Hej
Om du har en B230E så sitter det väl K-Jetronic insprutning på den....om jag inte minns helt fel och då blir det inte så lätt att modda som om det hade varit B230F..som har elektonisk insprutning. De du kan göra är att hitta ett komplett sprut från en B21ET ifrån en 240 Turbo..kanske inte så lätt i dessa dagar..men i alla fall...
De som jag skulle ha gjort...behållt de K-Jetroniksprutet som det är helt orört...bytt insugningsröret med tillhörande (spridare samt spridarbrygga.)..till det nyare som sitter på F motorn..och köpt ett tillägssprut som heter ERL MF2 Mapfueler kostar ca:3500:- på GIK Turboteknik Kolla mer på
http://www.aquamist.co.uk/cp/mf2/mf2.html) Montera allt du har grenrör, turbo, m.m koppla orginal mängdmätare till turbons insug så mängdmätaren jobbar på sugsidan som den gör orginal.
Fördelar med denna installation 1.du bibehåller motorns orginalgång utan turbotryck 2. du kan mappa motorn enkelt utan PC efter de behov du har (Med ERL MF2). 3. ERL MF2 kan mappas med 3D mapp med tillhörande MAP sensor.
Som du vet så gillar ju inte besiktiningen att man pular själv, och det är de som e bra när man kör orginalsprutet...är bara att koppla ur tryckröret från turbon vid besiktning..vad ska de säga...motorn går ju som orginal utan laddtryck..och turbon är ju bara en roterande ljuddämpare...
hehe
Jag behöver väl inte säga att du måste sänka kompressionen på motorn på B230E för att den ska gå att ladda i om jag inte minns helt fel så är kompressionstalet mellan 9.8:1 eller kanske 10.0:1..det är alldeles för högt...(Kompressionstalet finns i din instruktionsbok)du bör komma ner på 9.0:1 eller helst lägre kanske..eftersom du inte har någon tändningsstyrning som sänker tändningen vid laddtryck...Du kan annvända vackumklockan från en B21ET (Finns att köpa som reservdel) förutsatt att du har frontmonterad fördelare på motorn Med 9.0:1 i kompression kan du ladda ca: 0.6 bar med intercooler monterat då ligger du på säkra sidan..
Hur du ska sänka kompressionen beror på vad du vill ha ut för effekt och hur mycket du ska ladda..den enkla vägen för moderata laddtryck upp till max 0.75 bar är att laserskära en rostfri stålplåt efter toppackningens utseende..och montera den med en toppackning på vardera sida, den dyrare mer omfattande varianten..är att byta till lågkompskolvar..=)Hoppas jag gett dig nåt att klura på inför ditt projekt.
Lycka till och fråga gärna mer..om du kör fast
Mvh
Per