereon säger dom. Högtalarkabeln, hmm. Skulle ju vara knepigt. Men jag kan ju alltid testa byta den nu.
Jag har inte spelat och haft baslådan urkopplad men att kablarna skulle vara där;)

Vad kan man göra om man har brännt kanalerna då? isåfall är ju båda brända. Jag testade ju att byta till kanal 3-4.

MVH Matte:)

Calibra Turbo 4x4

Sök