2970
Sök

Bloopers i billjuds världen.

573 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
okej tänkte starta en liten humor tråd så här på kvällen, tanken var att man ska kunna berätta om vad för tok/iditi man har sätt när andra eller en själv har kopplat ljud.

OBS! Hoppas ingen tar idéer från denna tråd och gör sakerna själv.... OBS!

så nummer 1 som jag på rak arm kom på  just nu var i ett bygge jag såg, killen hade att på en gul kabelsko för max 6kvadrat eller vad dom är ja ni vet en standard gul kabelsko, på en 16kvadrats kabel.... alltså typ 4 trådar från kabeln satt fastspända i kabelskon och resten satt som en kvast runt om xD
hans kommentar på de hela var "ame de var ju den ända jag hade..."

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

Skogsfan
649 Inlägg
25 februari 2009
tjadu.. vette fasen, förutom dittejpade högtalare och annat kraft så har jag nog inte gjort något värre än att råka sätta hylsnyckeln mellan plus och minus på mitt 100AH batteri när jag kopplade på kablarna.. jävlar vad det gnistra, höll på att få en hjärtattack!

trevligt med en från Leksand smile

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

573 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
hehe, ja de e inte bra att lägga något ledande mellan plus och minus, men denna tråd handlar även om hur andra har gjort oxå, man ser ju så mkt ibland xD

kom på att tänka på en till kille som hade en högtalarkabel 2,25 kvadrat som jordkabel till sitt ljudbygge.

hehe jo de e rätt trevligt med folk från leksand.

573 Inlägg
25 februari 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
Fortsätt i den tråden som redan finns istället...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120519

ooh tack sökte men hitta ingen my bad...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 februari 2009
Hehe ja man har väl sett/läst mer än en gång om folk som har riktigt feta pluskablar till steget, åså nån liten skitkabel till jord, "den ska ju bara jorda, går ju inge ström genom den"...

Annars så det värsta jag har gjort var när jag skulle koppla in en bas med dubbla spolar. Hade kopplat allt "rätt" och drog igång, men det kom inget ljud! Hur jag än gjorde med inställningar å skit så fick jag inget ljud ur den. Började då kontrollera kablarna, mellan steg och terminal satt dom rätt, men sen så hade jag lyckats fasvända en av kablarna mellan terminalen och basen, den andra kabeln satt åt rätt håll. Alltså motarbetade spolarna varandra, inte så bra!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

603 Inlägg
25 februari 2009
Hjälpte till att installera ljud i en bmw cab. Den tidigare installationen var mycket intressant roll.

Någon hade dragit kablar genom de rörliga delarna på sufletten. Så när sufletten åkte upp och ner så rörde sig kablarna också. Hade kabeln nötts sönder så hade det nog brunnit fin fint.

På samma bil så var det fel på den aktiva baslådan. Ägaren berättade att han installerat basen men kunde abslolut inte förstå varför den inte fungerade. Lådan tog sina signaler från de bakre högtalarna i bilen. Så jag tänkte kolla lödningarna. Till min förvåning saknades det inte bara lödningar. Koppartråden var böjd runt en annan kabel (satt skitlöst) och sedan fasttejpad med eltejp. Där gick då inga signaler! 

Jag hade då inga problem att förstå varför det inte fungerade tongue

1 534 Inlägg
25 februari 2009
blev arg då jag slant med borr maskinen då jag polerade
då kom min gamla clarion stereo och mina denver 6x9 i vägen för min vrede

tror jag inte har bankat på något så länge som jag gjorde då

672 Inlägg
25 februari 2009
FLindgren skrev:
Fortsätt i den tråden som redan finns istället...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=120519

Nu va väll de inte bara biljud direkt men denna gammla finns ju åxå... http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=91567

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

Elektriker
139 Inlägg
20 maj 2009
Miramithe skrev:
hehe, ja de e inte bra att lägga något ledande mellan plus och minus, men denna tråd handlar även om hur andra har gjort oxå, man ser ju så mkt ibland xD

kom på att tänka på en till kille som hade en högtalarkabel 2,25 kvadrat som jordkabel till sitt ljudbygge.

Har en kompis som kör me 2*4mm2 från batteriet, avsäkrat 80A. Bilen har inte tagits i bruk än, men ändå wink

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

ljudfantast
1 372 Inlägg
20 maj 2009
Freddah850 skrev:
Miramithe skrev:

Har en kompis som kör me 2*4mm2 från batteriet, avsäkrat 80A. Bilen har inte tagits i bruk än, men ändå wink

och trots dina argument om en fetare kabel så fortsätter han att ha det eller vadå?

R1 driver!
5 128 Inlägg
20 maj 2009
Min enda tabbe, som kanske inte är så mycket tabbe egentligen är att jag skulle koppla in nya högtalare i hela bilen till stereon. Så jag klippte ALLA högtalarkablar.. Det tog ca 2h att få rätt på vilken plus och vilken minuskabel som gick till vilken högtalare, men rätt blev det!

1 400 Inlägg
20 maj 2009
Köpte ett par svindyra basar (critical mass) Och när jag skulle montera in dom i lådan så tog strömen slut i skruvdragaren. Så jag tog en vanlig skruvmejsel och försökte skruva dit dom så hårt jag kunde. Och självklart slant jag och körde skruvmejseln rakt i genom konen. Blev så förbanad på mig själv att jag gjorde sådana amatör misstag så jag kastade iväg skruvmejseln allt jag hade i väggen. Och självklart studsade den och gjorde en jätte reva på bil lacken.
Slutskruvar den dagen.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

4 693 Inlägg
20 maj 2009
Freddah850 skrev:
Miramithe skrev:

Är det mig du menar? tongue

Booyakasha!

471 Inlägg
20 maj 2009
micke7406 skrev:
Köpte ett par svindyra basar (critical mass) Och när jag skulle montera in dom i lådan så tog strömen slut i skruvdragaren. Så jag tog en vanlig skruvmejsel och försökte skruva dit dom så hårt jag kunde. Och självklart slant jag och körde skruvmejseln rakt i genom konen. Blev så förbanad på mig själv att jag gjorde sådana amatör misstag så jag kastade iväg skruvmejseln allt jag hade i väggen. Och självklart studsade den och gjorde en jätte reva på bil lacken.
Slutskruvar den dagen.

Det där lät inte så jäddrans kul du.. hmm ;D

Skiiit du nedde ! ;)

4 Inlägg
20 maj 2009
micke7406 skrev:
Slutskruvar den dagen.

Gjorde precis samma sak. Fast jag körde bitsen på skruvdragaren genom konan. Och sen var nog högtalaren betydligt billigare. (SPL)

jobbar påre
751 Inlägg
20 maj 2009
micke7406 skrev:
Slutskruvar den dagen.

HAHAHA skrattar ihjäl mig.fyfan vilken otur:D HAHA:)

87 Inlägg
20 maj 2009
För ett tag sen så hjälpte jag en kompis att koppla in ljud i sin gamla Ford och det tog ett tag men funkade jätte bra. Han var så nöjd, så nöjd.

Han åkte omkring och basade i några veckor tills han ringde mig och undrade varför grejerna inte funkade, så jag och en polare tog in bilen i verkstaden och började skruva isär för att hitta glapp eller något annat som spökade. Det visade sig i alla fall att ägaren till bilen hade gjort en egen operation och och kopplat in 6x9" i hatthyllan och dragit en utav skruvarna till instegs-listen rätt igenom högtalar-kabeln.

Han skämdes tongue

Jobbigt problem, lätt att fixa tongue

X.s.s

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
20 maj 2009
Den största lögnen inom svenskt billjud är väl att detta skulle vara MDS Fanatic basar:
http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/RF%20vs%20MDS/MDSRF4.jpg
http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/RF%20vs%20MDS/MDSRF2.jpg
http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/RF%20vs%20MDS/MDSRF3.jpg
http://i709.photobucket.com/albums/ww99/ExtraKim/RF%20vs%20MDS/MDSRF.jpg

Om ni undrar i vilken bil de satt så ta en titt på nästa bild.

http://www.mds.se/archive/images/galleri/VANARNA_DB/ASTRO8.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 maj 2009
Kim.....
Har du inte bilderna där man ser när MDS-dammkåpan har lossnat? smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök