Sanningen om IPRED-lagen och hur den fungerar i praktiken.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
3 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Hamilton skrev:

Hexenhammer skrev:
T.ex; skulle det vara olagligt att köpa en helt ny Volvo för att sedan försöka att bygga en exakt kopia?

Volvo har säkert patent och med största säkerhet också varumärkesskyddat just den modellen och namnet du vill kopiera.

Fast den du bygger kommer med all sannolikhet INTE att bli EXAKT likadan - Samma sak när du kopierar en skiva. Du får inget omslag, kvaliten blir oftast sämre (det finns förstås undantag) o.s.v. Det ni nu sitter och säger är i princip det; Du får köpa en produkt och då kommer den enbart att tillhöra dig. Du får inte sälja vidare, dela med dig o.s.v.

Vad blir nästa steg? Jag köpte en ny flaska schampo idag, men jag får inte dela med mig av den till min flickvän, eftersom att tillverkaren då upplever att jag sänker deras försäljning och då tycker att alla borde köpa varsin schampoflaska - Annars får man böta.

Ser du inte hur patetiskt det är?

Hamilton
3 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Hexenhammer skrev:

Hamilton skrev:

Hexenhammer skrev:
T.ex; skulle det vara olagligt att köpa en helt ny Volvo för att sedan försöka att bygga en exakt kopia?

Volvo har säkert patent och med största säkerhet också varumärkesskyddat just den modellen och namnet du vill kopiera.

Fast den du bygger kommer med all sannolikhet INTE att bli EXAKT likadan - Samma sak när du kopierar en skiva. Du får inget omslag, kvaliten blir oftast sämre (det finns förstås undantag) o.s.v. Det ni nu sitter och säger är i princip det; Du får köpa en produkt och då kommer den enbart att tillhöra dig. Du får inte sälja vidare, dela med dig o.s.v.

Vad blir nästa steg? Jag köpte en ny flaska schampo idag, men jag får inte dela med mig av den till min flickvän, eftersom att tillverkaren då upplever att jag sänker deras försäljning och då tycker att alla borde köpa varsin schampoflaska - Annars får man böta.

Ser du inte hur patetiskt det är?

Du har ju betalat för shampot så du kan dela den med vem du vill.
Men har du betalat för filmen/låten/boken du laddat ner...?
Eller räcker det att 1 betalar för filmen/låten/boken och övriga får den gratis då eller

1 Schampoflaska =Betald
1 miljon filmer/låtar/böcker=1 betald
Blir inte mycket ekonomi där inte

Senast redigerat av Hamilton (3 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
Janken Driver
3 mars 2009 · 2 111 Inlägg

Du har ju betalat  för shampot så du kan dela den med vem du vill.

Där gjorde du bort dig lite.
Det är alltså ok att man köper en film och sedan delar med sig till vem man vill? wink.
(Är ju faktiskt samma sak i grund o botten.)

Frågar detta trots det du skrev fortsättningsvis i ditt inlägg.

Kunde inte låta bli.

MVH Janken

Senast redigerat av Janken (3 mars 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
blacken
3 mars 2009 ·

Janken skrev:

Du har ju betalat  för shampot så du kan dela den med vem du vill.

Där gjorde du bort dig lite.
Det är alltså ok att man köper en film och sedan delar med sig till vem man vill? wink.
(Är ju faktiskt samma sak i grund o botten.)

Frågar detta trots det du skrev fortsättningsvis i ditt inlägg.

Kunde inte låta bli.

MVH Janken

Undrar jag vem som har målat in sig i ett hörn??. En ledtråd kan du få, vad står det på ALLA filmer och musikspår/media som man köper??..
Och som INTE står på någon schampoflaska i hela världen??..

Senast redigerat av blacken (3 mars 2009)

KimVsWorld Mästare
3 mars 2009 · 2 947 Inlägg

blacken skrev:
Undrar jag vem som har målat in sig i ett hörn??. En ledtråd kan du få, vad står det på ALLA filmer och musikspår/media som man köper??..
Och som INTE står på någon schampoflaska i hela världen??..

Copyright, vilket betyder att man inte får tjäna pengar på en kopia.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
blacken
3 mars 2009 ·

KimVsWorld skrev:

blacken skrev:
Undrar jag vem som har målat in sig i ett hörn??. En ledtråd kan du få, vad står det på ALLA filmer och musikspår/media som man köper??..
Och som INTE står på någon schampoflaska i hela världen??..

Copyright, vilket betyder att man inte får tjäna pengar på en kopia.

Naee inte riktigt det står något mer också typ, "Denna film/truddelutt får INTE kopieras ej ens för enskilt bruk" osv.osv. Eller hur??

Hamilton
3 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Janken skrev:

Du har ju betalat  för shampot så du kan dela den med vem du vill.

Där gjorde du bort dig lite.
Det är alltså ok att man köper en film och sedan delar med sig till vem man vill? wink.
(Är ju faktiskt samma sak i grund o botten.)

Frågar detta trots det du skrev fortsättningsvis i ditt inlägg.

Kunde inte låta bli.

MVH Janken

Självklart får du ge bort eller sälja en film på samma sätt som en flaska schampo ser inget problem i det, gör du?

Fotograf på tierpidag.se
Vett74
3 mars 2009 · 437 Inlägg

Alla lär ju börja köra krypterat så vad ska dom göra då?
Pedofiler och annat elände sitter ju ännu säkrare nu när dom fått nys om kryptering och andra grejer att gömma sig bakom sad

Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
BMW 525 (1993)
expect1991
3 mars 2009 · 1 814 Inlägg

Jag tycker att man borde fokusera på större problem i samhället dessutom, gatuvåld, organiserad kriminalitet, skolan, sjukvården, varenda en av de där är (imo) mycket viktigare problem att lösa än samtliga skiv och filmbolag.

Skiv och Filmbolagen får redan pegnar när man köper en MP3 spelare eller dvd skivor t.ex. Är det inte nog redan?

Deras lobbyister måste vara världens bästa, ändrade ju fan på både EU och svenks grundlag för sin meningslösa industri, de parasiterar på artiser.

Min lösning: låt artister släja sin musik genom tjänser såsom Spotify direkt och även tjäna pengar på sponsorskap och konserter. Så fort en artist tjänar pengar på sin musi blir ahn en egenföretager med allt som följer därefter...

Phaetoon
4 mars 2009 · 8 156 Inlägg
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Hamilton skrev:
Du har ju betalat för shampot så du kan dela den med vem du vill.
Men har du betalat för filmen/låten/boken du laddat ner...?
Eller räcker det att 1 betalar för filmen/låten/boken och övriga får den gratis då eller

1 Schampoflaska =Betald
1 miljon filmer/låtar/böcker=1 betald
Blir inte mycket ekonomi där inte

Och jag har betalat för filmen, borde jag inte få dela den med vem jag vill då?

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 mars 2009 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:
Undrar jag vem som har målat in sig i ett hörn??. En ledtråd kan du få, vad står det på ALLA filmer och musikspår/media som man köper??..
Och som INTE står på någon schampoflaska i hela världen??..

Spela roll vad det står. Principen är ändå den samma. Man vill förbjuda folk att dela med sig av material man har köpt och det går nästan åt det hållet då man endast får köpa varor till sig själv. Ska någon annan ta del av dessa så måste dom köpa egna... det är sjukt. Ungefär som att jag inte skulle få låna ut min Volvo till min flickvän. Nä, hon måste köpa sig en egen så att Volvo kan börja tjäna lite pengar igen. Det är ett absurt argument tycker jag.

Det hade varit en sak om film- och musik-bolagen hade förlorat på nedladdning. Men ALL statistik pekar ju faktiskt på raka motsatsen; dom förlorar inte på det. Dessutom är det de som laddar ner som köper mest av deras produkter. Visst, man kan alltid tjäna mer. Men frågan är om dessa fascistfasoner hjälper till..?

Senast redigerat av Hexenhammer (4 mars 2009)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 mars 2009 · 1 874 Inlägg

KimVsWorld skrev:

blacken skrev:
Undrar jag vem som har målat in sig i ett hörn??. En ledtråd kan du få, vad står det på ALLA filmer och musikspår/media som man köper??..
Och som INTE står på någon schampoflaska i hela världen??..

Copyright, vilket betyder att man inte får tjäna pengar på en kopia.

Vilket man inte gör om man delar ut den till några personer via nätet.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 mars 2009 · 1 874 Inlägg

expect1991 skrev:
Skiv och Filmbolagen får redan pegnar när man köper en MP3 spelare eller dvd skivor t.ex. Är det inte nog redan?

Deras lobbyister måste vara världens bästa, ändrade ju fan på både EU och svenks grundlag för sin meningslösa industri, de parasiterar på artiser.

Yes. Det är ju just det. Skiv- och filmbolagen har ju grymt höga budgetar som det är ändå. Och dom har råd att göra vad dom vill, och lite till. Det är väl bara det där att dom inte får nog med pengar, antar jag. För som sagt; för varje köpt tomskiva så får film och skivbolag pengar.

Det är ju lite därför många artister går sin egen väg, med eget bolag och hela köret. För när man signar sig med ett bolag så är det exakt som att bli anställd av ett företag. Du får inte pengarna du drar in, utan bara en liten procent av denna summa, medan skivbolaget tar resten. Du gör jobbet, bolaget tar pengarna.

blacken
4 mars 2009 ·

Hexenhammer skrev:

blacken skrev:
Undrar jag vem som har målat in sig i ett hörn??. En ledtråd kan du få, vad står det på ALLA filmer och musikspår/media som man köper??..
Och som INTE står på någon schampoflaska i hela världen??..

Spela roll vad det står. Principen är ändå den samma. Man vill förbjuda folk att dela med sig av material man har köpt och det går nästan åt det hållet då man endast får köpa varor till sig själv. Ska någon annan ta del av dessa så måste dom köpa egna... det är sjukt. Ungefär som att jag inte skulle få låna ut min Volvo till min flickvän. Nä, hon måste köpa sig en egen så att Volvo kan börja tjäna lite pengar igen. Det är ett absurt argument tycker jag.

Det hade varit en sak om film- och musik-bolagen hade förlorat på nedladdning. Men ALL statistik pekar ju faktiskt på raka motsatsen; dom förlorar inte på det. Dessutom är det de som laddar ner som köper mest av deras produkter. Visst, man kan alltid tjäna mer. Men frågan är om dessa fascistfasoner hjälper till..?

Nu får du växa till dig lite, självklart att det inte är samma sak eller hur?. Det går inte ens att jämföra dom "liknelserna", annat än om man på ett naivt sätt och med ett infantilt synsätt hävdar det, men i realiten så är det inte så.
Varför ska det vara så svårt att respektera en individs önskan och vilja?..

Hamilton
4 mars 2009 · 8 873 Inlägg

Hexenhammer skrev:

expect1991 skrev:
Skiv och Filmbolagen får redan pegnar när man köper en MP3 spelare eller dvd skivor t.ex. Är det inte nog redan?

Deras lobbyister måste vara världens bästa, ändrade ju fan på både EU och svenks grundlag för sin meningslösa industri, de parasiterar på artiser.

Yes. Det är ju just det. Skiv- och filmbolagen har ju grymt höga budgetar som det är ändå. Och dom har råd att göra vad dom vill, och lite till. Det är väl bara det där att dom inte får nog med pengar, antar jag. För som sagt; för varje köpt tomskiva så får film och skivbolag pengar.

Det är ju lite därför många artister går sin egen väg, med eget bolag och hela köret. För när man signar sig med ett bolag så är det exakt som att bli anställd av ett företag. Du får inte pengarna du drar in, utan bara en liten procent av denna summa, medan skivbolaget tar resten. Du gör jobbet, bolaget tar pengarna.

Men det är väll ett fritt val var och en gör när dom skriver på för skivbolag.
Alla som har en dröm om framgång och sjunger hellre än bra gör ju inta att det per automatik finns folk som vill ladda ner låtarna förutom dom närmast sörjande.

Du nämde tidigare att det finns många grupper som ger ut sin musik gratis för att nå en större marknad.
När dom nu get ut sina skivor gratis ett tag och blivit etablerade hur ska dom då kunna börja ta betalt när det tidigare var gratis...?

Eller är det inte så att dom som inte når ut på marknaden helt enkelt därför att det inte finns några som är villig att betala för det. dvs dom är helt enkelt för dåliga.


Sen att skivbolagen tjänar pengar är ju en förutsättning i all form av affärsverksamhet.
Har aldrig stött på något företag som jobbar ideellt och ger bort sina produkter

Senast redigerat av Hamilton (4 mars 2009)

Fotograf på tierpidag.se
M103
4 mars 2009 · 1 570 Inlägg

Det är som McDonalds skulle ta över all restaurangverksamhet i landet för att de andra restaurangernas mat var "dålig". Pengar som genereras av skivförsäljningen säger ju ingenting om musiken är bra eller inte i min värld. All musik går att sälja med tillräckligt mycket reklam, promotion och mediahype och allt detta går hand i hand. F*n folk köpte ju smurfhits och barbiegirl för inte länge sedan.

Problemet med musikindustrin är ju att det enbart handlar om kostymnissar och miljarder. Pengarna gör att mångfalden blir dålig, det blir svag konkurrens och indirekt blir ju det som en matvarubutik i Östtyskland som bara hade en enda sorts konservburk. Den musik som spelas i radio, visas på tv, spelas ute är ju säkert en liten promille av all musik som görs.

Det ekonomiska intresset har ju tagit över musiken helt och hållet. Det är som att sponsra konst, helt förkastligt i min mening. Konsten är ju vårt enda uttryck och det som ger mening åt allting. Den ska inte vara statligt styrd som i USSR men det är tråkigt att till slut ett enda företags intressen ska totalt dominera musikutbudet i skivaffärerna. Sen är ju jag själv musiker och intresserad så vi andra hittar vår musik på andra ställen men det är synd att tvångsmata barn och ungdomar med sk*t. smile

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 mars 2009 · 1 874 Inlägg

blacken skrev:
Nu får du växa till dig lite, självklart att det inte är samma sak eller hur?. Det går inte ens att jämföra dom "liknelserna", annat än om man på ett naivt sätt och med ett infantilt synsätt hävdar det, men i realiten så är det inte så.
Varför ska det vara så svårt att respektera en individs önskan och vilja?..

Vad är skillnaden? Liknelsen är helt perfekt. Man inför en lag som säger att man inte får dela en köpt produkt med andra eftersom att företaget som säljer produkten anser att dom förlorar pengar på att konsumenten gör så. Sedan spelar det ingen roll om det är en låt, en film, en bil eller en flaska schampo.

Man kan inte tillfredsställa alla individer. Det är därför vi har något som kallas "demokrati". Nu har vi dock fått det bevisat att demokrati (folkstyre) inte fungerar, eftersom att folket faktiskt inte ens kommer i närheten av att styra, och det är återigen bara de med pengar som får göra det. En majoritet ska i teorin avgöra vad som ska göras i Sverige.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 mars 2009 · 1 874 Inlägg

Hamilton skrev:
Men det är väll ett fritt val var och en gör när dom skriver på för skivbolag.
Alla som har en dröm om framgång och sjunger hellre än bra gör ju inta att det per automatik finns folk som vill ladda ner låtarna förutom dom närmast sörjande.

Du nämde tidigare att det finns många grupper som ger ut sin musik gratis för att nå en större marknad.
När dom nu get ut sina skivor gratis ett tag och blivit etablerade hur ska dom då kunna börja ta betalt när det tidigare var gratis...?

Eller är det inte så att dom som inte når ut på marknaden helt enkelt därför att det inte finns några som är villig att betala för det. dvs dom är helt enkelt för dåliga.


Sen att skivbolagen tjänar pengar är ju en förutsättning i all form av affärsverksamhet.
Har aldrig stött på något företag som jobbar ideellt och ger bort sina produkter

Självklart är det så. Dock är inte alla medvetna om riskerna som finns. När du skriver på för ett bolag så är det så att du skriver ett kontrakt för att sälja din produkt (din musik). Och självklart finns det företag som utnyttjar en något oerhört. Så i vissa fall kan man garanterat göra bättre i att välja att inte skriva på.

Slår man igenom så kommer man att sälja ändå. Jag säger inte att man ska ha en skyldighet att lägga ut hela sina plattor på nätet. Man får lägga ut hur mycket eller hur lite man vill. Dock tycker jag inte att man ska gråta blod över att någon köper skivan, kopierar in den och sedan sprider den vidare. Spridningen i sig är en positiv sak. Tycker att skivbolagen ska sluta gnälla... "Buhu, folk sprider vår musik, vi blir så ledsna. Vi föredrar att några personer köper våra skivor, och att vi aldrig får några nya fans". Självklart kan man sälja samtidigt som man aktivt har folk som laddar ner ens material. Det ser vi ju tydligt idag.

Självklart. Saken är bara den att dom tjänar överdrivet mycket, trots all nedladdning av deras produkter som förekommer idag. Film efter film slår säljrekord, skiva efter skiva säljer mer än någonsin. Industrin utvecklas och blir större än någonsin. Och så gnäller dom över att några sprider materialet vidare. Det är ju så patetiskt så det är fan inte sant...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
4 mars 2009 · 1 874 Inlägg

henrikh skrev:
Det är som McDonalds skulle ta över all restaurangverksamhet i landet för att de andra restaurangernas mat var "dålig". Pengar som genereras av skivförsäljningen säger ju ingenting om musiken är bra eller inte i min värld. All musik går att sälja med tillräckligt mycket reklam, promotion och mediahype och allt detta går hand i hand. F*n folk köpte ju smurfhits och barbiegirl för inte länge sedan.

Problemet med musikindustrin är ju att det enbart handlar om kostymnissar och miljarder. Pengarna gör att mångfalden blir dålig, det blir svag konkurrens och indirekt blir ju det som en matvarubutik i Östtyskland som bara hade en enda sorts konservburk. Den musik som spelas i radio, visas på tv, spelas ute är ju säkert en liten promille av all musik som görs.

Det ekonomiska intresset har ju tagit över musiken helt och hållet. Det är som att sponsra konst, helt förkastligt i min mening. Konsten är ju vårt enda uttryck och det som ger mening åt allting. Den ska inte vara statligt styrd som i USSR men det är tråkigt att till slut ett enda företags intressen ska totalt dominera musikutbudet i skivaffärerna. Sen är ju jag själv musiker och intresserad så vi andra hittar vår musik på andra ställen men det är synd att tvångsmata barn och ungdomar med sk*t. smile

Kan inte säga det bättre själv...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang