2117
Sök

D24 Tic BlÅryker/vitryker

4 Inlägg
14 november
Trådstartare
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?

Svetsare
1 182 Inlägg
28 november
spyras skrev:
Tjenare!

Jag har precis köpte mig en d24tic (min första), ägaren innan menade att turbon var dålig därav så drog bilen olja (kollade inte turbon innan jag köpte...)
Men nu har jag bytt turbon, den gamla var inte nå mycket mer glapp än den jag köpte.
Men den ryker fortfarande blått/vitt, den vevhusar inte alls mycket för att vara en d24 nästintill inget. (då vill jag nästan mena att kolvringarna inte är slut?)
Den bygger dock lite tryck i expansionkärlet och den ryker även vitt/blått när man startar den å lite när man kör men inte nå värst mycket.
Vad kan man tänka sig att det kan vara? Kolvringar, Ventiltätningar, topplockspackning? Vad finns det mer? ?

Tjo. Tyvärr ingen hjälp men ryker din som min ? https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=349414

Ser vitt ut på bild men de e blå ton å stinker olja

(Bara fantasin sätter gränserna)

4 Inlägg
tisdag 13:22
Trådstartare
Tyfors skrev:
spyras skrev:
Tjenare!

Tjo. Tyvärr ingen hjälp men ryker din som min ? https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=349414

Ser vitt ut på bild men de e blå ton å stinker olja

hmm, så mycket ryker den ej
Den ryker lite vitt/blått när man startar den samt så luktar det bränd olja, ryker inte så värst mycket vitt/blått när man gasar på då pumpen är ganska så påställd
Men jag ska snart ställa in 24an på vinterförvaring så blir att komptesta och riva isär toppen och kika vad som kan vara fel

* Voff voff *
10 607 Inlägg
tisdag 22:07
D24 håller ju inte ens bra utan turbo och utan påställd pump. Så med påställd pump och turbo kommer raset som ett brev på posten.

Komptesta så får du iaf en indikation på var du ska börja leta, men högst troligt finns nog felet i toppen på ett eller annat sätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
Brådhis skrev:
D24 håller ju inte ens bra utan turbo och utan påställd pump. Så med påställd pump och turbo kommer raset som ett brev på posten.

Komptesta så får du iaf en indikation på var du ska börja leta, men högst troligt finns nog felet i toppen på ett eller annat sätt.

Ja jag ska göra ett komptest och börja där, men så fruktansvärt påställd är den inte, skulle säga att den är normalt påställd
Men får göra ett komptest å håller den sig inom ramarna så får jag väl bara ta en kik i toppen!

Forummoderator
26 354 Inlägg
för 7 timmar sedan
spyras skrev:
Brådhis skrev:

Ja jag ska göra ett komptest och börja där, men så fruktansvärt påställd är den inte, skulle säga att den är normalt påställd
Men får göra ett komptest å håller den sig inom ramarna så får jag väl bara ta en kik i toppen!

Vad innebär "normalt påställd"?
Vad är det som inte säger att tidigare ägare hade den extremt påställd ända tills bilen blev såld?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Sök