4452
Sök

Fördelningslåda Opel Calibra 4x4 Turbo, HJÄLP !

1 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjena !
Har en Opel Calibra 4x4 Turbo som inte fungerar som den ska. Lampan i bilen började lysa om att det var något fel med 4x4-funktionen. Och bilen drev inte på alla 4 hjulen.

Jag plockade ner fördelningslådan och öppnade den, det visade sig att några lameller vad kass. Jag körde ner till Opel och frågade men dem kunde inte beställa hem denna detalj sa dem. Så nu är min fråga, är det någon som vet var jag kan få tag på dessa lameller ?



https://www1.garaget.org/gallery/archive/110124/584324_v561o6.jpg
Lamell



Alla svar uppskattas.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Pojk3n (3 mars 2009)

1 291 Inlägg
3 mars 2009
#2
Ta kontakt med natanael som har maxxtuning så fixar han f-lådan åt dig.
Han har dessutom tagit fram satser för att få bilen att driva mer på bakhjulen är original som max är 90Nm och som i sin tur gör att lådan rasar pga överhettning vid ökad motoreffekt.
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=50&sub=1100


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2009
#3
corsa_m skrev:
Ta kontakt med natanael som har maxxtuning så fixar han f-lådan åt dig.
Han har dessutom tagit fram satser för att få bilen att driva mer på bakhjulen är original som max är 90Nm och som i sin tur gör att lådan rasar pga överhettning vid ökad motoreffekt.
http://www.maxxtuning.se/index.php?id=50&sub=1100

Smidigt. smile
Fasiken att ingen har gjort nåt sånt till Volvos gamla visco-system.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 291 Inlägg
3 mars 2009
#4
Faktiskt riktigt bra det där.
Men massor med tid i utveckling ligger bakom men nu håller det för hans 650hk och banzaistarter på strippen wink


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 mars 2009
#5
Visco anses ju annars tydligen vara djävulens påfund, men det verkar vara en hel del tillverkare som använde det runt millenieskiftet, vet att Subaru, VW, Volvo och Opel använde det, säkerligen fler också.

En R-ägare var hos en firma med sin AWD och bad dom kolla den.
De brydde sig inte ens om att kolla viscon, för den ska tydligen tåla rejält med vridmoment innan den packar ihop, det är en överföringshylsa mellan motor och vinkelväxel som tydligen är den svaga punkten, när splinesen blir slitna.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

321 Inlägg
8 mars 2009
#6
Lägg i maxxtunings låsta lameller så får du 50/50 delning. Mycket bättre än att fortfarande ha begränsning på den.

OT Fungerar volvos visco likadant som opels där den är kopplad till styrservon för tryck mot lamellerna?
Senast redigerat av Allx (8 mars 2009)

EViLution!

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 mars 2009
#7
Så vitt jag vet är Volvos viscodiff helt separerad från alla andra system.

När ingående kardan från fördelningslådan och utgående från bakaxeln får olika rotationer så ökar silikonoljan temperaturen och blir trögflytande och pressar samman lamellerna, som i sin tur tvingar bakaxeln att driva.

Blir viscon överhettad, frikopplar den automatiskt bakaxeln tills den nått rätt temperatur igen, sen börjar den driva igen.
Kardanen från vinkelväxeln snurrar ju med samma hastighet som drivaxlarna fram, då höger drivaxel utgår ifrån vinkelväxeln.

Opels system låter lite mer avancerade än så. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 291 Inlägg
9 mars 2009
#8
Allx skrev:
Lägg i maxxtunings låsta lameller så får du 50/50 delning. Mycket bättre än att fortfarande ha begränsning på den.

OT Fungerar volvos visco likadant som opels där den är kopplad till styrservon för tryck mot lamellerna?

MAN FÅR INTE 50/50 DRIVNING MED LÅSTA LAMELLER!!
Det enda som händer är att den blir permanent 4wd istället för original som kopplar ur 4wd vid inbromsningar. Man har fortfarande kvar begränsningen i viscon som original är 90Nm till bakaxeln vilket innebär att trimmar du så får du mer effekt på framhjulen endast samtidigt som viscon kommer slira vilket gör att lådan går varm som i sin tur leder till att packboxen till tryckplattan far och då är låsning enda alternativet. Men som sagt man får fortfarande inte 50/50 kraftfördelning för det.



Sök