2778
Sök

Bmw 325 med 320 motor, vad behövs för lyfta i 2,5 igen?

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Funderar på att köpa en 325a med 320 motor, som går allmänt dåligt.
Sen kan jag köpa en 525 motor med trasig topp packning billigt. Så jag undrar hur väl kabelstammar, databoxar mm stämmer mellan dessa två olika motorer? vad kan vara ändrat på 325an för att 320 motorn ska funka?
försäljaren säger att databoxen är samma mm.. hur ligger det till? årsmdl 89
tack på förhand!
mvh david

inge gnäll! öppna spjäll!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 februari 2009
#2
är de 24 eller 12ventilar motorer?, är toppackningen skjuten kan du ju räkna med att toppen är skev på 2.5an

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
26 februari 2009
#3
d du kan behöva byta om motorn kommer från en 525 är oljetråget. annars ska allt annat passa. kabelhärvan ska va samma!

Allmänt efterbliven
542 Inlägg
26 februari 2009
#4
The_Mechanic skrev:
är de 24 eller 12ventilar motorer?, är toppackningen skjuten kan du ju räkna med att toppen är skev på 2.5an

Troligtvis 12v då det handlade om en 89:a
Att toppen är skev är ett av dom bättre alternativen...men ofta när det gäller m20 och det skrivs i annonsen att packningen är dålig så har i själva verket toppen spruckit ^^

Hellre liten och rapp än stor och slapp
Min projekttråd (bmw 327 som ska kompressormatas)

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#5
okej tack för svar. om toppen på 525an nu är skev, är den bara att kassera eller kan den gå att rädda med en planfräsning?

inge gnäll! öppna spjäll!

1 482 Inlägg
6 mars 2009
#6
Går att plana toppen och smälla på en förstärkt packning. Dvs om den inte har slagit sig alldeles förmycket. Dock är chansen stor att den har spruckit.

Är det sprickor i den kostar det mer. Men går att laga. Fixade min topp för 4800kr.. inkl svettsning, mirafräsning, nya ventiler, säten, planing, portning m.m
Kostade mig totalt 7000 exkl moms att renovera min topp, då är allting nytt, dvs vippor, kamaxel osv.

525 motorn går ner om man byter motorfästen. Jag ska trycka ner en 525motor i min. Med stickan i tråget. Tråget ser exakt likadan ut som på gammla motorn men oljestickan sitter i tråget.
Förra ägaren av motorn hade den i en E30 så..
Dessutom är hålet i blocket på 525motorn igenpluggad. Det går ju att borra ut den men de är kämpigt att borra igenom 3cm gjutjärn...

BLT Service
Theracords Music Label


Sök