4321
Sök

V8 i Volvo 244

1 319 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#1
Skulle vilja tips på vilka v8 motorer/växellådor som är lämpliga och bra att sätta i en 240, eller någon som gjort det...bilder på bygget etc, mvh

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

566 Inlägg
811 Inlägg
21 februari 2009
#3
Rover V8

Ursprungligen postat av Jak@n
Den enda instansen i samhället dit alla vänder sig, en liten kal panel där alla ska pilla - oavsett vem du är. Det enda som knyter oss samman. Det och Anna anka.

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
21 februari 2009
#4
Chevrolet 305/350

1 319 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#5
För besiktningens skull, vad tänkte du på då? hk?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

566 Inlägg
21 februari 2009
#6
Volvofarfar skrev:
För besiktningens skull, vad tänkte du på då? hk?

japp och vrid..


1 319 Inlägg
21 februari 2009
Trådstartare
#7
Vad får man ha max i 240?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

566 Inlägg
21 februari 2009
#8
Volvofarfar skrev:
Vad får man ha max i 240?

tror det ligger runt 220hk


Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2009
#9
standard cheva 305 ska gå att besikta med. Efter det så kan du peta i vilken csb som helst. Låda är upp till dig vad du vill ha. Men sök för de finns tusen trådar om de här


V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
21 februari 2009
#10
sätt i en cheva 305/350 tpi.

V8 - 4 Life

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2009
#11
Mrjockos skrev:
sätt i en cheva 305/350 tpi.

Inte bara att sätta i. 350tpi har runt 250hk och de är mer än vad man får ha i en 240. 305:ans 200 fungerar.


260 Inlägg
21 februari 2009
#12
Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

Meister
6 763 Inlägg
21 februari 2009
#13
Muschke skrev:
Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

Cheva 302 är nog absolut inte det vanligaste. Har nog aldrig hamnat en sån i en 240 och kommer aldrig att göra. 302:orna är inte byggda i så värst många ex på grund av att endast satt i camaro z28 mellan 67 och 69. Anledningen till att de byggde 302:an var att de var tvungna att ha en motor på max 5 liter för att få tävla i trans am serien. Där fick ni en historielektion åxo. big_smile

Jag vill ha en 302:a mad


V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
22 februari 2009
#14
Det beror väl på , om bilen ska vara helt orginal i övrigt, eller om man vill förstärka bilen på diverse vis, annars finns ju alltid 350 tbi också med lite lägre effekt och mekanisk insprutning.

V8 - 4 Life

Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 februari 2009
#15
Mrjockos skrev:
Det beror väl på , om bilen ska vara helt orginal i övrigt, eller om man vill förstärka bilen på diverse vis, annars finns ju alltid 350 tbi också med lite lägre effekt och mekanisk insprutning.

En tbi (throttle body injection) har inte nån mekanisk insprutning. Det är helt elektronisk, men har bara 2 centralt monterade insprutare monterade precis ovanför gasspjället Även kallad förgasarinsprutning hos en del då placeringen och funktionen påminner om en förgasare. Med den lilla skillnaden att bränslemängden regleras med en aktiv dator...

Men som tidigare är nämnt, en cheva 305/350 tbi gärna med en th700 automat från en chevavan är ett beprövat och bra koncept...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

141 Inlägg
22 februari 2009
#16
eller en 262a och 350 låda tongue eller som ja en 283a och tremec låda wink


135 Inlägg
24 februari 2009
#17
Muschke skrev:
Rover och cheva 302/305/350 brukar väl vara det vanligaste?  Rovern är väl det biligare alternativet

Tror inte Råver är det billigare alternativet. En 305:a eller 350, vanlig fugge eller TBI hittar du får kaffepengar idag. Även med låda.

Och Cheva small-block motorer är ju en av världens mest tillverkade motorer och det finns eftermarknads-prylar/trim/reservdelar överallt.

Likaså med lådorna. TH350 dräller det av i gamla vanar och bilar, och det finns många som kan mycket om dem. Finns för kaffepengar även dom.
TH700 är också rätt vanlig, har en växel till och lock-up, så lite mer ekonomisk möjligtvis...

Ut på blocket och jaga fatt i en 305:a eller 350. Satsar du på en smoggad sådan eller en med TBI så ligger du på rätt sida om de uppskattade 220 hästars gränsen.   Kör på en TH350-låda för enkelhetens skull, men hittar du en TH700 så slå till...

Sen när besiktningen är klar är det bara att gå loss på eftermarknadsgrejjer som toppar, kam, insug, fugge .... o.s.v. så spårar det lätt ut   tongue
Senast redigerat av Stoffe_G (24 februari 2009)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin

Avstängd
1 714 Inlägg
24 februari 2009
#18
våga vägra chevrolet. chrysler 273-318 säger jag, mkt fina maskiner.
akta dig för vridet dock tror de är högre än vad man får ha, sjukt vrid i moparmotorer, ska vara värre än cheva.

60-tals 318 har 230 hästar också, så det funkar inte. nyare smogmotorerna har 180 dock,
du kommer ändå inte köra med kat kan jag tänka mig, tbi och de skrotet kan man byta efter bes.
Senast redigerat av Emilius (24 februari 2009)


587 Inlägg
24 februari 2009
#19
Rover v8an är ju inte speciellt kul.... Rätt ljud men tråkig effekt. men att bes. med så är den vanlig.


66 Inlägg
24 februari 2009
#20
Tjenna! Tänkte komma med lite tips inför regningen:
1. Du måste ha vetilerade skivor fram
2. du måste ha en 1031 axel
3. max HP är 220. vridet minns ja inte

Tycker du ska använda en 305 eller en strypt 350. Växelådan rekomenderar ja chevas egna.. 700:an eller 350 ska va bra tror ja.... rekomenderar inte att du använder volvos egna efter som ja inte tror att dom håler... sen har ja färdiga motorfästen, kardan, växellådsbalk som du kan få koppiera av mig.
/SvineT



Sök