2486
Sök

Skillnad. Sport/Race katalysator?

1 062 Inlägg
7 mars 2009
#21
Byta bil?? varför ska jag det? den räcker ju iaf till att köra ifråm bmw m3or, supra tt och chippade saabar som tror dem e ngt mm

kan du det?

mitt ladd ligger helt stabilt på 1 bar har aldrig haft problem med laddet pga katten

mvh

Team Björkeryd

119 Inlägg
7 mars 2009
#22
kan oxå meddela att effekt/vrid blir bättre med racekat..

det var bättre förr.. ju förr ju bättre

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 mars 2009
#23
wildboy_87_ skrev:
Byta bil?? varför ska jag det? den räcker ju iaf till att köra ifråm bmw m3or, supra tt och chippade saabar som tror dem e ngt mm

kan du det?

mitt ladd ligger helt stabilt på 1 bar har aldrig haft problem med laddet pga katten

mvh

Det vill jag se innan jag tror på det. wink




Angående katalysator, så den lilla ev. effektförlust man får helt försumbar.
Det gör större nytta att slänga ut baksäte och reservhjul och annan onödig vikt, det vinner man nog långt mer på än att ta bort katalysatorn.

Då kommer väl nån säga "Om man tar bort katalysatorn också så får man ju massa effekt" och okej, man kanske får några extra hk, men varför inte skona miljön när man har möjlighet till det?
Bilar är ju inte direkt hälsosamma....

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 062 Inlägg
7 mars 2009
#24
kom du upp till uråsa när det e nästa gång ska jag visa dig wink

Team Björkeryd

1 741 Inlägg
7 mars 2009
#25
Har nån här sett hur en rensad katt vs en fungerande original fungerar? big_smile
Är rätt komiskt då man läser vissa personers kommentarer här.
En rensad katt skapar turbulens i avgassystemet och du tappar både vrid och hk. Känns bra va? XD
Men om du däremot kör med ett ersättningsrör så blir det lite mer toppeffekt men i princip ingen skillnad på låg och mellanregister.

Att en katt är godkänd av SBF har inget med om man får köra efter väg med den eller inte. Svenska Bilsports Förbundet och FIA godkänner vad man får ha på tävlingarna och inte vad som går genom besiktningen för privatpersoner som ska köra bilen efter allmän väg.



OT
wildboy_87_
"det bästa jag kört på 402 e 14.03" <--- Hmmm... Tror faktiskt inte du kör ifrån så många m3:or och supra tt med den tiden tyvärr tongue
Senast redigerat av tecman (7 mars 2009)

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

1 675 Inlägg
7 mars 2009
#26
TurbOla skrev:
wildboy_87_ skrev:
Byta bil?? varför ska jag det? den räcker ju iaf till att köra ifråm bmw m3or, supra tt och chippade saabar som tror dem e ngt mm

kan du det?

mitt ladd ligger helt stabilt på 1 bar har aldrig haft problem med laddet pga katten

mvh

Det vill jag se innan jag tror på det. wink




Angående katalysator, så den lilla ev. effektförlust man får helt försumbar.
Det gör större nytta att slänga ut baksäte och reservhjul och annan onödig vikt, det vinner man nog långt mer på än att ta bort katalysatorn.

Då kommer väl nån säga "Om man tar bort katalysatorn också så får man ju massa effekt" och okej, man kanske får några extra hk, men varför inte skona miljön när man har möjlighet till det?
Bilar är ju inte direkt hälsosamma....

Tar du bort kat. får du massa öron hk lol

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 062 Inlägg
7 mars 2009
#27
tecman skrev:
OT
wildboy_87_
"det bästa jag kört på 402 e 14.03" <--- Hmmm... Tror faktiskt inte du kör ifrån så många m3:or och supra tt med den tiden tyvärr tongue

1-2 vxl bara spann så det hade ju varit kul å se hur snabbt den hade gått om jag fått fäste samt att det där var första setupen då jag bara hade 240hk

mvh

Team Björkeryd

1 497 Inlägg
9 mars 2009
#28
wildboy_87_ skrev:
Byta bil?? varför ska jag det? den räcker ju iaf till att köra ifråm bmw m3or, supra tt och chippade saabar som tror dem e ngt mm

kan du det?

mitt ladd ligger helt stabilt på 1 bar har aldrig haft problem med laddet pga katten

mvh

Jag är inte intresserad att av att köra ifrån en gammal Volvo..
Jag propagerar för att folk skall använda katalysator för att behålla
mitt goda samvete.

Vill du att dina kommande barn skall leva ett lika gott liv som du har gjort?
Senast redigerat av AxlSam (9 mars 2009)

689 Inlägg
9 mars 2009
#29
Har man inte råd att köpa en riktig sportkatalysator så kanske man skulle skaffa en billigare hobby än att trimma bilar? klart man ska tänka på miljön

5 710 Inlägg
9 mars 2009
#30
wildboy_87_ skrev:
och en katalysator dämpar inte ljudet ngt märkvärdigt jag märker ingen skillnad iaf när jag kör 3" avgas och en ljuddämpare med lr utan katt

....för att du har en turbo som "slår sönder" ljudet.
På en bil utan turbo (t.ex trådskaparens BMW) dämpar det ljudet ganska rejält.

MVH Jonas
..............

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#31
Tack jonte det var ett svar ag ville höra. (att den dämpar lite ljud)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 488 Inlägg
9 mars 2009
#32
Trådskaparen ville höra skillnad på en Sport och Racekatalysator, och inte diverse historier om vad som är lagligt och inte lagligt. Flera av er får skärpa er så inte tråden smutsas ner mer.

4 Inlägg
31 mars 2010
#33
måste bara få säga en sak, pratade med polisen förut idag, och dom sa att man inte kunde få böter. Det enda man får är ombes.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 april 2010
#34
Att åka med medvetet avlägsnad katalysator är brott mot miljöbalken, punkt! Har inga exakta och bekräftade siffror på böter på detta men det är bra mycket!

En katalysator dämpar ljudet klart märkbart på en sugis och har en viss dämpande verkan på en turbobil!

En sportkatalysator har som du själv sa 300celler/tum. Kanalernas diameter igenom cellerna blir således mindre/smalare. Vad det gäller effekt brukar man inte rekommendera sportkatten efter 300hk!

Finns en fin 100cells katt på http://www.exd.se/shop/ som är en bit billigare än biltemas!


MitsuNörd
880 Inlägg
12 april 2010
#35
För att styra upp tråden så...

race - 100 celler flödar mer men renar mindre
sport - 300 celler flödar mindre å renar mera

Bara att överväga lite själv

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 april 2010
#36
Evolution_6SiC6 skrev:
För att styra upp tråden så...

race - 100 celler flödar mer men renar mindre
sport - 300 celler flödar mindre å renar mera

Bara att överväga lite själv

JA men fortfarande NEJ! Finns 100CPI som renar lika bra som 300CPI/originalkattar!

Vill påstå att en katalysator som klarar EURO4 renar väldigt bra, eller har någon en annan åsikt?
EXD har en 100CPI som är EURO4 certifierad och godkänd av SBP. Kostar dessutom bara 1600kr smile

http://www.exd.se/shop/index.php?page=s … mp;lang=sv


Just around the corner
41 Inlägg
23 april 2010
#37
100cells racekisse på ridetech.se = 1200:- billigare än så finns inte

502 Inlägg
20 maj 2010
#38
jag har en exd racekatt men jag fick nedslag på avgasvärden på bilprovningen... för hög CO och HC, men det kan ju kanske bero på nått annat, typ avgasläckage lr nått, har inte fått tid att kolla det än.

Nån annan som har erfarenhet av billiga racekattar?

8 Inlägg
15 juni 2010
#39
jag kör med exd:s katt och jag körde 50 mil med den innan jag besiktade och jag rullade igenom med blankt papper iaf!!


KHRacing
23 juni 2010
#40
bumpe skrev:
Finns en fin 100cells katt på http://www.exd.se/shop/ som är en bit billigare än biltemas!

Biltemas racekat är FIA-klassad, det var INTE den du länkade till sad


Sök