3686
Sök

Vattentemperatur i kylslingan?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Jag funderar på att handla en sån här: http://www.autometer.com/cat_gaugedetai … p;gid=3432
Spannet på det visarinstrumentet är om man översätter till Celcius ungefär 40 - 120 °C. Har försökt att gå igenom olika inlägg här på Garaget och utan att hitta något konkret som bekräftar just detta så har jag kommit fram till att normal kylvattentemperatur ligger någonstans mellan 80 och 90 °C.
Någon som kan bekräfta detta eller har jag fått det om bakfoten?

Om det nu stämmer så borde väl Cobalt-visarinstrumentet passa som handen i handsken, 180°F är ju ungefär 80°C. Sen tänker jag naturligtvis måla över siffrorna och "°F" med svart färg... (Cobaltserien finns ju tyvärr inte med SI-enheter).

Sen en sak till, det följer ju med en tempsensor med instrumentet (orginaltempsensorn låter jag endast vara kopplad internt till styrenheten och använder den inte för visning), ska man placera denna efter radiatorn eller före? (Jag gissar på efter så man ser temperaturen som kylvattnet har när det går in i motorn.)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
8 mars 2009
Man kan ju skarva på instrumentets sladd på samma som styrboxen. På tempgivaren i toppen. Men om man inte vill det så bör man sätta den efter kylaren.

Va det beträffar den normala vatten temperaturen så ska den ligga på ca 80 grader.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Snackar signalen från styrenheten samma språk som visarinstrumentet (det nya) då?

Konstig svenska jag vet men skit samma.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
8 mars 2009
MagnumR skrev:
Snackar signalen från styrenheten samma språk som visarinstrumentet (det nya) då?

Konstig svenska jag vet men skit samma.

Förmodligen inte då Autometermätaren är kalibrerad mot givaren som följer med.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
Nä precis så då går det ju inte att bara ersätta den gamla tempmätaren med den nya.

28 Inlägg
8 mars 2009
köp en adapter från biltema och kör med både orginal tempgivare & eftermarknads.

Allt under 2bar är LÄTTRYCK!!!

Sök