2563
Sök

Kapa fjädrar fram...

1 210 Inlägg
5 mars 2009
#21
Mobis skrev:
Man får ta lite i taget då smile Men som Ekis! säger så bör man köpa sänkfjädrar och passande stötdämpare för att få lite kvalité!

Nä stopp nu!! mad jag säger inte att du ska kapa säkningssatsen...hmm

jag tycker man ska investera i ett riktigt väghållnings kit!! med dämpare och sänknings fjädrar...

men som sagt gäller de en gammal 240/740 så kapa snackar vi dyrare bilar med effekt och prestanda så kosta på lite mera dvs ingen kapning.....

337 Inlägg
5 mars 2009
#22
Låt dom stackars fjädrarna vara å köp ett par nya smile


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
5 mars 2009
#23
kapa på bara! du kommer bli missnöjd om du köper sänksats till 740! monterade på polarens 740 för ett tag sen, den blev ganska så exakt lika hög som innan! kanske något hårdare.. men han får kapa dom fjädrarna också för att få bra stuk på den!
en volvo av äldre modell som ska användas till dagligt bruk kapar man fjädrar på, om man vill sänka, nyare bil, eller sånt som ska åkas på bana och dyl, köper man väghållnings sats eller coilovers!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Darth Vader
1 644 Inlägg
5 mars 2009
#24
båge skrev:
kapa på bara! du kommer bli missnöjd om du köper sänksats till 740! monterade på polarens 740 för ett tag sen, den blev ganska så exakt lika hög som innan! kanske något hårdare.. men han får kapa dom fjädrarna också för att få bra stuk på den!
en volvo av äldre modell som ska användas till dagligt bruk kapar man fjädrar på, om man vill sänka, nyare bil, eller sånt som ska åkas på bana och dyl, köper man väghållnings sats eller coilovers!

Jävligt sant. De är inga banbilar från början, och lär inte bli det av en "sänksats". Man vill bara ha de lägre, och då funkar få saker så bra som en vinkelslip.

Sänksatser gör ingen skillnad då originaldämparna redan har säckat ihop de 40mm som sänksatsen annars skulle sänkt.
Senast redigerat av DoWahDiddy (5 mars 2009)

Braaaaap?

69 Inlägg
5 mars 2009
#25
Ekis! skrev:
Mobis skrev:
Man får ta lite i taget då smile Men som Ekis! säger så bör man köpa sänkfjädrar och passande stötdämpare för att få lite kvalité!

Nä stopp nu!! mad jag säger inte att du ska kapa säkningssatsen...hmm

jag tycker man ska investera i ett riktigt väghållnings kit!! med dämpare och sänknings fjädrar...

men som sagt gäller de en gammal 240/740 så kapa snackar vi dyrare bilar med effekt och prestanda så kosta på lite mera dvs ingen kapning.....

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar!?

Det första som jag skrev var till inlägget ovanför! (massa ironi i det)

119 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#26
Hur går de till väga med och kapa litt p bak fjädern?

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"

1 210 Inlägg
6 mars 2009
#27
Mobis skrev:
Ekis! skrev:
Mobis skrev:
Man får ta lite i taget då smile Men som Ekis! säger så bör man köpa sänkfjädrar och passande stötdämpare för att få lite kvalité!

Nä stopp nu!! mad jag säger inte att du ska kapa säkningssatsen...hmm

jag tycker man ska investera i ett riktigt väghållnings kit!! med dämpare och sänknings fjädrar...

men som sagt gäller de en gammal 240/740 så kapa snackar vi dyrare bilar med effekt och prestanda så kosta på lite mera dvs ingen kapning.....

Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar!?

Det första som jag skrev var till inlägget ovanför! (massa ironi i det)

suck jag var nog trött när jag läste de... såg nu haha sorry tongue

Med lem
1 127 Inlägg
6 mars 2009
#28
AirOne skrev:
En grym skillnad på orginalfjädrar och riktiga sänkfjädrar. I alla fall i mina ögon.
Men det är nog beroende från person till person hur individen ser på saken.

Nja, nu pratar du i nattmössan faktiskt..

Jag har kollat upp detta lite.

Original fjäderkonstant till en 740 ligger på ca 20n/mm fram, 30n/mm bak.

De sänkningsfjädrar som finns är MJUKARE änn originalfjädrarna, men kortare och därmed kortare fjädringsväg. Billen kanske känns som den går bättre efter favoritvägen, men ta ett race mot en originalbil på bana och han lär kanske t o m köra ifrån dig..

På 240/740 blir resultatet t o m bättre av att kapa fjädrarna, så länge man inte kapar för mycket. Givetvis måste kortare och lämpliga stötdämpare dit för att det ska bli bra.

Ang fjäderkonstanter m.m. rek. jag er rejsa.nu, för under tusenlappen finns det fjädrar på biltema. Bara köpa från nån annan bil som passar till er bil, voila. Man kan slänga ihop en uppsättning banfjädrar för småpengar.. Men givetvis måste man ha lite koll på vad man ska ha också. Finns på rejsa!
Senast redigerat av H3dlund (6 mars 2009)


812 Inlägg
6 mars 2009
#29
ska du bes med kapade fjädrar så tänk på at nu mera får du inte sätta fast fjädrarna som man fick förr.. utan dom måste sitta kvar utan hjälpmedel..

man lever bara en gång..

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 mars 2009
#30
pimpad740 skrev:
ska du bes med kapade fjädrar så tänk på at nu mera får du inte sätta fast fjädrarna som man fick förr.. utan dom måste sitta kvar utan hjälpmedel..

Sen när blev de så?

Jonas

3 650 Inlägg
6 mars 2009
#31
kapa efter bes om ni e så rädda för att kapa 2 varv


812 Inlägg
6 mars 2009
#32
Volvo_Mannen skrev:
pimpad740 skrev:
ska du bes med kapade fjädrar så tänk på at nu mera får du inte sätta fast fjädrarna som man fick förr.. utan dom måste sitta kvar utan hjälpmedel..

Sen när blev de så?

första feb tror ja de va..  (klorin_elvis) va inne den sista januari å då sa bes mannen att han hadde tur för att det var sista dagen de var godkänt..  sen om vissa släpper igenom det iaf är ju en annan 5a

man lever bara en gång..

979 Inlägg
6 mars 2009
#34
Kapa e inga problem, de finns som dom vill ha snorsänkta bilar & köper sänksatser & kapar dom:P Fattar inte folk som gnäller på att kapa. Vad man bara ska tänka på e att inte kapa för mkt så att fjädrarna "hoppar" ur sitt fäste. Alltså de ska vara OK vid en bes. Annars så bara kapa. Pröva 1-2 varv först innan du vill kapa mera, vissa bilar sjunker jätte mkt. ja kapade 1,5 varv å min bil sjönk 1 dm:P

Hpc

119 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#35
Nån som kan förklara för mig hur man kapar bak fjädrarna?

Ska det va så ska de va på skånska!
_____________________________
"Haur du sitt Malme, Haur du sitt varrden"

379 Inlägg
6 mars 2009
#36
a precis som killen med visa 240 skrev om man köper sportfjädrar så kanske man ändå inte e nöjd med sänkingen
själv har jag röda sportfjärdar men tycker inte bilen e tillräckligt lååg änn.
ska kapa fjädrar men väntar på nån som kan hjälpa för ja ha aldrig sett de kapas osv.
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

4 586 Inlägg
6 mars 2009
#37
obb16v skrev:
måste vara fjädringsväg åsså måste fjädrera sitta fast när bil är upphissad, brukar gå med 1,5 varv fram på 740 innan fjädern blir lös.. själv har man böttsänkt å byter fjädrer te besiktninga:)

finns nog inget fulare än bottsänkta bilar

prova med ett var i taget tills du blir nöjd


bihfocus
6 mars 2009
#38
hört att det kan gå åt skogen om man kapar. Bland annat att fjädern hoppar ur. Bästa är köpa kilen sats hos bildelar. Kostar runt 1500:-

3 650 Inlägg
6 mars 2009
#39
bihfocus skrev:
hört att det kan gå åt skogen om man kapar. Bland annat att fjädern hoppar ur. Bästa är köpa kilen sats hos bildelar. Kostar runt 1500:-

Brukar hoppa ner från talldriken, lite trixigt att få dit, men det går, sen klämmer man oftast minst ett finger..dvs om du kapar med allt på plats utan spännare


Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2009
#40
reggae skrev:
Nån som kan förklara för mig hur man kapar bak fjädrarna?

Gå lös med rondellen?

Vad för bil?

Jonas


Sök