racertomten skrev:
men har du några tips ang x mäta.? tex snöre ,,laser.?
Man får ju utgå ifrån punkter som finns på båda sidor, sen spelar det egentligen ingen roll med vad man mäter, bara man mäter på samma vis på båda hållen.
Man kan ju utgå ifrån att punkter nära torpedplåten är intakta som t ex en skruv till skärmen, skruv till huvgångjärn eller liknande långt upp, mät härifrån till en punkt i fronten på motsvarande sida och jämför de olika måtten.
Detta visar om kryssmåttet stämmer eller ej. Mät gärna under bilen också.
Att mäta höjden på t ex rambenet är inte lika lätt då man egentligen inte har någon fast punkt att utgå ifrån, som man hade haft om den varit fastspänd i en riktbänk.
Men man kan grovt mäta sig fram även här, utgår från en hög punkt liknande den tidigare och mät ner till ramspetsen, både i kors och rakt för o se om det finns skillnader i mått.
Detta är inget vetenskapligt sätt att mäta upp en bil på, men de mått du kan få fram kan ändå tala för om ramben osv fått sig så pass att man måste dra i dom.
corsa_m skrev:
googla och kolla om det finns papper på vars mätpunkterna sitter samt vilka mått som gäller.
ska finnas hål på 10-15mm diameter som är mätpunkter och sedan kan du mäta med ett vanligt måttband.
Tillverkare av riktbänkar brukar hålla hårt i deras "papper", dom har ju själva mätt upp bilar för att kunna erbjuda sina kunder dessa mått osv så att komma åt dessa är nog inte så lätt. Och skulle dom finnas ute så är det inte riktigt bra, för måtten förutsätter ju att man spänt upp bilen i deras bänk och mätt den enligt deras förutsättningar. Att ta dessa mått och försöka mäta bilen själv är inte riktigt att rekommendera.
Och vad det gäller mätpunkter så kan dessa se ut precis hur som helst, man mäter ju på bultskallar, fästpunkter för fram/bakvagn, med eller utan motor/bak/framvagn osv osv och det är ju olika mått beroende på vad som finns kvar på bilen.