4638
Sök

Hur viktigt är det med 3 tums

155 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#1
Har ordnat mig en steg 3 box på 285 hk.
Måste man ha 3 tums eller klarar jag mig med orginal 2,5  ????
Har openair filter / dump & pys ventil.
Det är en Saab 900 Talladega  -97:a.

Ni som läser & funderar på att svara.
Gör det BARA om ni har fakta i ämnet.
Annars kan ni strunta i att skriva överhuvudtaget.

---------------------------------------------------------------------------------------
Förlåt för att jag glömde skriva vilken tillverkare det va.

Speedparts skall det vara.
---------------------------------------------------------------------------------------
Att läsa ifrån en bra sida.
www.nordictuning.com

Saab 900/9-3 2.0t 185hk T5, 94-00
Steg 3 - 260hk 380Nm

* Optimerad Nordic mjukvara
* 2,5" Rostfritt sportavgassystem
* 4" Ovalt slutrör
* 3" Metallisk racekatalysator i rostfritt
* Modifierad wastegate
* K&N sportluftfilter (insats)
Senast redigerat av Spindeln_Gbg (27 februari 2009)

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

2 911 Inlägg
27 februari 2009
#2
Steg 3 ifrån vem?
Steg 3 och Steg 3 är inte samma sak, det är en term trimmare använder för att få en liknelse mellan olika fabrikat, men det är absolut långt ifrån en universiell standard.

Så för att svara på din fråga, vems steg3 är det?

Jag skulle föreslå 3" från en riktigt bra tillverkare, 3" från mekonomens plocka-själv-hylla är inte riktigt samma sak.

680 Inlägg
27 februari 2009
#3
kan rekomenderar 3 tums från JT funkar fint


Gasglad
295 Inlägg
27 februari 2009
#4
När jag pratade om steg3 till min bil med Autotech i trollhättan så sa dem att 3" gör bara marginell skillnad under 300hk. Nu kör jag med 2.5 tum efter kat. Men från turbo till efter kat ska det vara grövre dimension, dvs 3".


1 948 Inlägg
27 februari 2009
#5
Decibel skrev:
Steg 3 ifrån vem?
Steg 3 och Steg 3 är inte samma sak, det är en term trimmare använder för att få en liknelse mellan olika fabrikat, men det är absolut långt ifrån en universiell standard.

Så för att svara på din fråga, vems steg3 är det?

Jag skulle föreslå 3" från en riktigt bra tillverkare, 3" från mekonomens plocka-själv-hylla är inte riktigt samma sak.

nu blev jag vääääldigt nyfiken faktiskt... vad är det som "inte e samma sak" på ett 3" system som säljs "färdigbyggt" och ett som du bygger själv av diverse rörbitar som du plockarihop? kan gå med på att kvaliten inte e exakt samma (kanske bara håller 8 istället för 10 år) men som sagt... berätta för mig vad skillnaden e big_smile


och till dig som skapade tråden... självklart kommer bilen gå bättre av 3" systemet, är det därimot så att du inte vill byta pga ökat buller så skulle jag rekommendera en 3" downpipe bara och sen 2,5 catback.
Senast redigerat av baltis (27 februari 2009)

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 februari 2009
#6
baltis skrev:
Decibel skrev:
Steg 3 ifrån vem?
Steg 3 och Steg 3 är inte samma sak, det är en term trimmare använder för att få en liknelse mellan olika fabrikat, men det är absolut långt ifrån en universiell standard.

Så för att svara på din fråga, vems steg3 är det?

Jag skulle föreslå 3" från en riktigt bra tillverkare, 3" från mekonomens plocka-själv-hylla är inte riktigt samma sak.

nu blev jag vääääldigt nyfiken faktiskt... vad är det som "inte e samma sak" på ett 3" system som säljs "färdigbyggt" och ett som du bygger själv av diverse rörbitar som du plockarihop? kan gå med på att kvaliten inte e exakt samma (kanske bara håller 8 istället för 10 år) men som sagt... berätta för mig vad skillnaden e big_smile


och till dig som skapade tråden... självklart kommer bilen gå bättre av 3" systemet, är det därimot så att du inte vill byta pga ökat buller så skulle jag rekommendera en 3" downpipe bara och sen 2,5 catback.

Det kan skilja i antal dämpare, dämparnas utformning. Om systemet har katt eller ej, och om det har katt kan den vara metallisk eller keramisk, "race" eller "sport" osv...

olika avgassystem bygger olika mottryck, ett steg 3 är mer påställt pga man anpassar det för ett friare flöde. Känns dumt att bara klämma till med hälften av grejorna som ingår i ett steg3, lite som att bjuda på 3 rätters brakmiddag snyggt uppdukat med finporslinet fast man hoppar över maten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 164 Inlägg
28 februari 2009
#7
3 " från tubon är ett måste + sport eller race katt i 3".
Sen om du väljer 3" eller 2,5" är upp till dig.
Ett tips till dig är att plocka bort pys ventilen om du inte vill ha en trasig motor son du måste byta!

MVH


177 Inlägg
28 februari 2009
#8
Speedparts speccar sitt steg 3 till 245 hk. Så är knappast några 285 hk, ingen tillverkare säljer 285 hk steg 3 till ng900.
Egentligen vet man ju aldrig vad det kan vara för program i boxen man köper, kan ju lika gärna vara hemgjort.
Om man köper begagnat.

Precis som Fredrik-79 skriver så måste du ha 3 tum downpipe och minst sportkat.
Resten efter kat kan du köra antingen 2,5 tum eller 3 tum.

Originalsystemet är förresten bara 2,25 om jag minns rätt?
Och som sagt ta bort pys-ventilen fortare än kvickt.
Senast redigerat av VonPluring (28 februari 2009)


155 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#9
Fredrik-79 skrev:
3 " från tubon är ett måste + sport eller race katt i 3".
Sen om du väljer 3" eller 2,5" är upp till dig.
Ett tips till dig är att plocka bort pys ventilen om du inte vill ha en trasig motor son du måste byta!

MVH

Skall jag ha dump eller pys ventil då.
Vad är det för skillnad igentligen.
Har aldrig kört med något av det förrut så jag har ingen erfarenhet av vare sig det ena eller andra.

Micke

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
2 mars 2009
#10
Spindeln_Gbg skrev:
Fredrik-79 skrev:
3 " från tubon är ett måste + sport eller race katt i 3".
Sen om du väljer 3" eller 2,5" är upp till dig.
Ett tips till dig är att plocka bort pys ventilen om du inte vill ha en trasig motor son du måste byta!

MVH

Skall jag ha dump eller pys ventil då.
Vad är det för skillnad igentligen.
Har aldrig kört med något av det förrut så jag har ingen erfarenhet av vare sig det ena eller andra.

Micke

Dumpen skall självklart vara kvar, men pysventil och motorn kan vara historia. Skall du laborera med laddet, gör det ordentligt inte med en bonnig pysventil tongue

Rock'n Roll

5 710 Inlägg
2 mars 2009
#11
Det som bygger mottryck i ditt originalsystem är till största del inte rördimensionen.....
Flödet igenom katalysator och dämpar påverka mer, därav att du skall byta.

MVH Jonas
..............

337 Inlägg
2 mars 2009
#12
3" å racekisse smile
Sen kan du slopa pystrimmet. Annars kan det bli dyrt  wink


155 Inlägg
2 mars 2009
Trådstartare
#13
Ok
Jag tackar för alla svar i ämnet.
Detta va lärorikt.
Tur att ni folk finns.
Hade nämligen för mig att det va tvärtom med dump & pys.
Tack gode gud (om han nu finns) hahaha .... att ni finns folks.
Läs då gärna mitt nästa inlägg angående 3 tums kat + ersättare.
Hoppas jag får lika bra svar från er lärda i ämnet.

Micke Talladega


Admin kan låsa tråden .... men låt den vara kvar så andra kan lära av den som jag gjort  smile



Åter igen ett jätte stort tack till alla

Jag har hellre AIDS än kör Volvo

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
4 mars 2009
#14
Jag vet att du måste ha en rejs-kisse och dp 3 " för steg 3. Det sa dom till mig iallafall..

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!


Sök