Torkar bilen efter tvätt med en sk WAFFLE WEAVE duk som jag köpt hos firman som lackförseglar min bil,tycker den fungerar väldigt bra,den lämnar absolut INGA ränder eller småludd efter sig utan bilen blir helt ren och superblank då den är torr.
En liten egenhet med dessa dukar är väl att de blir mättade på vatten efter ett varv runt bilen och går då inte att vrida ur vattnet på helt och hållet jämfört med tex sämskinn vilket gör att det inte blir helt torrt då man drar dem på lacken,men lacken torkar faktiskt väldigt fort ändå....än fast det ser blött ut fortfarande avdunstar vattnet riktigt effektivt.
Man kan säkert undvika att duken blir mättad om man använder tex silikonskrapa innan man börjar torka med duken men då jag inte är riktigt hundra procent säker vad gäller risken för att skrapan repar så vågar jag inte det utan då får det hellre ta längre tid,pga lackförseglingen går det ändå väldigt smidigt och fort att få bilen ren och blank på kort tid.
att låta bilen torkas av solen är inte så bra. blir oftast kalkavbildningar då. beror ju också på hur mkt kalk som finns i vattnet.
Har en tråkig erfarenhet av just detta,tvättade bilen ute hos min morbror en gång och han bor i en by långt uppe i norrbotten. Tvättade bilen ute en fin sommarkväll och använde vattenslang men struntade i att torka bilen efteråt vilket jag ångrade djupt för nästa dag vid lunch då solen bränt på flera timmar redan så skulle jag titta till bilen och då var hela bilen vitprickig,han måste ha väldigt mkt kalk i vattnet där han bor,bilen var dessutom endast två veckor gammal så lacken kanske inte härdat helt och hållet ännu heller vad vet jag!?...men det var oerhört svårt att få bort kalkfläckarna,tror jag fick avända POLISH+WAX från Sonax eller nåt innan fläckarna försvann....nåja man lär sig av misstagen,har aldrig slarvat på den punkten efter denna gången:)
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Är det någon idé att tvätta en bil, när det ändå bara blir massa smutisgt torkat vatten på bilen efteråt?
Är det någon idé att använda en bil efter man tvättat den, när den ändå bara blir smutsig igen?
Förövrigt så har jag tvättat min bil två gånger, den första gångar ett år efter lack, mest för att se om det var kul, det var det inte, andra gången var två år efter lack, det var inte kul den gången heller, så då blev det bekräftat att det ät trist att tvätta bilen, nu behöver jag inte prova igen.
Föresten, varför finns det ingen tvättrådslapp på bilar? Folk tvättar ju sina bilar oftare än de tvättar jackan, och jackan har ju tvättråd...
Syntetiskt sämsskinn lite snabbt på huv, tak och baklucka så att det värsta vattnet försvinner och den sjävtorkar snabbare då. Resten får sjävtorka helt själv. Brukar bli bra resultat ändå!
Helt beroende på skicket på bilen (Lacken). Är bilen nypolerad rekomenderas ej skrapan som gör ganska mycket mer repor än sämsskinn ! Har man en solid lack så är den också mer känslig mot vissa procedurer som tex skrapan! Ett sämsskinn med bra kvalité & tryckluft är väl mest att rekomendera !