3125
Sök

Rättegången mot The Pirate Bay.

1 570 Inlägg
19 februari 2009
För dom av oss som gillar lite "ovanligare" subgenrer som inte går att hitta i skivaffärerna eller på piratebay finns det ju ofta nischade butiker på nätet och jag tycker 50-60 spänn för ett album är helt ok. Brukar själv handla på beatport.com ibland. Det tycker jag själv är ett bra alternativ, och det är ändå inga underpriser eftersom distributionen, hyra, löner osv minimeras.

blacken
19 februari 2009
Nu säger vi att Herr Johansson äger en porsche. Herr Gregersson är ganska avundsjuk på herr Johansson, och vill ha en likadan. Så han åker till massor med olika affärer och handlar grejor, och sedan studerar han herr Johanssons porsche noggrant. Efter detta sätter han ihop alla sina nya, egna, delar, till en ny porsche.

Njaa, riktig så är det ju inte eller hur?.

typ..eh..va?
582 Inlägg
19 februari 2009
Jooster skrev:
Nu säger vi att Herr Johansson äger en porsche. Herr Gregersson är ganska avundsjuk på herr Johansson, och vill ha en likadan. Så han åker till massor med olika affärer och handlar grejor, och sedan studerar han herr Johanssons porsche noggrant. Efter detta sätter han ihop alla sina nya, egna, delar, till en ny porsche. Nu har både herr Johansson och herr Gregersson varsin porsche, utan att någon har blivit av med sin egen bil.
Ser du skillnaden?

Kan väl inte riktigt hålla med här eftersom "Herr Johansson" inte har, för det första, gjort sin porsche själv, och för det andra så har han inte tänkt att sälja en massa kopior själv för att tjäna pengar. Så han mår ju inte alls dåligt av att någon klonar den.
Men film och skivbolag tjänar ju sina pengar genom att sälja just sina kloner av filmen och musiken, men istället klonar vi dom och ger till varandra. Så skiv och filmbolagen får inte sälja sina kloner.
Sen vet jag att alla som laddar ner hade inte köpt samma saker om det inte gick att ladda ner och allt det där, men jag tycker endå inte att din jämnförelse va riktigt korrekt.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Mästare
2 947 Inlägg
19 februari 2009
blacken skrev:

Iochmed att du har betalat din dator så är det nästan så.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

blacken
19 februari 2009
KimVsWorld skrev:
blacken skrev:

Iochmed att du har betalat din dator så är det nästan så.

Näee så är det inte. Men som herr roz-104 förklarar är det.
Stöld är stöld och ingenting annat. Sedan så kan man alltid klyva ord för attt legitimera sin frånvaro av moral, heder och ärlighet..

1 814 Inlägg
19 februari 2009
Åklagarsidan verkar ha läst juridik på kolmården, ingen vett där alltså. slöseri med skattepengar, vill skivbolagen ha en domstol får de bekosta den sjävla o skicka fakturan till TPB om de förlorar

jäkla skivbolag, nästan det värsta på jorden visar de ibland. De klagar ju fan på spotify bara av den anledningen hoppas jag alla skivbolag går under, eller nja inte alla, vissa är ju smarta o förståndiga

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 februari 2009
Det som folk vill är ju att industrin anpassar sig efter tekniken, i stället för att motverka den.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

242 Inlägg
19 februari 2009
det är så sjuk som om alla artister och skådisar och allt inte kännar tillräkligt även fast folk laddar ner ??

1 488 Inlägg
19 februari 2009
Tycker rättegången är riktigt intressant, lyssnat live på den alla dagar nu. Gillar verkligen att ledningen bakom piratebay hade varje lilla detalj planerad och vet exakt hur de ska gå tillväga. Nästan som de anade att detta ska hända. Hoppas de inte fälls.

51 Inlägg
19 februari 2009
har man inget annat att sätta pengar på så... fattar inte vad skivbolagen skulle vinna på det heller? det går ju iaf att klona en låt från radio utan problem idag, eller kanske man ska stämma alla radiokanaler efter? big_smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
19 februari 2009
Jim_mY skrev:
det går ju iaf att klona en låt från radio utan problem idag, eller kanske man ska stämma alla radiokanaler efter? big_smile

mycket bra big_smile
Senast redigerat av AcesHigh666 (19 februari 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

876 Inlägg
20 februari 2009
en lösning som borde vara rimlig är att ta bort alla skivbolag och sen betalar man en acceptabel summa direkt till artisten via nått konto och så får man då ett visst antal nedladdningar beroende på summan.
Dem kommer, som det nämnts innan i tråden aldrig få oss att köpa skivor till sånna priser som det är idag. Betydligt smidigare att bara ladda hem och sen måste det också vara mycket mer miljövänligt då man slipper frakt, framställning av CD-skiva, fodral, pappret i fodralet med mera.

Sen om jag förstått det så är CD-skivans tid snart förbi och kommer ersättas av USB-minne (ingen källa på det men låter troligt) och då är det lätt att ta med det i bilen eller till en annan stereo och går att återanvända om man vill ha en annan artist.

Mästare
2 947 Inlägg
20 februari 2009
blacken skrev:
Men som herr roz-104 förklarar är det.
Stöld är stöld och ingenting annat.

Roz-104 skrev:
Men film och skivbolag tjänar ju sina pengar genom att sälja just sina kloner av filmen och musiken, men istället klonar vi dom och ger till varandra. Så skiv och filmbolagen får inte sälja sina kloner.

Så du menar att bara för att jag gör som skivbolagen gör så är jag en tjuv?
Senast redigerat av KimVsWorld (20 februari 2009)

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

typ..eh..va?
582 Inlägg
20 februari 2009
KimVsWorld skrev:
blacken skrev:

Roz-104 skrev:

Skivbolagen har ju på något sätt kontrakt med artisten, och därmed tillåtelse att sälja kopior för att tjäna pengar. Det har inte du, därför får du ju inte göra det...eller?

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Sleeper
3 084 Inlägg
20 februari 2009
Skivbolagen är väl till för att upptäcka en artist och göra artisten kommersiell. Det behövs väl inte längre då man lägger upp sin musik på tuben blir hittad och är man bra som artist bli känd ganska snabbt. Grejen är väl att det är skivbolagen som ringer till sony (vad vet jag?) som börjar spotta ut skivor av artisten, och skivbolagen tar en 95% av intäkterna, som artisten skrivit kontrakt på då han inte var känd och ville bli känd. Sen så får han inte bestämma om sin egen musik lika mycket längre.
Har man väl blivit känd så är det relativt enkelt att sen börja tjäna pengar på det.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

blacken
20 februari 2009
KimVsWorld skrev:
blacken skrev:

Roz-104 skrev:

Japp. för skivbolagen har tillstånd av artisten för att avyttra vederbörandes "alster". Det har inte du..

blacken
20 februari 2009
lindell90 skrev:
en lösning som borde vara rimlig är att ta bort alla skivbolag och sen betalar man en acceptabel summa direkt till artisten via nått konto och så får man då ett visst antal nedladdningar beroende på summan.
Dem kommer, som det nämnts innan i tråden aldrig få oss att köpa skivor till sånna priser som det är idag. Betydligt smidigare att bara ladda hem och sen måste det också vara mycket mer miljövänligt då man slipper frakt, framställning av CD-skiva, fodral, pappret i fodralet med mera.

Sen om jag förstått det så är CD-skivans tid snart förbi och kommer ersättas av USB-minne (ingen källa på det men låter troligt) och då är det lätt att ta med det i bilen eller till en annan stereo och går att återanvända om man vill ha en annan artist.

Vare sig CD skivan eller vinylen kommer att försvinna. kanske inte så stor volym på dom, men kvar kommer dom att vara. För det finns dom som vill har bra och "äkta" ljud..

DFFL
9 020 Inlägg
20 februari 2009
Jag tycker att väldigt många här gör sinnesjukt dåliga liknelser...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 814 Inlägg
20 februari 2009
FireTraXX skrev:
Jag tycker att väldigt många här gör sinnesjukt dåliga liknelser...

Då kan man underlätta för alla och lägga ner fallet cool

tuningservice.se
91 Inlägg
20 februari 2009
Jag vet inte om någon har tagit upp det här.

Men piratebay kan ju knappast vara olagliga eftersom dom endast länkar till filerna tror inte dom kommer förlora fallet.
Google länkar ju till en uppsjö av illegalt matterial!

Varför kan inte  bolagen se nya möjligheter i gratis fildelning?

Ett exempel : skivbolagen och filmskaparna kan skapa en liknande site som piratebay och lägga upp musik gratis och ta betalt för tex reklam och kanske en del av musiken/filmen. Då är det även enkelt för bolagen att föra statistik som förmodligen går att ta betalt för.

Tror säkert att det kommer finnas intresse från dom större skaparna att sponsra ett liknande projekt och marknadsföra sig på en sådan sida.

Det ligger mycket pengar i marknadsföring och annonsplatser. och tror att piratebay tjänar mycket på sina annons banners.
Senast redigerat av sebben (20 februari 2009)

Sök