2651
Sök

Lamda lampan på 940../ avgasrening

694 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
hmm har ett litet problem med min 940 eller aa problem är det kanske inte men lamda lampan lyser? varför hittar inget fel på avgasystemet och det verkar inte läcka..sen drar nog bilen lite mer sopp fast det ärja inte säker på!!Någon som vet? tacksam för svar
mvh oscar

Pankan
39 Inlägg
21 mars 2006
hade samma fel på morsans 945, vi hittade inget fel, inte ens mekanikerna på volvo? vi bytte lambda mm mm men det hjälpte inte? hmm

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..

37 Inlägg
21 mars 2006
luftmassemätarn e väll skrot kanske

694 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
hehe va händer om ja plockar ner instrument brädan och plockar bort lampan?? va säger dom då?

10 Inlägg
22 mars 2006
Lampan lyser när systemet upptäckt ett fel någonstans i motorelektroniken. Lampan lyser trots att felet avhjälpts och slocknar först när felminnet nollats, enklast genom att ta bort en av polerna på batteriet i ca 1/2 timme. funkade på min 940.

694 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
200_20V skrev:
Lampan lyser när systemet upptäckt ett fel någonstans i motorelektroniken. Lampan lyser trots att felet avhjälpts och slocknar först när felminnet nollats, enklast genom att ta bort en av polerna på batteriet i ca 1/2 timme. funkade på min 940.

Ok tack så mkt ska göra detta då:)

260 Inlägg
22 mars 2006
kontakten har inte blivit glapp ?  det blev min när jag bytte luftfilter.

bara att ta bort minuspolen i 30 sek

styling har egentligen bara med pengar att göra.

694 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
Dreamcatcher skrev:
kontakten har inte blivit glapp ?  det blev min när jag bytte luftfilter.

bara att ta bort minuspolen i 30 sek

kontalten vart sitter den då? hmm int ekolalt så noga?

hmmmm
1 094 Inlägg
22 mars 2006
om du har en liten dosa längst upp högra hörnet i motorutrymmet som du kan öppna så ska det finnas 6 hål + en sladd man kan trycka i hålen. sätt den i 3:an och tryck på knappen så får du en felkod genom att en lampa blinkar, typ 1-3-1, gör samma sak tills samma kod dyker upp, då håller du in knappen i 5 sekunder, släpper o väntar på att lampan lyser då håller du in knappen 5 sek till för att nollställa datorn.

jag har nämligen samma fel på min 740 som du har på din 940. o inget funkar, volvo vet inte vad det är för fel

694 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
Gloremir skrev:
om du har en liten dosa längst upp högra hörnet i motorutrymmet som du kan öppna så ska det finnas 6 hål + en sladd man kan trycka i hålen. sätt den i 3:an och tryck på knappen så får du en felkod genom att en lampa blinkar, typ 1-3-1, gör samma sak tills samma kod dyker upp, då håller du in knappen i 5 sekunder, släpper o väntar på att lampan lyser då håller du in knappen 5 sek till för att nollställa datorn.

jag har nämligen samma fel på min 740 som du har på din 940. o inget funkar, volvo vet inte vad det är för fel

Hmm ok finns det en sladd? där redan? eller.. vaddå samma kod dyker upp om den kommer 1 gång? hänger inte med:( tacksam om du förklarar igen:) ska testa att hänga av minus polen lite.. men skriv gärna så kanske det går att lösa såhär.)

260 Inlägg
22 mars 2006
kontakten sitter en bit ovanför luftburken. det ser ut som en scartkontakt

styling har egentligen bara med pengar att göra.

hmmmm
1 094 Inlägg
22 mars 2006
luftburken?? aja min sitter iaf precis längst uppe vid torpedplåten på högersida, om man står framför.
japp det sitter sn sladd där, ser ut som en låg nivå kabel typ, samt att det sitter en knapp där + en lampa. om man sätter i sladden i hål nr 3 där (är numrerat) sedan trycker du på knappen och får vill säga kod 1-3-1 lampan blinkar den blinkar 1 gång. sen ett mellan rum, sen 3 ggr och mellan rum och sen 1 gång. om du får samma fel kod igen när du kör andra gången gör du som så att du håller in knappen ungefär 5 sekunder, sen bör lampan börja lysa konstant i några sekunder, när den lysser ska du trycka ner knappen igen i 5 sekunder.... sen kör du en vanlig check genom att trycka på knappen bara... då bör det blinka 1-1-1, tändning + positions ljus ska vara på...
Senast redigerat av Gloremir (22 mars 2006)

694 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
Ok tack för hjälpen se om ja fixar detta:) hehe testar det med att hänga av minus polen först:)

245 Inlägg
23 mars 2006
Kör du med öppet filter brukar de kunna bli så..

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås

Sök