om rockford rekommenderar portat så kommer du nog få ut mer av basarna så än om du kör slutet, dock är det viktigare att det blir rätt med liter när du kör portat, lite fler saker som lättare kan gå snett men ja, generellt brukar väll portat göra att det spelar högre? Dock behöver det inte låta bättre för det men om de nu rekommenderar det så bör du nog köra på detta.
Finns ju ingen generell regel att gå på då det gäller vilken lådkonstruktion man ska ha, alla basar ska ju ha olika så ända rätta är att ta reda på vilken konstruktion just den basen man har ska vara i. Finns ju även program till datorn som kan räkna ut detta.
Du borde nog kunna köra en låda på 160L och 4 portar, iaf om jag tänker rätt. men vill du vara säker och få lite mer stabilitet så sätt en skiljevägg mitt i lådan så att det blir som två 80L lådor med 2 portar i varje om det nu var det som rekommenderades/bas.
Om det ska dämpas eller inte och hur mycket är väll också det något som är specifikt för var bas. dämpade lådor spelar vad jag förstått i överlag lite lägre men man kan få en bätter kvalité på själva ljudet och de kan i vissa fall gröpa lite lägre i registret?
Senast redigerat av Faniskogen (9 mars 2009)