3172
Sök

Kapa fjädrarna själv ?

715 Inlägg
5 mars 2009
.
En linjär fjäder blir hårdare ju mer man kortar den, samt fjädringsvägen blir ju givetvis kortare. Funkar bra till en viss gräns, några cm fjädringsväg är ju ett måste att ha för att bilen ska bli körbar på gata. Men inte fan blir en fjäder förstörd av att kapas, 740 har rätt mjuka fjädrar original så till dessa blir fjädrar som är kapaded 2-3 varv nästan perfekt. Lite för mjuka fram t o m.
.

precis vad jag undra nu när jag har suttit här och läst, har sett många som skriver att dem blir hårdare av sänkning men det måste ju vara bra om mna har mjuka fjädra vilket du förtydliga där tackar tackar

mulle mek
679 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
mulleina skrev:
.
En linjär fjäder blir hårdare ju mer man kortar den, samt fjädringsvägen blir ju givetvis kortare. Funkar bra till en viss gräns, några cm fjädringsväg är ju ett måste att ha för att bilen ska bli körbar på gata. Men inte fan blir en fjäder förstörd av att kapas, 740 har rätt mjuka fjädrar original så till dessa blir fjädrar som är kapaded 2-3 varv nästan perfekt. Lite för mjuka fram t o m.
.

precis vad jag undra nu när jag har suttit här och läst, har sett många som skriver att dem blir hårdare av sänkning men det måste ju vara bra om mna har mjuka fjädra vilket du förtydliga där tackar tackar

hahah blev värsta diskutions tråden  nu tongue

Gasar tills det Rasar !!!

TBM NINJA
917 Inlägg
6 oktober 2010
När man kapar, ska man kapa uppe eller nere på fjädern? Vill sänka min 2varv fram då jag tycker det e heftigt med låg front å hög bajsände

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Tekniker
345 Inlägg
6 oktober 2010
Beror på hur fjädern ser ut, på vissa fjädrar smalnar det av upptill, då kaparman nertill.
Är dom likadana uppe och nere så spelar det ingen roll, men dom gånger jag kapat brukar ja göra det nertill.

Det man inte dör av gör ont.

Biltokig
310 Inlägg
6 oktober 2010
kör med kapade sänkningsfjädrar på min 760, lagom låg och dom ligger kvar i skålen själva, (kapat 1,5 varv)

Harè bra

Sök