3271
Sök

Mercedes 190e w201 - Topplockspacknings byte

Mercedes 190e: M102.985 = Rak 4 cylinders 2,3 Liters motor med 2ventiler per cylinder. Detta är min första bil där det hela började med att topplockspackningen behövde bytas, och under årens gång har den hela tiden finats till!... Visa mer

73 932 Visningar
Uppdaterades senast 8 december 2013
1 507 Inlägg
30 september 2012
Det blir grymt det här Mackan! Schysst att touringen blev med på bild bakifrån på den bilden när du provmonterat ic:n på Mercen tongue Hoppas toppen är klar snart!

/T

Team Breehäng
1 623 Inlägg
30 september 2012
Vad har du för öppet filter? smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

85 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Tuggummimannen skrev:
Det blir grymt det här Mackan! Schysst att touringen blev med på bild bakifrån på den bilden när du provmonterat ic:n på Mercen tongue Hoppas toppen är klar snart!

/T

Jag hade flera bilder men självklart måste det dokumenteras när man får äran att ha två tyska bilar ståendes på uppfarten smile! Längtar grymt tills toppen är färdig tongue

-BASmannen- skrev:

Jag har ett Direct Drive Super power flow med slanganslutning till filtret via slanganslutning från tidig volvo 240/740 smile.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
30 september 2012
MBmannen skrev:
-BASmannen- skrev:

Jag har ett Direct Drive Super power flow med slanganslutning till filtret via slanganslutning från tidig volvo 240/740 smile.

Okej, ja de insugsröret har jag med, men tänkte köpa nått bättre filter då jag bara har ett biltemafilter nu tongue Fast insugsröret är sprucket och vill inte sitta riktigt så skulle haft tag på en ny, men inte de lättaste att hitta hmm

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

85 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
-BASmannen- skrev:
MBmannen skrev:
-BASmannen- skrev:

Okej, ja de insugsröret har jag med, men tänkte köpa nått bättre filter då jag bara har ett biltemafilter nu tongue Fast insugsröret är sprucket och vill inte sitta riktigt så skulle haft tag på en ny, men inte de lättaste att hitta hmm

Jag köpte filtret av en kompis som köpte det för på nätet för en 320:- och dem skall vara av hyffsad kvalité så dem rekomenderar jag smile, kan kolla upp sidan!
Ne dem här plastslangarna till luftfiltret är ganska svåra att hitta men skroten lär ju ha ganska många. Aha menar du sprucket på luftvågen eller vid filter anslutningen?

Team Breehäng
1 623 Inlägg
30 september 2012
MBmannen skrev:
-BASmannen- skrev:
MBmannen skrev:

Okej, ja de insugsröret har jag med, men tänkte köpa nått bättre filter då jag bara har ett biltemafilter nu tongue Fast insugsröret är sprucket och vill inte sitta riktigt så skulle haft tag på ett nytt, men inte de lättaste att hitta hmm

Jag köpte filtret av en kompis som köpte det för på nätet för en 320:- och dem skall vara av hyffsad kvalité så dem rekomenderar jag smile, kan kolla upp sidan!
Ne dem här plastslangarna till luftfiltret är ganska svåra att hitta men skroten lär ju ha ganska många. Aha menar du sprucket på luftvågen eller vid filter anslutningen?

Jaha ja de löser sig, finns ju en hel del filter så big_smile
Både och, är en bit som fattas vid anslutningen och sen har slangen gått av på ett ställe roll Men slangen är ju inget problem, de är ju bara att sätta dit nått alurör eller liknande istället smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

85 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Idag har jag varit och hämtat mitt paket från posten som innefattade ett nytt termostatlock smile. då det gamla var sprucket!

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-503c366682c81ffe7dedadfd278f643b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-562c5839dc152e7efcf0fe4c42d4e93e.jpg

Har även passat på att bytt ut drivaxelbultar, Jag förfarar att jag måste slå vänster sidan jämn och byta ut den rätt snarligen eftersom hjullagret är dåligt hmm!

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-79c4a801cc4586c1eb4fd3029b7d5880.jpg

Fick även för mig att ta en bild på ett utav alla fyra hjulhus som är rostskyddsbehandlade ^^,

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-f9f6945e3c1a565926d9072679a88dba.jpg

Tänker låta bilen stå med olackad framskärm tills det att jag fått tillbaka topplocket och provkört, sedan efter att jag besiktat skall jag antingen lämna framskärmen eller lacka den själv smile För mig spelar det inte någon roll då det inte är någon uställningsbil wink

_____
___
_
MB- man

85 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
-BASmannen- skrev:
Lägger prem, kan va kul att se vad du gör ifall jag skulle behöva göra liknande saker på min tongue

Jag antar att du redan sett denna men i vilket fall som helst bygger dem på fyr cylindriga 8ventilare smile!
http://skogenracing.editboard.com/t1351 … uppstartad

______
____
__

Mb-Mannen

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
22 februari 2013
Prem lagd! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

85 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
_____________________________________________________________________________________________
Vecka 10

2013 - 03 - 05 : Tisdag

Snart är våren här igen och Mercan smyger sig fram ur snön

https://www1.garaget.org/gallery/images/96/95581/95581-1da58bb9841335e2d78ce9c43b042e63.jpg

Jag var över och hämtade lite saker som tillhörde BMW:n och hittade då mitt oljerör till tryckarna i en av påsarna smile! Dock hittade jag varken ventiler eller fjädrar tillhörande toppen:

Jag efterlyser därför fjädrar och ventiler på både avgas och insugssidan tillhörande M102.985 motorn för Mercedes Benz tongue! Hoppas kunna få en uppstart så fort snön försvinner och ventiler med fjädrar tillförts topplocket big_smile!

Mvh

// Mbmanen\\

85 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
____________________________________________________________________________________________
Vecka 50

2013 - 12 - :

Nu är det vinter igen och tanken är nu att försöka sätta ihop Mercedes jäveln!

Det blir till att köpa en topp från skroten och ta ventilerna från denna och sedan köpa styrningar från skruvat.se smile!
Det kan nog bli en rolig vinterbil ifall jag bara lyckas få tag på alla delarna:

Följande saker skall försöka fixas till årskiftet:

x 2,3 - 8V liters topplock från skroten
x Rör från Biltema för att bygga avgassystem
X Lackera höger framskärm

* Slipa in ventilerna och fräsa ventilsätena
* Byta styrningar och ventiltätningar
* Vässa kamaxeln/
* Shimsa in ventilfjädrarna
* Plana topplocket

- MONTERING -

Mvh

// Mbmanen\\

3 Inlägg
8 december 2013
Har alltid smugit runt här som en oreggad förut, men det här var för intressant för att missa! Så här är jag nu, som en riktig färsking!
Funderar själv på en 190 fram mot våren, så fort jag får mig ett jobb, så blir kul att se hur denna kommer sluta!

85 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
Akokalela skrev:
Har alltid smugit runt här som en oreggad förut, men det här var för intressant för att missa! Så här är jag nu, som en riktig färsking!
Funderar själv på en 190 fram mot våren, så fort jag får mig ett jobb, så blir kul att se hur denna kommer sluta!

Ja, vi får se det finns alltid för mycket planer i förhållande till tid!
Men vi får vart vi hamnar big_smile !"

gällande 190 köp, det tycker jag verkligen du skall göra för dem lätt mekade och roliga vinter/ bruksbilar!

725 Inlägg
14 augusti 2014
är mercan död wink?

1 507 Inlägg
14 augusti 2014
Mercan är död! Men vi ska skrämma liv i den jäveln igen med 2 bars laddtryck och e85! Eller hur maxiponken?! Över 450 hjulhästar kommer inte att vara några probs!

725 Inlägg
15 augusti 2014
haha vill se lite updates med!! wink

Tuggummimannen skrev:
Mercan är död! Men vi ska skrämma liv i den jäveln igen med 2 bars laddtryck och e85! Eller hur maxiponken?! Över 450 hjulhästar kommer inte att vara några probs!

Sök