3039
Sök

Bra förstabil? BMW 320i e36, är det ett bra val?

20 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#1
Halloj!
Ska någongång under det här året, ta och införskaffa mej min första alldeles egna bil.
Har dock svårt att hitta en bra bil, eller har ju hittat en massa men svårt att bestämma mig.

Den ska inte ta allt för mycket bensin, alltså kanske runt 0.8/mil i blandad körning eller något sådant.
Samtidigt ska inte försäkring och diverse andra utgifter vara allt för dyra.

Har kollat mycket på BMW och fastnat för e36 karossen, tycker den är snygg och ser lite sportig ut osv.
Fastnade först för en 318is och den verkar ju perfekt som förstabil, men det verkar inte direkt vara något överskott på den modellen och här där jag bor (Luleå) finns det typ aldrig några sådana alls, inte alls i norrbotten förutom vid enstaka tillfällen typ. Visst kan man ju åka och hämta, inga problem, men vill gärna ha en som har gått här uppe, så man slipper så mycket rost och skit som ni har där nere wink Haha.

Nu har jag dock insett att en 320i kanske skulle vara bättre. Lite starkare och en 6:a istället för 4:a.

Så just nu är det en 320i jag ska ha, men jag är fortfarande inte säker. 325i ser ju också rätt fin ut, men den drar ju också lite mer.

Har ni några tips?
Är en BMW 320i e36 en bra förstabil, eller tycker ni att jag ska ta någon annan modell?
Eller har ni förslag på helt andra bilar, andra märken alltså?

Skriv gärna med ungefär hur många hästar bilarna ligger på och hur mycket de drar ungefär. Lite siffror är  aldrig fel tongue

Undrar också vad det är som kommer att kosta nu när jag börjar köra bil?
Bensin såklart, och försäkring, men vad mer? Hur mycket betalar man i skatt ungefär och är det något annat förutom reservdelar/service man behöver betala?

Tacksam för svar
Christofer
Senast redigerat av chrizz (13 februari 2009)

Saabvilde!
1 708 Inlägg
13 februari 2009
#2
Gör som så här : använd sökfunktionen! LOVAR dig att du hittar ett tjog med trådar om just förstabils-köp! Lycka till! smile

Mvh Michael!
Senast redigerat av Larsson_Power (13 februari 2009)

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Random Hero
4 047 Inlägg
13 februari 2009
#3
Larsson_Power skrev:
Gör som så här : använd sökfunktionen! LOVAR dig att du hittar ett tjog med trådar om just förstabils-köp! Lycka till! smile

Mvh Michael!

de va de bästa svaret du kan få, finns många bra trådar där folk har samma kriterier som du ! Lycka till

Dog food lid. Backwards

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
13 februari 2009
#4
Larsson_Power skrev:
Gör som så här : använd sökfunktionen! LOVAR dig att du hittar ett tjog med trådar om just förstabils-köp! Lycka till! smile

Mvh Michael!

Instämmer! Gör en sökning. Du kan få tips om 100 bilar från folk på Garaget men i slutänden är det ändå du som måste välja. Stirra dig inte blind på inköpspriset, kolla ägandekostnaderna oxå för dom kan skilja väldigt mycket.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 februari 2009
#5
Köp en E36a, en helt underbar bil är det du kommer bli mycket nöjd. Visst 320n går fint men en 325a eller kanske till och med 328a är knappt nämbart dyrare att äga men med bra mycket mera fart i.

Vad du ska se upp med vid köp kan du kolla på autopower.se, klicka på begagnatguiden och sen E36.

Lycka till med köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#6
Jag har verkligen suttit och sökt, både här på garaget men även på andra forum, har såklart hittat massa trådar om det här och fått lite tips, men har inte direkt hittat någon tråd som tar upp just mina kriterier osv, liknande har jag dock hittat.

Har siktet inställt på en e36a just nu, och en 320 modell, men jag kanske ska börja kolla på 325/328 också, om dom nu inte är så värst mycket dyrare att äga. En 328 från 1995 drar enligt autopower 0,92/mil, vilket inte är allt för mycket egentligen. En 320 drar ju 0,88 enligt autopower så det är ju inte så farligt stor skillnad.

Vill som sagt ha en bil som är ganska vanlig också, så att jag kan hitta en fin en här uppe i norr, istället för att åka ner till söder och hämta en därifrån. Eftersom jag förut bara varit inne på 318is och nu även 320 så är det svårt att hitta här uppe, men nu när det inte verkar vara så stor skillnad i driftpris på 318, 320, 325 och 328 så lär jag få upp mer resultat här uppe om jag söker på alla dessa modeller.

Någon som har lite prisuppgifter på vad det ungefär kostar att driva en bmw 320/325/328 per år?
Bensin ligger väl på ett par tusen per år och försäkring likaså, men någon som kanske har en bmw, t.ex du Rquired, som vet lite mer exakt vad det kostar per år på ett ungefär? smile

Måste också säga att jag blev väldigt positivt överraskad över stämningen här på garaget, i alla forumtrådar så är det trevligt folk som skriver och vad jag har sett så är det inte någon som skriver bara för att klanka ner på andra osv. kul smile
Det är inte på många forum det har känts såhär trevligt tongue

*BECE**
334 Inlägg
13 februari 2009
#7
tycker absolut att du ska satsa på en e36a, vilken årsmodell hade du tänkt? 323 är ju också ett alternativ. Hade själv en e46a med den motorn innan och den funkade bra.


20 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#8
Hade tänkt en e36a med årsmodell 93 eller senare, då de väl fick Vanos efter 93 va? Verkar så när jag läser på autopower iaf tongue Så en 93:a eller senare blir det nog. 323 har jag inte heller kollat på, sökte lite nu och ja, de verkar ju rätt okej också.

Enligt autpower drar dock en 323a bara 0,01 liter/mil mindre än en 325a medans 325an har några fler hästar i sig. Så då hade jag nog hellre tagit en 325a.

Tror jag satsar på en 325i som det ser ut nu. 325 och 328 verkar ju vara i princip likadana, rätt lika i både förbrukning och hästar, men det verkade svårare att hitta en 328 än en 325a.

3 059 Inlägg
13 februari 2009
#9
Kolla upp med försäkringsbolag vilka skillnader dom har mellan modellerna.. 320/323/325/328..
skiljer säkert en del mellan 320 o 325/328..
Det går inte att fråga här vad folk betalar för sånt för de skiljer mellan olika bolag och vem som försäkrar.
E du ung o inte haft kort så länge så kan försäkring kosta dig en del. Det är en bit över ett par tusen per år iallafall som du skrev.

Sen e de omöjligt att svara för vad den kostar per år i total kostnad.. som du frågade ang. bensin.
Citerar dig "Bensin ligger väl på ett par tusen per år..." Ja klarar du dig på ett par tusen om året så ska du va jedrans glad smile
Och bryr du dig om den kostnaden så ska du ju inte kolla på en 325/328.
Tänk på att siffrorna som visas på autopower brukar vara BMW's nybilssiffror. Dessa ska du ta som ett riktmärke bara.. Det kan skilja en del beroende på bilens/motorns skick och hur den blivit behandlad/servad med mera..

Bara mina förslag..
Men för att svara på din Topic: Ja, 320i e36 är ett bra val på en första bil.
Senast redigerat av Smajly (13 februari 2009)


vinnarskalle!
907 Inlägg
13 februari 2009
#10
Min gamla 325 -93 körde jag på 0,9 blandad. även lite busåkning inräknad.


20 Inlägg
13 februari 2009
Trådstartare
#11
Smajly:
Förstår att det är skillnad på kostnader mellan olika ägare, men tänkte om några som hade en bmw 320/325 osv kunde skriva vad de betalar per år ungefär, för att se på ett ungefär. Förstår såklart att jag inte kommer att betala exakt lika som de gör, utan antingen mer eller mindre.

Ang. bensinen så är det klart att den kostar. Inget man kommer undan från, men därför vill man ju ha så pass bensinsnål bil det går till ett skönt antal hästar också såklart.

Och ang. rubriken så var det inte jag som skrev den, utan det är nog någon mod som har varit in och ändrat, men jag tackar för svaret. Bra att veta smile Det blir antingen en 320 eller 325 har jag nog nästan bestämt mig för nu. smile

Casy: Tack för infon, kul att få reda på hur andras bilar drar osv, så får man ett litet riktmärke iaf. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 februari 2009
#12
Om vi säger så, det är tur att du inte valde mellan en Bmw och en Volvo tex, för i så fall är väl risken att det blivit mindre trevligt tongue Men oftast trevligt och moderatorerna gör ett bra jobb...

Vad min bil kostar? Tja... inget jag brukar räkna eller tänka på smile Men som ex:
Skatt: 2000:-
Försäkring: 2100:- (trafik)
Soppa: Drar ungefär 0,9 och det är med rätt mycket gasfot det.
Reservdelar: Bilen håller mkt bra och det är inga dyra delar till den, billigare än volvos delar som exempel! Bör noteras att 325 och 328 har vissa delar som är annorlunda mot de mindre modellerna och därför något (bara något) dyrare. Som ex. avgasröret med två rör ist för ett, lite kraftigare dimensioner på drivlinan etc. Men hur ofta byter man detta?

En fråga jag tycker du ska ställa dig innan du väljer är, klarar du av att hålla igen? Det är en stor skillnad i prestanda mellan 320 och 328, och den skillnaden kan vara vad du klarar och vad du inte klarar av att hantera. Ska erkänna att det funnits tillfällen jag önskat att jag börjat med en 316 istället för min gröne... wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
14 februari 2009
#13
Jag tycker du ska köpa dig en 325a smile

20 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#14
Rquired: Haha, jaså. Tur att jag valde rätt märke då wink
Tack för siffrorna, bra att ha lite fakta smile

Men jag funderar lite över skatten. Är det 2000 kronor per år, eller är det per månad?! smile
Verkar som att soppaförbrukningen är rimlig iaf och reservdelarna verkar ju inte farligt dyra.
Ser bra ut detta smile

Jag tror jag klarar ganska bra att hålla igen, även om jag i början säkert kommer gasa på en hel del, men blir kostnaden för t.ex bensin allt för hög så lär man ju kanske dra ner en del på gasandet ; ) Men lite roligt måste man ju få ha också.

Har typ nästan bestämt mig för en 325a nu, dels för att det fanns exemplar lite här och var och dessutom verkar 325 och 328 rätt lika? Om autopower har rätt så har ju 328 bara 1 häst mer och drar 0,01 mer / liter. Och eftersom 328 verkade svårare att hitta här uppe så blir det nog en 325a.

Makaronborrare
993 Inlägg
14 februari 2009
#15
nygaaard skrev:
Rquired: Haha, jaså. Tur att jag valde rätt märke då wink
Tack för siffrorna, bra att ha lite fakta smile

Men jag funderar lite över skatten. Är det 2000 kronor per år, eller är det per månad?! smile
Verkar som att soppaförbrukningen är rimlig iaf och reservdelarna verkar ju inte farligt dyra.
Ser bra ut detta smile

Jag tror jag klarar ganska bra att hålla igen, även om jag i början säkert kommer gasa på en hel del, men blir kostnaden för t.ex bensin allt för hög så lär man ju kanske dra ner en del på gasandet ; ) Men lite roligt måste man ju få ha också.

Har typ nästan bestämt mig för en 325a nu, dels för att det fanns exemplar lite här och var och dessutom verkar 325 och 328 rätt lika? Om autopower har rätt så har ju 328 bara 1 häst mer och drar 0,01 mer / liter. Och eftersom 328 verkade svårare att hitta här uppe så blir det nog en 325a.

Du kan vara lugn. Årsskatten är 2000kr smile


huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2009
#16
Skatten betalar man även efter besiktningsperioden, värt att känna till wink

Får se till att hitta en bil som inte varit konstant buskörd kanske.
Två bekanta har fått byta/reparera växellådor på sina BMWs.


20 Inlägg
14 februari 2009
Trådstartare
#17
calibra1992 skrev:
Du kan vara lugn. Årsskatten är 2000kr smile

*Puuh* wink

steifan: okej, fint smile
letar efter ett åk som är väl omtaget. Vill inte ha en tråkig helt orginal, men samtidigt vill jag inte heller ha en överstylad bmw som man måste skruva ner vareviga dag för att fixa nått av alla hundra olika problem vissa bilar verkar ha ^^

Förhoppningsvis finns det några eller någon som har en 325 eller liknande och som har tagit hand om bilen väl. tongue

Hur många mil bör en 325a ha gått som max om man köper den då? Tänkte då på en tidigast från 1993, men är även intresserad av lite lägre ålder på bilen

huh?
10 427 Inlägg
14 februari 2009
#18
nygaaard skrev:
Vill inte ha en tråkig helt orginal, men samtidigt vill jag inte heller ha en överstylad bmw som man måste skruva ner vareviga dag för att fixa nått av alla hundra olika problem vissa bilar verkar ha ^^

Tror roten till det onda är lexus-bakljus,
har bilen inga lexusbakljus så är den i bra skick wink

(humor)


982 Inlägg
14 februari 2009
#19
steifan skrev:
nygaaard skrev:
Vill inte ha en tråkig helt orginal, men samtidigt vill jag inte heller ha en överstylad bmw som man måste skruva ner vareviga dag för att fixa nått av alla hundra olika problem vissa bilar verkar ha ^^

Tror roten till det onda är lexus-bakljus,
har bilen inga lexusbakljus så är den i bra skick wink

(humor)

words

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
14 februari 2009
#20
Du kan även titta på (www.autopower.se) det är en sajt med enbart BMW bilar, du kan fråga och får svar av kompetent BMW folk. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök