2763
Sök

Drivs basen bra av slusteget

17 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Tjaa jag har tittat på lite billjud och har fastat för en kenwood bas och ett Magnat slutsteg och då undrar jag om det går att driva basen bra med steget. Och kan jag koppla basen i 1 ohm isåfall hur?

Basen är en: Kenwood KFC-W3514DVC

Effekttålighet (RMS): 760W

Effekttålighet (MAX): 1500W

Frekvensomfång: 25 - 800 Hz

Impedans: 2x4 Ohm

Ljudkänslighet: 93 dB

Steget är en: Magnat tribal x one

1x350 Watt RMS 4Ω (max 1x900) 

1x500 Watt RMS 2Ω (max 1x1400)

1x700 Watt RMS 1Ω (max 1x2000)

Stabil 1 Ω

Frekvensgång 5-300 Hz ( -3 dB)

Signal/brusförhållande > 100dB ( A-vägt )

Ingångskänslighet 250mV - 4 Volt 

Avsäkrad med 80 Amp (4x20 Amp)

Justerbart lågpassfilter 40-300 Hz 12 dB

Justerbart subsonic 10-40 Hz 12 dB

Mvh Micke

6 851 Inlägg
21 februari 2009
Ja det skulle funka, dock skulle man nog önskat lite mera av steget. Du kommer inte kunna köra steget i 1ohm då basen har 2x4ohm spolar. Så det blir en last på 2ohm paralellkopplat över spolarna (alla + på basen till + på steget och lika med - kablarna).

17 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
Okej tack för svartet då ska jag titta om jag hittar något kraftigare slutsteg

6 851 Inlägg
22 februari 2009
Ja alltså basen kommer ju att spela med det steget du tittat på.
Vad får annars sakerna kosta?

17 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Jag hade tänkt att komma ganska billigt undan runt 3000-4000kr för bas, steg och lite matrial till bygget, eller så billigt som det går fast vill ju driva basen bra. jag såg ett steg på blocket ett: Signat rage 1800 monoblock
http://www.blocket.se/vi/19732761.htm?ca=9_s&last=1

450 rms i 4 ohm
750 rms i 2 ohm
1000 rms i 1ohm
kostar 2400kr

är det ett steg å rekomendera?

121 Inlägg
22 februari 2009
yes

7 274 Inlägg
22 februari 2009
TT-Avant skrev:
Ja det skulle funka, dock skulle man nog önskat lite mera av steget. Du kommer inte kunna köra steget i 1ohm då basen har 2x4ohm spolar. Så det blir en last på 2ohm paralellkopplat över spolarna (alla + på basen till + på steget och lika med - kablarna).

Men åh andra sidan så ökar steget, teoretiskt, bara 200w från 2 till 1 ohm.
Kanske värt den extra kontrollen istället för den lilla ökningen i ljudtryck smile

17 Inlägg
22 februari 2009
Trådstartare
Brains skrev:
TT-Avant skrev:

Men åh andra sidan så ökar steget, teoretiskt, bara 200w från 2 till 1 ohm.
Kanske värt den extra kontrollen istället för den lilla ökningen i ljudtryck smile

Okej så dom där 200w:en gör inte så stor skillnad på ljudet, trycket?smile
Då kanske jag ska satsa på magnat steget ändå vad tycker ni?
Senast redigerat av Big-M (22 februari 2009)

17 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Vad ska jag ha för tjocklek på ström/jordkablarna och så undrar jag om jag skulle behöva en konding?

6 851 Inlägg
23 februari 2009
Ju tjockare strömkablage du har, ju bättre är det. Helst bör du ha 33mm2 kabel eller mera. 21-25mm2 funkar ju oxå, men även den lite i underkant. Detta är om kabeln är runt 5-6meter.
Konding bör ej behövas om du har friskt batter och generator.

16 197 Inlägg
23 februari 2009
TT-Avant skrev:
Ju tjockare strömkablage du har, ju bättre är det. Helst bör du ha 33mm2 kabel eller mera. 21-25mm2 funkar ju oxå, men även den lite i underkant. Detta är om kabeln är runt 5-6meter.
Konding bör ej behövas om du har friskt batter och generator.

å har du inte ett friskt batteri elle bra generator så fixa de istället för att lägga pengar på en "onödig" konding. smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

17 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Okej tack för svaren, då vet jag vad som gäller smile

17 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
Jag har mejlat lite med en kille som säljer sitt signat steg på blocket som jag nämde tidigre, han sa att han hade lämnat in stegt på en "service" förut för att ett motstånd till Gain-fjärrkontrollen hade bränts men är nu lagat, är det något man behöver oroa sig över?

6 851 Inlägg
23 februari 2009
Vet inte hur det ligger till med Signat..men för några (eller kanske många då) årsedan fanns det steg som hetter Signat. Dessa va det ok drag i, hette ofta Signat ROM....
Men jag vet inte om detta steg du har kollat på är av samma tillverkare? Det du tittat på SER ganska så billigt ut. Då jag inte vet hur det ligger till med tillverkare så hade iaf. jag mer gått på Magnat (även om jag inte är så impad av dem igentligen).

17 Inlägg
23 februari 2009
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Vet inte hur det ligger till med Signat..men för några (eller kanske många då) årsedan fanns det steg som hetter Signat. Dessa va det ok drag i, hette ofta Signat ROM....
Men jag vet inte om detta steg du har kollat på är av samma tillverkare? Det du tittat på SER ganska så billigt ut. Då jag inte vet hur det ligger till med tillverkare så hade iaf. jag mer gått på Magnat (även om jag inte är så impad av dem igentligen).

Okej jag kollat runt lite på internet och vad jag har hittat så ska det vara av samma tillverkere, jag hittade en tysk sida som dom sålde det signat steget som jag har kollat på för ca: 6700kr/ 599 EUR, dom sålde även signat rom. Får det dig att ändra beslut eller skulle du fortfarande gått på magnat:)
Senast redigerat av Big-M (23 februari 2009)

6 851 Inlägg
24 februari 2009
hmm..ja OM det är samma företag som gör dessa Signat (fortfarande) så skulle jag nog välja Signat.
MEN..jag har absolut ingen aning om dessa RAGE steg?

Kikade på google lite jag oxå nu, det verkar ju vara samma företag så jag hade nog valt Signat. Men jag vet inte hur det han säljer funkar/eller inte funkar..

17 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Okej, det är alltid bra att höra någon annans åsikt:) får se hur det blir

17 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Är det någon här som har annvänt blockets internettgiro, isåfall är det bra? jag menar det måste vell vara det säkraste sättet att få slutsteget skickad till mig utan att bli lurad på pengar om man inte har möjlighet att åka och hämta den? kan man testa varan och se så att allt fungerar innan pengarna överförs? många frågor hehe.  Tack för svar:)

6 851 Inlägg
24 februari 2009
Annars har ju bussgods efterkrav. Man betalar alltså när man hämtar ut varan..kostar typ 50kr extra tror jag det är.

17 Inlägg
24 februari 2009
Trådstartare
Hmm det låter ju bra

Sök