2863
Sök

Volvo 240 tic med 16 valva topp

2 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej hej smile
jag bara undrar ifall det funkar att lägga en 16valve topp på en 240 tic motor ?
Undrar även om det behövs göras något för att få den regad

MVH Tias:)

10 287 Inlägg
5 mars 2009
#2

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
5 mars 2009
#3
En bekant gjorde en sådan lösning, annan rem och spännrullar så det går, men för exakt recept får du söka. Polarens gav med mappat orginalsprut, orignaltopp, glt kammar 380 på driven vid 1.3bar eller 420hk då vid 10% drivline förlust

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

2 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
#4
Mikael_S skrev:
En bekant gjorde en sådan lösning, annan rem och spännrullar så det går, men för exakt recept får du söka. Polarens gav med mappat orginalsprut, orignaltopp, glt kammar 380 på driven vid 1.3bar eller 420hk då vid 10% drivline förlust

Men var skall man söka för att få fram något bra ?

10 287 Inlägg
5 mars 2009
#5
Hur "mappar" du orginal K-jet till dom effekterna?

Och 240TIC är en B21. Hade han en 204FT topp då? Det lirar inte speciellt bra med en 234-topp.

/Göran

Mikael_S skrev:
med mappat orginalsprut,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
5 mars 2009
#6
Se inlägg #2.

/Göran

ti_90 skrev:
Men var skall man söka för att få fram något bra ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
5 mars 2009
#7
Sharky skrev:
Hur "mappar" du orginal K-jet till dom effekterna?

Och 240TIC är en B21. Hade han en 204FT topp då? Det lirar inte speciellt bra med en 234-topp.

/Göran

Mikael_S skrev:
med mappat orginalsprut,


Sa inte att det var just det sprutet, sa bara att det var ett orginalsprut, i det här fallet från nån nyare volvo.
Men du har rätt, jag glömde bort att det var B21 i dom där. Han tog ett b23 turbo block. Fick modifera kolvarna också tror jag för frigång?
Senast redigerat av Mikael_S (5 mars 2009)

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle

10 287 Inlägg
5 mars 2009
#8
Precis. "ti-90" får ju lite problem eftersom han vill sätta en 16V topp på sin TIC, dvs som jag tolkar det på sin B21 bottendel.
Dessutom är det lite jobbigt med K-jet. Niclas Dely i vårat gamla race-garage i Sumpan byggde en sådan pjäs i en 240 en gång i tiden som gick hyfsat i o f s men han virade den runt en stople...

Och ja, man måste fräsa ventilurtag i kolvarna.

/Göran

Mikael_S skrev:
Han tog ett b23 turbo block. Fick modifera kolvarna också tror jag för frigång?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

79 Inlägg
5 mars 2009
#9
K-jet är ren ondska, finns dom som kan trolla fram bra med effekt men körbarheten blir nått annat, drar mycket bränsle gör det också

I rather push a Ford than drive a BMW
Skogen Racing TEAM - Gävle


Sök