2510
Sök

Problem med baslåda till audi a4, 2 st 15tums basar

84 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
jag skulle behöva lite hjälp med en baslåda, jag har köpt 2 st rockford fosgate power 15tums och har STORA problem med att få plats med dom i bagaget. måtten jag har är 85x40x90 BxHxD. jag har en audi a4 sedan. jag vill få ut så mycket bas som möjligt, lyssnar på det mesta men mest techno. har kollat lite på rockfords hemsida men hittar inget bra där. vill även ha tips på om jag ska dämpa lådan, hur jag ska göra med portarna och allt sånt eftersom jag är nybörjare. jag har 20mm MDF som jag bygger med.

har kollat runt lite.. och enligt rockfords hemsida ska en låda vara 80 liter 70x45x38 men kan jag göra en låda på 80x40x60, det blir 160 liter eller blir ljudet konstigt i lådan då? och hur blir det med portarna och dämpning i lådan?
Senast redigerat av persson88 (9 mars 2009)

Skogsfan
649 Inlägg
9 mars 2009
Du ska göra lådan så att literantalet blir rätt utifrån vad som rekommenderas, sedan hur du gör med måtten spelar ingen roll bara litermängden i slutet blir rätt. Sedan om du skall ha en låda med portar eller ej det beror på vilken låda du vill köra och vilken som passar bäst till basen, kolla upp med dem du köpte basen av alternativt brukar det stå på ja, hemsida eller instruktionsboken.
Senast redigerat av Faniskogen (9 mars 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Basknarkare
470 Inlägg
9 mars 2009
Faniskogen skrev:
Du ska göra lådan så att literantalet blir rätt utifrån vad som rekommenderas, sedan hur du gör med måtten spelar ingen roll bara litermängden i slutet blir rätt. Sedan om du skall ha en låda med portar eller ej det beror på vilken låda du vill köra och vilken som passar bäst till basen, kolla upp med dem du köpte basen av alternativt brukar det stå på ja, hemsida eller instruktionsboken.

Vill bara tillägga att om du ska köra portat så HA portarna på samma sida som basen.. kan bli svårt med blåsljud o diverse resonanser annars (OBS inte alla basar/lådor) smile

Team Carbonize

84 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Stejfaan skrev:
Faniskogen skrev:

Vill bara tillägga att om du ska köra portat så HA portarna på samma sida som basen.. kan bli svårt med blåsljud o diverse resonanser annars (OBS inte alla basar/lådor) smile

det blir lite svårt eftersom jag funderar på att göra lådan 80x40x60 och basarna är 35 i diameter, då kan jag inte sätta portarna på samma sida som basen isf sätter jag dom på sidan?

Skogsfan
649 Inlägg
9 mars 2009
Är du säker på att denna låda ska vara portad?

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!

84 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Faniskogen skrev:
Är du säker på att denna låda ska vara portad?

kollar man på rockfords hemsida så finns det 2st varianter. den ena är sluten på ca 40 liter och så finns det en som är portad på 80liter och på den så sitter det 2 st 4tums portar på sidan. det står att med portad låda för man ut mer kraft i basen? eller något sådant.

kan jag bygga lådan 80x40x60=160L och köra med 4 st portar? tycker det låter mycket men det kanske det inte är?  och ska jag dämpa lådan på något sätt?

106 Inlägg
9 mars 2009
sätt inga jävla portar på en annan sida än där basen är. nej.

som Faniskogen sa, kolla med Rockford om det är ABSOLUT tvunget att köra portat. annars bygger du bara slutet. inte som om du kommer märka stor skillnad i slutändan. är det slutet så är det heller inga problem om lådan är 160 liter. luft som luft

84 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
mjau skrev:
sätt inga jävla portar på en annan sida än där basen är. nej.

som Faniskogen sa, kolla med Rockford om det är ABSOLUT tvunget att köra portat. annars bygger du bara slutet. inte som om du kommer märka stor skillnad i slutändan. är det slutet så är det heller inga problem om lådan är 160 liter. luft som luft

vad blir skillnaden på ljudet med slutet/med portar? på rockfords manual står det bara vilka dom olika fördelarna är med portad/sluten låda. så ni tycker att jag ska ha en sluten låda? frågan om dämpning är fortfarande obesvarad. vore tacksam om jag fick något svar på det också:)

106 Inlägg
9 mars 2009
som jag skrev i min tråd:
# simpelhet. självklart är det lättare att bygga en sluten låda istället för en portad. man slipper även att köpa basreflexrör osv.. och eftersom vår låda ser ut såhär: http://www1.garaget.org/gallery/archive … nonimt.jpg så finns det inte mycket plats för basreflex.
diametern och djupet på basreflexröret måste också vara ganska exakt för att det ska bli bra. lådan kan heller inte vara för vriden, som våran är. den bör vara ganska simpel och fyrkantig och därmed tråkig.

# utrymme. en portad låda behöver mer rum än en sluten låda. hela poängen med projektet är att fortfarande kunna hålla bilen praktisk. därmed lastbar. därmed liten låda i luckan.

# folk säger att sluten låda ger något bättre ljudkvalitet. ingen aning vad det är baserat på, men man får väl lita på det. det är ju trots allt folk.

ska man snacka skit om slutet så kan man dock säga att portade lådor ger bättre tryck vid låga frekvenser. fakta.

men nån annan kanske skulle säga att man inte får bygga slutet med 15". dom flyttar ju trots allt mycket mer luft än 12".
ang. dämpningen: vågar inte säga. vi körde ju bara med 2x 12", och då räckte det bra med dämpmatta på väggarna. kan tänkas att du behöver luddludd i själva lådan också.
Senast redigerat av mjau (9 mars 2009)

84 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
okej då blri det slutet då:) dämpmatta överallt i lådan eller på bara vissa väggar? sen hur får man hålet till basen på bästa sättet.. det är riktigt svårt att såga så att det blir perfekt? såga lite grovt och sen slipa eller? jag har ingen mall på monteringshålet=/

106 Inlägg
9 mars 2009
vänta och se vad proffsen tycker först innan du bestämmer dig för slutet.
du kan läsa vår tråd om hur man kan bygga lådan: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 34&p=2.
hålen är inte så fruktansvärt noga. mät bara upp basarna och klipp ut pappersmallar som passar fint, måla av, och såga med sticksåg.
dämpmatta ÖVERALLT.
igen: fråga rockford. dom ska kunna svara på sånt.

Skogsfan
649 Inlägg
9 mars 2009
om rockford rekommenderar portat så kommer du nog få ut mer av basarna så än om du kör slutet, dock är det viktigare att det blir rätt med liter när du kör portat, lite fler saker som lättare kan gå snett men ja, generellt brukar väll portat göra att det spelar högre? Dock behöver det inte låta bättre för det men om de nu rekommenderar det så bör du nog köra på detta.

Finns ju ingen generell regel att gå på då det gäller vilken lådkonstruktion man ska ha, alla basar ska ju ha olika så ända rätta är att ta reda på vilken konstruktion just den basen man har ska vara i. Finns ju även program till datorn som kan räkna ut detta.

Du borde nog kunna köra en låda på 160L och 4 portar, iaf om jag tänker rätt. men vill du vara säker och få lite mer stabilitet så sätt en skiljevägg mitt i lådan så att det blir som två 80L lådor med 2 portar i varje om det nu var det som rekommenderades/bas.

Om det ska dämpas eller inte och hur mycket är väll också det något som är specifikt för var bas. dämpade lådor spelar vad jag förstått i överlag lite lägre men man kan få en bätter kvalité på själva ljudet och de kan i vissa fall gröpa lite lägre i registret?

Fan i skogen!

84 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
att ni inte kan ge ett besked^^ först ska det vara slutet med sen ska det vara portat.. iaf så har jag bestämt mig nu. ska bygga en låda på 160 liter med skiljevägg OM den får plats i bilen. ska ut och räkna lite på det nu tänkte jag. får den inte plats blir det en sluten låta på 120 liter. jag återkommer senare ikväll så får vi se:)
Tack för hjälpen så länge:)

106 Inlägg
9 mars 2009
odämpade lådor kan också skramla som en halvdöd gris i en baklucka. lätt värt att dämpa, helt enkelt

Skogsfan
649 Inlägg
9 mars 2009
mjau skrev:
odämpade lådor kan också skramla som en halvdöd gris i en baklucka. lätt värt att dämpa, helt enkelt

Lådorna ska inte skramla ifall man har gjort rätt... dock kan andra saker i bakluckan skrammla, så att dämpa detaljer och ytor i bilen kan vara en bra idé då det tar bort skrammel och förbättrar även ljudet i många fall.
Men som sagt, om det rekommenderas dämpning, dämpa då. Men detta förändrar väll även hur stor basen tycker lådan är så om man dämpar fel kan ju volymen bli fel så att säga.

Kör det som tillverkaren rekommenderar för basen, inget annat. Om du inte vet vad du håller på med och kör någon avancerad konstruktion som du vet kan bli bättre. Detta gäller ju i regel för alla basar. Dampning, portar, kör på vad tillverkaren eller butiken rekommenderar.
Inte vad kompisen eller andra snubbar säger och påstår ska fungera för alla basar för det gör det inte.

Fan i skogen!

Sök