Som redan sagts så är det ofta dubbelmassehjulet som strular.
Bara när man känner lite på det med handkraft så märker man att det flexar och velar åt alla håll och kanter ungefär. Funkar utmärkt för att ta upp vibrationer och skorr när man använder bilen som Volvo tänkte sig från början, men trimmar man och kör hårt så hänger det inte med. Dessutom är det inte helt ovanligt att det separerar när man kört hårt och trimmat - gummit ger sig helt enkelt. Ni som någon gång sett en svänghjulsexplosion vet att man ska vara glad om man har tårna kvar efteråt. Själv kommer jag byta ut mitt dubbelmassehjul nu när jag bygger klart min drivlina. Alldeles för riskabelt att köra med DM-hjulet på en kraftigt trimmad bil, enligt mig.
Det djupa svänghjulet som sitter på bilar med M46 passar rakt på. Vill man ha kvar sin 240-millimeters koppling kan man svarva om hjulet, annars finns det gott om kraftiga kopplingar som passar rakt på, t.ex. från 850.
EDIT: skrivihop.nu...
Senast redigerat av schnauz (28 april 2009)