2891
Sök

Kondensator! Viktigt???

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 februari 2009
#21
Wasaki> Alla steg har ett visst antal kondensatorer i sig.
Antal och storlek beror mkt på konstruktionen. Ju bättre design ju fler har de fått plats med. MEN kapaciteten i den kondensatorbanken är oftast för liten för att hänga med riktigt, och därför låter stegen ansträngda strömmen inte hänger med. DOck är det inte hela sanningen men lite grundläggande. Finsn andra som kan förklara detta betydligt mer ingående än vad jag kan.

kalle_anka> Bara du följer våra tips och råd med kablage, friskt batteri så kommer du rätt långt. Ett bättre batteri är aldrig fel (vilket du redan är inne på).
Den andra generatorn förresten.....hur många ampere är den på?


Och för er alla som tvivlar på vad jag säger stämmer...
Nu när jag monterade in min 143 amps generator med 14.8V regulator i bilen så var jag ju givetvis tvungen att mäta spänningarna.
Resultat:
Generator: 14,72V
Batteri: 14,7V
Stegen: 14,68V
Då har jag dessutom bytt mitt kabalage så att jag har 50mm2 hela vägen från generatorn bak till stegen. Samma sak med jorden mellan batteri och kaross o motor, likaså generator och kaross fastän dne numera är direktjordad i motorn.
Bak vid stegen (2 steg på totalt 800W rms) så har jag 20mm2-kabel, max en meter totalt till dessa två.
Tror ni att jag har ngr problem med blinkande lampor? NEJ....och då har jag ett BILLIGT 80Ah fritidsbatteri i bilen....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
27 februari 2009
#22
Brains skrev:
drivein skrev:
min bil gillade inte min bas.tongue

lyktorna blinkade ganska kraftigt här med. skall kolla upp jordningar. samt fixa extra batteri. har just nu ett 65Ah dessutom kondensator som jag fick med när jag köpte basen. dem hjälper knappt något..

Som sagt, utan ordentliga anslutningar så spelar det ingen roll vad man har för batteri, generator eller kondensatorer.

Riktigt klämda kabelskor fastsatta på plåtrena ytor, gärna i en balk eller liknande.
Samma sak gäller för jord mellan generator, chassi och batteri. Även pluskabeln mellan batteri och generator bör ses över.
Räcker inte det så börjar man se över generatorn samt batteriet.

själv har jag varit noga med att endast använda riktiga kabelskor och nypit fast dom ordentligt... men vad tror du om endast en generator på batterierna?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 februari 2009
#23
kalle_kalle skrev:
Brains skrev:
drivein skrev:
min bil gillade inte min bas.tongue

lyktorna blinkade ganska kraftigt här med. skall kolla upp jordningar. samt fixa extra batteri. har just nu ett 65Ah dessutom kondensator som jag fick med när jag köpte basen. dem hjälper knappt något..

Som sagt, utan ordentliga anslutningar så spelar det ingen roll vad man har för batteri, generator eller kondensatorer.

Riktigt klämda kabelskor fastsatta på plåtrena ytor, gärna i en balk eller liknande.
Samma sak gäller för jord mellan generator, chassi och batteri. Även pluskabeln mellan batteri och generator bör ses över.
Räcker inte det så börjar man se över generatorn samt batteriet.

själv har jag varit noga med att endast använda riktiga kabelskor och nypit fast dom ordentligt... men vad tror du om endast en generator på batterierna?

Är lite småjobbigt att bygga dubbla elsystem, blir bla. en hel del extrakabel plus andra fästen till generatorerna. Men det går, finns ett antal bilar som har separata elsystem.
Senast redigerat av Lonefox (27 februari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
28 februari 2009
#24
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
Brains skrev:
Som sagt, utan ordentliga anslutningar så spelar det ingen roll vad man har för batteri, generator eller kondensatorer.

Riktigt klämda kabelskor fastsatta på plåtrena ytor, gärna i en balk eller liknande.
Samma sak gäller för jord mellan generator, chassi och batteri. Även pluskabeln mellan batteri och generator bör ses över.
Räcker inte det så börjar man se över generatorn samt batteriet.

själv har jag varit noga med att endast använda riktiga kabelskor och nypit fast dom ordentligt... men vad tror du om endast en generator på batterierna?

Är lite småjobbigt att bygga dubbla elsystem, blir bla. en hel del extrakabel plus andra fästen till generatorerna. Men det går, finns ett antal bilar som har separata elsystem.

låter bra lol men jag hade ju en konding med display och då visade den 13.9 KONSTANT på högsta volym... men det märks av ändå (om man kollar noga på baklamporna) men inget ajg märker (inte ens om jag tänker på det) av när det kommer till att sitta i bilen och dunka man märker inget då... men jag vet att steget tar skada om det inte får nog med ström... det är endast därför jag vill ha mer batteri
Senast redigerat av kalle_kalle (28 februari 2009)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 februari 2009
#25
kalle_anka> Är det såpass lite så lär det räcka att byta ut generatorn till en större och batteriet till ett bättre...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
28 februari 2009
#26
Lonefox skrev:
kalle_anka> Är det såpass lite så lär det räcka att byta ut generatorn till en större och batteriet till ett bättre...

ska pröva med ett bättre batteri först det är mindre pill smile (har en förmåga att ALLTID kunna bli sämre när man skruvar) roll tänkte då jag har ett batteri för 400 kr roll
tack för hjälpen wink

2 914 Inlägg
28 februari 2009
#27
ps jag heter kalle_kalle inte kalle_anka xD

406 Inlägg
28 februari 2009
#28
HyperSonica skrev:
Lonefox skrev:
xc90 skrev:

Lånar tråden lite.....i mitt fall så har jag ett 45A batteri(fiesta) o jag ska ha 2 steg(gp3 o gp800) från mds så förutom att jag ska se till att alla kablar är tillräckligt dimensionerade så måste väl jag ha en kondning? Är inte intresserad av att byta/köpa generator o batteri vilket borde bli mycket dyrare än o köpa en kondning??? Skall inte tävla eller nått sånt, vill dock kunna spela utan att lamporna blinkar cool

Du vill sätta ett plåster på en artärblödning....

FÖr det första....ditt batteri på 45Ah kommer INTE att orka med att hålla kapaciteten uppe spec. länge. Och vad har du för generator? 55A?
Ledsen att säga det men en kondensator kommer INTE att hjälpa dig i detta läget då du saknar strömförsörjningen...

känns ganska så otrevligt att läsa de du skriver...

sad Nu blev ja deppig.....jag vill ju hålla mitt bygge som lågbudget.... "Du vill sätta ett plåster på en artärblödning" men om jag sätter flera plåster då big_smile ......Skämt åsido..... alltså det känns som att ingen rekommenderar kondensator...... Om jag skall tolka allt rätt som jag läst hos olika firmor så levererar kondensatorn strömmen till bas-attackerna snabbare än ett bilbatteri klarar....o då borde den göra nån nytta iaf. eller???

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

21 761 Inlägg
28 februari 2009
#29
xc90 skrev:
Om jag skall tolka allt rätt som jag läst hos olika firmor så levererar kondensatorn strömmen till bas-attackerna snabbare än ett bilbatteri klarar....o då borde den göra nån nytta iaf. eller???

Om man utgår ifrån äldre batterimodeller eller allmänt dåliga batterier, då kan de ha svårt att "hinna med" snabba strömpeakar. Ett modernt batteri har ganska bra CCA-värde och kan alltså ge ut mycket ström i förhållande till storleken, dessutom innebär ett högt CCA-värde oftast en låg inre resistans och det i sin tur gör att batteriet ger ut ström relativt snabbt. smile

Det gör mindre verkan med konding idag än för tex 15-20 år sedan.

406 Inlägg
28 februari 2009
#30
Drönirettab skrev:
xc90 skrev:
Om jag skall tolka allt rätt som jag läst hos olika firmor så levererar kondensatorn strömmen till bas-attackerna snabbare än ett bilbatteri klarar....o då borde den göra nån nytta iaf. eller???

Om man utgår ifrån äldre batterimodeller eller allmänt dåliga batterier, då kan de ha svårt att "hinna med" snabba strömpeakar. Ett modernt batteri har ganska bra CCA-värde och kan alltså ge ut mycket ström i förhållande till storleken, dessutom innebär ett högt CCA-värde oftast en låg inre resistans och det i sin tur gör att batteriet ger ut ström relativt snabbt. smile

Det gör mindre verkan med konding idag än för tex 15-20 år sedan.

Ahh okej...då kan ja ha nytta av en kondning eftersom min bil e 30 år(år 2010) haha

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

406 Inlägg
28 februari 2009
#31
Men om jag har(vilket jag har) exempelvis ett mds gp-800 steg som är avsäkrat till 80A........har det nått att göra med mitt sad 45A batteri??.............o grejen är att jag kommer INTE att byta batteri eller generator......utan jag hoppas på andra lättare/billigare lösningar....

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 februari 2009
#32
xc90 skrev:
Men om jag har(vilket jag har) exempelvis ett mds gp-800 steg som är avsäkrat till 80A........har det nått att göra med mitt sad 45A batteri??.............o grejen är att jag kommer INTE att byta batteri eller generator......utan jag hoppas på andra lättare/billigare lösningar....

Batteri kanske du åker på ändå.
Beror på ålder och skick...är det gammalt och har tappat kapacitet så behöver du ett nytt ändå. Dessvärre.
Men en tumregel är iaf 1F per 1KW...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

96 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#33
vilken jävla tur att det va min förra bil som lysena flimmrade på. har ännu inte provat på min nya Saab wink haha   Jävla skit bmw wink haha tongue

1 785 Inlägg
2 mars 2009
#34
Danne_OBS skrev:
Hur viktigt är det med kondensator!

Och lite mer exakt vad gör den. Jag har hört att den fördelar strömmen på något sätt smile

En kondensator kompenserar aldrig för t ex ett dåligt batteri, generator eller klena kablar. En kondensator kan påverka och färga ljudet från din bas. Om det är positvit eller negativt är upp till lyssnaren att avgöra.

Stegen har flera små kondensatorer inbyggda. De är ofta snabbare både på att ladda upp och ur. Satsa först på rejäla kablar och batteri.
Senast redigerat av dbjanoz (2 mars 2009)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

96 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#35
oKEJ tack så mycket nu fattar jag vad den gör ^^

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2009
#36
dbjanoz skrev:
Danne_OBS skrev:
Hur viktigt är det med kondensator!

Och lite mer exakt vad gör den. Jag har hört att den fördelar strömmen på något sätt smile

En kondensator kompenserar aldrig för t ex ett dåligt batteri, generator eller klena kablar. En kondensator kan påverka och färga ljudet från din bas. Om det är positvit eller negativt är upp till lyssnaren att avgöra.

Stegen har flera små kondensatorer inbyggda. De är ofta snabbare både på att ladda upp och ur. Satsa först på rejäla kablar och batteri.

Inte bara basen...även mellanregister och diskant KAN få sig ett lyft.
Mellanregistret kan hålla isär detaljer med och diskanten kan spela mer "luftigt"....

Så NGN nytta gör den....men inte som folk tror....
Senast redigerat av Lonefox (2 mars 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 634 Inlägg
2 mars 2009
#37
Om jag krämar på ordentligt så skiftar styrkan på instrumentbelysning lite smått. Detta även med 2st helt nya batterier, varav det ena batteriet med ca 1 meter kabel till stegen, sedan är batterierna kopplade med 50mm2 kablar. Dubbla 33mm2 jordat 2 två skilda ställen med ca 30cm kabel till ett splitblock 15-20cm ifrån stegen.

Drar väl helt enkelt lite för mycket ström bara? En kondning måste väl kunna hjälpa till med dynamiken? Vägrar tro på att ett nytt batteri 5 meter ifrån stegen skulle vara bättre för dynamiken än en kondning 0,5m ifrån stegen. Även om man har ett extra batteri nära stegen?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
2 mars 2009
#38
andreas_gbg_ skrev:
Om jag krämar på ordentligt så skiftar styrkan på instrumentbelysning lite smått. Detta även med 2st helt nya batterier, varav det ena batteriet med ca 1 meter kabel till stegen, sedan är batterierna kopplade med 50mm2 kablar. Dubbla 33mm2 jordat 2 två skilda ställen med ca 30cm kabel till ett splitblock 15-20cm ifrån stegen.

Drar väl helt enkelt lite för mycket ström bara? En kondning måste väl kunna hjälpa till med dynamiken? Vägrar tro på att ett nytt batteri 5 meter ifrån stegen skulle vara bättre för dynamiken än en kondning 0,5m ifrån stegen. Även om man har ett extra batteri nära stegen?

Mvh Andreas

Dynamik, detaljrikedom, "luftighet".....sedan så TAR den faktiskt hand om MINDRE spänningsdippar (0.3-0.5 brukar de klara av rätt bra) men när det överstiger det så har man som vi har påpekat andra problem att ta itu med innan smile

On-Off-topic....provmätte idag då jag labbade lite.
11.6V vilospänning (aouch tror att mitt batteri börjar bli lite segt big_smile )
14.65 stabilt med motorn igång, och till IASCA-spåret för SPL (Transitorized från IBP) så låg det på runt 14.5 tills de allra djupaste bastonerna kom, då trillade det ner till 14.3V....men inte märktes det av ngt blinkande i lamporna för det wink Så ser man till detta så skulle en kondensator hjälpa mig ngt och även kanske dig.
Men hade jag varit nere på 13.xV så hade jag fått göra ngt annat innan...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
2 mars 2009
#39
Lonefox skrev:
11.6V vilospänning

Fy skäms! wink

En äkta djupurladdning om detta verkligen var vilospänningen, dvs helt obelastat. Mindre lämpligt för batteriet.

660 Inlägg
2 mars 2009
#40
Sämsta rubriken någonsin.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?


Sök