3289
Sök

Skillnad. Sport/Race katalysator?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej. Vad är skillnaden på en sport/race katalysator.

sport = 300cells?
Race = 100cells?

Vad är skillnaden? Båda är i detta fallet metalliska

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

677 Inlägg
6 mars 2009
#2
Som jag har förstått det är så har race mer flöde och lämpade för högre effekter.
Sport är mer en ostrypt orginal katt som funkar bra upp till kanske 300?400? hästar

Kanske har fel men men...

1 062 Inlägg
6 mars 2009
#3
kör utan ist xD det gör jag  för det tar ju lixom inte flera dar att byta tillbaks till org katt big_smile

då har du inget som bromsar effekten där ^^

mvh

Team Björkeryd

Darth Vader
1 644 Inlägg
6 mars 2009
#4
wildboy_87_ skrev:
kör utan ist xD det gör jag  för det tar ju lixom inte flera dar att byta tillbaks till org katt big_smile

då har du inget som bromsar effekten där ^^

mvh

Men du saknar något som gör att du kan åka på grova böter.
Senast redigerat av DoWahDiddy (6 mars 2009)

Braaaaap?

1 072 Inlägg
6 mars 2009
#5
Biltema har nu även en SBF/FIA godkänd racekisse nu för 2200:-. Jag har inte hittat nån billigare 100 cells.


1 062 Inlägg
6 mars 2009
#6
DoWahDiddy skrev:
wildboy_87_ skrev:
kör utan ist xD det gör jag  för det tar ju lixom inte flera dar att byta tillbaks till org katt big_smile

då har du inget som bromsar effekten där ^^

mvh

Men du saknar något som gör att du kan åka på grova böter.

Jaså?

jag åker runt med en tom 3" katt det enda som händer e att man får ombes för felaktiga avgasvärden

http://www.bilnavet.com/page.php?page=lag_raett

http://www.zatzy.com/allmaent/316714-my … sator.html

läs å se vad som gäller när man kör utan katt man får ju inga 12k i böter som dem flesta här inne tror iaf

mvh

Team Björkeryd

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
6 mars 2009
#7
Om man kör helt utan katalysator så får man böter, så enkelt är det.
Men om man kör med en rensad katalysator så kan inte polisen kontrollera om den funkar eller inte, dem ser bara att den sitter där, om dem ens kollar.
Men man måste montera en fungerande innan besiktningen annars så får man fel avgasvärden.
Men om du vill vara på säkra sidan så köp en SBF godkänd katalysator från Biltema.
Dem får användas både på gata och bana helt lagligt.

Att tänka på:
Om du rensar din katalysator och lambdasonden sitter efter katalysatorn som den gör på vissa bilar så kommer inte bilen att gå redigt.
MEN på dem flesta bilar så sitter lambdasonden innan katalysatorn.

/Påsen

PÅSEN RACING

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 mars 2009
#8
påsen skrev:
Om man kör helt utan katalysator så får man böter, så enkelt är det.
Men om man kör med en rensad katalysator så kan inte polisen kontrollera om den funkar eller inte, dem ser bara att den sitter där, om dem ens kollar.
Men man måste montera en fungerande innan besiktningen annars så får man fel avgasvärden.
Men om du vill vara på säkra sidan så köp en SBF godkänd katalysator från Biltema.
Dem får användas både på gata och bana helt lagligt.

Att tänka på:
Om du rensar din katalysator och lambdasonden sitter efter katalysatorn som den gör på vissa bilar så kommer inte bilen att gå redigt.
MEN på dem flesta bilar så sitter lambdasonden innan katalysatorn.

/Påsen

Nix...så enkelt är de inte alls att man får böter..det är en komplicerad sak för att få det så..Krävs en del för det...

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
6 mars 2009
#9
det är inte olagligt att köra utan katalysator..men du lär ju inte komma igenom besiktningen


Entreprenör
1 784 Inlägg
6 mars 2009
#10
maximus skrev:
det är inte olagligt att köra utan katalysator..men du lär ju inte komma igenom besiktningen

Jo de e olagligt...har med miljöbalken..bla.bla.bla att göra. men först ska polisen bemöda sig med att lämna ärendet till åklagare..men de e lite omständigt att få åklagare att orka ta upp de bara..de som oftast händer är att det blir ombesiktning med allt vad det innebär i ombyggnad...! kostnader o.s.v..
Dessutom måste man kunna bevisa uppsåt, vilket också lär bli svårt.
Rent teoretiskt kan man alltså få böter. MEN....!
Senast redigerat av mrbuggy (6 mars 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#11
Har absolut inga funderingar att köra utan. Tror att det får bli en såkallad sportkatt i så fall pga att de borde dämpa lite mer ljud?

Även jag har sett att de finns på biltema och får nog prova en sådan.


wildboy_87_ Ja jag byter avgassystem på ca 20 minuter så det är inte där problemet ligger utan jag vill få bort lite ljud och vara rädd om våran fina miljö.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Entreprenör
1 784 Inlägg
6 mars 2009
#12
ToTTeN skrev:
Har absolut inga funderingar att köra utan. Tror att det får bli en såkallad sportkatt i så fall pga att de borde dämpa lite mer ljud?

Även jag har sett att de finns på biltema och får nog prova en sådan.


wildboy_87_ Ja jag byter avgassystem på ca 20 minuter så det är inte där problemet ligger utan jag vill få bort lite ljud och vara rädd om våran fina miljö.

Tycker jag är ett bra beslut..!

1 062 Inlägg
6 mars 2009
#13
självklart ska du göra som du vill men jag jagar hk så då måste allt som kan ge effekt göras^^ (på bonnvis då xD)

vad e du ute efter för effekt?? ska du inte över 300 hk så räcker 300 cellers om du ska ha mer effekt än det så e 100cellen att föredra

och en katalysator dämpar inte ljudet ngt märkvärdigt jag märker ingen skillnad iaf när jag kör 3" avgas och en ljuddämpare med lr utan katt

mvh

Team Björkeryd

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#14
Jag kommer och köra 3" jag med och gissar på att jag behöver lite mottryck för att den inte ska gå alltförkasst då det är en sug motor. Och hoppas att den dämpar lite ljud iallefall

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

1 062 Inlägg
6 mars 2009
#15
ToTTeN skrev:
Jag kommer och köra 3" jag med och gissar på att jag behöver lite mottryck för att den inte ska gå alltförkasst då det är en sug motor. Och hoppas att den dämpar lite ljud iallefall

har du redan köpt 3" avgaset???

på en sugis skulle jag inte gå över 2.5" för mottrycket kan bli för lågt sad

visst på en sugis kan då säkert katten göra ljud skillnad jag har ju en turbo som slår sönder allt mitt ljud ist ^^

mvh

Team Björkeryd

1 497 Inlägg
6 mars 2009
#16
wildboy_87_ skrev:
självklart ska du göra som du vill men jag jagar hk så då måste allt som kan ge effekt göras^^ (på bonnvis då xD)

vad e du ute efter för effekt?? ska du inte över 300 hk så räcker 300 cellers om du ska ha mer effekt än det så e 100cellen att föredra

och en katalysator dämpar inte ljudet ngt märkvärdigt jag märker ingen skillnad iaf när jag kör 3" avgas och en ljuddämpare med lr utan katt

mvh

Jagar du effekt säger du?
Då är det nog vettigare att byta bil innan du skippar katalysatorn.
Fortsätter resten av världens befolkning att tänka som dig så lär vi inte
ha någon jord kvar att köra på!

Tänk längre än vad näsan räcker och sätt på din katalysator igen.
Föroreningar som släpps ut om du kör utan katt skyndar snabbt på cancer, hjärt och kärl
sjukdomar, astma mm..

Rekomendera mao aldrig någon att köra utan!
Folk som överväger att köra utan katalysator blir snabbt stämplade som
id****r  här..

1 675 Inlägg
6 mars 2009
#17
wildboy_87_ skrev:
DoWahDiddy skrev:
wildboy_87_ skrev:
kör utan ist xD det gör jag  för det tar ju lixom inte flera dar att byta tillbaks till org katt big_smile

då har du inget som bromsar effekten där ^^

mvh

Men du saknar något som gör att du kan åka på grova böter.

Jaså?

jag åker runt med en tom 3" katt det enda som händer e att man får ombes för felaktiga avgasvärden

http://www.bilnavet.com/page.php?page=lag_raett

http://www.zatzy.com/allmaent/316714-my … sator.html

läs å se vad som gäller när man kör utan katt man får ju inga 12k i böter som dem flesta här inne tror iaf

mvh

hur blir ditt ladd tryck. Körde utan kat. ett tag på mi  945 turbo och laddet va olika hela tiden. Nu kör jag med en 3 tums sport kat och laddar 1,1 jämn ladd smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 mars 2009
#18
AxlSam skrev:
wildboy_87_ skrev:
självklart ska du göra som du vill men jag jagar hk så då måste allt som kan ge effekt göras^^ (på bonnvis då xD)

vad e du ute efter för effekt?? ska du inte över 300 hk så räcker 300 cellers om du ska ha mer effekt än det så e 100cellen att föredra

och en katalysator dämpar inte ljudet ngt märkvärdigt jag märker ingen skillnad iaf när jag kör 3" avgas och en ljuddämpare med lr utan katt

mvh

Jagar du effekt säger du?
Då är det nog vettigare att byta bil innan du skippar katalysatorn.
Fortsätter resten av världens befolkning att tänka som dig så lär vi inte
ha någon jord kvar att köra på!

Tänk längre än vad näsan räcker och sätt på din katalysator igen.
Föroreningar som släpps ut om du kör utan katt skyndar snabbt på cancer, hjärt och kärl
sjukdomar, astma mm..

Rekomendera mao aldrig någon att köra utan!
Folk som överväger att köra utan katalysator blir snabbt stämplade som
id****r  här..

Instämmer helt! Bättre att lägga lite pengar på en sport/race katt då ju!


587 Inlägg
6 mars 2009
#19
kör själv med race kat & det funkar bra och låter inte för högt , en rensad katt så får man ofta ett högt vasst ekande ljud ( bara hört på en gsi 16v visserligen & där lät det så... )


1 675 Inlägg
6 mars 2009
#20
einherjer skrev:
kör själv med race kat & det funkar bra och låter inte för högt , en rensad katt så får man ofta ett högt vasst ekande ljud ( bara hört på en gsi 16v visserligen & där lät det så... )

det är det ljudet som blir iriterande om man åker långt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!


Sök