3740
Sök

Hur ser man om bilen är "ram" sne?

12 086 Inlägg
15 februari 2009
#21
Aronsson_Kil skrev:
Kryssmätning undertill är det enda, max 4cm skillnad, brukar vara runt 2cm skillnad även på nytillverkade bilar, nyss haft kurs inom karossmätning smile

Max 4cm skillnad är du galen?? Jag skulle då inte vilja kalla en 4cm skev bil för ok.

är en bil ramsne brukar man nästan alltid se det på karosskarvarna, det är fan omöjligt att få dom raka åt alla håll om rambenet fått sig en kyss. Sen så kan det va så att tex kofångaren, lr fästet är intryckt så alla karossskarvar är snea ändå men att hjulen ligger som dom ska. Då är de ju inte lika farligt säkerhetsmässigt men de ser ju bejkon ut för det hmm
Senast redigerat av JapMax (15 februari 2009)

1 798 Inlägg
15 februari 2009
#22
4cm skillnad är åt helvete! Man brukar ha en tolerans vid dragriktning kring 3-5mm.
Biltillverkarna har oftast större toleranser än vad som tolereras vid dragriktning.
Sen är det inte alls säkert att man för ögat kan se om ramben osv kommit ur mått, så att enbart gå efter hur springor ser ut är väldigt osäkert, speciellt då dessa kan se tokiga ut även på en oskadad/ny bil många gånger.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 februari 2009
#23
https://www1.garaget.org/gallery/archive/48684/571180_64yheu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48684/571182_g89zxl.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/48684/571184_pg7hoh.jpg


racertomten skrev:
Hur laddar jag upp bilder?

Antingen så gör du det i denna rutan man skriver i, högst upp finns "ladda upp bild till galleriet", resten förstår du sedan.

Eller så gör du som jag gjorde. När du har befintliga bilder, högerklicka på den och välj "kopiera bildadress", sedan skriver du in [img](klistra in[/img]

Nu får du testa på resterande av dina bilder på bilen wink


Till topic, det är svårt att säga om den är sne på bilderna, men jag skulle tro att den fått sig en liten kyss så lite skev är den nog. Men som sagt, svårt att säga.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 februari 2009
#24
Boostrider skrev:
te_wik skrev:
Ett annat men lite osäkrare sätt är att kolla och jämföra dörrspringor och andra springor typ huv, bagagelucka osv.

Mvh Tommy

Mina dörrspringor stämmer inte för fem öre på 325an. Fast de beror på att taket är lite tilltryckt.

Visst kan springorna vara åt h-vete även om bilen är rak.
Det kan ju bero på slitage i gångjärn, slarvig montering eller sk. LKAB häng + massa andra faktorer.

Men ifall springorna inte stämmer överense och skiljer sig en hel del är det dags att misstänka att något annat inte står rätt till.

I ditt fall så är ju bilen lite sne, om ändå inte i ramen när taket är tilltryckt. Men att den är sne i A/B stolpe är ju inget man vill ha och göra med ändå, vindbrus och vattenläckage är inte ovanligt då.

-----------------------------------------------
Sen.. Hur kan man tro att 4cm är OK? Aldrig! Du får aldrig bilen att gå rakt, bromsarna kommer omöjligt ta jämnt någongång, motor och bakaxel är inte alls i linje (rwd), felande hjulinställning osv osv..


Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
16 februari 2009
#25
te_wik skrev:
Boostrider skrev:
te_wik skrev:
Ett annat men lite osäkrare sätt är att kolla och jämföra dörrspringor och andra springor typ huv, bagagelucka osv.

Mvh Tommy

Mina dörrspringor stämmer inte för fem öre på 325an. Fast de beror på att taket är lite tilltryckt.

Visst kan springorna vara åt h-vete även om bilen är rak.
Det kan ju bero på slitage i gångjärn, slarvig montering eller sk. LKAB häng + massa andra faktorer.

Men ifall springorna inte stämmer överense och skiljer sig en hel del är det dags att misstänka att något annat inte står rätt till.

I ditt fall så är ju bilen lite sne, om ändå inte i ramen när taket är tilltryckt. Men att den är sne i A/B stolpe är ju inget man vill ha och göra med ändå, vindbrus och vattenläckage är inte ovanligt då.
Mvh Tommy

Så här ser de ut
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/571892_5ke9c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65911/571894_n1a29w.jpg

Taket är tryckt åt bakåt och åt höger

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 februari 2009
#26
Ja detdär såg ju inte alls bra ut.. hmm


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 798 Inlägg
16 februari 2009
#27
Skadan ser ut att ha tagit lågt, dvs under ramben osv så dessa bör ha klarat sig hyfsat i förhållande till resten. Men helt klart bör man mäta upp den innan man gör nånting annat.
Sätter man upp den i riktbänk kan man ju även mäta in fjädertorn och fästpunkter till framvagnsbrygga osv så dessa stämmer eftersom det har dragit med sig hjulupphängningen vid smällen.


118 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#28
Hilmer skrev:
Skadan ser ut att ha tagit lågt, dvs under ramben osv så dessa bör ha klarat sig hyfsat i förhållande till resten. Men helt klart bör man mäta upp den innan man gör nånting annat.
Sätter man upp den i riktbänk kan man ju även mäta in fjädertorn och fästpunkter till framvagnsbrygga osv så dessa stämmer eftersom det har dragit med sig hjulupphängningen vid smällen.

är inte sånt dyrt?

1 798 Inlägg
16 februari 2009
#29
racertomten skrev:
Hilmer skrev:
Skadan ser ut att ha tagit lågt, dvs under ramben osv så dessa bör ha klarat sig hyfsat i förhållande till resten. Men helt klart bör man mäta upp den innan man gör nånting annat.
Sätter man upp den i riktbänk kan man ju även mäta in fjädertorn och fästpunkter till framvagnsbrygga osv så dessa stämmer eftersom det har dragit med sig hjulupphängningen vid smällen.

är inte sånt dyrt?

Kostar ju en del att få den uppmätt och riktad, men vad har du för alternativ!?
En sådan skada skall kollas upp ordentligt.


118 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#30
Hilmer skrev:
racertomten skrev:
Hilmer skrev:
Skadan ser ut att ha tagit lågt, dvs under ramben osv så dessa bör ha klarat sig hyfsat i förhållande till resten. Men helt klart bör man mäta upp den innan man gör nånting annat.
Sätter man upp den i riktbänk kan man ju även mäta in fjädertorn och fästpunkter till framvagnsbrygga osv så dessa stämmer eftersom det har dragit med sig hjulupphängningen vid smällen.

är inte sånt dyrt?

Kostar ju en del att få den uppmätt och riktad, men vad har du för alternativ!?
En sådan skada skall kollas upp ordentligt.

det är ju sant... men man vill ju inte lägga ut för mycket. man är ju inte miljonär.... annars så får man väll sälja den som reservdels bil..
ska titta en extra gång till i helgen.. men har du några tips ang x mäta.? tex snöre ,,laser.?

1 291 Inlägg
16 februari 2009
#31
googla och kolla om det finns papper på vars mätpunkterna sitter samt vilka mått som gäller.
ska finnas hål på 10-15mm diameter som är mätpunkter och sedan kan du mäta med ett vanligt måttband.


118 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#32
corsa_m skrev:
googla och kolla om det finns papper på vars mätpunkterna sitter samt vilka mått som gäller.
ska finnas hål på 10-15mm diameter som är mätpunkter och sedan kan du mäta med ett vanligt måttband.

det var lättare sagt än gjort ....hittar ingenting.

1 798 Inlägg
16 februari 2009
#33
racertomten skrev:
men har du några tips ang x mäta.? tex snöre ,,laser.?

Man får ju utgå ifrån punkter som finns på båda sidor, sen spelar det egentligen ingen roll med vad man mäter, bara man mäter på samma vis på båda hållen.
Man kan ju utgå ifrån att punkter nära torpedplåten är intakta som t ex en skruv till skärmen, skruv till huvgångjärn eller liknande långt upp, mät härifrån till en punkt i fronten på motsvarande sida och jämför de olika måtten.
Detta visar om kryssmåttet stämmer eller ej. Mät gärna under bilen också.
Att mäta höjden på t ex rambenet är inte lika lätt då man egentligen inte har någon fast punkt att utgå ifrån, som man hade haft om den varit fastspänd i en riktbänk.
Men man kan grovt mäta sig fram även här, utgår från en hög punkt liknande den tidigare och mät ner till ramspetsen, både i kors och rakt för o se om det finns skillnader i mått.
Detta är inget vetenskapligt sätt att mäta upp en bil på, men de mått du kan få fram kan ändå tala för om ramben osv fått sig så pass att man måste dra i dom.


corsa_m skrev:
googla och kolla om det finns papper på vars mätpunkterna sitter samt vilka mått som gäller.
ska finnas hål på 10-15mm diameter som är mätpunkter och sedan kan du mäta med ett vanligt måttband.

Tillverkare av riktbänkar brukar hålla hårt i deras "papper", dom har ju själva mätt upp bilar för att kunna erbjuda sina kunder dessa mått osv så att komma åt dessa är nog inte så lätt. Och skulle dom finnas ute så är det inte riktigt bra, för måtten förutsätter ju att man spänt upp bilen i deras bänk och mätt den enligt deras förutsättningar. Att ta dessa mått och försöka mäta bilen själv är inte riktigt att rekommendera.
Och vad det gäller mätpunkter så kan dessa se ut precis hur som helst, man mäter ju på bultskallar, fästpunkter för fram/bakvagn, med eller utan motor/bak/framvagn osv osv och det är ju olika mått beroende på vad som finns kvar på bilen.


118 Inlägg
16 februari 2009
Trådstartare
#34
Hilmer skrev:
racertomten skrev:
men har du några tips ang x mäta.? tex snöre ,,laser.?

Man får ju utgå ifrån punkter som finns på båda sidor, sen spelar det egentligen ingen roll med vad man mäter, bara man mäter på samma vis på båda hållen.
Man kan ju utgå ifrån att punkter nära torpedplåten är intakta som t ex en skruv till skärmen, skruv till huvgångjärn eller liknande långt upp, mät härifrån till en punkt i fronten på motsvarande sida och jämför de olika måtten.
Detta visar om kryssmåttet stämmer eller ej. Mät gärna under bilen också.
Att mäta höjden på t ex rambenet är inte lika lätt då man egentligen inte har någon fast punkt att utgå ifrån, som man hade haft om den varit fastspänd i en riktbänk.
Men man kan grovt mäta sig fram även här, utgår från en hög punkt liknande den tidigare och mät ner till ramspetsen, både i kors och rakt för o se om det finns skillnader i mått.
Detta är inget vetenskapligt sätt att mäta upp en bil på, men de mått du kan få fram kan ändå tala för om ramben osv fått sig så pass att man måste dra i dom.


corsa_m skrev:
googla och kolla om det finns papper på vars mätpunkterna sitter samt vilka mått som gäller.
ska finnas hål på 10-15mm diameter som är mätpunkter och sedan kan du mäta med ett vanligt måttband.

Tillverkare av riktbänkar brukar hålla hårt i deras "papper", dom har ju själva mätt upp bilar för att kunna erbjuda sina kunder dessa mått osv så att komma åt dessa är nog inte så lätt. Och skulle dom finnas ute så är det inte riktigt bra, för måtten förutsätter ju att man spänt upp bilen i deras bänk och mätt den enligt deras förutsättningar. Att ta dessa mått och försöka mäta bilen själv är inte riktigt att rekommendera.
Och vad det gäller mätpunkter så kan dessa se ut precis hur som helst, man mäter ju på bultskallar, fästpunkter för fram/bakvagn, med eller utan motor/bak/framvagn osv osv och det är ju olika mått beroende på vad som finns kvar på bilen.

tack så mycket för denna information hilmer.  det gör allt lite lättare, får bara hålla tummarna på att den inte fått sig en rejäl smäll bara en liten.
om det går bra så kommer det komma upp fler bilder på bilen, på projekt ...välkommen in och titta.

1 291 Inlägg
16 februari 2009
#35
Hilmer skrev:
racertomten skrev:
men har du några tips ang x mäta.? tex snöre ,,laser.?

Man får ju utgå ifrån punkter som finns på båda sidor, sen spelar det egentligen ingen roll med vad man mäter, bara man mäter på samma vis på båda hållen.
Man kan ju utgå ifrån att punkter nära torpedplåten är intakta som t ex en skruv till skärmen, skruv till huvgångjärn eller liknande långt upp, mät härifrån till en punkt i fronten på motsvarande sida och jämför de olika måtten.
Detta visar om kryssmåttet stämmer eller ej. Mät gärna under bilen också.
Att mäta höjden på t ex rambenet är inte lika lätt då man egentligen inte har någon fast punkt att utgå ifrån, som man hade haft om den varit fastspänd i en riktbänk.
Men man kan grovt mäta sig fram även här, utgår från en hög punkt liknande den tidigare och mät ner till ramspetsen, både i kors och rakt för o se om det finns skillnader i mått.
Detta är inget vetenskapligt sätt att mäta upp en bil på, men de mått du kan få fram kan ändå tala för om ramben osv fått sig så pass att man måste dra i dom.


corsa_m skrev:
googla och kolla om det finns papper på vars mätpunkterna sitter samt vilka mått som gäller.
ska finnas hål på 10-15mm diameter som är mätpunkter och sedan kan du mäta med ett vanligt måttband.

Tillverkare av riktbänkar brukar hålla hårt i deras "papper", dom har ju själva mätt upp bilar för att kunna erbjuda sina kunder dessa mått osv så att komma åt dessa är nog inte så lätt. Och skulle dom finnas ute så är det inte riktigt bra, för måtten förutsätter ju att man spänt upp bilen i deras bänk och mätt den enligt deras förutsättningar. Att ta dessa mått och försöka mäta bilen själv är inte riktigt att rekommendera.
Och vad det gäller mätpunkter så kan dessa se ut precis hur som helst, man mäter ju på bultskallar, fästpunkter för fram/bakvagn, med eller utan motor/bak/framvagn osv osv och det är ju olika mått beroende på vad som finns kvar på bilen.

Det jag syftade på var hur han skulle mäta upp balkarna under bilen och där är mätpunkterna hål i balkarna som används när man har bilen i riktbänk men dessa kan man även mäta med själv.
Givetvis kan man också använda vissa bultar etc som mätpunkter.
Däremot har jag ingen aning om hur lätt det kan vara att komma över papper var bara en tanke jag fick.


1 798 Inlägg
17 februari 2009
#36
corsa_m skrev:
Det jag syftade på var hur han skulle mäta upp balkarna under bilen och där är mätpunkterna hål i balkarna som används när man har bilen i riktbänk men dessa kan man även mäta med själv.
Givetvis kan man också använda vissa bultar etc som mätpunkter.
Däremot har jag ingen aning om hur lätt det kan vara att komma över papper var bara en tanke jag fick.

Jag syftade också på mätpunkter undertill, jo det finns hål som man ibland kan mäta på men dessa är förhållandevis osäkra i jämförelse med fasta punkter som infästningar till fram/bakvagn t ex som måste vara rätt. Förhållandevis få mätpunkter som bara är ett stansat hål, dessa hål är dock ibland avsedda till jiggarna när bilen svetsas ihop på fabrik och då är det en mer säker punkt att utgå ifrån. Men inget man ska ta för givet när man ska försöka mäta bilen själv hemma, för det är inte säkert att hålen sitter på samma ställe/mått på båda sidor.
Framme vid ramspetsen är det dock ibland tvunget att utgå ifrån stansade hål då det oftast inte finns några andra säkra punkter att utgå ifrån, men man bör kolla så att det är likvärdigt på båda sidor.


285 Inlägg
17 februari 2009
#37
Om man står framför den och ser in i centrum på bak fälgen.. Då är den sne wink

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!

1 291 Inlägg
17 februari 2009
#38
Hilmer skrev:
Jag syftade också på mätpunkter undertill, jo det finns hål som man ibland kan mäta på men dessa är förhållandevis osäkra i jämförelse med fasta punkter som infästningar till fram/bakvagn t ex som måste vara rätt. Förhållandevis få mätpunkter som bara är ett stansat hål, dessa hål är dock ibland avsedda till jiggarna när bilen svetsas ihop på fabrik och då är det en mer säker punkt att utgå ifrån. Men inget man ska ta för givet när man ska försöka mäta bilen själv hemma, för det är inte säkert att hålen sitter på samma ställe/mått på båda sidor.
Framme vid ramspetsen är det dock ibland tvunget att utgå ifrån stansade hål då det oftast inte finns några andra säkra punkter att utgå ifrån, men man bör kolla så att det är likvärdigt på båda sidor.

Jobbar inte som plåtslagare så ska inte kalla mig kunnig för den enda erfarenheten jag har är från dom gånger jag haft upp rallycrossbilen i bänk och den bänken hade verktyg för att mäta ut dessa punkter som det då såklart också fanns papper på.
sen också såklart när man mätar så måste man ju ta flera olika mått och inte lite på ett och sen gärna kontrollmäta några gånger till men det är kul när det blir rakt.
Låter nästan som du jobbar med detta?
EDIT: du ÄR ju pilplåtslagare
Senast redigerat av corsa_m (17 februari 2009)


1 798 Inlägg
17 februari 2009
#39
corsa_m skrev:
EDIT: du ÄR ju pilplåtslagare

Jo jag har en del erfarenhet utav detta;)


FYM racing.
122 Inlägg
18 februari 2009
#40
Det är nog stor risk att den är de....

FYM racing.


Sök