1916
Sök

Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

OEM <3
6 957 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#321
Johan323 skrev:
Ja det är inte lätt att få säga sin mening här inne utan att bli påhoppad och ifrågasatt. Men det märks att man står mitt ibland ett gäng saab fantaster.

Tråkigt att man har blivit så påhoppad av alla här inne.

Som sagt, saab skulle ha gjort något åt sin situation för länge sedan, dom visste om hur illa det var för flera år sedan och nu får man stå sitt kast. Helt rätt av Maud O att inte se genom fingrarna längre.
Har det inte blivit någon förändring under alla dessa år så lär det inte bli det nu iheller genom att staten går in med mer pengar.

Tack för mig.

Hej Johan?

HUR kan du påstå att SAAB är sån skit? Hur många har du ägt? Bygger dina argument på lösa
rykten eller erfarenhet?

Min Saab jag åker idag är den mest problemfria bil jag varit med om.

Rost på Saab är inte så  vanligt som alla säger, det kan jag intyga! Okej äldre 900/9000 finns ju
skärmar å baklucka...men som min far upptäckte förra veckan...rost! på sin V70 -07, så
vad ska man köpa för bil som är rostfri?
Det är ju inte alltid fel på bilen, tänk på vart vi bor och hur mkt salt som läggs på vägarna vintertid.

Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

OEM <3

2 021 Inlägg
1 mars 2009
#322
Bjork skrev:
Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

Volvo 240 tyckte ja han nämnde  ett tidigare inlägg...säger väll en hel del.


Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
#323
MrJAM skrev:
TurbOla skrev:
[...]
Saab gick ju back redan innan GM köpte upp dem, så du kan ju inte enbart skylla på det...

GM fick majoritet och började bestämma över SAAB Automobile redan 1990. Detta för att rädda Opel i Europa.
Jag säger inte att du har fel, men jag har inte fakta på ditt påstående själv så du fär gärna länka till nån form av källa så jag kan läsa på.

Men är krisen verkligen ny?

– Nej, säger Björn Elsässer, i dag pensionerad nationalekonom som forskat om svensk bilindustri.

Tvärtom har Saabs biltillverkning varit ett förlustprojekt redan från dag ett.

– Verksamheten hölls under armarna först av flygplanstillverkningen under 1950- och 60-talen. Och efter att Saab slog sig ihop med Scania 1969 så var det lastbilstillverkningen som stod för fiolerna, säger Elsässer.

Bristen på lönsamhet gjorde att utvecklingen stannade av. Att ta fram nya modeller kostade för mycket. Och produktionen kom aldrig upp i sådana kvantiteter att företaget kunde vinna några stordriftsfördelar. I slutet av 1980-talet hotade så nedläggning. Ägarna Wallenberg ville inte ta mer förluster.

Då var räddningen det i dag panka och utskällda General Motors, som 1990 gick in som hälftenägare tillsammans med Wallenbergs Investor. Företaget erbjöd finansiell stabilitet och ett internationellt återförsäljarnät.

Saabs historia 1937–2008.

1937 grundas Saab (Svenska Aeroplan AB) som tillverkar militärflygplan.

1946 startas biltillverkning.

1969 går Saab ihop med lastbilstillverkaren Scania Vabis och bildar Saab Scania.

I slutet av 80-talet hotar nedläggning på grund av stora förluster. En ny fabrik i Malmö byggs, men modellutvecklingen går trögt.

1990 tar storägaren, familjen Wallenberg, in amerikanska GM som hälftenägare i nybildade Saab Automobile.

1991 läggs Malmöfabriken med 870 anställda ned.

I början på 90-talet genomgår Trollhättefabriken ett stålbad. Nästan 4 000 jobb bort. Miljardförlusterna fortsätter.

1998 investerar Saab 1,2 miljarder kronor i Trollhättan och växellådsfabriken i Göteborg. 90-talets samlade förluster blir tolv miljarder.

1999 blir GM ensam ägare till Saab Automobile. Förlusterna börjar minska.

2002 görs en oväntad rekordförlust på 4,5 miljarder kronor.

2003 blir förlusterna dryga 4,4 miljarder. Tuffa effektivitetskrav på Trollhättefabriken.

Den 2 september 2004 ges beskedet att bara en GM-fabrik i Europa, Trollhättan eller Rüsselsheim, ska tillverka nästa generation Opel Vectra och Saab 9-3.

Den 14 oktober 2004 meddelar GM att kostnaderna i Europa ska sänkas med 4,5 miljarder kronor. Var femte GM-anställd, 12 000 personer, ska bort. Trollhättan varslar 540 om uppsägning.

Den 4 mars 2005 meddelar GM att tillverkningen av mellanklassbilar går ti ll Rüsselsheim.

Läs mer här.
Senast redigerat av TurbOla (1 mars 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
1 mars 2009
#324
Bjork skrev:
Johan323 skrev:
Ja det är inte lätt att få säga sin mening här inne utan att bli påhoppad och ifrågasatt. Men det märks att man står mitt ibland ett gäng saab fantaster.

Tråkigt att man har blivit så påhoppad av alla här inne.

Som sagt, saab skulle ha gjort något åt sin situation för länge sedan, dom visste om hur illa det var för flera år sedan och nu får man stå sitt kast. Helt rätt av Maud O att inte se genom fingrarna längre.
Har det inte blivit någon förändring under alla dessa år så lär det inte bli det nu iheller genom att staten går in med mer pengar.

Tack för mig.

Hej Johan?

HUR kan du påstå att SAAB är sån skit? Hur många har du ägt? Bygger dina argument på lösa
rykten eller erfarenhet?

Min Saab jag åker idag är den mest problemfria bil jag varit med om.

Rost på Saab är inte så  vanligt som alla säger, det kan jag intyga! Okej äldre 900/9000 finns ju
skärmar å baklucka...men som min far upptäckte förra veckan...rost! på sin V70 -07, så
vad ska man köpa för bil som är rostfri?
Det är ju inte alltid fel på bilen, tänk på vart vi bor och hur mkt salt som läggs på vägarna vintertid.

Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

men V70 kom EFTER att ford köpte volvo så i mina ögon är de ingen riktig "renrasig" volvo, så att en V70 rostar kan man inte klandra enbart volvo för, utan mestadels ford.

sen av egen erfarenhet så VET jag att saab ger en ryggproblem.... man sitter snevriden i den när man kör, pedalerna är förskjutna in mot mitten av bilen så underkroppen får en konstig vridning som gör att man får en öm och lite krokig rygg, visst kanske inga permanenta skador, men dom e jobbiga när man har dom, dessutom utvecklar jag konstiga utslag när jag e närmare än 5meter från en saab.

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 mars 2009
#325
Andy_88 skrev:
men V70 kom EFTER att ford köpte volvo så i mina ögon är de ingen riktig "renrasig" volvo, så att en V70 rostar kan man inte klandra enbart volvo för, utan mestadels ford.

sen av egen erfarenhet så VET jag att saab ger en ryggproblem.... man sitter snevriden i den när man kör, pedalerna är förskjutna in mot mitten av bilen så underkroppen får en konstig vridning som gör att man får en öm och lite krokig rygg, visst kanske inga permanenta skador, men dom e jobbiga när man har dom, dessutom utvecklar jag konstiga utslag när jag e närmare än 5meter från en saab.

Syftar du på V70N eller V70 OG?

V70 OG kom redan -97 och Ford köpte inte Volvo förrän -99.
Men även V70N var en "svensk" modell, för Ford började inte lägga sig i modellerna förrän runt -02 har jag för mig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 464 Inlägg
2 mars 2009
#326
TurbOla skrev:
Läs mer här.

Man tackar.

Edit:
Läste artikeln och den var mycket intressant för en som inte har koll på historien. Följfrågorna blir då; Varför har ingen sett varningslamporna? Om inte innan så är det konstigt att GM var intresserade från första början med tanke på att de om någon borde haft svart på vitt.

Nu ville de med högsta sannolikhet komma över teknologin och ha ytterligare ett märke med fast punkt i Europa, men ändå. Money talks...

Jag gillar SAAB själv och kommer att titta mer på dessa i framtiden för jag har inte (som många andra) problem med att det inte kommer en ny modell vart år. Och jag har mest gott omdömme att ge enligt personliga erfarenheter. Men man måste ifrågasätta varför ett företag, vilket som, tillåter det att gå så långt?

Det känns lite som 'livsnödvändiga åtgärder', en respirator, till alla de anställda som tvingas gå.
Senast redigerat av MrJAM (2 mars 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

4 001 Inlägg
2 mars 2009
#327
dom som talar varmast om SAAB gör det p.g.a en bra teknikavdelning, nu har väl iofs. alla andra bilmärken också ganska välutvecklade teknikavdelningar men ifall SAAB går i kk så betyder inte det att kompetensen försvinner, den blir bara omfördelad.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 464 Inlägg
2 mars 2009
#328
På tisdagen börjar General Motors,GM, betala de skulder till underleverantörer som Saab Automobile hade när bolaget sattes i rekonstruktion. Därmed räddas 1.100 underleverantörer från en omedelbar kris och produktionen i Trollhättan kan fortsätta. Det berättar Bo Andersson, GM:s inköpsdirektör, i en exklusiv intervju för DI.

Mer här: http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar … vudnyheter

Låter skönt å underleverantörernas vägnar. Jag tycker också det är svårt att bedömma hur det verkligen ser ut. Vissas dagar låter det som om alla får gå, på dagen. Nästa dag finns det hopp och de nya modellerna ska strandsättas och det låter inte så dystert som dagen innan... Skitskumt.

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

blacken
2 mars 2009
#329
Andy_88 skrev:
Bjork skrev:
Johan323 skrev:
Ja det är inte lätt att få säga sin mening här inne utan att bli påhoppad och ifrågasatt. Men det märks att man står mitt ibland ett gäng saab fantaster.

Tråkigt att man har blivit så påhoppad av alla här inne.

Som sagt, saab skulle ha gjort något åt sin situation för länge sedan, dom visste om hur illa det var för flera år sedan och nu får man stå sitt kast. Helt rätt av Maud O att inte se genom fingrarna längre.
Har det inte blivit någon förändring under alla dessa år så lär det inte bli det nu iheller genom att staten går in med mer pengar.

Tack för mig.

Hej Johan?

HUR kan du påstå att SAAB är sån skit? Hur många har du ägt? Bygger dina argument på lösa
rykten eller erfarenhet?

Min Saab jag åker idag är den mest problemfria bil jag varit med om.

Rost på Saab är inte så  vanligt som alla säger, det kan jag intyga! Okej äldre 900/9000 finns ju
skärmar å baklucka...men som min far upptäckte förra veckan...rost! på sin V70 -07, så
vad ska man köpa för bil som är rostfri?
Det är ju inte alltid fel på bilen, tänk på vart vi bor och hur mkt salt som läggs på vägarna vintertid.

Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

men V70 kom EFTER att ford köpte volvo så i mina ögon är de ingen riktig "renrasig" volvo, så att en V70 rostar kan man inte klandra enbart volvo för, utan mestadels ford.

sen av egen erfarenhet så VET jag att saab ger en ryggproblem.... man sitter snevriden i den när man kör, pedalerna är förskjutna in mot mitten av bilen så underkroppen får en konstig vridning som gör att man får en öm och lite krokig rygg, visst kanske inga permanenta skador, men dom e jobbiga när man har dom, dessutom utvecklar jag konstiga utslag när jag e närmare än 5meter från en saab.

Du är nog den ende som har fått ryggproblem av Saab. Som för övrigt är kända för sin grymma komfort, har själv grava ryggproblem och den enda bil som jag kan åka i längre sträckor utan att få värk eller "träsmak" är just Saab.
Och den "grymma" snedställningen av pedalerna var bara på dom gamla "gurkorna"..

2 164 Inlägg
2 mars 2009
#330
Andy_88 skrev:
Bjork skrev:
Johan323 skrev:
Ja det är inte lätt att få säga sin mening här inne utan att bli påhoppad och ifrågasatt. Men det märks att man står mitt ibland ett gäng saab fantaster.

Tråkigt att man har blivit så påhoppad av alla här inne.

Som sagt, saab skulle ha gjort något åt sin situation för länge sedan, dom visste om hur illa det var för flera år sedan och nu får man stå sitt kast. Helt rätt av Maud O att inte se genom fingrarna längre.
Har det inte blivit någon förändring under alla dessa år så lär det inte bli det nu iheller genom att staten går in med mer pengar.

Tack för mig.

Hej Johan?

HUR kan du påstå att SAAB är sån skit? Hur många har du ägt? Bygger dina argument på lösa
rykten eller erfarenhet?

Min Saab jag åker idag är den mest problemfria bil jag varit med om.

Rost på Saab är inte så  vanligt som alla säger, det kan jag intyga! Okej äldre 900/9000 finns ju
skärmar å baklucka...men som min far upptäckte förra veckan...rost! på sin V70 -07, så
vad ska man köpa för bil som är rostfri?
Det är ju inte alltid fel på bilen, tänk på vart vi bor och hur mkt salt som läggs på vägarna vintertid.

Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

men V70 kom EFTER att ford köpte volvo så i mina ögon är de ingen riktig "renrasig" volvo, så att en V70 rostar kan man inte klandra enbart volvo för, utan mestadels ford.

sen av egen erfarenhet så VET jag att saab ger en ryggproblem.... man sitter snevriden i den när man kör, pedalerna är förskjutna in mot mitten av bilen så underkroppen får en konstig vridning som gör att man får en öm och lite krokig rygg, visst kanske inga permanenta skador, men dom e jobbiga när man har dom, dessutom utvecklar jag konstiga utslag när jag e närmare än 5meter från en saab.

De försvann -93 så hur gamla bilar kör du?

MVH


Ugglan-racing
362 Inlägg
2 mars 2009
#331
Andy_88 skrev:
Bjork skrev:
Johan323 skrev:
Ja det är inte lätt att få säga sin mening här inne utan att bli påhoppad och ifrågasatt. Men det märks att man står mitt ibland ett gäng saab fantaster.

Tråkigt att man har blivit så påhoppad av alla här inne.

Som sagt, saab skulle ha gjort något åt sin situation för länge sedan, dom visste om hur illa det var för flera år sedan och nu får man stå sitt kast. Helt rätt av Maud O att inte se genom fingrarna längre.
Har det inte blivit någon förändring under alla dessa år så lär det inte bli det nu iheller genom att staten går in med mer pengar.

Tack för mig.

Hej Johan?

HUR kan du påstå att SAAB är sån skit? Hur många har du ägt? Bygger dina argument på lösa
rykten eller erfarenhet?

Min Saab jag åker idag är den mest problemfria bil jag varit med om.

Rost på Saab är inte så  vanligt som alla säger, det kan jag intyga! Okej äldre 900/9000 finns ju
skärmar å baklucka...men som min far upptäckte förra veckan...rost! på sin V70 -07, så
vad ska man köpa för bil som är rostfri?
Det är ju inte alltid fel på bilen, tänk på vart vi bor och hur mkt salt som läggs på vägarna vintertid.

Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

men V70 kom EFTER att ford köpte volvo så i mina ögon är de ingen riktig "renrasig" volvo, så att en V70 rostar kan man inte klandra enbart volvo för, utan mestadels ford.

sen av egen erfarenhet så VET jag att saab ger en ryggproblem.... man sitter snevriden i den när man kör, pedalerna är förskjutna in mot mitten av bilen så underkroppen får en konstig vridning som gör att man får en öm och lite krokig rygg, visst kanske inga permanenta skador, men dom e jobbiga när man har dom, dessutom utvecklar jag konstiga utslag när jag e närmare än 5meter från en saab.

håller med där med ryggen men de är av stolarna så får jag ont i ryggen vet inte vrf annars gillar jag en del saabar! men utslag får jag ju inte hahaha

How does dust taste sucker??

1 464 Inlägg
2 mars 2009
#332
Min svåger (som är sjukpensionerad) köpte en sportsedan efter att han kört min förra, just pga. de var bra för hans rygg. Olyckligt att han valde en i samma färg som min (han trodde min var ljusare) så det ser sådär lagom lustigt ut på familjeträffarna. smile

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

2 600 Inlägg
2 mars 2009
#333
tanke på rost som nån har nämt några gånger så håller jag me bjork det lägs mycket salt på vägarna och vi lever me mycket rengt och skit väder så det är ju inte undran på bilarna börja rosta. har själv lite rost på min 9-5 men samtidigt så är den ifrån 98 och körde året runt likså ford och alla andra bilar klart dom börja rosta när dom utsats för hårt klimat. men att en bil börja rost inom 2 eller 3 år så betyder det inte att alla av den modellen har samma problem kan just vara den bilen som fick en sämre om gång me rostskydd tongue ja ni förstår.
Senast redigerat av klimpan (2 mars 2009)

gör som jag kör gubba racer=)

OEM <3
6 957 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#334
Andy_88 skrev:
Bjork skrev:
Johan323 skrev:
Ja det är inte lätt att få säga sin mening här inne utan att bli påhoppad och ifrågasatt. Men det märks att man står mitt ibland ett gäng saab fantaster.

Tråkigt att man har blivit så påhoppad av alla här inne.

Som sagt, saab skulle ha gjort något åt sin situation för länge sedan, dom visste om hur illa det var för flera år sedan och nu får man stå sitt kast. Helt rätt av Maud O att inte se genom fingrarna längre.
Har det inte blivit någon förändring under alla dessa år så lär det inte bli det nu iheller genom att staten går in med mer pengar.

Tack för mig.

Hej Johan?

HUR kan du påstå att SAAB är sån skit? Hur många har du ägt? Bygger dina argument på lösa
rykten eller erfarenhet?

Min Saab jag åker idag är den mest problemfria bil jag varit med om.

Rost på Saab är inte så  vanligt som alla säger, det kan jag intyga! Okej äldre 900/9000 finns ju
skärmar å baklucka...men som min far upptäckte förra veckan...rost! på sin V70 -07, så
vad ska man köpa för bil som är rostfri?
Det är ju inte alltid fel på bilen, tänk på vart vi bor och hur mkt salt som läggs på vägarna vintertid.

Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

men V70 kom EFTER att ford köpte volvo så i mina ögon är de ingen riktig "renrasig" volvo, så att en V70 rostar kan man inte klandra enbart volvo för, utan mestadels ford.

sen av egen erfarenhet så VET jag att saab ger en ryggproblem.... man sitter snevriden i den när man kör, pedalerna är förskjutna in mot mitten av bilen så underkroppen får en konstig vridning som gör att man får en öm och lite krokig rygg, visst kanske inga permanenta skador, men dom e jobbiga när man har dom, dessutom utvecklar jag konstiga utslag när jag e närmare än 5meter från en saab.

Spela roll om den är renrasig eller ej? De var inte min fråga..
Men för att tillägga så hade vi en renrasig V70 från -98, den ville rosten vara på
den också, men om du istället läser och inte tar åt dig så förbannat så tillade jag att
vi i Sverige har ett tufft klimat för bilarna vare sig du åker, Saab, Volvo, Audi, Merceds, Toyota etc.

Saab ger INTE ryggproblem, dom har ju bland dom starkaste stolarna komfortmässigt!
Sen kan de ju varit vilken bil du åkte i?
Ang. pedalern så bör du väl sätta dig i en lite nyare Saab då...

Johan323:
jag har ägt två stycken saab 900

Förstår din inställning till Saab. Saab 900 är väl inte det bästa.
MEN du ska inte dra alla Saabar över en kant.

Sen att köpa Audi, bra bil...vill sj ha en MEN klenare koppling får man leta efter.
Audi A4 01-04 är ju ingen höjdare

OEM <3

Norrlänning
1 453 Inlägg
3 mars 2009
#335
Bjork skrev:
Andy_88 skrev:
Bjork skrev:

Hej Johan?

HUR kan du påstå att SAAB är sån skit? Hur många har du ägt? Bygger dina argument på lösa
rykten eller erfarenhet?

Min Saab jag åker idag är den mest problemfria bil jag varit med om.

Rost på Saab är inte så  vanligt som alla säger, det kan jag intyga! Okej äldre 900/9000 finns ju
skärmar å baklucka...men som min far upptäckte förra veckan...rost! på sin V70 -07, så
vad ska man köpa för bil som är rostfri?
Det är ju inte alltid fel på bilen, tänk på vart vi bor och hur mkt salt som läggs på vägarna vintertid.

Eller vad ska vi som åker skrot köpa för bil i dina ögon?

Mvh

men V70 kom EFTER att ford köpte volvo så i mina ögon är de ingen riktig "renrasig" volvo, så att en V70 rostar kan man inte klandra enbart volvo för, utan mestadels ford.

sen av egen erfarenhet så VET jag att saab ger en ryggproblem.... man sitter snevriden i den när man kör, pedalerna är förskjutna in mot mitten av bilen så underkroppen får en konstig vridning som gör att man får en öm och lite krokig rygg, visst kanske inga permanenta skador, men dom e jobbiga när man har dom, dessutom utvecklar jag konstiga utslag när jag e närmare än 5meter från en saab.

Spela roll om den är renrasig eller ej? De var inte min fråga..
Men för att tillägga så hade vi en renrasig V70 från -98, den ville rosten vara på
den också, men om du istället läser och inte tar åt dig så förbannat så tillade jag att
vi i Sverige har ett tufft klimat för bilarna vare sig du åker, Saab, Volvo, Audi, Merceds, Toyota etc.

Saab ger INTE ryggproblem, dom har ju bland dom starkaste stolarna komfortmässigt!
Sen kan de ju varit vilken bil du åkte i?
Ang. pedalern så bör du väl sätta dig i en lite nyare Saab då...

Johan323:
jag har ägt två stycken saab 900

Förstår din inställning till Saab. Saab 900 är väl inte det bästa.
MEN du ska inte dra alla Saabar över en kant.

Sen att köpa Audi, bra bil...vill sj ha en MEN klenare koppling får man leta efter.
Audi A4 01-04 är ju ingen höjdare

Audis koppling dålig? Min koppling ska palla strax under 400 hk. De är nästan 2x original effekten. De tycker ja är ganska bra.

A4:an som kom -02 är ju en kanonbil smile De var den gamla A4:an som inte var nån höjdare...

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

4 001 Inlägg
3 mars 2009
#336
Nu skrivs det inte mycket om SAAB, bara att GM inte tänker ge några pengar.
Det ser onekligen mörkt ut, många återförsäljare av andra märken får inte köpa/byta in begagnade SAAB:ar heller så marknaden blir lite låst på det viset

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

2 164 Inlägg
3 mars 2009
#337
kolvas skrev:
Nu skrivs det inte mycket om SAAB, bara att GM inte tänker ge några pengar.
Det ser onekligen mörkt ut, många återförsäljare av andra märken får inte köpa/byta in begagnade SAAB:ar heller så marknaden blir lite låst på det viset

GM ska ju betala saabs underleverantörer och så fort saab är sålt får dom ju lån med regeringen som säkerhet.
De finns köpare så saab kommer leva vidare.
Frågan är bara vem som köper.

MVH


41 Inlägg
3 mars 2009
#338
littlemissperfect skrev:
Saab skulle aldrig blivit såld till gm för första början. Att dom inte bryr sig om lilla Sverige är ju ganska uppenbart. Men kostnaderna som kommer komma när fabrikerna läggs ner kommer bli stora och krävande för Sverige ändå så ur personligt perspektiv tycker jag svenska regeringen skulle försöka rädda saab. Saab och volvo är ju trots allt ett "svenskt" märke som representerat sverige länge. Synd om något sådant ska gå i graven....

Håller med. GM har sugit ut alla pengar ur SAAB och sedan som många skriver i tråden SUGIT ut både pengar, teknik och idéer från SAAB och sedan säger man att dem inte tjänar några pengar. Så tycker att det GM ska göra är att betala tillbaka allt som dem "STULIT" ur SAAB.

Sedan finns det dem som skriver att tyskarna säljer mycket och det är inte så konstigt när våra kommuner och landsting kör runt med VW och Ford och det tycker jag är FÖRJÄVLIGT när Sverige har 2 fina bilar som har tillgång till både etanol och dieselmotorer. Så lite skit får också våra "fina" kommuner och landsting ta på sig genom att de inte kör svenska bilar utan kör tyska bilar istället för en SAAB 9-3SS el. 9-3SC eller en Volvo C30, S40, V50.
Senast redigerat av sniperoddan (3 mars 2009)

2 164 Inlägg
3 mars 2009
#339
Varför snackar alla om nerläggning m.m?
Saab kommer leva vidare.
Så fort Saab blir ut köpt från GM kommer ju lånet gå igenom för regeringen är nu mera låne garanter åt Saab med.
Finns mycket på G hos Saab som många inte vet om!

MVH


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2009
#340
sniperoddan skrev:
Håller med. GM har sugit ut alla pengar ur SAAB och sedan som många skriver i tråden SUGIT ut både pengar, teknik och idéer från SAAB och sedan säger man att dem inte tjänar några pengar. Så tycker att det GM ska göra är att betala tillbaka allt som dem "STULIT" ur SAAB.

GM har inte sugit ut några pengar ur Saab. smile
GM har varit Saabs livlina, och innan dess var det lastbilsindustrin, och innan dess var det flygindustrin.

Saab har gått dåligt ända sen 1940-talet, och fått respiratorhjälp hela tiden fram till nu.

Varför skyller du då på GM?
Visst kan jag hålla med om att Saab kanske inte direkt har utvecklats under GM, men de har ju åtminstone hållt märket vid liv...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök